2010 Formula 1 Kuralları
Dünya Motor Sporları Konseyi, Formula 1'i daha ekonomik hale getirmek için kabul edilen bir dizi yeni kuralı geçtiğimiz hafta açıkladı. Bunlar içinde en dikkat çekeni bütçe sınırlaması. Sonunda 2010 yılından itibaren isteyen takım bütçesini tespit edilen oranla sınırlandıracak. Bunun karşılığında da birçok teknik ayrıcalık kazanacak.
Yakıt ikmalinin yasaklanması
Konseyin aldığı radikal kararlardan biri de gelecek sezondan itibaren yakıt ikmalinin yasaklanacak olması. Bir süredir zaten bu konuda görüşmeler yapılıyordu. Bu kural araçların tasarımında bir kez daha kaydedeğer bir değişiklik yapılmasına neden olacak. Bazı pistlerde yakıt sarfiyatı tur başına 3 litre daha fazla olabiliyor. Tabi en önemlisi de, depoların hacminin artacak olması. Şu an takımların çoğunun 90 litrelik yakıt tankı kullandığı göz önüne alınırsa, gelecek yıl bu muhtemelen iki katına çıkarak 180 litreyi bulacak.
Bu değişiklik sayesinde yakıt ikmaliyle ilgili ciddi ağırlığa sahip 20 parçanın her yarışa taşınma zorunluluğu da ortadan kalkmış olacak. Bir de işin sportif tarafı var: Böylece yarış sırasında yakıt tasarrufu yapmak zoruda kalan sürücüleri görebiliriz. Hatta 1980'li yıllarda olduğu gibi yakıtı bittiği için pistte kalan araçlara bile şahit olabiliriz.
Ağırlık limitinin artırılması
Daha kilolu sürücülerin taşıdığı dezavantajı ortadan kaldırmak için BMW Sauber'den gelen baskılar neticesinde çıkmış bir kural. Yeni sezonda araç ağırlıkları 605 kg'den, 620 kg'a çıkacak.
Ön kanada yönelik güvenlik tedbirleri
Yeni kurallar, bir çarpışma olayında rakibin lastiğine zarar vermesini önlemek için şasi parçalarının asgari radyusta olması gereken genişletilmiş bir alanı zorunlu kılıyor.
İlgili maddede (3.4.2), "Diğer araçların lastiklerinin zarar görmesini engellemek amacıyla, ön teker merkez hattının önünde 450 mm'den ve araç merkez hattından 750 mm'den daha fazla olan şasinin üst, ön ve arkada yana doğru çıkan kenar uçları, en az 10 mm daha ince olmalıdır" deniliyor.
Daha sıkı KERS kuralları
2010'dan itibaren Kinetik Enerji Geri Dönüşüm Sistemi'nin 300 km/s'i aşan hızlarda aktif hale gelemeyebilir. Bu değişiklik, KERS'i azami sürati artırmak için kullanma ihtimalini kesin olarak ortadan kaldıracak. Ancak azami sürati daha da artırmak yerine, azami sürate daha kısa sürede ulaşmak için kullanılmasına da imkan tanıyacak.
Buna ilaveten sistemin üzerinde standart sensörlere ihtiyaç duyulacak. Enerjiyi depolayan aletin pozisyonu ise, motorun önü ile sürücünün arkasındaki alanda bulunmak zorunda olacak. Bu arada KERS kullanan araçların zaten tamamının cihazı bu kurala uygun kullandığı tahmin
ediliyor.
Bütçe Sınırlaması
Yeni sezonun başından itibaren isteyen takım, bütçesini 40 milyon sterlinle sınırlandıracak. Bunun karşılığında ise FIA'dan oldukça kapsamlı teknik imtiyazlar elde edecek.
Motordan daha fazla güç elde etme
Bu takımlar için 18 bin devir limiti kaldırılıyor. Bu ilginç sonuçlar doğuracak çünkü tüm takımlar şu an aynı özellikte motorları kullanıyor. Ayrıca tüm sezon boyunca toplam sekiz motor kullanma kuralında bir değişiklik olmayacak. Bu yüzden takımlar devir limiti olmayan motorlarla yarıştıklarında dayanıklılık konusunda ciddi problemler yaşayabilir.
Bunun dışında artan hız yakıt tüketimini de artıracak. Daha yüksek devirde yarışmak isteyen takımlar bunun için daha büyük yakıt tankları yapmak zorunda olacak ancak bu da yarışın başında yavaş kalmaları manasına geliyor, ayrıca daha ağır depo araç dengesini de olumsuz etkileyecek.
Hareketli aerodinamik parçalar
Bütçesi kısıtlanan takımların ön kanatlarını 10 dereceye kadar oynatma hakkı tanınacak. Bu mevcut araçlardakinden 4 derecelik fazla bir açı demek. Arka kanat da ayarlanabilecek. Bu, pistin yüksek hızlıbölümlerinde aracın hızlanması açısından çok önemli bir faktör.
Duble KERS gücü
Belki de bu takımlar için en ilgi çekici fayda KERS cihazından çift kat daha fazla güç çıkarmak olacak. Yani araçların enerjiyi iki kez salıvermelerine izin verilecek. Böylece aynı KERS sistemine rağmen, bu takımlar tur başına 12s'den fazla zaman kazanacakları ilave 60 hp gücü kullanabilecekler. Veya alternatif olarak sistemi 120 hp'ye göre adapte edebilecekler.
Dört Çekiş
Bu takımların dört çekiş sistemi kullanmasına izin verilecek. Böylece araçlar, "Hiçbir şanzuman sisteminin, iki tekerden daha fazla sürüş yapmasına izin verilemez" maddesinin kapsamı dışında olacaklar.
Test serbestiyeti
Şu an takımların sezon içinde test yapmasına izin verilmiyor. Bununla birlikte bütçe sınırlamasını kabul eden takımlar yıllık bütçelerini geçmeyecek şekilde sene boyunca sınırsız test yapabilecekler.
Rüzgar tünellerinin kullanımında ayrıcalık
Maliyetlerin düşürülmesine yönelik kurallar çerçevesinde rüzgar tünellerin şu an aracın gerçek boyutun yüzde 50'si büyüklüğünde modellerle testler yapılmasına izin veriliyor. Bu kural, yine bütçelerine göre, bu takımlar için kaldırılmış olacak.
Dünya Motor Sporları Konseyi, Formula 1'i daha ekonomik hale getirmek için kabul edilen bir dizi yeni kuralı geçtiğimiz hafta açıkladı. Bunlar içinde en dikkat çekeni bütçe sınırlaması. Sonunda 2010 yılından itibaren isteyen takım bütçesini tespit edilen oranla sınırlandıracak. Bunun karşılığında da birçok teknik ayrıcalık kazanacak.
Yakıt ikmalinin yasaklanması
Konseyin aldığı radikal kararlardan biri de gelecek sezondan itibaren yakıt ikmalinin yasaklanacak olması. Bir süredir zaten bu konuda görüşmeler yapılıyordu. Bu kural araçların tasarımında bir kez daha kaydedeğer bir değişiklik yapılmasına neden olacak. Bazı pistlerde yakıt sarfiyatı tur başına 3 litre daha fazla olabiliyor. Tabi en önemlisi de, depoların hacminin artacak olması. Şu an takımların çoğunun 90 litrelik yakıt tankı kullandığı göz önüne alınırsa, gelecek yıl bu muhtemelen iki katına çıkarak 180 litreyi bulacak.
Bu değişiklik sayesinde yakıt ikmaliyle ilgili ciddi ağırlığa sahip 20 parçanın her yarışa taşınma zorunluluğu da ortadan kalkmış olacak. Bir de işin sportif tarafı var: Böylece yarış sırasında yakıt tasarrufu yapmak zoruda kalan sürücüleri görebiliriz. Hatta 1980'li yıllarda olduğu gibi yakıtı bittiği için pistte kalan araçlara bile şahit olabiliriz.
Ağırlık limitinin artırılması
Daha kilolu sürücülerin taşıdığı dezavantajı ortadan kaldırmak için BMW Sauber'den gelen baskılar neticesinde çıkmış bir kural. Yeni sezonda araç ağırlıkları 605 kg'den, 620 kg'a çıkacak.
Ön kanada yönelik güvenlik tedbirleri
Yeni kurallar, bir çarpışma olayında rakibin lastiğine zarar vermesini önlemek için şasi parçalarının asgari radyusta olması gereken genişletilmiş bir alanı zorunlu kılıyor.
İlgili maddede (3.4.2), "Diğer araçların lastiklerinin zarar görmesini engellemek amacıyla, ön teker merkez hattının önünde 450 mm'den ve araç merkez hattından 750 mm'den daha fazla olan şasinin üst, ön ve arkada yana doğru çıkan kenar uçları, en az 10 mm daha ince olmalıdır" deniliyor.
Daha sıkı KERS kuralları
2010'dan itibaren Kinetik Enerji Geri Dönüşüm Sistemi'nin 300 km/s'i aşan hızlarda aktif hale gelemeyebilir. Bu değişiklik, KERS'i azami sürati artırmak için kullanma ihtimalini kesin olarak ortadan kaldıracak. Ancak azami sürati daha da artırmak yerine, azami sürate daha kısa sürede ulaşmak için kullanılmasına da imkan tanıyacak.
Buna ilaveten sistemin üzerinde standart sensörlere ihtiyaç duyulacak. Enerjiyi depolayan aletin pozisyonu ise, motorun önü ile sürücünün arkasındaki alanda bulunmak zorunda olacak. Bu arada KERS kullanan araçların zaten tamamının cihazı bu kurala uygun kullandığı tahmin
ediliyor.
Bütçe Sınırlaması
Yeni sezonun başından itibaren isteyen takım, bütçesini 40 milyon sterlinle sınırlandıracak. Bunun karşılığında ise FIA'dan oldukça kapsamlı teknik imtiyazlar elde edecek.
Motordan daha fazla güç elde etme
Bu takımlar için 18 bin devir limiti kaldırılıyor. Bu ilginç sonuçlar doğuracak çünkü tüm takımlar şu an aynı özellikte motorları kullanıyor. Ayrıca tüm sezon boyunca toplam sekiz motor kullanma kuralında bir değişiklik olmayacak. Bu yüzden takımlar devir limiti olmayan motorlarla yarıştıklarında dayanıklılık konusunda ciddi problemler yaşayabilir.
Bunun dışında artan hız yakıt tüketimini de artıracak. Daha yüksek devirde yarışmak isteyen takımlar bunun için daha büyük yakıt tankları yapmak zorunda olacak ancak bu da yarışın başında yavaş kalmaları manasına geliyor, ayrıca daha ağır depo araç dengesini de olumsuz etkileyecek.
Hareketli aerodinamik parçalar
Bütçesi kısıtlanan takımların ön kanatlarını 10 dereceye kadar oynatma hakkı tanınacak. Bu mevcut araçlardakinden 4 derecelik fazla bir açı demek. Arka kanat da ayarlanabilecek. Bu, pistin yüksek hızlıbölümlerinde aracın hızlanması açısından çok önemli bir faktör.
Duble KERS gücü
Belki de bu takımlar için en ilgi çekici fayda KERS cihazından çift kat daha fazla güç çıkarmak olacak. Yani araçların enerjiyi iki kez salıvermelerine izin verilecek. Böylece aynı KERS sistemine rağmen, bu takımlar tur başına 12s'den fazla zaman kazanacakları ilave 60 hp gücü kullanabilecekler. Veya alternatif olarak sistemi 120 hp'ye göre adapte edebilecekler.
Dört Çekiş
Bu takımların dört çekiş sistemi kullanmasına izin verilecek. Böylece araçlar, "Hiçbir şanzuman sisteminin, iki tekerden daha fazla sürüş yapmasına izin verilemez" maddesinin kapsamı dışında olacaklar.
Test serbestiyeti
Şu an takımların sezon içinde test yapmasına izin verilmiyor. Bununla birlikte bütçe sınırlamasını kabul eden takımlar yıllık bütçelerini geçmeyecek şekilde sene boyunca sınırsız test yapabilecekler.
Rüzgar tünellerinin kullanımında ayrıcalık
Maliyetlerin düşürülmesine yönelik kurallar çerçevesinde rüzgar tünellerin şu an aracın gerçek boyutun yüzde 50'si büyüklüğünde modellerle testler yapılmasına izin veriliyor. Bu kural, yine bütçelerine göre, bu takımlar için kaldırılmış olacak.