2010 Formula 1 Sezonu

KıRMıZı

TeK BaşıNa CUMHURİYET
V.I.P
2010 Formula 1 Kuralları


Dünya Motor Sporları Konseyi, Formula 1'i daha ekonomik hale getirmek için kabul edilen bir dizi yeni kuralı geçtiğimiz hafta açıkladı. Bunlar içinde en dikkat çekeni bütçe sınırlaması. Sonunda 2010 yılından itibaren isteyen takım bütçesini tespit edilen oranla sınırlandıracak. Bunun karşılığında da birçok teknik ayrıcalık kazanacak.


Yakıt ikmalinin yasaklanması

Konseyin aldığı radikal kararlardan biri de gelecek sezondan itibaren yakıt ikmalinin yasaklanacak olması. Bir süredir zaten bu konuda görüşmeler yapılıyordu. Bu kural araçların tasarımında bir kez daha kaydedeğer bir değişiklik yapılmasına neden olacak. Bazı pistlerde yakıt sarfiyatı tur başına 3 litre daha fazla olabiliyor. Tabi en önemlisi de, depoların hacminin artacak olması. Şu an takımların çoğunun 90 litrelik yakıt tankı kullandığı göz önüne alınırsa, gelecek yıl bu muhtemelen iki katına çıkarak 180 litreyi bulacak.

Bu değişiklik sayesinde yakıt ikmaliyle ilgili ciddi ağırlığa sahip 20 parçanın her yarışa taşınma zorunluluğu da ortadan kalkmış olacak. Bir de işin sportif tarafı var: Böylece yarış sırasında yakıt tasarrufu yapmak zoruda kalan sürücüleri görebiliriz. Hatta 1980'li yıllarda olduğu gibi yakıtı bittiği için pistte kalan araçlara bile şahit olabiliriz.

Ağırlık limitinin artırılması

Daha kilolu sürücülerin taşıdığı dezavantajı ortadan kaldırmak için BMW Sauber'den gelen baskılar neticesinde çıkmış bir kural. Yeni sezonda araç ağırlıkları 605 kg'den, 620 kg'a çıkacak.

Ön kanada yönelik güvenlik tedbirleri

Yeni kurallar, bir çarpışma olayında rakibin lastiğine zarar vermesini önlemek için şasi parçalarının asgari radyusta olması gereken genişletilmiş bir alanı zorunlu kılıyor.

İlgili maddede (3.4.2), "Diğer araçların lastiklerinin zarar görmesini engellemek amacıyla, ön teker merkez hattının önünde 450 mm'den ve araç merkez hattından 750 mm'den daha fazla olan şasinin üst, ön ve arkada yana doğru çıkan kenar uçları, en az 10 mm daha ince olmalıdır" deniliyor.

Daha sıkı KERS kuralları

2010'dan itibaren Kinetik Enerji Geri Dönüşüm Sistemi'nin 300 km/s'i aşan hızlarda aktif hale gelemeyebilir. Bu değişiklik, KERS'i azami sürati artırmak için kullanma ihtimalini kesin olarak ortadan kaldıracak. Ancak azami sürati daha da artırmak yerine, azami sürate daha kısa sürede ulaşmak için kullanılmasına da imkan tanıyacak.

Buna ilaveten sistemin üzerinde standart sensörlere ihtiyaç duyulacak. Enerjiyi depolayan aletin pozisyonu ise, motorun önü ile sürücünün arkasındaki alanda bulunmak zorunda olacak. Bu arada KERS kullanan araçların zaten tamamının cihazı bu kurala uygun kullandığı tahmin
ediliyor.

Bütçe Sınırlaması

Yeni sezonun başından itibaren isteyen takım, bütçesini 40 milyon sterlinle sınırlandıracak. Bunun karşılığında ise FIA'dan oldukça kapsamlı teknik imtiyazlar elde edecek.

Motordan daha fazla güç elde etme

Bu takımlar için 18 bin devir limiti kaldırılıyor. Bu ilginç sonuçlar doğuracak çünkü tüm takımlar şu an aynı özellikte motorları kullanıyor. Ayrıca tüm sezon boyunca toplam sekiz motor kullanma kuralında bir değişiklik olmayacak. Bu yüzden takımlar devir limiti olmayan motorlarla yarıştıklarında dayanıklılık konusunda ciddi problemler yaşayabilir.

Bunun dışında artan hız yakıt tüketimini de artıracak. Daha yüksek devirde yarışmak isteyen takımlar bunun için daha büyük yakıt tankları yapmak zorunda olacak ancak bu da yarışın başında yavaş kalmaları manasına geliyor, ayrıca daha ağır depo araç dengesini de olumsuz etkileyecek.

Hareketli aerodinamik parçalar

Bütçesi kısıtlanan takımların ön kanatlarını 10 dereceye kadar oynatma hakkı tanınacak. Bu mevcut araçlardakinden 4 derecelik fazla bir açı demek. Arka kanat da ayarlanabilecek. Bu, pistin yüksek hızlıbölümlerinde aracın hızlanması açısından çok önemli bir faktör.

Duble KERS gücü

Belki de bu takımlar için en ilgi çekici fayda KERS cihazından çift kat daha fazla güç çıkarmak olacak. Yani araçların enerjiyi iki kez salıvermelerine izin verilecek. Böylece aynı KERS sistemine rağmen, bu takımlar tur başına 12s'den fazla zaman kazanacakları ilave 60 hp gücü kullanabilecekler. Veya alternatif olarak sistemi 120 hp'ye göre adapte edebilecekler.

Dört Çekiş

Bu takımların dört çekiş sistemi kullanmasına izin verilecek. Böylece araçlar, "Hiçbir şanzuman sisteminin, iki tekerden daha fazla sürüş yapmasına izin verilemez" maddesinin kapsamı dışında olacaklar.

Test serbestiyeti

Şu an takımların sezon içinde test yapmasına izin verilmiyor. Bununla birlikte bütçe sınırlamasını kabul eden takımlar yıllık bütçelerini geçmeyecek şekilde sene boyunca sınırsız test yapabilecekler.

Rüzgar tünellerinin kullanımında ayrıcalık

Maliyetlerin düşürülmesine yönelik kurallar çerçevesinde rüzgar tünellerin şu an aracın gerçek boyutun yüzde 50'si büyüklüğünde modellerle testler yapılmasına izin veriliyor. Bu kural, yine bütçelerine göre, bu takımlar için kaldırılmış olacak.
 
F1 2010 sezonu pilot ve takımları

Scuderia Ferrari Marlboro
Motor: Ferrari
Lastik: Bridgestone
Ülke: İtalya

1) Felipe Massa (Brezilya) - Takım tarafından onaylandı
2) Fernando Alonso (İspanya) - Takım tarafından onaylandı

Vodafone McLaren Mercedes
Motor: Mercedes
Lastik: Bridgestone
Ülke: Britanya

1) Lewis Hamilton (Britanya) - 2012 sezonuna kadar kontratı bulunuyor

Olasılıklar:
Kimi Raikkonen (Finlandiya) - Raikkonen McLaren Mercedes'in ikinci koltuğu için en büyük aday
Nico Rosberg (Almanya) - Mercedes takımda Alman bir pilot istiyor
Adrian Sutil (Almanya)
Heikki Kovalainen (Finlandiya)

ING Renault F1
Motor: Renault
Lastik: Bridegstone
Ülke: Fransa/Britanya

1) Robert Kubica (Polonya) - Takım tarafından onaylandı

Olasılıklar:
Romain Grosjian (Fransa)
Nick Heidfeld (Almanya)
Timo Glock (Almanya)
Adrian Sutil (Almanya)
Kimi Raikkonen (Finlandiya)
Heikki Kovalainen (Finlandiya)

Scuderia Toro Rosso
Motor: Ferrari
Lastik: Bridgestone
Ülke: Avusturya/Britanya

1) Sebastien Buemi (İsviçre) - Açıklama yapıldı
2) Jamie Alguersuari (İspanya) - Açıklama yapıldı

Red Bull Racing
Motor: Renault / ?
Lastik: Bridgestone
Ülke: Avusturya/Britanya

1) Mark Webber (Australia) - Takım tarafından onaylandı
2) Sebastian Vettel (Almanya) - Takım tarafından onaylandı

Red Bull'un gelecek yıl hangi motoru kullanacağı henüz belli değil. Söylentilere göre takım Mercedes motorlarını kullanacak

Williams F1
Motor: Cosworth
Lastik: Bridgestone
Ülke: Britanya

1) Nico Hulkenburg (Almanya) - Takım tarafından onaylandı
2) Rubens Barrichello (Brezilya) - Takım tarafından onaylandı

Takım 2010 sezonunda Cosworth motorlarını kullanacak

Brawn GP
Motor: Mercedes
Lastik: Bridgestone
Ülke: Britanya

Olasılıklar:
Jenson Button (Britanya)
Nico Rosberg (Almanya)
Kimi Raikkonen (Finlandiya)

Force India
Motor: Mercedes
Lastik: Bridgestone
Ülke: Britanya/Hindistan

Olasılıklar:
Adrian Sutil (Almanya)
Vitantonio Liuzzi (İtalya)

USF1
Motor: Cosworth
Lastik: Bridgestone
Ülke: USA

Olasılıklar:
Alex Wurz (Avusturya)
Jacques Villeneuve (Kanada)
Jonathan Summerton (USA)
Marco Andretti (USA)
Graham Rahal (USA)

Campos
Motor: Cosworth
Lastik: Bridgestone
Ülke: İspanya

Olasılıklar:
Bruno Senna (Brezilya) - Açıklama yapıldı ancak kontrat henüz imzalanmadı
Pedro de la Rosa (İspanya)

Manor
Motor: Cosworth
Lastik: Bridgestone
Ülke: Britanya

Olasılıklar:
Max Chilton (Britanya)
Adam Carroll (İrlanda)
Anthony Davidson (Britanya)
Christian Klien (Avusturya)
Nelson Piquet Jr (Brezilya)

Lotus F1 Team
Motor: Cosworth
Lastik: Bridgestone
Ülke: Britanya/Malezya


Olasılıklar:
Fairuz Fauzy (Malezya)
Christian Klien (Avusturya)
Jarno Trulli (İtalya)
Jacques Villeneuve (Kanada)
Kamui Kobayashi (Japonya)
 
Geri
Top