• Merhaba Ziyaretçi.
    "Yapay Zeka Objektif " Fotoğraf Yarışması başladı. İlgili konuya  BURADAN  ulaşabilirsiniz. Sizi de bu yarışmada görmek isteriz...

A dan Z ye Açıköğretim

Gizemli Cadi

Forum Gururu
AÇIKÖĞRETİM TARİHÇESİ

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, ülkemizde uzaktan eğitim modeli ile yükseköğretim yapan ilk kurumdur.1982 yılında İktisat ve İş İdaresi programları ile eğitime başlayan Açıköğretim Fakültesi, 1993 yılından itibaren yeni programlarla eğitimini sürdürmeye devam ederken bu fakülte bünyesinde İktisat ve İş İdaresi Bölümleri de İktisat Fakültesi ve İşletme Fakültesi şeklinde yeniden aypılandı.

Bugün uzaktan öğretim yapan fakültenin toplam öğrenci sayısı 600bini bulmaktadır. AÖF'nin 5 lisans 17 önlisans bölümü bulunmaktadır.

Öğretim Ortamları

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de uzaktan eğitim sürecinde öğrenme genellikle öğrenci merkezli olarak sürdürülmektedir. Bu nedenle de hazırlanan tüm öğretim materyalleri biçim ve içerik açısından öğrencinin kendi kendine öğrenmesini sağlayacak şekilde tasarlanmaktadır. Açıköğretim sisteminde bugün ders kitapları, televizyon programları, akademik danışmanlık hizmetleri, e- öğrenme hizmetleri ve video konferans uygulamaları ana öğretim materyallerini oluşturmaktadır. Sistemde buna ek olarak sınav ve öğrenci destek hizmetleri de yer almaktadır.

BASILI MATERYALLER

Uzaktan eğitimde ders kitabı tasarımı, yazımı, basımı ve dağıtımı hem çok zaman almakta, hem de bilgi, beceri, deneyim ve çok güçlü bir teknik altyapı ile uzman bir ekibi gerektirmektedir. Ders kitabı yazımında en önemli süreç, öğrenme içeriğinin belirlenmesinden sonra öğrenciyi çok iyi tanıyıp onun öğrenme durumlarının saptanmasıdır. Öğrencinin kendi kendine öğrenmesinde etkili ve verimli bir materyal olan ders kitabı düşünceleri, kavramları, olguları tam, doğru ve anlaşılır biçimde tümevarım yöntemiyle ileten, biçimsel (renk, şekil, büyüklük, çizim ya da fotoğraf) açıdan çeşitli özelliklere sahip bir öğretim aracıdır. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminde temel öğretme-öğrenme aracı olan ders kitapları 1982’den beri uzaktan eğitim tekniğine göre ve öğrencinin kendi kendine öğrenmesini sağlayacak şekilde planlı ve örgütlü bir çalışma sonucunda hazırlanmaktadır. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminde kullanılan ders kitapları, alanında deneyimli ve uzman bilim adamları, editör, eğitim teknologları, televizyon editörü, sanat danışmanları, dil ve ölçme-değerlendirme uzmanları tarafından tasarlanıp yazılmaktadır. Açıköğretim sisteminde tamamlanan 20 yıllık süreçte kitap yazımına ilişkin geleneksel tasarım ilke ve yöntemleri kullanılmış, 1999 yılından bu yana yeniden yapılanmaya gidilerek yeni bir tasarım grubu oluşturulmuştur. Yine bu tarihten itibaren bütün önlisans ve lisans programlarına ait kitapların ders içerikleri gözden geçirilmiş ve kitapların yeniden yazım süreci başlatılmıştır. Öğrencinin kendi kendine çalışmasını sağlayacak şekilde düzenlenen ders kitapları, çağdaş eğitim teknolojisi yöntemleri doğrultusunda, internet ve televizyon programlarıyla uyumlu olarak basılıp öğrencilere ulaştırılmaktadır. Bugüne kadar yeniden tasarımlanarak yayım ve basımı gerçekleştirilen kitapların sayısı 500’ü aşmıştır. Anadolu Üniversitesi Uzaktan Eğitim Sisteminde her yıl yaklaşık 5 milyon kitap öğrencilere ulaştırılmaktadır. Kitap yazımları alanlarında uzman 1000‘in üzerinde öğretim üyesinin yazarlığında ve editörlüğünde gerçekleştirilmektedir.

RADYO VE TELEVİZYON PROGRAMLARI

Uzaktan Eğitim Sistemi’nde basılı materyalleri destekleyen Televizyon ve Radyo programları, yaratıcı süreçler sonucunda gelişmiş teknik olanaklar işe koşularak eğitim teknologları ve deneyimli teknik ekibin işbirliği ile üretilmektedir.

Televizyon ve radyo programları hazırlanırken, basılı malzeme içinden televizyon ya da radyoda sunulabilecek konular, program koordinatörleri, editör, senaryo yazarı ve yönetmen, işbirliğiyle belirlenmektedir. Bundan sonraki aşamalar, senaryo yazımı, programların yapımı ve yayınlanmasıdır.

Açıköğretim Fakültesi’nin kuruluşundan bugüne kadar lisans, önlisans ve lisans tamamlama programlarına yönelik olarak hazırlanan televizyon programı sayısı yaklaşık 5000’dir. TRT’nin 4. kanalında yayınlanan televizyon ders programlarında 508 öğretim üyesi görev almıştır. Yılda 24 hafta, haftada 37 saat ve yılda 888 saat televizyon yayını yapılmaktadır. Programlar yılda en az iki kez yayınlanmaktadır.

Radyo Programlarımız TRT Radyo 1’den yayınlanmaktadır. Yayınlanan radyo programlarının sayısı ise 400’dür.

CANLI YAYINLAR

1999 yılından başlayarak ara sınav, yıl sonu sınavı ve bütünleme sınavı öncesinde TRT 4’ten bir hafta süreyle banttan, bir hafta da canlı olarak Sınava Hazırlık programları yayınlanmaya başlanmıştır. Uzaktan eğitim sistemi içinde yer alan İşletme, İktisat ve Açıköğretim Fakülteleri öğrencilerinin ara, final ve yıl sonu sınavlarına daha iyi hazırlanmaları amacıyla başlatılan sınava hazırlık canlı yayın programlarına 0-800’lü hatlar ile katılan öğrenciler, en çok zorlandıkları soru ve konular hakkında ilgili dersin öğretim elemanından bire bir bilgi almaktadır. Böylelikle, Açıköğretim Sisteminde televizyonla etkileşimli (interaktif) eğitim olanağı uygulamaya geçirilmiş ve üniversitemiz ulusal yayın ağında canlı yayın yapan ilk üniversite olmuştur.

ÜNİVERSİTEMİZDEN HABERLER

Uzaktan öğretim sistemi ile öğrenim gören öğrencilerimizin kurum ile iletişimlerini sağlamak, üniversitemizde gerçekleştirilen çeşitli etkinlik ve haberleri duyurmak, öğrencilerin üniversiteleri ve fakültelerini daha iyi tanımalarını sağlamak amacı ile 1998 yılında Üniversitemizden Haberler adı ile bir uygulama başlatılmıştır. TRT 4 ekranlarından 15 günde bir yayınlanan programlar 10 dakikadan oluşmakta ve eğitim-öğretim süresi boyunca sürdürülmektedir.

VİDEOKONFERANS

Uzaktan eğitim sisteminde kullanılan bir diğer öğretim bileşeni Video konferanstır. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, üniversitelerle kurduğu işbirliği çerçevesinde karasal hatlar üzerinden ve uydu bağlantılı olarak video konferans ortamını oluşturmuştur ve ilk denemesini 1997 yılında gerçekleştirmiştir. 1999’da Kazakistan’daki Ahmet Yesevi Uluslararası Türk Kazak Üniversitesi’nin Ekonomi bölümünde öğrenim gören öğrenciler pazarlama derslerini video konferans tekniği ile Eskişehir’den, Üniversitemizden aldılar. 20004-2005 öğretim yılında ise Video konferans uygulaması ile KKTC’de haftada 18 saat Akademik Danışmanlık dersleri yürütülmektedir.

AKADEMİK DANIŞMANLIK HİZMETLERİ

Akademik Danışmanlık, Açıköğretim Sistemi’nin en önemli unsurlardan biridir. Bu yöntemle öğrenciler, anlayamadıkları konuları öğretim üyelerine yüz yüze danışarak kavrayabilir, diğer öğrencilerle etkileşerek, öğrendiklerini pekiştirirler. Türkiye’de bir çok üniversitenin destek verdiği bu hizmetin temel amacı, alanında uzman öğretim üyeleri ile öğrencileri buluşturup, daha iyi öğrenmenin sağlanması için öğrencilerle etkileşimi artırmaktadır Danışmanlık Hizmetleri; 10 ders için toplam 72 merkezde, 600’ü aşkın öğretim elemanı tarafından akşamları veya hafta sonlarında üniversite kampüslerinde yürütülmektedir.

e-ÖĞRENME HİZMETLERİ

Öğrencilerimizin, internet üzerinden istedikleri zamanda ve istedikleri yerde ders çalışmalarını sağlayan bir dizi elektronik öğrenme (e-Öğrenme) hizmetinden oluşmaktadır. Öğrencilerimizin e-Öğrenme etkinliklerinden ücretsiz olarak 7 gün 24 saat yararlanmaları mümkündür.

SESLİ KİTAP

Sadece görme engelli öğrencilere değil tüm öğrencilere yönelik olarak 2004-2005 öğretim yılında başlatılan sesli kitap projesi ile 1. sınıflara ait 5 kitap seslendirilerek öğrencilerimizin hizmetine sunulmuştur. Bu yılın sonuna kadar 2. ve 3. sınıflara ait 10 dersin sesli kitabının hazırlanması planlanmaktadır. Projede profesyonel seslendirme sanatçıları kitapları radyofonik bir biçimde seslendirmekte ve ses efektleri ile kitaplar zenginleştirilmektedir. Kitaplar öğrencilere CD, MP3 formatlarında sunulmakta ve e-öğrenme portalında e-Sesli kitap olarak yayınlanmaktadır.
 

Gizemli Cadi

Forum Gururu
UZAK SINIFLARA İNTERAKTİF DERS UYGULAMASI

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi 2003-2004 öğretim yılında hayata geçirdiği Sanal Sınıf uygulaması ile İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı öğrencilerine yönelik olarak interaktif bir uygulama başlattı. Bu uygulama ile öğrenci ile öğretim elemanı arasında sanal sınıf ortamında etkileşimli bir eğitimi gerçekleştirmektedir.

e-Öğrenme Hizmetleri

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminde e-Öğrenme hizmetleri İşletme, İktisat ve Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin televizyon ve kitaplara paralel olarak bilgisayar etkileşimli ders çalışmalarını sağlamak amacı ile 1994 yılında başlamıştır. Bilgisayarın eğitimde kullanılmasının Türkiye’de en kalıcı ve yaygın uygulaması olan BDE hizmetleriyle, öğrencilerimiz bilgisayar ve ders yazılımlarını kullanarak bazı derslerini kendi öğrenme hızlarında ve etkileşimli olarak çalışabilmektedirler. Çeşitli illerde açılan Bilgisayar Destekli Eğitim Merkezleri’nde; bilgisayar, öğrenciler için konuyu tekrar etmekten bıkmayan, yorulmayan; gerektiğinde sesi ile dersleri anlatan, uyarı mesajları sayesinde, öğrenci ile birebir eğitim yapan özel bir öğretmen görevini üstlenir.




Anadolu Üniversitesi tüm öğrencilerin internet erişimli bilgisayar sahibi olmasını hedeflemektedir. Böylece Anadolu Üniversitesi, Türkiye’nin bilgi toplumuna geçişinde öncü kurumlardan birisi olma konumunu pekiştirecektir.



1999 yılından bu yana öğrencilerin sınavlara daha etkin hazırlanmalarını sağlamak amacı ile İnternet Tabanlı Deneme Sınavları uygulaması başlatılmıştır. Öğrenciler interaktif olarak uygulanan bu hizmet ile bölümlerine göre ders seçimi yapmak kaydı ile yüzlerce soruya ulaşabilmektedir. İnternet Tabanlı Deneme Sınavları için soru bankasında 12 000 soru bulunmaktadır. Deneme sınavları değişen kitaplara ve öğrenci sayısına göre güncellenmektedir.

İktisat, İşletme ve Açıköğretim Fakültesi öğrencilerinin internet üzerinde istedikleri zamanda ve istedikleri yerde ders çalışmalarını sağlayan bir dizi elektronik öğrenme hizmeti “Açıköğretim e-Öğrenme Portalı” adı altında sunulmaktadır. Yıl boyunca 7 gün 24 saat internet üzerinden ücretsiz olarak sunulan Açıköğretim e-Öğrenme Portalında bulunan etkinlikler şunlardır:

Elektronik ders kitapları (e-Kitap)

Derslere ait video programları (e-Televizyon)

Alıştırma yazılımları (e-Alıştırma)

Deneme Sınavları (e-Sınav)

Akademik Danışmanlık Hizmetleri (e-Danışmanlık)

Sesli Kitaplar (e-Sesli Kitap)

Öğrenciler Açıköğretim e-Öğrenme Portalına [Only Registered Users Can See Links. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]] adresini kullanarak doğrudan erişebilirler. Öğrencilerimizin Açıköğretim e-Öğrenme Portalında oturum açabilmeleri için, T.C. Kimlik Numaralarını kullanmaları gerekmektedir.

e-Öğrenme hizmetlerinin Mayıs 2005'de kullanıma açılmasıyla birlikte Kasım 2006 süresince, 7 milyon öğrenci e-Öğrenme portalından, yaklaşık 520 milyon kez yararlanmıştır. e-Sınav hizmetlerinden 15 milyon, e-Alıştırma hizmetlerinden 7 milyon, e-Kitap hizmetlerinden 2 milyon, e-Televizyon hizmetlerinden 2 milyon, e-Sesli Kitap hizmetlerinden de 330 bin kez yararlanılmıştır.

e-KİTAP

2003-2004 öğretim yılında öğrencilerimize yönelik olarak başlatılan e-Kitap uygulamasında, Açıköğretim Ders kitapları üniteler halinde internette üzerinden PDF formatında yayınlanmaktadır. e-Kitap uygulaması öğrencilerimiz kitapları ellerine ulaşmadan, internet ortamında bulunan e-Kitap'lardan yararlanabilmektedir. e-Kitap uygulaması kapsamında bu ders yılında 2724 üniteyi kapsayan 212

e-Kitap yayınlanmaktadır. Açıköğretim e-Öğrenme Portalı kapsamına alınan e-Kitap hizmetinde PDF teknolojisinden Flash Paper teknolojisine geçilmesiyle, PDF okuyucusu bulunmayan öğrenciler artık e-Kitaplardan kolaylıkla yararlanabilmektedirler.

e-TELEVİZYON

2003-2004 öğretim yılında e-Öğrenme hizmetlerimiz kapsamında öğrencilerin derslere ait TV Programlarını bilgisayarlarına kaydederek izleyebilmeleri olanağı sağlayan e-Televizyon hizmeti başlamıştır. Öğrenciler, TRT4'te belirli tarih ve saatlerde yayınlanan ders programlarına, internet aracılığıyla istedikleri yerden ve istedikleri anda erişebilmekte ve bilgisayarlarına kaydettikleri videoları izleyebilmektedirler. Öğrenciler bu hizmetlere T.C. Kimlik Numaraları ile ulaşabilmektedir. e-Televizyon uygulamasında 163 derse ait 1196 ders programı yayınlanmaktadır.

e-ALIŞTIRMA

Alıştırma Yazılımları Projesi, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminin bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler doğrultusunda, yeni bir eğitim ortamını, öğrencilerin hizmetine sunduğu etkileşimli bir uygulamadır. 2003 yılında Genel Muhasebe dersinin alıştırma yazılımının üretimi ile başlayan uygulama ile uzaktan öğretim öğrencileri çoklu medya (TV video, audio, metin, grafik, animasyon) ortamında etkileşimli olarak ders içeriklerini izleyerek, soru örnekleri çözerek, kendilerini sınayarak bu uygulamaya katılabilmektedirler. Geleneksel iletişim ortamlarıyla yeni iletişim ortamlarını bütünleştiren ve etkileşimli bir çoklu ortam yaratan bu yeni hizmet ile öğrenciler kitaplardaki ve televizyon programlarındaki bilgiler doğrultusunda çok sayıda soru örneği çözerek, hem konuları daha iyi kavrayıp daha iyi öğrenmekte hem de çok sayıda alıştırma çözerek, sınavlara hazırlanabilmektedir.

Zengin içerikli eğitim yazılımı olarak da tanımlanan alıştırma yazılımlarında şu anda sistemde 50 ders olmak üzere toplam 738 ünite yayına girmiştir. Yapımı tamamlanan derslerle, 2004-2005 öğretim yılında Açıköğretim sistemindeki bazı bölümlerde internet destekli derslerin tüm derslere oranı yüzde 50’lerin üzerine çıkmıştır. Örneğin, İşletme Fakültesi İşletme Bölümünde içinde bulunduğumuz öğretim yılında derslerin yüzde 75’i internet ortamında yayınlanmaktadır. İktisat Fakültesinin bölümlerinde bu oran yüzde 57 ile 64 arasında değişmektedir. Turizm ve Otel İşletmeciliği, Muhasebe, Yerel Yönetimler, Bankacılık ve Sigortacılık, Sağlık Kurumları İşletmeciliği gibi iki yıllık Açıköğretim programlarında internet destekli derslerin oranı yüzde 50 ile yüzde 68 arasında değişmektedir.



Açıköğretim Sistemindeki internete dayalı alıştırma yazılımları sunulan içerik miktarı açısından Türkiye’nin en büyük e-Öğrenme projesidir. İnternet üzerinden yayınlanan alıştırma yazılımlarına girmek isteyen öğrencilerimiz hiçbir ek ücret ödemeden T.C. Kimlik Numaraları ile bu hizmetimizden yararlanabilmektedir.

e-SINAV

e-Sınav Hizmeti, Anadolu Üniversitesi'nin uzaktan öğretim gören öğrencilerinin, örgün sınavlar öncesi kendilerini denemeleri ve başarı durumlarını gerçeğe yakın biçimde ölçmeleri amaçlanarak hazırlanmıştır. 2005-2006 öğretim yılı için 127 derse ait 10 binden fazla sorudan oluşan bir soru bankası yayına girmiştir.

e-Sınav uygulamak isteyen öğrencilerimiz hiçbir ek ücret ödemeden T.C. Kimlik Numaraları ile bu hizmetimizden yararlanabilmektedir.

e-DANIŞMANLIK

Açıköğretim öğrencilerinin yüz yüze akademik danışmanlık hizmetlerinin bir benzeri internet ortamında da gerçekleşmeye başlamıştır. Alıştırma yazılımlarına paralel olarak, öğrencilerin akademik danışmanlara, dersleriyle ilgili soru sormalarına olanak tanıyan e-Danışmanlık, 2005-2006 öğretim yılında e-Alıştırma hizmeti olan 50 ders uygulamaya girmiştir.

e-Danışmanlık almak isteyen öğrencilerimiz hiçbir ek ücret ödemeden T.C. Kimlik Numaraları ile bu hizmetimizden yararlanabilmektedir.

e-SESLİ KİTAP

e- Sesli Kitap uygulamasına 2005 yılında başlanmıştır. Bu uygulamadan yalnızca görme engelli öğrenciler değil kitabı dinleyerek çalışmayı tercih edecek bütün öğrenciler yararlanabilecektir. Kitaplar profesyonel seslendirme sanatçıları tarafından radyofonik bir biçimde seslendirilmekte ve ses efektleri ile anlatım zenginleştirilmektedir. e-Sesli Kitap uygulamasında 9 derse ait 159 ders programı yayınlanmaktadır.

Sınav Hizmetleri ve Organizasyonu

Sınav organizasyonu kayıt ve kayıt yenileme işlemleriyle başlar. Kayıt ve kayıt yenileme işlemleri bitirildikten sonra öğrencinin hangi programa kayıtlı olduğu, hangi sınav merkezinde ve hangi derslerden sınava gireceği ve öğrenim dönemi bittiğinde mezun olup olmayacağı gibi çeşitli bilgiler kesin olarak belirlenmektedir.

Her yıl yeni programlar da dikkate alınarak, Anadolu Üniversitesi Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi (AÜBAUM) tarafından her soru kitapçığının hangi dersleri kapsayacağı ve bu derslerin kitapçıkta yer alış sırası belirlenmekte ve Test Araştırma Birimine bir kitapçık olarak iletilmektedir. Test Araştırma Birimi, bu bildirimden çok önce her konulan yeni ders de dahil olmak üzere yer alan tüm dersler için ham soruları ya kendi birimindeki alan uzmanlarına yazdırır, ya da bunları ilgili soru yazarlarından alır. Daha sonra bunları manyetik ortamda işlenmiş soru haline getirir ve kitapçık düzeninde kontrole hazırlar.

Test Araştırma Birimi başlangıcından bugüne kadar soru bankası yazılımı ve günün teknolojisine uygun bilgisayar donanımı ile donatılmıştır. Kullanılan her soru öğrencilerin verdikleri cevaplara göre değerlendirilir ve her bir sorunun güçlük değeri, ayrıcılık değeri vb. parametreleri soru bankasına işlenir.

Test Araştırma Birimi’nin soru hazırlama süreci ile birlikte, öğrenci kayıtlarını alan Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi sınav hazırlama ve değerlendirme birimi öğrencileri, sorumlu oldukları oturumlar bazında daha önceden illerden gelen bina ve salon bilgilerini kullanarak sınıflara yerleştirir. Bu işlem tümüyle bilgisayar programı kontrolünde yapılmaktadır.

Tüm bu işlemler yapıldıktan sonra programın çeşitli istatistiki dökümleri hazırlanır. Bu istatistikler bir yandan matbaanın hangi kitapçıktan kaç adet basacağını ve bu basılan kitapçıkların kaçar adetlik kaçar paket şeklinde paketleneceğini, hangi salona, hangi kodlu kitapçıktan, hangi sayıdaki paketçikten, kaç tane konulacağını gösterirken aynı zamanda Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezinde düzenlenen sınav evrakının nasıl düzenleneceğini gösterir. Ayrıca bu istatistik ve organizasyon bilgileri, bilgisayarca dökülecek, etiket, liste, tutanak, sınav test kâğıdı gibi dökümlerin de bilgilerini kapsar ve onların doğru olarak üretilmesini sağlar.

Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde bir yandan sınav evrakı dökülüp harmanlanırken, yerleştirme işleminin hemen sonunda üretilen boş görevlendirme listeleri, il koordinatörlüklerine hem postalanmakta hem de internet ortamında sunulmaktadır.

Bu arada Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi verilen istatistik düzene uygun olarak her salonun sınav evrakı harmanlanıp, salon poşetine yerleştirilmekte ve ağzı açık olarak kutulara istif edilmektedir. Bu faaliyetler sürdürülürken, Üniversite üst yönetimi sınav sırasında kurye veya üniversite temsilcisi olacakları belirler ve bağlı bir birim bu bilgileri Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi’ne manyetik ortamda iletir.

Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezinde sınav organizasyonu yapılır yapılmaz, öğrencilerin sınava giriş belgeleri hazırlanır, zarflanır ve postaya verilerek bu bilgilerin anında manyetik ortamda Açıköğretim Büroları’nın makinelerine aktarılması sağlanır. Açıköğretim Büroları sadece kendisine kayıtlı öğrencilerin değil, tüm öğrencilerin bilgilerine sahiptir. Herhangi bir nedenle sınava giriş belgesi eline geçmeyen veya onu kaybeden öğrenci, bürosundan son ana kadar bu belgeyi alabilir. Bu arada öğrenci kimliğini kaybeden öğrencilere o sınavda geçerli olmak üzere sınava giriş belgesi de verilmektedir. Bürolar, sınav öncesi ve sınav günleri sürekli açık ve görevdedir. Sınava giriş belgeleri postalandığı gün internette de yayımlanır. Ancak öğrenci sınava girebilmek için mutlaka kendisine postalanan veya bürosundan sağladığı sınava giriş belgesini kullanmak zorundadır.

Her sınav döneminde her öğrenci yaklaşık olarak ortalama iki oturumda sınava girmektedir. Dolayısıyla okunacak test kâğıdı öğrenci sayısının yaklaşık iki katı olmaktadır.

Anadolu Üniversitesi olarak öğrencilerimizin başarılarını ölçmek üzere tüm sınavlar kendi organizasyonumuzla gerçekleştirilmektedir.

Büro Hizmetleri
--------------------------------------------------------------------------------

Açıköğretim Fakültesi, ülkenin dört bir yanına ve ülke dışına yayılmış binlerce öğrenciye büroları aracılığıyla ulaşıyor. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Sisteminde öğrenci işlerini yürütme görevini üstlenen bürolar, İşletme, İktisat ve Açıköğretim Fakültesi’ne kayıtlı öğrencilerin her türlü öğrenci hizmetlerini merkeze gelmeden yürütmelerini sağlamak amacı ile kurulmuştur.

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, kurulduğu 1982 yılında 29.445 öğrenci kitlesine hizmet verebilmek için öğrencilerin yoğun olarak yaşadığı altı şehirde Açıköğretim büroları ve Eskişehir’de Merkez Bürosu kurmuştur. Merkez büro, üniversite ve bürolar arasındaki bilgi akışının koordinasyonunu sağlamak amacıyla oluşturulmuş ve öğrencilere destek hizmeti sağlayan bir birimdir. Kuruluş yılından itibaren, yıldan yıla artan öğrenci sayısı ile değişik illerde de büroların açılması gündeme gelmiştir. 2005 yılı itibariyle, 80 şehir ve Lefkoşa’da toplam 88 büro yaklaşık 1 milyon açıköğretim öğrencisinin hizmetinde bulunmaktadır. Nüfus sayısının fazla olması ve uzaklık gibi faktörler ise İstanbul ve Ankara gibi büyük illerde birden fazla büro kurulmasını gerekli kılmıştır. Bu büroların 64 adedi üniversitenin kendi mülküdür.

Açıköğretim Sistemiyle öğretim gören öğrenciler, Açıköğretim bürolarından şu hizmetleri alabilmektedirler:

Ders kitaplarının dağıtımı

Öğrenci belgesi

Askerlik tecil işlemleri

Not durum belgesi (Transkript)

Yeniden öğrenci kimlik kartını düzenlemesi

Kayıt silme

Önlisans yazısı, Önlisans diploması

Lisans ve Önlisans diplomasını kaybeden öğrencilere öğrenim belgesi verilmesi

Onur ve Yüksek Onur Belgesi

Öğrenci bilgilerinde değişiklik yapılması

Ayrıca son yıllarda meslek yüksek okullarında öğrenim gören öğrencilere 4 yıllık okullara girme ve örgün lisans eğitimi olan veya mezunlara verilen ikinci üniversite hakkı sistemdeki öğrenci sayısını da artırmaktadır. Bu tür olanaklarla Açıköğretim sistemine giren öğrencilerin, kayıt ve kayıt yenileme gibi işlemleri de bürolar tarafından yapılmaktadır. Merkez büro, diğer büroların verdikleri hizmetlere ek olarak kayıt silmek, askerlik şubeleri, Emekli Sandığı gibi kuruluşlara öğrencilerle ilgili belgeler göndermek, not durum belgesi vermekle görevlidir.

1982 ve 1993 arasındaki dönemde bilgisayar sistemlerinin kullanımı günümüzdeki kadar yaygın olmadığından bürolar, öğrencilere verecekleri belgeleri merkez büro tarafından kendilerine gönderilen bilgilere göre hazırlamaktaydı.

1994 yılında tüm büroların bilgisayarlara geçmesiyle öğrencilere verilen hizmet süresi hızlandırıldı ve öğrenci bilgileri elektronik ortamda büro bilgisayarlarına aktarıldı.

Bürolarda verilen öğrenci hizmetlerinin alanı 1997 yılından itibaren teknolojik gelişmelerle birlikte daha da artırılarak, öğrencilerin bulundukları illerde bir çok hizmeti almaları sağlandı.

Televizyon Yapım – Yayın (Televizyon Yayıncılığı)
--------------------------------------------------------------------------------

Açıköğretim Fakültesi’nde tüm radyo ve televizyon programları Radyo ve Televizyon Yapım Merkezi’nde üretilmekte, TRT kanallarında banttan (canlı sınava hazırlık programları hariç) yayınlanmaktadır. Profesyonel yapım ve yayın sistemlerine sahip yapım merkezi iki adet stüdyo, analog ve dijital kurgu sistemleri, iki ve üç boyutlu animasyon üretilebilen iki adet elektronik grafik birimi, canlı yayın arabası, aktüel dış çekim için kamera, ışık, ses ekipmanları, dijital ses stüdyosu, bant çoğaltma ünitesi, dekor, makyaj birimlerinden oluşmaktadır.

Yapım merkezinde yönetmenden teknik ekibe kadar toplam 200’e yakın deneyimli, uzman ve eğitimli personel görev yapmaktadır.

Televizyon programları, isteyen öğrencilere bedeli karşılığında VCD ya da DVD olarak da dağıtılmaktadır. Öğrencilere kayıt ve kayıt yenileme dönemlerinde ücretsiz televizyon program yayın kitapçığı dağıtılmaktadır. Ayrıca program yayın planı AÖF web sayfasında da yayınlanmaktadır.

Batı Avrupa Programına kayıtlı öğrencilere televizyon eğitim programları CD olarak gönderilmektedir.
 

Gizemli Cadi

Forum Gururu
BDE – Yapım Yayın (İnternet Yayıncılığı)
--------------------------------------------------------------------------------

1989 yılında Açıköğretim Fakültesi bünyesinde kurulan Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) Birimi’nde kuruluşundan bugüne kadar çeşitli e-öğrenme uygulamaları tasarlanarak uygulamaya konmuştur. Bu uygulamalardan başlıcaları Bilgisayar Destekli Akademik Danışmanlık Merkezleri, Çokluortam Alıştırma Yazılımları, İnternete Dayalı Deneme Sınavları, İnternete Dayalı Bilgi Yönetimi Önlisans Programı, İnternete Dayalı Alıştırma Yazılımları, İnternet üzerinden yayınlanan elektronik ders kitapları ve televizyon programları ile İngilizce Öğretmenliği Lisans Programının 3. ve 4. sınıflarına ait olan derslerin web ortamına aktarılmasıdır.

Uygulamaların tümünün tasarımı, yayını, yayında olan derslerin ve sunulan hizmetlerin bakımı BDE birimi tarafından yapılmaktadır. BDE biriminde eğitim tasarımcısı, grafiker ve canlandırmacı olarak 20 tam zamanlı uzman görev almaktadır. Ayrıca Anadolu Üniversitesi’nin çeşitli fakültelerinde okuyan 50 öğrenci ses, grafik, canlandırma ve gerçekleştirme konularında yarı zamanlı olarak BDE biriminde görev yapmaktadır.

Eğitim yazılımı tasarım ve geliştirme sürecinde konu uzmanı, editör, eğitim tasarımcısı, seslendirmeci ve canlandırmacı olarak Anadolu Üniversitesinin çeşitli birimlerinde görevli 250’den fazla öğretim elemanı da destek vermektedir.

Yapım sürecinde iki ses stüdyosu, bir video stüdyosu, bir test laboratuarı ve bir çevrimiçi danışmanlık odası kullanılmaktadır. Üretimi tamamlanan eğitim yazılımlarının yayını toplam 32 işlemci barındırıan üç sunucu kümesi üzerinden yayınlanmaktadır. TTNET üzerinde 200 Mbps Metro Ethernet bant genişliğine sahip internet hatlarından yayın yapılmaktadır. Ayrıca Üniversitenin 70Mbps kapasiteli ULAKNET hatları da bu amaç için kullanılmaktadır.



Uzaktan Öğretim

--------------------------------------------------------------------------------

Kamuoyunda yaygın adıyla açıköğretim olarak bilinen uzaktan öğretim sistemi Türkiye’de yalnızca Anadolu Üniversitesinde uygulanmaktadır. İktisat, İşletme ve Açıköğretim Fakültelerinde uygulanan bu sistem bünyesinde 930 bine yakın öğrenciyi barındırmaktadır. Açıköğretim sistemiyle eğitim alıp diploma sahibi olanların sayısı 650 bini aşmıştır.

Anadolu Üniversitesi, "Uzaktan Öğretim" modeliyle yalnızca ülkemizdeki öğrencilere değil, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki ve Batı Avrupa’da yükseköğrenim görmek isteyen yurttaşlarımıza eğitim-öğretim olanağı vermektedir. Üniversitede okumak isteyen öğrencilerin isteklerine cevap vermenin yanı sıra, ülkemizin eğitim – öğretim düzeyini daha da yükseltip, eğitimi yaygınlaştırmayı amaçlamaktadır.

Açıköğretim sistemi, sadece üniversite çağındaki gençlerimize değil; daha önce yükseköğrenim görme fırsatı bulamamış olanlara, bir işte çalışıp da örgün öğretimi izleme olanağı bulamayanlara, ön lisans diploması olan ve bunu lisans derecesine yükseltmek isteyenlere de olanak yaratmaktadır.

Açıköğretim sisteminde derslerin yürütülmesi sırasında, basılı ders malzemeleri ve televizyon yayınlarından yararlanmanın ötesinde, internet, bilgisayar destekli eğitim, telekonferans gibi gelişmiş teknolojileri kullanarak öğrencilerin de bu teknolojilere uyumunu sağlama, bu teknolojileri öğretme ve teknolojik etkileşim yaratma çabası içindedir. Ayrıca uygun bulunan bölgelerde akademik danışmanlık ve uygulama hizmetleri (yüz yüze eğitim) de verilmektedir.

Açıköğretim Fakültesi bünyesinde Microsoft firması işbirliği yapılarak uygulanan “Bilgi Yönetimi Programı” internet üzerinden gerçekleştirilmektedir. Bu program kendi alanında ülkemizde uygulanan ilk ve tek programdır.

Uzaktan öğretim sisteminde eğitim veren fakültelerden mezun olanlar, benzer eğitim veren örgün fakültelerden mezun olanlarla eşdeğer haklara sahiptir.

Sınavsız İkinci Üniversite
--------------------------------------------------------------------------------

Herhangi bir üniversitenin örgün bölümlerinde okuyan öğrenciler ve örgün eğitim mezunları, gerekli koşulları yerine getirerek Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)’na tekrar girmeden, aynı zamanda Anadolu Üniversitesinin uzaktan eğitim veren Açıköğretim, İktisat ve İşletme Fakültelerinin lisans ve ön lisans programlarına da kayıt yaptırarak farklı bir alanda kendilerini geliştirme fırsatı bulmaktadır.

Yükseköğretim kurumlarının herhangi bir örgün Meslek Yüksekokulu programlarında kayıtlı öğrenciler ile bu programlardan mezun olanlar ise istedikleri takdirde, okumakta veya mezun oldukları alanlarda olmamak üzere Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi

Ev İdaresi,
Sosyal Bilimler,
Halkla İlişkiler,
Yerel Yönetimler,
Dış Ticaret,
Muhasebe,
Turizm ve Otel İşletmeciliği,
Bankacılık ve Sigortacılık,
Büro Yönetimi ve Sekreterlik,
Sağlık Kurumları İşletmeciliği,
İlahiyat,
Laborant ve Veteriner Sağlık Önlisans,
Tarım Önlisans,
Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi
programlarının birinci sınıfına;

Yükseköğretim kurumlarının herhangi bir örgün lisans programlarında kayıtlı öğrenciler ile bu programlardan mezun olanlar ise istedikleri takdirde, okumakta veya mezun oldukları alanlarda olmamak üzere

Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesinin

İktisat,
Maliye,
Kamu Yönetimi,
Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri,
bölümlerinden birine,
İşletme Fakültesinin İşletme Bölümüne veya

Açıköğretim Fakültesi önlisans programlarının birinci sınıfına başvurabilirler.

AÇIK YÜKSEKÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
--------------------------------------------------------------------------------

Madde 1- 2547 sayılı Kanunun 12. maddesinin d ve f fıkraları ile 43. maddesinin c fıkrası gereğince üniversitelerde yapılacak açık yükseköğretim bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.

Madde 2- Açık yükseköğretim;

A) Anadolu Üniversitesinde merkezi açık yükseköğretim
B) Diğer üniversitelerde açık yükseköğretim.

olmak üzere iki farklı ortamda sürdürülür.

Madde 3- Merkezi açık yükseköğretim 41 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Anadolu Üniversitesinde kurulan Açıköğretim Fakültesinde ülke çapında sürdürülür. Bu tür açık öğretimin hangi alanlarda sürdürüleceği üniversitenin önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından kararlaştırılır.

Madde 4- Üniversitelerde herhangi bir öğretim programında açık öğretim yapılmasına ilgili üniversitenin önerisi üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından karar verilir. Açık öğretimin öğrenci kapasitesi, sürdürülme esasları, kullanılacak sistem ve gereç ilgili üniversitenin yetkili organı tarafından tespit edilir.

Madde 5- Bir yükseköğretim kurumunda açık öğretime uygulanacak öğretim programları örgün öğretimde uygulananların kapsam olarak aynıdır.

Madde 6- Açık öğretim yapılan öğretim programlarına öğrenci kabulü o üniversitelerin lisans kademesi öğretim ve sınav yönetmeliği hükümlerine göre olur.

Madde 7- Öğrencilere, öğrenci disiplin yönetmeliği ile lisans kademesi öğretim ve sınav yönetmeliğinin, derslere devam zorunluluğu dışındaki, bütün hükümleri aynen uygulanır.

Madde 8- Açık öğretimde, imkanlar ölçüsünde,

a) Basılı eğitim araçları, kaset, video, teyp, band ve film,
b) Radyo ve televizyon,
c) Danışman gözetiminde toplu tartışma; ve benzeri gereç ve sistemlerden yararlanılır.

Madde 9- Öğrencilere zaman zaman eğitimin etkinliğini artırmak için test ve değerlendirme sistemleri uygulanabilir.

Madde 10- Merkezi açık öğretim dışındaki açık öğretimin yıl içi, yıl sonu veya yarı yıl içi ve yarı yıl sonu sınavları aynı öğretim programına tabi örgün öğretim öğrencileri ile aynı zamanda ve mümkün olduğu takdirde aynı yerde yapılır.

Madde 11- Merkezi açıköğretim dışında, bir yükseköğretim kurumunda örgün öğretim ile açık öğretim arasında aynı öğretim programında her iki yönde geçişler, Yükseköğretim Kurumunun yetkili organı tarafından karara bağlanır.

Madde 12- Açık öğretimde öğrencilerden bu öğretim için tespit edilen harçlar dışında, gönderilen kitap, ses ve video kasetleri, slaytlar, mektup, test, deney malzemesi ve benzeri gereçlerin depozito ve ulaşım masrafları ile bunlara ilişkin gerekli ücretler ve bedeller Anadolu Üniversitesinde “Açık Öğretim Fakültesinin” diğer üniversitelerde üniversite veya ilgili birimin döner sermayesine gelir kaydedilir.

Madde 13- Açık öğretim öğrencileri ile aynı öğretim programına göre örgün öğretim öğrencileri arasında öğrenci hakları bakımından fark bulunmadığı gibi her iki yoldan mezun olanlar eşit hak ve yetkilere sahip olurlar.

Madde 14- Açık öğretim öğrencileri, kitaplıklar ile planlanmış uygulama görevini yerine getirecekleri alanlar dışında, örgün öğretimin fiziksel imkânlarından yararlanamazlar.

Madde 15- Açık öğretim yapılan her birimde açık öğretim öğrenci işleri ile görevli bir büro kurulur. Merkezi açık öğretim hizmetleri ile yükümlü Anadolu Üniversitesi yurt düzeyinde gereken bölgelerde özel büro ve rehberlik merkezleri açabilir.

Geçici Madde- Merkezi açıköğretim hariç, 1982 - 1983 öğretim yılında açıköğretim yapan kurumlarda ilk yarı yılın sonuna kadar mevcut ve yeni kayıt olan öğrenciler açık ve örgün öğretim yollarından birini tercih edebilirler.

Madde 16- Bu Yönetemelik yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.

Madde 17- Bu Yönetmelik üniversite rektörleri tarafından yürütülür.

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ

AÇIKÖĞRETİM SİSTEMİNE GÖRE ÖĞRETİM YAPAN FAKÜLTELERİN KREDİLİ

SİSTEME DAYALI ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
--------------------------------------------------------------------------------

Amaç ve Kapsam

Madde 1- (Değişik: R.G.) 19/10/2001-24558)

Bu Yönetmeliğin amacı, açıköğretim sistemine göre öğretim yapan ve kredili sistemi kullanan programların öğretim ve sınavlarında uygulanacak kuralları belirlemektir.

Tanımlar

Madde 2- Bu Yönetmelikte “fakülte”; İktisat, İşletme veya Açıköğretim Fakültesini ifade eder.

Öğretim Esasları

Madde 3- (Değişik: R.G.) 19/10/2001-24558)

Bu Yönetmelikle düzenlenen kredili sistemin hangi programlara uygulanacağı ilgili fakülte kurulu kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.

Madde 4- Dersler; teorik derslerden, uygulamalardan (Atölye, laboratuvar, staj, uygulama çalışmaları ve benzeri) ve uygulamalı derslerden oluşur. Dersler, yıl esasına göre düzenlenir.

Madde 5- Dersler, açıköğretim sistemine göre yürütülür. Ancak gerekirse bazı dersler örgün veya iletişim ve bilgi teknolojilerine dayalı olarak düzenlenebilir. Dersler, teorik ve uygulama saatleri, kredi değerleri, ön koşulları ve yıllara göre dağılımı Fakülte Kurulu kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.

(Değişik:RG-16/06/2003-25140) Uygulamaların ve stajların nerede yapılacağına ilişkin esaslara fakülte yönetim kurulu karar verir.

Kayıt ve Kayıt Yenileme

Madde 6- Öğrenciler, her öğretim yılı başında Üniversite Yönetim Kurulunun koyacağı genel ilkeler çerçevesinde ve Fakülte Yönetim Kurulunun belirleyeceği esas ve süreler içerisinde kayıtlarını yaptırmak veya yenilemek zorundadır. Kayıt ve kayıt yenileme sırasında belirlenen esasların tamamına uymayan veya katkı payı ile öğretim giderlerini ödemeyen öğrencinin kaydı yapılmaz veya yenilenmez. Kaydını yenilemeyen öğrenciler, o öğretim yılında sınavlara giremez ve öğrencilik haklarından yararlanamaz. Bu öğrencilerin öğrenimlerine devam edebilmeleri için izleyen öğretim yılında kayıtlarını yenilemeleri gerekir.

Madde 7- Anadolu Üniversitesinde açıköğretim sistemine göre öğretim yapan fakültelere kayıtlı iken, Öğrenci Seçme Sınavına girerek bu sisteme göre öğretim yapan fakültelere yeniden yerleştirilen öğrenciler, eski kayıtlarını sildirmeden kayıt yaptırmaları halinde, hangi sınıfta olurlarsa olsunlar, önceki kayıtları silinir ve yeni yaptırdıkları kayıt geçerli sayılır. Bu öğrenciler eski kayıtları için hiçbir hak iddia edemez.

Madde 8- (Değişik birinci fıkra:RG-16/06/2003-25140) Seçmeli ders olmayan sınıflarda, yeni kayıt olmuş veya kaydını yeniletmiş öğrencilerin derslere kaydı doğrudan Dekanlıkça yapılır. Ders veya ders grubu seçilmesi gereken sınıflarda, derslere kayıt öğrenciler tarafından gerçekleştirilir. Bir alt sınıftan başarısız dersi olan öğrenciler, bulundukları sınıfın üstündeki sınıflardan ders alamaz. Bulunduğu sınıftaki derslerin en çok ikisinden başarısız olanlar, bir üst sınıfın derslerine kaydedilir, başarısız ders sayısı ikiden fazla olanlara üst sınıflardan ders verilmez.

Programdan kaldırılan derslerin yerine hangi derslerin alınacağı veya tekrarlanacağına Fakülte Kurulu karar verir.

Başarısız olunulan seçmeli bir ders veya ders grubunun yerine başka bir seçmeli ders veya ders grubu Fakülte Yönetim Kurulunun belirlediği esaslar dahilinde alınabilir.

Devam Zorunluluğu

Madde 9- Uygulamalara, stajlara, örgün veya iletişim ve bilgi teknolojilerine dayalı olarak verilen derslere devam zorunluluğu vardır. Bunlara devam esasları Fakülte Yönetim Kurulunca belirlenir. Senatoca belirlenen haklı ve geçerli nedenlerle bile olsa, belirlenen devam koşulunu yerine getirmeyen öğrenciler, bu ders veya uygulamalardan başarısız sayılır ve yıl sonu ve bütünleme sınavlarına giremez.

Sınavlar

Madde 10- Bu programlarda, her ders için en az bir ara sınav, bir yıl sonu ve bir bütünleme sınavı yapılır. Ayrıca, yıl boyunca kısa sınav, ödev gibi değerlendirmeler yapılabilir. Sınavlar yazılı ve sözlü olabilir. Yıl içi sınav ve değerlendirmelerin sayısı Fakülte Kurulunca belirlenir.

Madde 11- Öğrenciler sınavlarda aşağıdaki kurallara uymak zorundadır:

a) Öğrenciler, sınava girebilmek için kendilerinden istenen belgeleri yanlarında bulundurmak ve görevlilerce istendiğinde göstermek zorundadır. Kendisini tanıtıcı yeterli özel kimlik belgesi ve öğrenci kimlik kartı olmayanlar sınava giremez. Aksi halde sınavları Dekan tarafından geçersiz sayılır.

b) Öğrenciler, Sınava Giriş Belgesinde gösterilen sınav ili, bina, salon, sıra, sınav tarihi ve saatinde sınavlara girmek zorundadır. Aksi takdirde sınavları Dekan tarafından geçersiz sayılır.

c) Sınav kurallarını, düzenini ve işleyişini bozan, sınavın yapılmasını geciktiren veya engelleyen, sınav görevlilerine hakaret eden, sınav salonunu kendilerine duyurulan süreden önce terk eden, sınav görevlilerinin sınavla ilgili düzenlemelerini reddeden öğrencilerin sınavları, sınav görevlilerince salon tutanağında belirtilmesi koşuluyla Dekan tarafından geçersiz sayılır.

d) Sınav sırasında kopya çeken, çekmeye girişen, kopya veren, kopya alan, kopya yapılmasına yardım edenlerin sınavları; sınav görevlilerince düzenlenen salon sınav tutanaklarına, görevlendirilen il sınav gözlemcileri raporlarına veya Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezinin bilgisayar taraması sonucu verdiği raporlara dayanılarak, Dekan tarafından geçersiz sayılır. Sınav görevlileri kopya çekmeye, vermeye, almaya kalkışanları uyarmak zorunda değildir.

e) Öğrenciler, sınavlarda kendilerine verilen cevap kağıtlarını usulüne uygun olarak işaretlemek zorundadır. Bir derse ait cevaplar, cevap kağıdında bir başka derse ait sütuna işaretlendiği takdirde Dekanlıkça düzeltme yapılmaz.

f) Sınavlarda uygulanacak kurallar, öğrencilerin yanlarında bulundurması veya bulundurmaması gereken araç ve donanım, Fakülte Yönetim Kurulunca belirlenir. Yasaklanan araç ve donanımı yanında bulunduranlar, bu araç ve donanımı sınavdan önce sınav sorumlusuna teslim ettikleri takdirde sınava girebilir. Aksi takdirde sınavları Dekan tarafından geçersiz sayılır.

Madde 12- Herhangi bir nedenle sınavları geçersiz sayılan öğrenciler, bu ders veya derslerden sıfır almış kabul edilir. Kopya nedeniyle sınavları geçersiz sayılan öğrenciler, kopya olayının gerçekleştiği sınav dönemini izleyen ilk sınav döneminde hiç bir dersin sınavına giremez.

Değerlendirme

Madde 13- Sınavlarda değerlendirmeler 100 üzerinden yapılır. Başarı notu, yıl içi notları ile yıl sonu veya bütünleme sınav notunun katkılarıyla hesaplanır. Yıl içi notları; ara sınavlara, kısa sınavlara, ödevlere ve uygulamalı çalışmalara verilen notlardan oluşur.

Madde 14- Her ders için yıl içi ve yıl sonu değerlendirmelerinin türü ve başarı notuna katkı oranları Fakülte Yönetim Kurulunca belirlenir.

Madde 15- Senatoca belirlenen haklı ve geçerli nedenler dahil her ne sebeple olursa olsun, sınavlara katılmayan öğrenciler için telafi sınavı açılmaz. Öğrenciler katılmadıkları sınavlardan sıfır almış kabul edilir.

Madde 16- Başarı notu, Senatoca belirlenen formüllere göre harf notuna çevrilir. Harf notları ve katsayıları şunlardır:

Harf Notu Katsayı

AA 4,0
AB 3,7
BA 3,3
BB 3,0
BC 2,7
CB 2,3
CC 2,0
CD 1,7
DC 1,3
DD 1,0
FF 0,0

Bir dersten CC veya üstünde not alan öğrenci, o dersi başarmış sayılır; FF alan o dersi başaramamış sayılır. CD, DC ve DD alınan dersler, öğrencinin genel not ortalaması 2.00 ve üzerinde ise başarılmış, 2.00 nin altında ise başarılmamış sayılır.

Ayrıca aşağıdaki harf notları da kullanılabilir.

(Mülga fıkra:RG-16/06/2003-25140)

DZ (Devamsız) notu, devam koşulu olan derslerde bu koşulu sağlamayan öğrencilere verilir. Bu öğrenciler yıl sonu ve bütünleme sınavlarına alınmazlar. DZ notu, FF notu ile eşdeğerdir.

Madde 17- (Değişik:RG-16/06/2003-25140)

Öğrencilerin başarı durumu “genel not ortalaması (GNO)” ile belirlenir. Genel not ortalamasının hesaplanmasında öğrencinin FF ve DZ aldığı dersler dikkate alınmaz. Genel not ortalaması, öğrencinin almış olduğu bütün dersler için, ortalama hesabına katılan her dersin kredi değeri ile o dersten alınan harf notunun katsayısı çarpılarak bulunan değerlerin toplamının, bu derslerin toplam kredi değerine bölünmesiyle hesaplanır. Anadolu Üniversitesine devam ederken program değiştiren öğrencilerin genel not ortalamasının hesaplanmasında, önceki programda almış oldukları derslerden sadece ilgili fakülte yönetim kurulu kararıyla uygun görülenlerin notları dikkate alınır. Genel not ortalaması hesaplanırken, tekrar edilen ders bulunması halinde bu dersten alınan en son harf notu; seçmeli bir ders yerine, başka bir dersin tekrarlanması durumunda ise en son alınan dersin kredisi ve harf notu dikkate alınır. Genel not ortalaması, virgülden sonra iki basamaklı sayıya yuvarlanarak gösterilir.

Madde 18- (Değişik:RG-16/06/2003-25140)

Yıl sonu sınavlarından sonra öğrencilerin genel not ortalamaları hesaplanır. Genel not ortalaması 2.00 ve üzerinde olan öğrenciler FF aldıkları derslerden bütünleme sınavına girer. Genel not ortalaması 2.00 nin altında olan öğrenciler, o yıl CC nin altında not aldıkları bütün derslerden bütünleme sınavına girer. Bütünleme sınavlarından sonra öğrencilerin genel not ortalamaları tekrar hesaplanır. Genel not ortalaması 2.00 ve üzerinde olan öğrenciler FF aldıkları dersleri bütün gerekleriyle tekrar eder. Genel not ortalaması 2.00 nin altında olan öğrenciler, o yıl bütünleme sınavında CC nin altında not aldıkları dersleri bütün gerekleriyle tekrar eder.

Madde 19-(Değişik birinci fıkra:RG-16/06/2003-25140) Son sınıf öğrencileri, genel not ortalamalarını yükseltmek amacıyla, diploma almaya hak kazanmalarından itibaren bir ay içinde bir dilekçe ile başvurarak son iki sınıfın derslerinden istediklerini, daha önce başarmış olsalar bile, tekrar alabilir. Bu öğrencilerin diplomaları kendilerine kesinlikle verilmez ve dilekçeleriyle birlikte iptal edilmek üzere dekanlığa gönderilir. Bu öğrenciler tekrar aldıkları derslerin bütün gereklerini yerine getirmek zorundadır. Bu durumda son alınan not geçerli olur. Bu öğrencilere, tekrar derslerinde başarısız olmaları veya genel not ortalamalarını 2.00 nin altına düşürmeleri halinde, 18 inci madde uygulanır ve diplomaları ancak 22 nci maddedeki koşulları yeniden sağladıklarında verilir.

Madde 20- Sınavların değerlendirilmesi, notların kaydı, çizelgelere geçirilmesi, saklanması, öğrenci kütüklerine yazımı ve öğrencilere duyurulmasında bilgi işlem yöntemleri kullanılır. Sınav sonuçları duyuruluncaya kadar hiçbir surette açıklanmaz. Duyurulan sınav sonuçları kesin olup, itiraz edilemez.

Öğrenim Süresi

Madde 21- Öğrenciler, kayıt yaptırdıkları yıldan başlamak üzere önlisans için dört, lisans için yedi yıl süreyle öğrencilik haklarından yararlanabilir. Öğrenciler kayıt yenilemedikleri yılda öğrencilik haklarından yararlanamaz, ancak kayıt yenilemedikleri öğretim yılları dört ve yedi yıllık öğretim süresinin hesabına katılır. Öğrenciler, sınav hakkı dışındaki öğrencilik haklarından yararlanmamak kaydıyla 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 44 üncü maddesindeki sürelerle kısıtlı değildir. Ancak bazı özel programlar süreli olabilir. Bu programlara kayıtlı öğrencilerin öğrenim süreleri program süresiyle sınırlıdır. Kapatılan programlara kayıtlı öğrencilere ise Fakülte Kurulunca mezun olmaları için uygun bir süre tanınır. Bu süre sonunda mezun olamayan öğrencilerin ilişkileri kesilir veya mümkünse Fakülte Kurulunca belirlenen bir programa yine bu Kurulca belirlenen koşullarla intibakları yapılır.

Diploma

Madde 22- Bir öğrencinin kaydolduğu programı başarıyla bitirebilmesi için genel not ortalamasının en az 2.00 ve almış olduğu her dersin harf notunun en az DD olması ve öğrencinin Fakültenin öngördüğü diğer koşulları sağlamış olması gerekir. Programı başarıyla bitiren öğrenciye kayıtlı olduğu programın lisans veya önlisans diploması verilir. Lisans programına kayıtlı bir öğrenci isterse ilk iki sınıfın derslerini başarmış ve 2.00 genel not ortalamasını tutturmuş ise, kaydını sildirmiş olmak koşuluyla, önlisans diploması alabilir.

Madde 23- Mezuniyet notu diplomaya yazılmaz. Her mezuna diploma ile birlikte almış olduğu dersler ve başarı notlarını gösteren bir not durum belgesi verilir.

Kayıt Silme

Madde 24- Öğrencilerin kaydı, aşağıdaki hallerde silinir:

a)Kayıt sildirmek üzere yazılı istekte bulunması,
b)İki yıl üst üste kaydını yenilememesi,
c)Süreli programlardaki süreler sonunda öğrencinin mezun olamaması,
d)Basit şizofreni, paranoid şizofreni, dissosiatif sendrom, borderline gibi ruhsal bozukluk nedeniyle tüm öğretim süresi içinde devamsızlığı iki yılı aşan öğrencilerin hakkında yeniden sağlık kurulu raporu alınmak ve Fakülte Yönetim Kurulunca incelenmek koşuluyla, öğrenimlerine devam edemeyeceklerine dair karar alınması.

Kredi Transferi

Madde 25- Öğrenciler, en çok son 10 akademik yıl içinde Anadolu Üniversitesinden alıp da başarmış oldukları derslerden ilk kayıt süresi içerisinde kredi transferi isteğinde bulunabilir. Bunun için, dilekçelerinde almış oldukları hangi ders veya dersleri, hangi derse

karşılık transfer etmek istediklerini açıkça belirtmiş olmaları gerekir. Öğrenciler, kredi transferi yaparken daha önce aldıkları birden fazla dersi bir derse karşılık gösterebilir. Bu istekleri Fakülte Yönetim Kurulunca aşağıdaki esaslar dahilinde karara bağlanır.

a)Öğrencinin dersleri bire bir eşleşiyorsa doğrudan intibakı yapılır ve notları mutlak sistemde ise aşağıdaki tablo kullanılarak harf notuna dönüştürülür.

Mutlak Sistemde Kredili Sistemde

Not Aralığı Harf Notu

84 - 100 AA 4,00
77 - 83 AB 3,70
71 - 76 BA 3,30
66 - 70 BB 3,00
61 - 65 BC 2,70
56 - 60 CB 2,30
50 - 55 CC 2,00
46 - 49 CD 1,70
40 - 45 DC 1,30
33 - 39 DD 1,00
0 - 32 FF 0,00

b)Öğrencinin birden fazla dersi bir derse eşleştiriliyorsa:

1. Bu derslerin notları mutlak sistemde ise önce derslerin kredileri kullanılarak başarı notlarının ağırlıklı ortalaması hesaplanır, sonra bu maddenin (a) bendindeki tablo kullanılarak harf notu bulunur.

2. Bu derslerin bazılarının notu mutlak sistemde bazılarının notu kredili sistemde ise, önce mutlak sistemdeki notlar bu maddenin (a) bendindeki tablo kullanılarak harf notuna dönüştürülür, sonra derslerin kredileri ve harf notlarının katsayıları kullanılarak ağırlıklı ortalama hesaplanıp en yakın katsayıya karşılık gelen harf notu bulunur.

3. Bu derslerin hepsinin notları kredili sistemde ise derslerin kredisi ve harf notlarının katsayıları kullanılarak ağırlıklı ortalama hesaplanıp, en yakın katsayıya karşılık gelen harf notu bulunur.

Yatay Geçiş

Madde 26- Öğrenciler, Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre başka yükseköğretim kurumlarının eşdeğer eğitim programlarından yatay geçiş yapabilir. Öğrencinin intibakı, geleceği programın derslerinin tamamını başarmış olduğu sınıfın bir üstüne yapılır ve geldiği sınıf ve üstünden ders muafiyeti tanınmaz.

Lisans Öğrenimine Hazırlık

Madde 27- Farklı alanlardan dikey geçiş yapan öğrencilere Fakülte Kurulunca kararlaştırılan Lisans Öğrenimine Hazırlık Programı uygulanır. Öğrencinin bu programı başarıyla bitirebilmesi için genel not ortalamasının en az 2.00 ve her dersin notunun da en az DD olması gerekir.

Ek Madde 1- (Ek:RG-30/01/2003-25009)

İlk kez eğitim gördüğü sınıfta bütün derslerini başaran ve o öğretim yılına ait not ortlaması 3,50 veya üzeri olanlar “Yüksek Onur Öğrencisi”, not ortalaması 3,00 ile 3,49 arasında olanlar “Onur Öğrencisi” sayılır. Ancak disiplin cezası alan öğrenciler belirtilen not ortalamalarını sağlasalar bile “Yüksek Onur Öğrencisi” veya “Onur Öğrencisi” sayılmaz.

Ek Madde 2- (Ek:RG-30/01/2003-25009; Değişik:RG-16/06/2003-25140)

Genel not ortalaması 3,50 veya üzeri olanlar “Yüksek Onur Öğrencisi”, genel not ortalaması 3,00 ile 3,49 arasında olanlar “Onur Öğrencisi” olarak mezun olur. Ancak, disiplin cezası alan öğrenciler belirtilen genel not ortalamasını sağlasalar bile “Yüksek Onur Öğrencisi” veya “Onur Öğrencisi” olarak mezun olamaz.

Ek Madde 3- (Ek: RG-16/06/2003-25140). Bu Yönetmeliğin uygulanmasına karar verilen programların öğrencilerinin genel not ortalamaları, öğrencilerin bu Yönetmeliğe tabi olduktan sonraki harf notları dikkate alınarak hesaplanır ve öğrencilerden, daha önce almış oldukları notları dikkate alınmadan, bundan sonraki yıllarda 2.00 genel not ortalamasını sağlamaları istenir.

Ancak bu öğrencilerin mezuniyet ortalamaları, daha önceki Yönetmeliğe göre başarmış oldukları derslerin notları 25 inci maddedeki tablo kullanılarak kredili sistemdeki harf notlarına dönüştürüldükten sonra hesaplanır.

Geçici Hükümler

Geçici Madde 1- ( Mülga: RG-16/06/2003-25140).

Yürürlük

Madde 28- Bu Yönetmelik 2001-2002 öğretim yılından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

Madde 29- Bu Yönetmelik hükümlerini Anadolu Üniversitesi Rektörü yürütür.

Açıköğretim Sistemine Göre Öğretim Yapan Fakltelerin Batı Avrupa Programlarında Başarı Notunun Harf Notuna Çevrilmesi İle İlgili Senato Kararı (12/06/2001-6/8 sayılı)

Açıköğretim sistemine göre öğretim yapan fakltelerin Batı Avrupa Programlarında başarı notunun harf notuna çevrilmesi aşağıdaki esaslara göre yapılır:

1. Yıl sonu veya bütünleme sınavına girmeyenler ve girip de sıfır alanlar hariç, her dersin sınıf ortalaması A ve standart sapması S hesaplanır.

2. m = 2,21 olmak üzere aşağıdaki formüller kullanılarak her ders için harf notlarının alt sınırları, virgülden sonra iki basamağa kadar belirlenir.

NDD = ( 3A - 7 mS + 500)/13
NDC = ( 4A - 5 mS + 450)/13
NCD = ( 5A - 3 mS + 400)/13
NCC = ( 6A - mS + 350)/13
NCB = ( 7A + mS + 300)/13
NBC = ( 8A + 3 mS + 250)/13
NBB = ( 9A + 5 mS + 200)/13
NBA = ( 10A + 7 mS + 150)/13
NAB = ( 11A + 9 mS + 100)/13
NAA = ( 12A + 11 mS + 50)/13

3. Öğrencinin o dersteki not ortalaması BN aşağıdaki ifadelerden hangisini sağlıyorsa, öğrenciye ona karşılık gelen harf notu verilir.

0
 
Top