Yüce Allahın vahdaniyeti/birliği hem nakli hem de akli deliller yoluyla bilinir. Nakli delillerin başında Kuran-ı Kerim ve Hz. Peygamber (s.a.s.)in açıklamaları gelir. Kuran-ı Kerim insanları aklını kullanarak evren ve yaratıklar üzerinde düşünmek suretiyle Allahın birliğini ikrar etmeye çağırır. Kuranda şöyle buyrulur: De ki: O, Allahtır, bir tektir. Allah Sameddir. (Her şey Ona muhtaçtır, o, hiçbir şeye muhtaç değildir. ) Ondan çocuk olmamıştır (Kimsenin babası değildir). Kendisi de doğmamıştır (kimsenin çocuğu değildir). Hiçbir şey Ona denk ve benzer değildir. (İhlas, 112/1-4). (Allah) göklerin, yerin ve bu ikisi arasındakilerin Rabbidir. (Meryem, 19/65) Hiçbir şey onun benzeri değildir. (Şura, 42/11) Bu ayetler ve Kuranda Allahın birliğini ve birliğinin mahiyetini açıklayan daha birçok ayete göre Allahın bir olması, Onun hiçbir şeye muhtaç olmaması, her şeyin ona muhtaç olması, zatının doğmak ve doğurmak gibi bir sebebe dayanmaması, zat ve sıfatlarında kemal sahibi olması, yaratıklar içerisinde eşi ve benzerinin bulunmaması anlamına gelir. Evrendeki her şey cins, nevi ve türler olma açısından birbirinin benzeri iken eşi, ortağı ve benzeri olmayan Yüce Allah her şeyden münezzehtir. Demek ki Kurana göre Allahın birliği, mahiyeti itibarıyla kendine özgü bir tekliktir. Kuranda Allahın vahdaniyeti ve diğer sıfatları konusunda zikredilen nakli deliller aynı zamanda akli delilleri de içerir. Bu şu ayette açıkça görülmektedir: Eğer yerde ve gökte Allahtan başka ilahlar olsaydı kesinlikle ikisinin de düzeni bozulurdu. Demek ki, Arşın Rabbi Allah onların nitelemelerinden uzaktır, yücedir. (Enbiya, 21/22) Bu ayet iki ilahın varlığını ya da ilahlıkta müşterekliği/ortaklığı kabul etmenin aklen muhal/imkansız olduğunu ifade eder. Öyleyse Yüce Allahı bu türden nitelendirmelerden tenzih etmek gerekir. O bütün fiillerinde mutlak güç ve irade sahibi olan tek ilahtır. Bu bakımdan kainatın ve kainatta meydana gelen olayların yaratılmasında birden fazla ilahın müdahil olduğunu varsaymak batıldır. Zira bu durum evrenin fesadını gerektirir.