Ana okulu seçimi önemli

dderya

kOkOşŞ
V.I.P
Okul öncesi eğitim nedir?

Okul Öncesi Eğitimi,doğumdan, zorunlu eğitim yaşına kadar,

  • çocukların gelişim özellikleri,
  • bireysel farklılıkları ve
  • yetenekleri göz önüne alınarak, çocukların sağlıklı bir biçimde fiziksel, duygusal, dil, sosyal ve zihinsel yönden gelişimlerini sağlayıcı, olumlu kişilik temellerinin atıldığı, yaratıcı yönlerinin ortaya çıkarıldığı, çocukların kendilerine güven duymalarının sağlandığı, ebeveyn ve eğitimcilerin etkin olduğu sistemli bir eğitim diye tanımlayabiliriz.
Okul öncesi eğitimde alternatifler nelerdir?

Günümüzde özellikle büyük kentlerde annenin çalışması, oyun bahçelerinin azlığı gibi nedenlerle küçük çocuğun bakımı, beslenmesi, eğitimi, bilgisi yeterli olmayan kişilerle ya da anneanne ve babaanne tarafından apartman dairelerinde yürütülmeye çalışılmaktadır. Çocuklar evde bu kişiler tarafından ne kadar iyi bakılırsa bakılsın ne kadar çok sevilirse sevilsin; sosyal gelişimini gerçekleştirebileceği arkadaşlara ve oyun ortamına ayrıca evde kendisine sağlanamayan eğitim imkanlarına ulaşmaya ve düzenli bir eğitim programına katılabilmesi için ailenin dışında eğitimcilere ihtiyacı vardır

Her ne kadar bu şekilde tanımlansa da günümüzde çoğunluk okul öncesi eğitim kurallarında bu hassasiyetler göz önünde bulundurulmamaktadır. Daha çok çalışan anne- babaların çocuklarını gün içerisinde bırakabilecekleri yemek, temizlik, tuvalet gibi asgari ihtiyaçlarının karşılandığı kurumlar olarak işletilmektedir.

17 yaşına kadar olan zihinsel gelişimin yüzde 70'sinin 6 yaşına kadar, oluştuğunu düşünürsek bu dönemin önemi daha kolay anlaşılabilir. Bu yıllarda temeli atılan beden sağlığının ve kişilik yapısının ileri yaşlarda aynı yönde gelişme şansı çok yüksektir. Bu yüzden çocuğun sağlıklı bir birey olması açısından okul öncesi eğitime önem verilmelidir. Ayrıca çocuğun okul öncesi yıllarda aldığı eğitim ve kazandığı deneyimlerin, ilerki yaşlarındaki öğrenme yeteneği, kişisel ve duygusal ilişkileri ve akademik başarısıyla doğrudan ilişkilidir.

Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının ilkeleri ne olmalıdır?

Çocukların fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal ve dil yönünden yeteneklerine göre gelişmelerini sağlayacak eğitim ortamını sağlamak,



En önemli ilke oyun oynama ve arkadaşlık ihtiyacını gidermek olmalıdır. Ve bunu dengeleyebilecek yetenekte ve eğitimde kişiler tarafından çocuklar yönlendirilmelidir.

  • Dilin gelişmesine ve doğru kullanılmasına imkanlar sağlamak,
  • Özbakım becerileri (temizlik, giyinme vb.) kazandırmak,
  • Bedensel becerilerini geliştirmek,
  • Kendi ayaklarının üzerinde durabilen, bağımsız bir birey olabilmesi için destek olmak,
  • Yaratıcı yönlerini ve ilgi alanlarını ortaya çıkarmak,
  • Zorunlu eğitime hazırlamak


5. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarını Seçerken Nelere Dikkat Etmeli?

Çocukların öz bakımından ve sınıfın idaresinden sorumlu okul önce öğretmenin özellikleri nasıl olmalıdır?

1.Yeterli eğitim görgü, genel kültür alt yapısına

2.Çok sayıda çocuğu organize edebilme kabiliyetine

3.Çok sayıda küçük yaş gurubunun yapabilecekleri karşında yeterli sabır ve hoş görüye

4.Çocuklara kendini sevdirirken aynı zamanda, tatlı otorite ve disipline edebilme yeteneğine (sosyal bir topluluğu yönetebilme kabiliyetine)

5.Yumuşak, özverili, çocuklarda öğrenmeyi teşvik edici motive edici güce sahip olmalıdır.

6.okul öncesi eğitim tekniklerinde en önemli araçlardan biri oyundur. Oyun organize edebilme ve çeşitli eğitsel oyunlar kurup çocukların aktif olarak bu oyunlarda rol almasını sağlayabilmelidir.

7. Gözlem yeteneği yüksek olmalıdır.


Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Kullanım Alanı Olarak Sahip Olması Gereken Özellikleri

1.Okul öncesi eğitim kurumu tek ya da iki katlı bahçe içinde müstakil bir binada hizmet vermelidir. Bina iyi ısınmalı aydınlık ve ferah olmalıdır.

2.Oyun odaları düz ve geniş bir alan olmalı ve halı kaplanmalıdır.

3.Sınıf içinde temel köşeler olmalıdır. (Evcilik, kitap, sanat, blok vb.)

4.Materyaller çocukların ulaşabilecekleri yükseklikte olmalıdır.

5.Tuvaletler sınıflara yakın olmalı ve çocuk sayısına göre olmalıdır.

6.Binanın yerleri kolay temizlenebilen bir malzeme ile kaplı olmalıdır.

7.Bahçede oyuncaklar ve top oyunları için düz alanlar olmalıdır.

Okul Öncesi Kurumun (Anaokulu, kreş,ana sınıfı)Programına ve yönetilmesine ilişkin Özellikleri Neler Olmalıdır?

Öncelikle kurum açık ve şeffaf yönetilmelidir. Bazı okul öncesi eğitim kurumlarında görüşmeye gittiğinizde siz gelince herkesin bir panik ve çeki düzene girme havasında olduğunu, bu konuda akıllara acaba içeride saklanması gereken bir durum mu var sorusu gelmektedir. Kurumun böyle bir tutumdan uzak olarak yönetiliyor olması gerekmektedir.

Her okul öncesi eğitim kurumunun bir eğitim programı olmalıdır. Programlar hazırlanırken temalı bir program olmasına özen gösterilmelidir. Örneğin bir aylık bir programda

  • Bu ay öğrenilecek şarkılar, şiirler, tekerlemeler
  • Ayın rengi,
  • Ayın konusu (Sevgi, şefkat, arkadaşlık vs.)
  • Ayın teması (Kış olabilir, bayram olabirim vs.)
  • Ayın aktivitesi (Tiyatro gösterisi)
  • Bu ay öğrenilecek öz bakım yetisi
  • Bu ay öğrenilecek yabancı dil kelimeleri vs gibi.

Bunlar çocukların yaşları, gelişim özellikleri ve bireysel farklılıkları gözönüne alınmalıdır. Programların uygulanmasında "yaşayarak öğrenme" ilkesine göre hareket edilmelidir.

Bu program her ay velilere de iletilerek, velilerin de aktif olarak programa katılmalarına olanak sağlanmalıdır.

Okul öncesi eğitim kurumunda çocukların konuşma, oyun, resim, müzik, kil, kum, su gibi her türlü geliştirici ve yaratıcı alışkanlıkları kazanabilmelerine özen gösterilmeli; onların ilkokulda karşılacakları görevlere hazır olmalarını sağlayacak ön alıştırmalara yer vermelidir.

Oyuncak günü,

Bahçe aktivitelerinin uygun mevsimlerde yoğun olarak kullanılması

Kurum dışı geziler, aktiviteler gibi eğitim programı çok yönlü şekilde çeşitlendirilmelidir.
 
Geri
Top