Okulöncesi öğretmeni; çocuklara bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden sağlıklı bir şekilde gelişmeleri için, gerekli eğitimi veren kişidir.
Görevleri nelerdir?
Okulöncesi eğitimle ilgili olarak hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Okulöncesi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
*Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları, çocukların anlayacağı şekilde, günlük yaşantılarından örneklerle anlatır (Örneğin, oyun, müzik, hikâye anlatan tartışma, şarkı söyleme ve söyletme, çeşitli yarışma faaliyetleri, çeşitli çizim, resim ve model yapma gibi faaliyetlerle el becerileri geliştirme ve oyuncaklardan yararlanma).
*Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
*Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalışır, kendilerine güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına hareket edebilmelerini sağlar.
*Ortak sosyal davranışlarla, çocukların fiziksel gelişmelerini artırmak üzere faaliyetler organize eder.
*Masal, hikâye, bilmece, şarkı, şiir yoluyla dil gelişimlerini sağlar.
*Çocuklar için gözlem dosyaları tutar ve velilerine çocuğun dönem içindeki gelişimi hakkında bilgi verir.
*Çocukların günlük ihtiyaçlarını kendi başlarına karşılamaları için gerekli becerileri kazandırır.
*Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırır.
*Çocukların davranış özelliklerini, gelişmelerini izler ve kanaatlerini gözlem dosyasına işler.
Okulöncesi öğretmeni olmak için ne tür özellikler gereklidir?
Okulöncesi eğitiminde küçük yaş çocuklarla çalışıldığı için sabırlı olmak oldukça önemlidir. Okulöncesi öğretmeni olmak isteyenlerin;
*Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı;
*Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan;
*Çocukların duygularını anlayabilen, öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen;
*Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen;
*İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren;
*İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, kendini geliştirmeye istekli, coşkulu;
*Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
Nasıl bir iş ortamında çalışırlar?
Okulöncesi öğretmeni, oyun odası, bahçe gibi ortamlarda çalışır, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve biraz tozludur. Çocukların velileri ve diğer öğretmenlerle sürekli iletişim içinde olmak gerekir.
Çalışma alanları ve iş bulma olanakları.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okulöncesi eğitim kurumlarında çalışabilirler. Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.
Meslekte ilerleme
Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler. Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde bu alanlarında müfettişlik yapabilirler..
Alıntıdır
Görevleri nelerdir?
Okulöncesi eğitimle ilgili olarak hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir.
Okulöncesi öğretmeni, bu program çerçevesinde,
*Çocukların zihinsel yönden gelişmelerini sağlayacak konuları, çocukların anlayacağı şekilde, günlük yaşantılarından örneklerle anlatır (Örneğin, oyun, müzik, hikâye anlatan tartışma, şarkı söyleme ve söyletme, çeşitli yarışma faaliyetleri, çeşitli çizim, resim ve model yapma gibi faaliyetlerle el becerileri geliştirme ve oyuncaklardan yararlanma).
*Kalem tutma, oyuncaklarını kullanmayı öğrenme ve el becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur.
*Çocukların ilgi ve yönelişlerini anlamaya ve geliştirmeye çalışır, kendilerine güvenmelerini, cesaretli olmalarını ve kendi başlarına hareket edebilmelerini sağlar.
*Ortak sosyal davranışlarla, çocukların fiziksel gelişmelerini artırmak üzere faaliyetler organize eder.
*Masal, hikâye, bilmece, şarkı, şiir yoluyla dil gelişimlerini sağlar.
*Çocuklar için gözlem dosyaları tutar ve velilerine çocuğun dönem içindeki gelişimi hakkında bilgi verir.
*Çocukların günlük ihtiyaçlarını kendi başlarına karşılamaları için gerekli becerileri kazandırır.
*Çocuklara okuma yazmaya hazırlık çalışmaları yaptırır.
*Çocukların davranış özelliklerini, gelişmelerini izler ve kanaatlerini gözlem dosyasına işler.
Okulöncesi öğretmeni olmak için ne tür özellikler gereklidir?
Okulöncesi eğitiminde küçük yaş çocuklarla çalışıldığı için sabırlı olmak oldukça önemlidir. Okulöncesi öğretmeni olmak isteyenlerin;
*Gelişim psikolojisine ilgili ve bu alanda başarılı;
*Çocukları seven, onlarla beraber olmaktan sıkılmayan;
*Çocukların duygularını anlayabilen, öğrenciler üzerinde gerekli disiplini sağlayabilen;
*Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen;
*İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren;
*İnsanlarla iyi iletişim kurabilen, sevecen, hoşgörülü, kendini geliştirmeye istekli, coşkulu;
*Girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
Nasıl bir iş ortamında çalışırlar?
Okulöncesi öğretmeni, oyun odası, bahçe gibi ortamlarda çalışır, görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve biraz tozludur. Çocukların velileri ve diğer öğretmenlerle sürekli iletişim içinde olmak gerekir.
Çalışma alanları ve iş bulma olanakları.
Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmi ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, anasınıfı, çocuk kulübü gibi okulöncesi eğitim kurumlarında çalışabilirler. Olanakları elverenler kendi işlerini kurabilmektedirler.
Meslekte ilerleme
Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler. Meslek elemanları Milli Eğitim Bakanlığınca yapılan müfettişlik sınavlarında başarılı oldukları takdirde bu alanlarında müfettişlik yapabilirler..
Alıntıdır