PERİYODİK BAKIM
Arabanızın size uzun yıllar boyunca aynı ekonomi, konfor ve performansla hizmet edebilmesi için servis kitapçığında belirtilen Periyodik Servis Aralıklarına uyulması gereklidir.
Günümüz modern arabalarında 10.000 km ile 20.000 km´de bir gibi aralıklarla öngörülen servis aralıklarında özellikle araç garanti kapsamında olduğu sürece firma yetkili servisine gidilmesi gereklidir. Aksi halde aracınızın garanti dışı kalması söz konusudur.
Periyodik servis yeterli değildir. Kullanım koşullarına bağlı olarak "tamamlanması gereken sıvılar" veya servis aralığından önce değiştirilemesi gereken parçalar olabilir .
Bunlardan en önemli ikisi :
Günümüz modern arabalarında ( özelllikle yüksek devirli spor otomobillerde ) 1000 km´de 1 litreye kadar yağ tüketimi olabilir . Servis aralığı beklenirse , motorun yağsız kalma riski doğacaktır. Bu nedenle ayda bir ( kullanım şekli ve ayda yapılan km´ye göre kontrol aralığı değerlendirilebilir. ) motor yağı seviyesinin kontrol edilmesi gereklidir. Motor yağının her zaman alt sınırla üst sınır arasında olması gereklidir. Ayrıca yağ eklenmesi durumunda kesinlikle servisin koyduğu yağ ile aynı viskozitede yağ seçilmelidir.
Hava filtresi de aracın en "ucuz" ama en "önemli" parçalarından biridir. Motorun içine giren hava miktarının yeterliliği ve temizliği bu parçanın tıkanık olmamasına bağlıdır. Dolayısı ile , aracın kullanıldığı ortamdaki toz veya aşırı yağışlı havalarda kullanılan araçlarda , öngörülen zamandan erken krlenme olabilir . Bu durumda 10.000 -20.000 km beklemek "zararlı" olabilir . Yetkili servise durumu bildirip, daha erken değişmesini talep edebilirsiniz.
Fren balatası aşınma kontrolü yetkili servislerde gerçekleşecek ve eğer balata ömrünün sonuna yaklaşıyorsa, yaklaşık bir değiştirme km´si belirlenerek araç sahibi bilgilendirilmelidir. Bu bilgiyi araç sahibin talep etmesi de yerinde olur.
Periyodik bakım kapsamında ayrıca aracın frenleri , ve diğer sıvıları da kontrol edilir.
SIVILAR
SOĞUTMA SIVISI ( Su + Antifiriz )
Yukarıdaki sıvılar arasında, motor soğutma suyunun antifiriz oranı ve seviyesi de aracın hararet yapmaması ve motor bloğunun "temiz" kalması için önemlidir. Çoğu serviste göz ardı edilse de kullanım şekline,kilometre ve iklim koşullarına göre 2-3 yılda bir tamamen yenilenmesinde yarar vardır. Soğutma sıvı seviyesi kesinlikle motor sıcakken ve sistem basınç altındayken kontrol EDİLMEMELİDİR !!! Soğutma sisteminin en önemli parçalarından biri de termostattır. Faal olmaması halinde hararete veya açık olarak takılı kalması durumunda motorun özellikle soğuk havalarda yeterince ısınmamasına ( dolayışı ile erken aşınmasına ) neden olacaktır. Termostat , soğutma sıvısının ısısına göre sıvının geçiş miktarını ayarlayarak , hareket halindeki aracın optimum sıcaklığı korumasını sağlar ( 85 - 95 derece celcius aralığı ).
HİDROLİK DİREKSİYON YAĞI
Çoğu yetkili veya sanayi servisinde, hidrolik yağı olarak otomatik şanzıman yağı konmaktadır. Bazı üreticiler buna karşı çıkmasa da diğer bazı üreticiler bunun yapılmaması gerekliliğini vurgulayabilirler. Hidrolik direksiyonlar için özel olarak üretilmiş yağların en kalitelilerinin kullanılması hidrolik direksiyon sistemindeki iç parçaların ömrü ve her koşuldaki performansı için önemlidir. Hidrolik sıvısının eksik olması ise, direksiyonun sertlerşmesine ve hızlı aşınmasına neden olacaktır. İleride çok daha maliyetli tamiratlar veya değişimleri gerektirebilir.
FREN HİDROLİĞİ
Aracımızın sağlıklı ilerlemesi kadar kısa süre ve mesafede durması da önemlidir. Pedala yapılan basıncı, fren merkezi vasıtası ile kaliper pistonlarına ileten sıvı Fren Hidroliğidir.
Motor soğutma sıvısıdan olduğu gibi burada da değişim aralıkları çoğu zaman yetkili servislerce bile ihmal edilmektedir. Zaman içinde sistemde oluşan nem, sürekli ısınma - soğuma sonucu kimyasal özelliğini kaybetmeye başlar ve basıncı iletmekteki görevini tam üstlenemeyebilir. 2 yılda bir değişmesini tavsiye eden üreticiler bile vardır. Aracınızın servis kitapçığındaki aralıkta sıvının tamamen yenilenmesini zamanı geldiğinde servis hatırlatınız !
Ayrıca balatalar aşınıdıkça, fren hidroliği kabındaki yağ seviyesi de azalır , eğer min çizgisine erişmiş ise aynı özelliklere sahip olanla tamamlanması gereklidir.
ŞANZIMAN YAĞI
Düz vitesli şanzımanların yapısı gereği ( minimum iç sürtünmeler ) çoğu zaman hiç değiştirilmeden yıllarca kullanılır. Ancak Servis kitapçığında yazan aralıklarla seviyesinin kontrolü ve belirtilen süre içinde değiştirilmesi vites değişim konforunun uzun yıllarca aynı kalması ve maliyetli tamirlerin oluşmasını engellemek için gereklidir.
Şanzıman yağı , konvansiyonel ve tiptronik ( birçok firmada farklı adı var ) şanzımanlarda ise daha hassas bir konudur. Konvansiyonel otomatik şanzıman yağı ( genelde kırmızı renkli ) sıcaklıkla ve kullanım tarzına bağlı olarak değişken zamanlarda zarar görebilir . Genelde 2 -3 yılda bir yenilenmesi önerilese de servisler bu işlemi gerçekleştirmekten kaçındıkları da olabilir . Otomatik şanzıman yağı yenilenirken , kesinlikle filtresinin de değişmesi gerekir. Tork konvertörünü çıkartmak zahmetli olacağı için çoğu zaman tamamı değiştirilemez ve 3 -4 litre kadar yağ konvertörde kalabilir, konvertörün çıkartılması için şanzımanın tamamen indirilmesi gerekir ki işçilik maliyeti çok yükselir, bunun yerine servisin belirttiği aralıklarla yağ ve filtresini yenileyerek sürekli en iyi performans alınması sağlanabilir . Hangi yağın kullanılması gerektiği üretici tarafından belirtilmiştir.
Servis dışı değişimler de söz konusu olabilir . Uzun süreli hızlı ve devirli kullanım sonucunda aşırı ısınabilen şanzıman yağı "yanmaya " başlar , yanan şanzıman yağı kırmızı rengini kaybeder ( ve özelliklerini ) ve kokusu da değişir. Bu durum erken faredilmesi şanzıman içindeki sürtünme yüzeyleri ( friction plate´ler ) çabucak yanar ve şanzımanın iç kitinin değişmesi gerekebilir ki işçilik dahil maliyeti 2.500 - 4.000 TL aralığındadır.
DİFERANSİYEL YAĞI
Üreticinin verdiği aralıklarla yenilenmelidir. Sınırlı kaydırmalı kilitli diferansiyel yağı değiştirilirken, bu özelliğe özgü katkının da kesinlikle gerekli karışım miktarında eklendiğinden emin olunmaldır.
SİLECEK SUYU
Kışın daha yüksek oranda olmak üzere , antifirizli cam suyunun da katılması tüm sistemi donmaya ve aşınmaya karşı koruyacaktır ( > % 50 ) . Yazın daha az oranlarda antifiriz katkısı kullanılabilir ( %10 -20 ) .
Arabanızın size uzun yıllar boyunca aynı ekonomi, konfor ve performansla hizmet edebilmesi için servis kitapçığında belirtilen Periyodik Servis Aralıklarına uyulması gereklidir.
Günümüz modern arabalarında 10.000 km ile 20.000 km´de bir gibi aralıklarla öngörülen servis aralıklarında özellikle araç garanti kapsamında olduğu sürece firma yetkili servisine gidilmesi gereklidir. Aksi halde aracınızın garanti dışı kalması söz konusudur.
Periyodik servis yeterli değildir. Kullanım koşullarına bağlı olarak "tamamlanması gereken sıvılar" veya servis aralığından önce değiştirilemesi gereken parçalar olabilir .
Bunlardan en önemli ikisi :
- Motor Yağı
- Hava Filtresi
Günümüz modern arabalarında ( özelllikle yüksek devirli spor otomobillerde ) 1000 km´de 1 litreye kadar yağ tüketimi olabilir . Servis aralığı beklenirse , motorun yağsız kalma riski doğacaktır. Bu nedenle ayda bir ( kullanım şekli ve ayda yapılan km´ye göre kontrol aralığı değerlendirilebilir. ) motor yağı seviyesinin kontrol edilmesi gereklidir. Motor yağının her zaman alt sınırla üst sınır arasında olması gereklidir. Ayrıca yağ eklenmesi durumunda kesinlikle servisin koyduğu yağ ile aynı viskozitede yağ seçilmelidir.
Hava filtresi de aracın en "ucuz" ama en "önemli" parçalarından biridir. Motorun içine giren hava miktarının yeterliliği ve temizliği bu parçanın tıkanık olmamasına bağlıdır. Dolayısı ile , aracın kullanıldığı ortamdaki toz veya aşırı yağışlı havalarda kullanılan araçlarda , öngörülen zamandan erken krlenme olabilir . Bu durumda 10.000 -20.000 km beklemek "zararlı" olabilir . Yetkili servise durumu bildirip, daha erken değişmesini talep edebilirsiniz.
Fren balatası aşınma kontrolü yetkili servislerde gerçekleşecek ve eğer balata ömrünün sonuna yaklaşıyorsa, yaklaşık bir değiştirme km´si belirlenerek araç sahibi bilgilendirilmelidir. Bu bilgiyi araç sahibin talep etmesi de yerinde olur.
Periyodik bakım kapsamında ayrıca aracın frenleri , ve diğer sıvıları da kontrol edilir.
SIVILAR
- Motor Yağı ( bkz : üst paragraf )
- Soğutma Sıvısı
- Hidrolik Direksiyon Yağı
- Fren Hidroliği
- Şanzıman Yağı ( Manuel ve Otomatik ayrı değerlendirilir )
- Diferansiyel yağı
- Silecek Suyu
SOĞUTMA SIVISI ( Su + Antifiriz )
Yukarıdaki sıvılar arasında, motor soğutma suyunun antifiriz oranı ve seviyesi de aracın hararet yapmaması ve motor bloğunun "temiz" kalması için önemlidir. Çoğu serviste göz ardı edilse de kullanım şekline,kilometre ve iklim koşullarına göre 2-3 yılda bir tamamen yenilenmesinde yarar vardır. Soğutma sıvı seviyesi kesinlikle motor sıcakken ve sistem basınç altındayken kontrol EDİLMEMELİDİR !!! Soğutma sisteminin en önemli parçalarından biri de termostattır. Faal olmaması halinde hararete veya açık olarak takılı kalması durumunda motorun özellikle soğuk havalarda yeterince ısınmamasına ( dolayışı ile erken aşınmasına ) neden olacaktır. Termostat , soğutma sıvısının ısısına göre sıvının geçiş miktarını ayarlayarak , hareket halindeki aracın optimum sıcaklığı korumasını sağlar ( 85 - 95 derece celcius aralığı ).
HİDROLİK DİREKSİYON YAĞI
Çoğu yetkili veya sanayi servisinde, hidrolik yağı olarak otomatik şanzıman yağı konmaktadır. Bazı üreticiler buna karşı çıkmasa da diğer bazı üreticiler bunun yapılmaması gerekliliğini vurgulayabilirler. Hidrolik direksiyonlar için özel olarak üretilmiş yağların en kalitelilerinin kullanılması hidrolik direksiyon sistemindeki iç parçaların ömrü ve her koşuldaki performansı için önemlidir. Hidrolik sıvısının eksik olması ise, direksiyonun sertlerşmesine ve hızlı aşınmasına neden olacaktır. İleride çok daha maliyetli tamiratlar veya değişimleri gerektirebilir.
FREN HİDROLİĞİ
Aracımızın sağlıklı ilerlemesi kadar kısa süre ve mesafede durması da önemlidir. Pedala yapılan basıncı, fren merkezi vasıtası ile kaliper pistonlarına ileten sıvı Fren Hidroliğidir.
Motor soğutma sıvısıdan olduğu gibi burada da değişim aralıkları çoğu zaman yetkili servislerce bile ihmal edilmektedir. Zaman içinde sistemde oluşan nem, sürekli ısınma - soğuma sonucu kimyasal özelliğini kaybetmeye başlar ve basıncı iletmekteki görevini tam üstlenemeyebilir. 2 yılda bir değişmesini tavsiye eden üreticiler bile vardır. Aracınızın servis kitapçığındaki aralıkta sıvının tamamen yenilenmesini zamanı geldiğinde servis hatırlatınız !
Ayrıca balatalar aşınıdıkça, fren hidroliği kabındaki yağ seviyesi de azalır , eğer min çizgisine erişmiş ise aynı özelliklere sahip olanla tamamlanması gereklidir.
ŞANZIMAN YAĞI
Düz vitesli şanzımanların yapısı gereği ( minimum iç sürtünmeler ) çoğu zaman hiç değiştirilmeden yıllarca kullanılır. Ancak Servis kitapçığında yazan aralıklarla seviyesinin kontrolü ve belirtilen süre içinde değiştirilmesi vites değişim konforunun uzun yıllarca aynı kalması ve maliyetli tamirlerin oluşmasını engellemek için gereklidir.
Şanzıman yağı , konvansiyonel ve tiptronik ( birçok firmada farklı adı var ) şanzımanlarda ise daha hassas bir konudur. Konvansiyonel otomatik şanzıman yağı ( genelde kırmızı renkli ) sıcaklıkla ve kullanım tarzına bağlı olarak değişken zamanlarda zarar görebilir . Genelde 2 -3 yılda bir yenilenmesi önerilese de servisler bu işlemi gerçekleştirmekten kaçındıkları da olabilir . Otomatik şanzıman yağı yenilenirken , kesinlikle filtresinin de değişmesi gerekir. Tork konvertörünü çıkartmak zahmetli olacağı için çoğu zaman tamamı değiştirilemez ve 3 -4 litre kadar yağ konvertörde kalabilir, konvertörün çıkartılması için şanzımanın tamamen indirilmesi gerekir ki işçilik maliyeti çok yükselir, bunun yerine servisin belirttiği aralıklarla yağ ve filtresini yenileyerek sürekli en iyi performans alınması sağlanabilir . Hangi yağın kullanılması gerektiği üretici tarafından belirtilmiştir.
Servis dışı değişimler de söz konusu olabilir . Uzun süreli hızlı ve devirli kullanım sonucunda aşırı ısınabilen şanzıman yağı "yanmaya " başlar , yanan şanzıman yağı kırmızı rengini kaybeder ( ve özelliklerini ) ve kokusu da değişir. Bu durum erken faredilmesi şanzıman içindeki sürtünme yüzeyleri ( friction plate´ler ) çabucak yanar ve şanzımanın iç kitinin değişmesi gerekebilir ki işçilik dahil maliyeti 2.500 - 4.000 TL aralığındadır.
DİFERANSİYEL YAĞI
Üreticinin verdiği aralıklarla yenilenmelidir. Sınırlı kaydırmalı kilitli diferansiyel yağı değiştirilirken, bu özelliğe özgü katkının da kesinlikle gerekli karışım miktarında eklendiğinden emin olunmaldır.
SİLECEK SUYU
Kışın daha yüksek oranda olmak üzere , antifirizli cam suyunun da katılması tüm sistemi donmaya ve aşınmaya karşı koruyacaktır ( > % 50 ) . Yazın daha az oranlarda antifiriz katkısı kullanılabilir ( %10 -20 ) .