Geçenlerde basında çıkan haberlere göre Arşiv Antik adlı bir şirketin düzenlediği ilkyaz müzayedesinde Atatürk’ün TBMM’nin açılışında dua ederken çekilen fotoğrafın orijinali satışa çıkarılacakmış.
Gerçi bu epeyce tanıdık bir resim ama bilmediğimiz, daha doğrusu gözümüzden saklanan o kadar çok ‘öteki’ Atatürk resmi var ki!
Merak ediyoruz: Bunlar ne zaman satılacak veya gün yüzüne çıkacak?
Mesela mı? Mesela Çankaya Köşkü’nde çekilen çarşaflı kadın fotoğrafları… En başta da Latife Hanımın ve ailesininkiler.
Fotoğraf 1
Bu fotoğraf Cumhuriyet'in ilanından 5 ay kadar önce, Mayıs 1923'de Çankaya Köşkü'nde çekilmiş. Atatürk, yanında kayınbiraderi, kayınvalidesi Adviye Hanım ve Latife Hanım olmak üzere bir hanım misafirle köşkün fotoğrafçısına böyle poz vermiş. Bir başka deyişle, üç çarşaflı hanım Çankaya'da...
Fotoğraf 2
Bu fotoğraf Manisa'da çekilmiş. Tarih 1922 güzü. Halk Mustafa Kemal Paşa'yı heyecanla bağrına basmış. Sağda ve solda görülen ama yüzleri görünmeyen peçeli ve çarşaflı hanımlar, Manisalı öğretmenler olmalı. Önde bir öğrenci muhtemelen Gazi'ye şiir okuyor.
Fotoğraf 3
Bu defa Akşehir'deyiz. 1922 sonu veya 1923 başı. Gazi, Latife Hanım'la birlikte yurt gezisinde. Sol tarafta gördüğümüz kapalı hanımların kendilerine iyice yaklaşmış bulunan Latife Hanım'a doğru ilerlemek istedikleri beden dillerinden okunuyor. Gazi, fotoğrafın en sağında...
Fotoğraf 4
Türk Kadınlar Birliği Atatürk'ü ziyaret ediyor. Birlik 1924'de kurulduğuna göre fotoğraf Cumhuriyet'in ilk yıllarına ait olmalı. Atatürk'le birlikte poz veren kadınlardan en sağdaki, yüzünü açmış olsa da çarşafıyla dikkat çekiyor. Hemen yanındaki kadının başörtüsü ise oldukça iddialı. Kadınların her biri farklı tarzlarda da olsa tesettürlüler. Ve kadın haklarını savunuyorlar! Gazi'yi ziyaretlerinin maksadı da kadınlara daha fazla hak talep etmek.
Fotoğraf 5
Şimdiye kadarki fotoğraflara, 'o Cumhuriyet'ten önce çekilmiş' veya 'ilk yıllarda bu kadarı normal' diyerek burun kıvıranlar bu fotoğrafa ne diyecekler, merak ediyorum. Yıl bu defa 1937. Atatürk ve İçişleri Bakanı Şükrü Kaya, çarşaflı bir kadının derdini dinliyorlar. Yüz hatları ve tavırları kadının başındaki örtüyle değil, içiyle ilgilendiklerini yeterince gösteriyor.
Gerçi bu epeyce tanıdık bir resim ama bilmediğimiz, daha doğrusu gözümüzden saklanan o kadar çok ‘öteki’ Atatürk resmi var ki!
Merak ediyoruz: Bunlar ne zaman satılacak veya gün yüzüne çıkacak?
Mesela mı? Mesela Çankaya Köşkü’nde çekilen çarşaflı kadın fotoğrafları… En başta da Latife Hanımın ve ailesininkiler.
Fotoğraf 1
Bu fotoğraf Cumhuriyet'in ilanından 5 ay kadar önce, Mayıs 1923'de Çankaya Köşkü'nde çekilmiş. Atatürk, yanında kayınbiraderi, kayınvalidesi Adviye Hanım ve Latife Hanım olmak üzere bir hanım misafirle köşkün fotoğrafçısına böyle poz vermiş. Bir başka deyişle, üç çarşaflı hanım Çankaya'da...
Fotoğraf 2
Bu fotoğraf Manisa'da çekilmiş. Tarih 1922 güzü. Halk Mustafa Kemal Paşa'yı heyecanla bağrına basmış. Sağda ve solda görülen ama yüzleri görünmeyen peçeli ve çarşaflı hanımlar, Manisalı öğretmenler olmalı. Önde bir öğrenci muhtemelen Gazi'ye şiir okuyor.
Fotoğraf 3
Bu defa Akşehir'deyiz. 1922 sonu veya 1923 başı. Gazi, Latife Hanım'la birlikte yurt gezisinde. Sol tarafta gördüğümüz kapalı hanımların kendilerine iyice yaklaşmış bulunan Latife Hanım'a doğru ilerlemek istedikleri beden dillerinden okunuyor. Gazi, fotoğrafın en sağında...
Fotoğraf 4
Türk Kadınlar Birliği Atatürk'ü ziyaret ediyor. Birlik 1924'de kurulduğuna göre fotoğraf Cumhuriyet'in ilk yıllarına ait olmalı. Atatürk'le birlikte poz veren kadınlardan en sağdaki, yüzünü açmış olsa da çarşafıyla dikkat çekiyor. Hemen yanındaki kadının başörtüsü ise oldukça iddialı. Kadınların her biri farklı tarzlarda da olsa tesettürlüler. Ve kadın haklarını savunuyorlar! Gazi'yi ziyaretlerinin maksadı da kadınlara daha fazla hak talep etmek.
Fotoğraf 5
Şimdiye kadarki fotoğraflara, 'o Cumhuriyet'ten önce çekilmiş' veya 'ilk yıllarda bu kadarı normal' diyerek burun kıvıranlar bu fotoğrafa ne diyecekler, merak ediyorum. Yıl bu defa 1937. Atatürk ve İçişleri Bakanı Şükrü Kaya, çarşaflı bir kadının derdini dinliyorlar. Yüz hatları ve tavırları kadının başındaki örtüyle değil, içiyle ilgilendiklerini yeterince gösteriyor.