B12 Eksikliğinde Nasıl Beslenmeliyiz

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE
B12 eksikliği dünyada olduğu gibi ülkemizde de sık rastlanan bir beslenme sorunudur.

Bu eksiklik toplumda normalleştirilse de aslında durum bu kadar da basit değildir. Tüm vitamin eksikliklerinde olduğu gibi B12 eksikliği de hayat kalitenizi ve sağlığınızı ciddi şekilde etkiler. B12 eksikliğinin başlıca belirtileri arasında depresyon, akıl karışıklığı, hafıza problemleri ve yorgunluk bulunabilir.

B12 Nedir?

B12 suda çözünen, vücutta çok az depolanan; DNA sentezinde, yağ asitleri ve amino asitlerin vücut içinde kullanımında rol oynamasından dolayı vücut içerisindeki hemen hemen her hücrenin ihtiyaç duyduğu bir B vitamini türüdür. Alyuvarların (kırmızı kan hücreleri) üretiminde önemli rol oynar. Böylece vücudun ihtiyaç duyduğu oksijenin üretimine destek sağlamış olur.

B12 vitaminin bir diğer adı ise Kobalamindir. Eksikliğinde vücut ciddi sıkıntılarla baş etmek durumunda kalabilir bu yüzden bir beslenme uzmanı ile doğru bir yol izlemek oldukça önemlidir.

B12 Eksikliği Nedir?

B12 beyinde, sinir sisteminde, kırmızı kan hücrelerinin üretiminde önemli rol oynar. Vücutta yeteri kadar kırmızı kan hücresi üretilemez. Bunun bir sonucu olarak da vücut yeteri kadar da oksijen alamaz. Bu durum da Pernisiyöz anemi olarak tanımlanan kansızlığa neden olur.

Vücuda yeterli miktarda B12 vitamini alınamaması sonucu eksikliği ortaya çıkar. B12 Eksikliği hayati önem taşır.

B12 Eksikliği Belirtileri

Belirtiler kişiden kişiye farklılık gösterebilir fakat genel hatlarıyla şu şekildedir.

Unutkanlık: B12 eksikliğinin başlıca belirtilerinden biridir.


Kalp çarpıntısı: B12 kırmızı kan hücrelerinin üretiminde önemli rol oynar, eksikliğinde vücut yeterli oksijeni sağlayamaz. Bu durumda da kalp çarpıntısı gibi semptomlar görülebilir.

Güçsüzlük

Duygu Durum Bozuklukları:
Depresyon ve aşırı sinirlilik hali sık görülür.


Dikkat eksikliği: B12 vitamini, dikkat eksikliğine bağlı odaklanma sorunlarını da beraberinde getirebilir.

Üşüme

Yorgunluk ve Halsizlik:
B12 eksikliği vücutta enerji seviyelerini düşürebilir, bu da halsizlik ve yorgunluğa sebep olabilir.


Uzuvlarda Uyuşmalar: B12 eksikliği el, kol ve bacakta uyuşmalara sebep olabilir.

Dilde Şişme: Dil üzerinde şişme semptomları görülebilir.

Ağız Ülserleri: Yetersiz B12 seviyeleri ağızda aftlara yol açabilir.

Cilt Kuruluğu: B12 eksikliği cildin kurumasına ve pul pul dökülmesine sebep olabilir.

Saç Dökülmesi: En çok rastlanan bir diğer semptom da saç dökülmesidir.


Kilo Kaybı: İstemsiz ve bilinçsiz kilo kayıpları meydana gelebilir.

B12 Eksikliğinde Görülen Hastalıklar

Pernisiyöz Anemi: B12 vitamininin vücut tarafından emilimini engelleyen bir otoimmün hastalıktır.

Folik Asit Eksikliği Anemisi: B12 vitamini eksikliği ile birlikte meydana gelebilir ve kandaki kırmızı kan hücrelerinin sayısının azalmasına neden olur.

Kalp Hastalıkları: B12 vitamini eksikliği kalp hastalığı riskini artırabilir.

Osteoporoz: B12 vitamini eksikliği, kemiklerin zayıflamasına ve kemik kırıklarına yol açabilen osteoporoz riskini artırabilir.

B12 Eksikliğini Gidermek İçin Neler Yapabiliriz?

İşe beslenmemize B12 vitamininden zengin besinleri ekleyerek başlayabiliriz. Ardından gerekli görüldüğü taktirde bir beslenme uzmanı eşliğinde besin takviyelerine başlanabilir.

B12’ den Zengin Besinler

  1. Yumurta: B12 vitamini açısından en zengin besinlerin başında gelmektedir.
  2. Sakatatlar: Karaciğer, dalak, böbrek.
  3. Kabuklu Deniz Ürünleri: Midye, istiridye.
  4. Balık: Alabalık, ringa, uskumru, ton balığı.
  5. Takviye Tahıl Gevrekleri: Veganlar için.
  6. Et: Beyaz etteki B12 miktarı kırmızı ete kıyasla biraz daha fazladır. Fakat B12 eksikliğinde kırmızı et ve beyaz eti rahatlıkla tüketebilirsiniz.
  7. Karides
B12 eksikliği, tedavi edilmesi ve önlenmesi gereken bir durumdur. Önemsiz görüldüğü takdirde. Ciddi sorunlara sebep olabilir. Herhangi bir beslenme değişikliği veya takviye kullanımı öncesinde bir beslenme uzmanına danışmak son derece önemlidir. Kişiye özgü beslenme programınıza sadık kalarak, beslenme uzmanınız eşliğinde B12 eksikliğini iyileştirmek mümkündür.

Pınar Demirkaya, deneyimli bir beslenme uzmanı
 
Top