Badminton Oyun Kuralları

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
TANIMLAR

Oyuncu:Badminton oynayan herhangi bir kişi.

Maç: 1 veya 2’şer kişiden oluşan taraflar arasında oynanan temel badminton karşılaşması.

Tekler karşılaşması : Her yarı alanda birer oyuncunun yer aldığı karşılaşma.

Çiftler karşılaşması : Her yarı alanda ikişer oyuncunun yer aldığı karşılaşma.

Servis atan taraf : Servis atma hakkına sahip olan taraf.

Karşılayan taraf : Servis atan tarafın karşısında yer alan taraf.
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
1.1 Badminton kortu dikdörtgen şeklinde ve aşağıda şekil A’da görüldüğü gibi düzenlenecektir. (1.5 numaralı kuralda belirtilen durum dışarıda kalmak üzere). Boyutlar şekilde gösterildiği ölçülerde olup, sınırlar 40 mm. eninde çizgilerle belirlenecektir.

1.2 Çizgiler kolayca seçilebilen, tercihen beyaz ya da sarı renkte olacaktır.

1.3.1 Uygun hızda giden bir tüytopun düşmesi gereken bölgeyi belirlemek için (Kural 4.4) arka sınır çizgisinden 530 mm. İle 570 mm. Uzaklığa, sağ servis bölgesine, tekler sahasının iç kısmına doğru (40 mm. X 40 mm.) boyutlarında dört tane ila ve işaret konulacaktır.

1.3.2 Bu işaretler konulurken, çizgi kalınlıkları verilen ölçünün içine dail edilecektir, başka değişle, arka sınır çizgisinin dışında 530 mm’den 570 mm’ye kadar, ikinci işaret için 950 mm’den 990 mm’ye kadar olacaktır.

1.4 Tüm çizgiler çevreledikleri alanın bir parçasını oluşturmaktadırlar. (Daha açık değişle tüm çizgiler oyun alanına dahildir).

1.5 Çiftler oyun alanını yerleştirebilecek büyüklükte olmayan alanlara, yalnızca tekler için, şekil B’de görüldüğü şekilde bir oyun alanına çizmek mümkündür. Bu durumda arka sınır çizgisi şekline dönüşür;direkler ya da onun yerine kullanılan dikey şeritler (Kural 2.2.) yan kenar çizgiler üzerine yerleştirilir.





2. DİREKLER

2.1 Direkler oyun alanının yüzeyinden 1.55 metre yükseklikte olacaktır. Dik pozisyonda duracak kadar sert bir maddeden imal edilmiş olacak, fileyi 3 numaralı kuralda belirtildiği şekilde gergi tutacak ve şekil A’da görüldüğü gii çiftler oyun alanının kenar çizgisi üzerine konulacaktır.

2.2 Direklerin kenar çizgilerinin üzerine konulmasının mümkün olmadığı durumlarda, kenar çiizgilerinin bulunduğu yeri belirlemek üzere bir yöntem kullanmak gerekir. Örneğin kenar çizgilere tutturulmuş ve dikey olarak filenin bağlarına tutturulan ince direkler ya da 40 mm. enindeki bantlar kullanılabilir.

2.3 Çiftler oyun alanında direkler ya da onun yerini tutan bantlar, oynanacak oyunun tekler ya da çiftler maçı olduğu göz önüne alınmaksızın çiftler oyun alanının yan çizgileri üzerine yerleştirilecektir.
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
3. FİLE

3.1 File koyu renkte kaliteli bir iplikten yapılacak ve file delikleri birbirine eşit 15 – 20 mm’lik karelerden oluşacaktır.

3.2 Filenin yüksekliği 760 mm. olacaktır.

3.3 Filenin üst bölümünde içinden ip veya kordonun geçtiği iki katlı 75 mm. genişliğinde beyaz bir bant yer alacaktır. Bu bant içinden geçen kordonu çevreleyecektir.

3.4 Bu ip ya da kordon direklerin tepesine (gergin şekilde) sıkıca bağlanmaya uygun boyut ve ağırlıkta olacaktır.

3.5 Filenin saha yüzeyinden yüksekliği, ortada 1.524 metre, çiftler çizgisi hizasında (üzerinde) ise 1.55 metre olacaktır.

3.6 Direklerle ağın ucu arasında hiç boşluk kalmamalıdır. Gerekirse filenin yanı boydan boya direklere bağlanmalıdır.



4. TÜYTOP

Temel İlkeler

Tüytop doğal ya da sentatik malzemeden imal edilebilir. Ne tür malzemeden imal edilmiş olursa olsun, topun havadaki süzülüş özellikleri, ince bir deri tabakası ile kaplanmış mantar tabanlı, doğal kaz tüyünden mamul standart bir tüytopun genel özelliklerini yansıtmalıdır.

4.1 Genel Biçim

4.1.1 Tüytopta bir taban üzerine tutturulmuş 16 tane tüy bulunmalıdır.

4.1.2 Tüylerin uzunluğu 64 mm. ile 70 mm. arasında değişebilir, ancak bir tüytopta yer alan tüylerin hepsinin tabandan tüylerin uç kısmına kadar olan uzunlukları eşit olmalıdır.

4.1.3 Tüylerin uşlarının oluşturduğu dairenin çapı 58 mm. ie 68mm. arasında olmalıdır.

4.1.4 Tüyler, iplik ya da diğer uygun bir malzeme ile birbirine sıkı bir şekilde tutturulmuş olmalıdır.

4.1.5 Tüytopun tabanının üst bölümünün çapı 25 mm. ile 28 mm. arasında olmalı; aşağıya doğru yuvarlak bir şekil almış olmalıdır.

4.2 Ağırlık

Tüytopun ağırlığı 4.74 ile 5.50 gr. Arasında olmalıdır.

4.3 Sentetik Tüytop

4.3.1 Etek bölümünde doğal tüyün yerini sentetik malzeme almıştır.

4.3.2 Taban 4.1.15 numaralı kuraldaki gibidir.

4.3.3 Sentetik topun boyutları ve ağırlığı 4.1.2, 4.1.3. ve 4.2 maddelerdeki ölçülerde olmalıdır. Ancak, özgül ağırlık farklılığı ve tüy ile sentetik malzemenin farklı özellikleri nedeniyle % 10’a kadar bir sapma kabul edilebilir.

4.4 Tüytop Hızının Denenmesi

4.4.1Tüytopun hızının uygun olup olmadığının belirlenmesi için, oyun alanının tam geri sınır çizgisi üzerinde topla raketin buluştuğu kuvvetli bir kolaltı atışı yapıır. Bu atışta topa yukarı doğru bir açı kazandırarak ve top kenar çizgilere paralel olarak gönderilmelidir.

4.4.2 Uygun hızdaki bir tüytop karşı oyun alanının arka sınır çizgisinden en az 530 mm. en fazla 990 mm. içeriye düşmelidir.

4.5 Değişiklikler

4.5.1 Yükseklik ya da iklimden kaynaklanan atmosfer koşullarının doğal tüptop kullanımını elverişsiz kıldığı durumlar.

4.5.2 Oyunun sağlıklı olması için özel durumlar söz konusu ise ( oyunun menfaati için).
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
5. RAKET

5.1 Raketin bölümleri 5.1.1’den 5.1.7’ye kadar olan maddelerde tanımlanmış ve şekil C’de gösterilmiştir.

5.1.1 Raketin belli başlı kısımları sap, örgülü alan, baş, şaft, boyun ve çerçeve olarak adlandırılır.

5.1.2 Sap, raketin oyuncu tarafından tutulmak üzere tasarlanmış kısmıdır.

5.1.2 Örgülü olan oyuncunun tüytopu vurduğu kısımdır.

5.1.4 Baş, örgülü alanı çevreler.

5.1.5 Şaft, sapı baş kısma bağlar (5.1.6 nolu kurala tabidir).

5.1.6 Boyun, (eğer var ise) saftı raketin baş kısmına bağlar.

5.1.7 Bat, boyun, taft ve sapa hep birlikte çerçeve ad ı verilir.
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
5.2. Raketin çerçevesinin uzunluğu 680 mm’yi eni ise 230 mm’yi geçemez.

5.3.1 Vuruşlarda raketin topa değdiği yüzey düz olup, birbirinin arasından dik olarak geçen, file gibi örülmüş ve bir çerçeveye tutturulmuş tellerden oluşur. Bu file deseni her tarafta eşit aralıklardan oluşmalı ve özellikle raketin orta bölümünde seyrek olmamalıdır.

5.3.2 Raketin örgülü kısmının boyu 280 mm’yi eni ise 220 mm.’yi geçemez.

5.3.3 Ancak bazen raketler, örgülü kısım boyun denen bölümü de kapsayacak şekilde tasarlanmı olabilir. Bu durumda uzatılmış örgülü kısmın genişliği 35 mm.’yi örgülü alanın toplam uzunluğu 330 mm.’yi geçemez.

5.4 Rakette

5.4.1 Yalnızca ve özel olarak aşınmayı önlemek, titreşimi ortadan kaldırmak, ağırlığı yaymak ya da raketi bir kordonla oyuncunun eline tutturmak kullanılan ve bu amaçların dışında, rakete iliştirilmiş hiçbir nesne ve çıkıntı bulunmamalıdır.



6. ONAYLANMIŞ GEREÇLER

Uluslararası Badminton Federasyonu, badminton oyununda kullanılan herhangi bir raket, tüytop, araç – gereç ve geliştirilen herhangi bir ön modelin şartnamelere uygunluğu ya da oyunlarda gerekli kararlara almak yetkisine sahiptir. Federasyon bu yetkiyi kendi insiyatifiyle kullanabileceği gibi; aralarında oyuncu, araç gereç imalatçısı ya da üya bir dernek veya onun bir üyesininde bulunabileceği kişilerin başvurusu üzerine de kullanabilir.



7. OYUNCULAR

7.1 “Oyuncu” sözcüğü bir karşılaşmaya katılanların tümünü ifade eder.

7.2 Oyun, çiftlerde her yarı oyun alanında ikişr oyuncu; teklerde isee birer oyuncu ile oynanır.

7.3 Servis kullanım hakkına sahip olan taraf, servis atan taraf, karşı taraf ise karşılayan taraf olarak adlandırılır.



8. KURA ATIŞI (YAZI – TURA)

8.1 Oyuna batlamadan önce önce taraflar arasında kura atışı yapılır ve kazanan taraf 8.1.1. ya da 8.1.2. numaralı maddelerde yer alan seçimlerden birini yapmakla yükümlüdür.

8.1.1 Servis kullanma ya da karşılama önceliği

8.1.2 Oyuna hangi yarı alandan başlayacağı

8.2 Kura atışında kaybeden taraf ise geri kalan seçeneği kullanacaktır.
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
9. SAYI ALMA (PUANLAMA)

9.1 Aksi kararlaştırılmadığı sürece taraflar en çok üç se oynayacaklardır.

9.2 Yalnızca servis kullanan taraf sayı alabilir.

9.3 Tek erkekler ve çiftler karşılaşmalarında, 9.6 sayılı kuralda sözü edilen durum dışında, 15 sayısına ilk olarak ulaşan taraf seti kazanır.

9.4 Tek bayanlar karşılaşmalarında, 9.6. sayılı kuralda sözü edilen durum dışında, 11 sayısına ilk olarak ulaşan taraf seti kazanır.

9.5.1 Set skorunun 14 – 14 olduğu durumlarda (tek bayanlarda 10 – 10), ilk önce 14 sayısına (tek bayanlarda 10) ulaşan taraf seti “uzatma” ya da “uzatmama” (9.6 sayılı kuralda zikradilen husus) hakkına sahip olacaktır.

9.5.2 Bir uzatma hakkı ancak yukarıda belirtilen sayıya erişildiği an ve bir sonraki servis atışı yapılmadan önce kullanılabilir.

9.6 Uzatmalar aşağıdaki şekillerde gerçekleştirilir.

9.6.1 Durum 14 – 14 iken uzatmaya gidildiğinde 3 sayı

9.6.2 Durum 10 – 10 iken uzatmaya gidildiğinde 3 sayı.

9.7 Seti kazanan taraf sonraki sette ilk servis atışını yapacaktır.



10. YARI ALAN DEĞİŞİMİ

10.1 Oyuncular aşağıda sayılan hallerde yarıalan değişimi yapacaklardır.

10.1.1. Birinci setin bitiminde;

10.1.2 (Eğer oynanacak ise) üçüncü set öncesinde; ve

10.1.3 Üçüncü sette, ya da tek set üzerinden yapılan maçlarda, önde giden taraf,

11 sayılık sette 6. sayıya ulaşınca

15 sayılık sette 8.sayıya ulaşınca.

10.2 Oyuncular, 10.1 sayılı kurala göre yarı alan değişimi yapmayı ihmal etmişler ise hata anlaşıldığı anda yarı alan değişimi yapılır ve o andaki sayılar geçerliliğini korur.



11. SERVİS

11.1 Hatasız servis atışı için:

11.1.1 Taraflar servis atışını gereksiz yere geciktirmeyeceklerdir.

11.1.2 Servis kullanan ve karşılayan oyuncular birbirine çarpraz servis alanları içinde, ayaklarını bu servis alanlarını çevreleyen sınır çizgilerine basmayacak şekilde duracaklar ve servis atışı yapılıncaya dek gerek servis kullananın gerek karşılayanın her iki ayağının bir bölümü oyun alanının yüzeyine temas halindeyken hareketsiz kalacaktır (11.4 sayılı kural).

11.1.3 Tüytopun tamamı servis kullanan oyuncunun bel hizasından aşağıda bulunacak, tüy topa ilk vuruş taban kısmına dokunularak yapılacaktır.

11.1.4 Tüy topu vuruş anında servis kullanan oyuncunun raketinin sapı raket başı, oyuncunun raket tutan elinden belirgin bir şekilde aşağıda olacak şekilde aşağıya doğru eğik olacaktır.
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
11.1.5 Servis atışı başladıktan tamamlanıncaya kadar servisi kullanan oyuncunun raketi öne doğru hareketini sürdürmelidir (11.2 nolu kural).

11.1.6 Tüy topun süzülüşü, servis kullanan oyuncunun raketinden çıkıp yukarı doğru bir ivme ile fileyi aşarak bir engelle karşılaşmadığı durumda, servis karşılayan tarafın servis bölgesine düşecek şekilde olmalıdır.

11.2 Oyuncular kendi bölgelerinde yerlerini aldıkları zaman, servis kullanan oyuncunun raketinin öne doğru ilk hareketi servis atışının başlangıcı kabul edilir.

11.3 Karşılayan oyuncu hazır olmadan servis atışı yapılmayacak, ancak servisi karşılayan oyuncu, servisi karşılamak için hamle yaparsa hazır olduğuna hükmedilecektir.

11.4 Servis atışı başladıktan (11.2. numaralı kural) sonra tüytopa raketle vurulması ya da tüytopun vurulmadan yere düşmesi (ıska geçilmesi) ile birlikte servis atışı gerçekleşmiiş sayılır.

11.5 Çiftler karşılaşmasında, eşler rakip servis kullanan ya da karşılayan oyuncunun görüşünü engellemeyecek herhangi bir konumda durabilirler.



12. TEKLER KARŞILAŞMASI

12.1 Servisi kullanan oyuncu, bir setteki skoru çift bir sayı iken, sayı yapamadıysa ya da skorunu çift sayılı duruma getirmişse, oyuncular kendilerine göre sağ servis alanı içerisinde durmak suretiyle servis kullanırlar ya da karşılarlar.

12.2 Servis kullanan oyuncunun o setteki skoru tek sayı ise oyuncular kendilerine göre sol servis alanı içerisinde durmak suretiyle servis kullanırlar ya da karşılarlar.

12.3 Setin uzatılması durumunda 12.1. ve 12.2. sayılı kurallar uygulanırken, servisi kullanan oyuncunun elde ettiği toplam sayı esas alınır.

12.4 Bir “hata” yapılıncaya ya da tüytop oyundışı kalıncıya dek, servis kullanan tüytopa dönütümlü olarak vururlar.

12.5 Servisi karşılayan oyuncu bir “hata” yapar ya da tüytop servisi karşılayanın yarı alanının yüzeyine temas ederek oyun dışı kalırsa, servis kullanan sayı elde etmiş olur. Servis kullanmış olan oyuncu, bu kez öteki servis alanından yeniden servis kullanır.

12.6 Servisi kullanan oyuncu bir “hata” yapar ya da tüytop servisi karşılayanın yarı alanının yüzeyine temas ederek oyun dışı kalırsa, servis kullanan sayı elde etmiş olur. Servis kullanmış olan oyuncu, bu kez öteki servis alanından yenidn servis kullanır.

12.7 Servisi kullanan oyuncu bir “hata” yapar ya da tüytop servisi kullanan oyuncunun yarı alanının yüzeyine temas ederek oyun dışı kalırsa, servis kullanmış olan oyuncu servis atmayı atmayı sürdürme hakkını yitirir ve hiçbir oyuncu sayı almaksızın servis karşılamış bulunan oyuncu servis kullanma hakkını elde eder.



13. ÇİFTLER KARŞILAŞMASI

13.1 Her setin başında ve servis kullanma hakkının taraflardan birine her geçişinde servis atışı sağ servis alanından yapılacaktır.

13.2 Servisi yalnızca servisi arşılamakla yükümlü olan oyuncu karşılayabilir. Karşılayanın eşi tüytopa vurur ya da tüy top ona değerse servisi kullanmış olan taraf sayı elde eder.

13.3.1 Servis karşılaadıktan sonra servisi kullanan tarafın oyuncularından herhangi biri topa vurabilir. Oyun bu şekilde top oyun dışı kalıncaya dek karşılıklı vuruşlarla sürdürülür.

13.3.2 Servis karşılandıktan sonra, oyuncular filenin kendi taraflarında kalan bölgesindeki herhangi bir yerden topa vurabilirler.

13.4.1 Servisi karşılayan taraf “hata” yaparsa ya da tüytop servis karşılayan tarafın alanında yere temas edip oyun dışı kalırsa, servis kullanmış olan taraf sayı alır ve servisi kullanmış olan oyuncu yeniden servis atışı yapar.

13.4.2 Servis kullanan taraf “hata” yaparsa ya da tüytop servisi kullanan tarafın alanında yere temas ederek oyun dışı kalırsa, servis kullanmış olan oyuncu servis atışını sürdürme hakkını kaybeder ve her iki tarafta da sayı elde etmemit olur.

13.5.1 Herhangi bir setin başında servis karşılamış bulunan oyuncunun tarafı o sette, skoru artıramadığı ya da çift sayı yaptığı zaman söz konusu oyuncu sağ servis alanında servis atacak ya da bu alanda servis karşılayacaktır. Tersi durumda sol servis alanını kullanacaktır.

13.5.2 Herhangi bir setin başında servis karşılamış bulunan oyuncunun tarafı o sette, skoru arttıramadığı ya da çift sayı yaptıı zaman söz konusu oyuncu ağ servis alanında servis karşılayacak ya da bu alandan servis atacaktır. Tersi durumda sol servis alanını kullanacaktır.

13.5.3. Eşler için ise bu uygulamanın tersi yapılır.

13.5.4 Set uzatıldığında 13.5.1’den 13.5.3’e kadar olan kuralların uygulanmasında tarafların toplam skoru esas alınır.

13.6 Kural 14 ve 16’da belirtilen durumların dışında servis her el değiştirdiğinde servis atışı farklı servis bölgesinden yapılır.

13.7 Servis kullanma hakkı her hangi bir sette, birbirini izleyen biçimde, başlangıç servisini kullanan oyuncudan başlangıç servisini karşılayan oyuncuya geçer, bu oyuncudan sonra eşine geçer, ondan rakip oyuncularından birine ve daha sonra onun etine geçer ve bu tekilde sürer.

13.8 Kural 14 ve 16’da belirtilen durumlar dışında, hiçbir oyuncu sırası gelmaden servis kullanamaz, sırası gelmeden servis karşılayamaz.

13.9 Kazanan takımın oyuncularından herhangi biri bir sonraki sette ilk servis atışını kullanabileceği gibi kaybeden tarafın herhangi bir oyuncusu karşılama yapabilir.
 

BIYIKLI

V.I.P
V.I.P
14. SERVİS BÖLGESİ YANLIŞLIKLARI

14.1 Oyuncular aşağıda sayılan durumlarda servis alanı yanlışlığı yapmış kabul edilirler.

14.1.1 Sırası gelmeden servis kullanılması,

14.1.2 Yanlış servis bölgesinden servis atılması, yada

14.1.3 Yanlış servis bölgesinde durarak, servis karşılamaya hazırlanması ve servisin kullanılmış olması.

14.2 Servis bölgesi yanlışlığı yapıldığında:

14.2.1 Yanlışlığın bir sonraki servis atışı yapılmadan önce farkedilmesi halinde, taraflardan yalnızca biri pozisyon hatası yapmış ve hata yapan taraf o ralliyi kaybetmişse (hatalı pozisyondan avantaj sağlamamışsa), pozisyon düzeltilmez. Aksi halde servis tekrarına (let) hükmedilir.

14.2.2.Yanlışlık bir sonraki servis atışından önce farkedilemediyse, pozisyon hatası düzeltilmez.

14.3 Servis bölgesi yanlışlığı nedeniyle servis tekrarına hükmedilmişse (let kararı) pozisyon düzeltilerek ralli düzeltilir.

14.4 Servis bölgesi yanlışlığının düzeltilmesi söz konusu değilse, oyuncuların yeni servis alanları (gerektiğinde yeni servis sırası da) değiştirilmeksizin oyuna devam edilir.



15. HATALAR

Tu durumlar “hata” olarak kabul edilir.

15.1 Servis atışı nizami değilse (Kural 11.1.).

15.2 Servis atan oyuncu atış sırasında topu ıskalarsa.

15.3 Servis atıldığında tüytop fileye takılır vetepeesinde asılı kalırsa ya da fileyi aştıktan sonra rakip sahada fileye takılı kalırsa.

15.4 Oyun esnasında eğer tüytop

15.4.1Oyun alanının sınır çizgilerinin dışına düşerse,

15.4.2 Filenin arasından ya da altından geçerse,

15.4.3 Filenin öbür tarafına geçemezse,

15.4.4.Çatıya, tavana ya da yan duvarlara değerse,

15.4.5 Oyuncunun kendisine ya da formasına değerse,

15.4.6 Oyun alanının yakın çevresi dışında kalan bölgede bir kişiye ya da nesneye değerse (Spor salonunun yapısal özelliklerinin gerektirdiği durumlarda, yerel badminton yetkilisi, üye olduğu federasyonun sahip olduğu veto hakkına saklı kalmak kaydıyla, tüytopun bir engele değmesi durumunda uygulanacak kuralları bir yönetmelikle belirler.),

15.5 Oyun esnasında, tüytopla temasın başlangıç noktası filenin vuruşu yapan oyuncunun tarafında gerçekleştirilmemişse. (Ancak, vuruş esnasında vuruşu yapan oyuncunun raketi filenin üzerinden atarak topun petinden hareketini sürdürebilir.),

15.6 Tüytop oyunda iken eğer oyunculardan biri:

15.6.1 Fileye ya da onu tutan direklere raketiyle, vücuduyla ya da formasıyla değerse,

15.6.2 15.5’de izin verilen durum dışında, rakibinin oyun alanına file üzerinden raketiyle veya bedeniyle tecavüz ederse,

15.6.3 Rakibini engelleyecek ya da dikkatini dağıtacak şekilde, rakip oyun alanı file altından raketi ve bedeni ile ihlal ederse,

15.6.4 Rakibin nizami vuruş yapmasını, tüytopa file üzerinden vurarak engellerse.

15.7 Oyun esnasında bir oyuncu kasıtlı olarak bağırmak ya da el kol hareketleri yapmak veya benzeri hareketlerle rakibinin dikkatini dağıtırsa.

15.8. Oyun esnasında, eğer tüytop:

15.8.1 Rakette takılı kalıp, vuruş yapılırken raketten kurtulursa,

15.8.2 Aynı oyuncu tarafından üst üste iki kez (topa) vurulursa,

15.8.3 Peşpeşe bir oyuncu ve eşi tarafından vurulursa,

15.8.4 Oyuncunun raketine değdikten sonra arkaya doğru yoluna devam ederse,

15.9 Eğer oyuncu 18. kuralda belirtilen ısrarlı ve saldırgan davranış ve yüz kızartıcı eylemlerden dolayı ceza aldıysa.
 
Top