YoRuMSuZ
Biz işimize bakalım...
Gemiler Neden Batar?
Gemiler ve tekneler suyun üstünde durması için tasarlanmıştır fakat bazı şeyler ters gidip teknenizi ya da geminizi bir denizaltıya çevirebilir. Aslında gemilerin ya da teknelerin bir miktar su alması normaldir sonuçta bu araçlar büyük dalgalar arasında gitmekte. Bu bir miktar su genellikle geminin en alçak noktasında toplanır. Bu yüzden deniz taşıtları bu su ciddi miktarda yükseldiğinde suyun taşıtın dışına atılmasını sağlayacak pompalara sahiptir. Aslında deniz taşıtları genellikle kıyıda demir atmış vaziyetteyken batar. Yani geminin batması çoğu zaman yaşamı tehdit etmez.
Deniz taşıtlarının batmasına sebep olan genel nedenler:
Alçak Transom – Transom deniz taşıtlarının kıç bölgesindeki dikey yüzeydir. Motoru dışta olan taşıtların motorları transom üzerindedir. Büyük gemilerdeki transomlarda geminin adını da bulabilirsiniz. Transomun yukarıda olması su almamasını sağlar. Bazen basit dizayn hataları yüzünden transomlar düşük yükseklikte kalabilmekteler. Ayrıca normal olmayan ağırlıklar da transomun aşağıda kalmasına neden olur böylece dalgalar ile birlikte güverte su almaya başlar. Bunun olmasını engellemek için geminin bu bölümüne çok fazla yük koymamalıyız. Ayrıca kıç bölümünden demir atılması da transomun iyice aşağıya inmesine neden olur.
Kayıp Tıkaçlar – Bu biraz garip gelebilir ancak birçok deniz taşıtı ekipmanları arasında yedek tıkaçların olmaması veya tıkacın kapatılmaması yüzünden batıyor. Taşıt ileriye gittikçe taşıtın arka tarafı ön tarafına göre alçakta kalmaya başlar. Dalgalarla gelen sular geminin arka tarafında birikir ve buradaki delik sayesinde dışarı atılır. Sorun ise kaptan bu deliği tıkaçla kapatmayı unuttuğunda başlar. Gemi hareket etmediği zamanlarda bu deliklerden gemiye su dolar ve gemi batar. Bu problemin yaşanmasını önlemek için yedek tıkaçlar ve uyarı levhaları kullanılabilir.
Soğutma Sistemi Açıkları – Deniz taşıtlarının motorları su soğutma sistemiyle çalışır. Dakikada ortalama 100 litre su 300 beygir gücüyle pompalanır. Eğer pompa arızalanır veya yetersiz kalmaya başlarsa pompalanması gereken su taşıtta birikir ve taşıt batar. Bu durumla karşılaşmamak için soğutma sistemindeki arızaların bir an önce tamir edilmesi gerekir. Şüpheli görülen her şeyin yenisiyle değiştirilmesi yeterli olacaktır.
Harita Hataları – Temel olarak bu deniz taşıtıyla bir yere çarpmanız anlamına gelir. Bu yerler kayalar, buz, mercanlar, kütükler ya da gövdeye hasar verebilecek herhangi bir şey olabilir. Bunları önlemenin en iyi yolu dikkatli olmaktır. Herhangi bir enkaz, yığıntı görürseniz özellikle birçok yabancı cismi denize taşıyabilecek fırtınalardan sonra çok dikkatli olmanız gerekmekte. Yüzen bir cismin altında görünmeyen kısımları da olması ihtimali çok fazladır. Eğer bir cisme çarparsanız taşıtı derhal durdurun ve taşıtta herhangi bir sızıntı olup olmadığını kontrol edin.
Batan Gemi Taşıtında Bulunanlar İçin Öneriler
Titanik’ten kalma bir can yeleği.
Taşıtın her yerini kontrol ettiniz. Dalgalarla gelen su dışarı atılıyor, motor çalışıyor ve ufukta herhangi bir kaya, buzdağı yok. Her şey yolunda. Ancak doğa ana rolünü oynuyor ve bir fırtına yaklaşıyor, taşıtı sürükleyip mercan resiflerine çarpmasına neden oluyor, daha ne olduğunu anlamadan batmaya başlıyorsunuz.
Güvertede bir delik görürseniz yapacağınız ilk iş onu kapatmak olmalı. Amacınız içeri dolan sudan fazlasını dışarıya atmak. Yaratıcı olun, kabin kapılarını, koltukları vs. kullanın. Birden fazla delik varsa işe en büyüğünden başlayın. Her zaman en son seçeneğiniz gemiyi terketmek olsun. Bulunduğunuz gemi her zaman daha güvenlidir ve gemi içindeki yaşama şansınız daima sudan fazladır.
Sakin olmaya çalışın ve kaptanın talimatlarını dinleyin. Kaptan sizseniz yolcularınıza görev dağılımı yapın. Birileri en kısa zamanda tüm yüzen nesneleri toplamalı ve bir acil durum salını aktif hale getirmelidir. Diğerleri delikleri kapatmaya çalışmalı, radyodan yardım istemeli ve konumunuzu bildirmelidir. Diğer bir yolcu ise acil durum sandığı için gereken malzemeleri toplamalıdır. Bu malzemeler şunları içermelidir:
Eğer bir seyir gemisindeyseniz sakin kalmanız daha da önemli. Panik itişmelere ve izdihama neden olur bu da kırık ve bilinç kaybı gibi çok ciddi yaralanmalara yol açabilir. Araştırmalara göre gemi kazaları sırasında yolcuların %70’i saldırganlaşıyor ve akıl sağlığını yitiriyor, %15’i mantıksız davranışlarda bulunuyor, sadece diğer %15 sakin kalmayı başarıyor. Daha büyük gemilerin batması çok uzun sürer bu yüzden tüm yolcuları tahliye etmek için yeterli zaman vardır. Modern acil durum salları da büyüktür ve çoğunlukla çalışan bir motora sahiptir.
Büyük bir gemi batarken genelde bir tarafa doğru eğilir bu da güvertede yürümeyi zorlaştırır. Tırabzanlara tutunun ve kaymamak için yavaşça yürüyün. Ayrıca etrafta hareket eden objelere karşı dikkatli olun. Büyük, sabit objelerin yakınlarında durmaya çalışın. Kaptan emri verdiğinde vakit kaybetmeden tahliye noktasına gidin. Kaptan bir kez uzun, yedi kez kısa bir şekilde sirene bastığında bunun tahliye anlamına geldiğini bilin. Geminin mürettebatı en son tahliye olmalıdır ve yolcuların acil durum sallarına gitmesine yardımcı olmalıdır.
Gemiler ve tekneler suyun üstünde durması için tasarlanmıştır fakat bazı şeyler ters gidip teknenizi ya da geminizi bir denizaltıya çevirebilir. Aslında gemilerin ya da teknelerin bir miktar su alması normaldir sonuçta bu araçlar büyük dalgalar arasında gitmekte. Bu bir miktar su genellikle geminin en alçak noktasında toplanır. Bu yüzden deniz taşıtları bu su ciddi miktarda yükseldiğinde suyun taşıtın dışına atılmasını sağlayacak pompalara sahiptir. Aslında deniz taşıtları genellikle kıyıda demir atmış vaziyetteyken batar. Yani geminin batması çoğu zaman yaşamı tehdit etmez.
Deniz taşıtlarının batmasına sebep olan genel nedenler:
Alçak Transom – Transom deniz taşıtlarının kıç bölgesindeki dikey yüzeydir. Motoru dışta olan taşıtların motorları transom üzerindedir. Büyük gemilerdeki transomlarda geminin adını da bulabilirsiniz. Transomun yukarıda olması su almamasını sağlar. Bazen basit dizayn hataları yüzünden transomlar düşük yükseklikte kalabilmekteler. Ayrıca normal olmayan ağırlıklar da transomun aşağıda kalmasına neden olur böylece dalgalar ile birlikte güverte su almaya başlar. Bunun olmasını engellemek için geminin bu bölümüne çok fazla yük koymamalıyız. Ayrıca kıç bölümünden demir atılması da transomun iyice aşağıya inmesine neden olur.
Kayıp Tıkaçlar – Bu biraz garip gelebilir ancak birçok deniz taşıtı ekipmanları arasında yedek tıkaçların olmaması veya tıkacın kapatılmaması yüzünden batıyor. Taşıt ileriye gittikçe taşıtın arka tarafı ön tarafına göre alçakta kalmaya başlar. Dalgalarla gelen sular geminin arka tarafında birikir ve buradaki delik sayesinde dışarı atılır. Sorun ise kaptan bu deliği tıkaçla kapatmayı unuttuğunda başlar. Gemi hareket etmediği zamanlarda bu deliklerden gemiye su dolar ve gemi batar. Bu problemin yaşanmasını önlemek için yedek tıkaçlar ve uyarı levhaları kullanılabilir.
Soğutma Sistemi Açıkları – Deniz taşıtlarının motorları su soğutma sistemiyle çalışır. Dakikada ortalama 100 litre su 300 beygir gücüyle pompalanır. Eğer pompa arızalanır veya yetersiz kalmaya başlarsa pompalanması gereken su taşıtta birikir ve taşıt batar. Bu durumla karşılaşmamak için soğutma sistemindeki arızaların bir an önce tamir edilmesi gerekir. Şüpheli görülen her şeyin yenisiyle değiştirilmesi yeterli olacaktır.
Harita Hataları – Temel olarak bu deniz taşıtıyla bir yere çarpmanız anlamına gelir. Bu yerler kayalar, buz, mercanlar, kütükler ya da gövdeye hasar verebilecek herhangi bir şey olabilir. Bunları önlemenin en iyi yolu dikkatli olmaktır. Herhangi bir enkaz, yığıntı görürseniz özellikle birçok yabancı cismi denize taşıyabilecek fırtınalardan sonra çok dikkatli olmanız gerekmekte. Yüzen bir cismin altında görünmeyen kısımları da olması ihtimali çok fazladır. Eğer bir cisme çarparsanız taşıtı derhal durdurun ve taşıtta herhangi bir sızıntı olup olmadığını kontrol edin.
Batan Gemi Taşıtında Bulunanlar İçin Öneriler
Titanik’ten kalma bir can yeleği.
Taşıtın her yerini kontrol ettiniz. Dalgalarla gelen su dışarı atılıyor, motor çalışıyor ve ufukta herhangi bir kaya, buzdağı yok. Her şey yolunda. Ancak doğa ana rolünü oynuyor ve bir fırtına yaklaşıyor, taşıtı sürükleyip mercan resiflerine çarpmasına neden oluyor, daha ne olduğunu anlamadan batmaya başlıyorsunuz.
Güvertede bir delik görürseniz yapacağınız ilk iş onu kapatmak olmalı. Amacınız içeri dolan sudan fazlasını dışarıya atmak. Yaratıcı olun, kabin kapılarını, koltukları vs. kullanın. Birden fazla delik varsa işe en büyüğünden başlayın. Her zaman en son seçeneğiniz gemiyi terketmek olsun. Bulunduğunuz gemi her zaman daha güvenlidir ve gemi içindeki yaşama şansınız daima sudan fazladır.
Sakin olmaya çalışın ve kaptanın talimatlarını dinleyin. Kaptan sizseniz yolcularınıza görev dağılımı yapın. Birileri en kısa zamanda tüm yüzen nesneleri toplamalı ve bir acil durum salını aktif hale getirmelidir. Diğerleri delikleri kapatmaya çalışmalı, radyodan yardım istemeli ve konumunuzu bildirmelidir. Diğer bir yolcu ise acil durum sandığı için gereken malzemeleri toplamalıdır. Bu malzemeler şunları içermelidir:
- El feneri
- İşaret fişekleri
- Temiz su
- Yiyecek
- Sinyal için ayna
- Güneş koruyucusu
- Pil
- Radyo
- Kibrit
- İlk yardım çantası
Eğer bir seyir gemisindeyseniz sakin kalmanız daha da önemli. Panik itişmelere ve izdihama neden olur bu da kırık ve bilinç kaybı gibi çok ciddi yaralanmalara yol açabilir. Araştırmalara göre gemi kazaları sırasında yolcuların %70’i saldırganlaşıyor ve akıl sağlığını yitiriyor, %15’i mantıksız davranışlarda bulunuyor, sadece diğer %15 sakin kalmayı başarıyor. Daha büyük gemilerin batması çok uzun sürer bu yüzden tüm yolcuları tahliye etmek için yeterli zaman vardır. Modern acil durum salları da büyüktür ve çoğunlukla çalışan bir motora sahiptir.
Büyük bir gemi batarken genelde bir tarafa doğru eğilir bu da güvertede yürümeyi zorlaştırır. Tırabzanlara tutunun ve kaymamak için yavaşça yürüyün. Ayrıca etrafta hareket eden objelere karşı dikkatli olun. Büyük, sabit objelerin yakınlarında durmaya çalışın. Kaptan emri verdiğinde vakit kaybetmeden tahliye noktasına gidin. Kaptan bir kez uzun, yedi kez kısa bir şekilde sirene bastığında bunun tahliye anlamına geldiğini bilin. Geminin mürettebatı en son tahliye olmalıdır ve yolcuların acil durum sallarına gitmesine yardımcı olmalıdır.