• ÇTL sistemimiz sıfırlandı ve olumlu değişiklikler yapıldı. Detaylar için: TIKLA

Beyninizin hangi tarafını kullanıyorsunuz?

  • Konuyu açan Konuyu açan r0se
  • Açılış tarihi Açılış tarihi

r0se

Forum Onuru
Özel üye
Bir ağaç resmine bakarken, ağacın geneline mi dikkat edersiniz; yoksa ağacın yaprağının şekli mi dikkatinizi daha çok çeker?

İçli bir şarkı dinlerken hemen duygulanır, ağlamaya başlar mısınız; yoksa gözyaşlarının sel olup aktığı melodram eski Türk filmlerine bile “Bana etki etmez” diyenlerden misiniz?

Okul derslerinden hangisine, “İşte bu ders, benim dersim” dersiniz?

Türkçe mi?

Matematik mi?

Boş ders mi?

O bu şıklarda yok.

İlkokuldan bir arkadaşınızla karşılaştığınızda çoğunlukla; “Aa bu bizim hayta İsmail” mi dersiniz; yoksa “Gözüm sizi bir yerden ısırıyor ama nereden?” diye hatırlamaya mı çalışırsınız?

Oturup üç-beş yıl sonrasında neler yapmak istediğinizin uzun uzun hayallerini kuranlardan mısınız; yoksa “Ben hayal meyal işlerini pek sevmem; insan gerçekçi olmalı” diyenlerden misiniz?

Parmağınızı iki gözünüz açıkken gözünüze doğru yaklaştırdığınızda hangi gözünüze doğru geliyor?

Birisini daha iyi duymak için hangi kulağınızı ona doğru yaklaştırırsınız?

Soruları artırmak mümkün.

Bu sorulara vereceğiniz cevaplar, beyninizin hangi tarafını baskın olarak kullandığınızla ilgilidir.

Beynimiz iki yarımküreden oluşur ve her bir bölümün farklı işlevleri vardır.

Bazı insanlar sağ bölümü, bazı insanlar da sol bölümü kullanmakta ustalaşmışlardır.

Peki, siz beyninizin hangi bölümünü daha etkin kullanıyorsunuz?

Bunu tespit etmek için aşağıdaki testi kullanabilirsiniz.

1. Okulda hangi dersleri tercih ederdin?
a) Sosyal dersler
b) Sayısal dersler

2. Hangi spor dalını tercih edersin?
a)Yalnız yapılan
b)Takım halinde yapılan

3. Gördüğün rüyayı berrak, canlı olarak hatırlıyor musun?
a) Çoğu zaman
b) Nadiren veya asla

4. Konuşurken nasıl davranıyorsun?
a) Çok mimik ve hareket
b) Çok az mimik ve hareket

5. Ellerini birleştir. Sağ başparmağın
a) Üstte mi?
b) Altta mı?

6. Saatine bakmadan doğru zamanı tahmin etmeye çalış.
a) Tahminin 10 dakika geçiyorsa
b) Tahminin 10 dakika içinde mi?

7. Sen daha çok
a) İnsanların yüzünü mü hatırlıyorsun?
b) İnsanların ismini mi hatırlıyorsun?

8. İki gözün açık olarak bir kalemi düz bir kenara doğru tut. Sol gözünü kapat ve kalemin yer değiştirdi mi, değiştirmedi mi? Not et, ondan sonra aynısını sağ gözünü kapatarak yap ve not et. Kalemin
a) Sol gözünü kapatınca yer değiştirdi.
b) Sağ gözünü kapatınca yer değiştirdi.


A şıkları B şıklarından fazla ise sağ beyin daha hâkim.
B şıkları A şıklarından fazla ise sol beyin hâkim.



Peki, sağ beyni baskın olarak kullanan kişiler, hangi özelliklere sahip?

Sol beyni baskın olarak kullanan kişiler, hangi özelliklere sahip?

Bu iki bölümü birlikte kullanmak mümkün mü?

İki bölümü birlikte kullanmak, beyin gücümüzü artırmada ne kadar etkili?
 
Evinize yeni bir cihaz aldığınız da ilk olarak ne yaparsınız?

Hemen açıp çalıştırır mısınız?

Yoksa önce kullanım kılavuzunu mu okursunuz?

“Mantıklı düşünen herkes, yanlış kullanmamak ve bozmamak için önce kullanım kılavuzunu okur”, diyorsunuzdur.

Hele taksitlerini ödeyen sizseniz, bunu yapacağınız kesin.

Evinize aldığınız küçük bir cihazı, bozmamak ve yanlış kullanmamak için kullanım kılavuzunu okuyoruz, ama hepimizin en önemli varlığımız olan beynimizin kullanım kılavuzunu ne yazık ki pek merak etmiyoruz?

Beynimizi tanımıyor, onu daha doğru ve etkili kullanmanın yollarını öğrenmiyoruz.

Ne yazık ki okullarda bunun eğitimi verilmiyor.

Tam tersine; eğitim sistemimiz, çocuklarımızın beynin gücünü kullanma yeteneklerini çoraklaştırıyor, öğrenme, araştırma heyecanlarını öldürüyor. Bunu defalarca yazdım, yazmaya da devam edeceğim.

Televizyonlarda ve gazetelerde de bu konularda yazı veya programa rastlamak da zor. Çünkü insanlar bu programları seyretmiyor ve yazıları okumuyor.

Gazetelerin en çok okunan sayfasının üçüncü sayfası olduğunu; buna rağmen köşe yazarlarının okunma oranının %2 olduğunu belirtirsek, durum daha net görülür.

Konu uzadıkça uzar.

En iyisi; “Eğitim şart” deyip sadede gelelim.

Bir önceki yazımda, beynimizin hangi tarafını baskın olarak kullandığımızı tespit etmek için bir test vermiştim.

Bu testi yapmadıysanız, yazının kalan bölümünü okumadan, yapmanızı öneririm.

Beynimizin sağ bölümü ve sol bölümü birbirini tamamlayıcı özelliklere sahiptir. Herhangi bir iş yaparken ikisini birlikte kullanırız, ancak bir bölümünü daha baskın kullanırız.



Beynin sol bölümünün özellikleri



Analizci.

Plan yapar.

İsimleri hatırlar.

İşitsel-görsel yollarla öğrenir.

Zamana yöneliktir.

Doğrusal düşünür.

Dikkatli.

Sistematik.

Konuşmayı tercih eder.

Yazmayı tercih eder.

Gerçekçi.

Matematik ağırlıklı.

Sözlü talimatlara uyar.

Ayrıntıcı.

Kelime ve sayılarla düşünür.

Verilerle hareket eder.

Adım adım ilerler.

Sonucu görmeye çalışır.

Somut düşünür.

Vücudun sağ bölümünü kontrol eder.





Beynin sağ bölümünün özellileri



Bütünsel, bütünü görmeye çalışır.

Sezgisel.

Yüzleri hatırlar.

Duygusal.

Sentezci.

Sanat ağırlıklı.

Hayal kurar.

Müzik, ritim ve renk ağırlıklı.

Çocuksu.

Çizmeyi tercih eder.

Yazılı ve görsel talimatlara uyar.

Görüntülerle düşünür.

Değerlendirme yapar.

Kıyas yapar.

Risk alır.

Aynı anda birçok şey düşünür.

Üsluba odaklı.

Vücudun sol tarafını kontrol eder.



Beynimizin her iki bölümünü etkin kullanmak mümkündür.

Her iki bölümü birlikte kullanmak; beyin gücümüzü 1+1 oranında artırmaz; daha büyük oranda bir performans sağlar.

Tony Buzan bunu şöyle açıklıyor:

“İki ayağınızı birden kullanarak 100 metre koştuğunuzu düşünün. Sonra da tek ayağınızı arkadan yukarı kaldırarak elinizle tutun ve aynı mesafeyi bu kez tek ayakla koşmayı deneyin.

Görüntüye göre kapasitenizin yalnızca yüzde 50’si devre dışı, ama aynı mesafeyi belki elli kez daha yavaş ve belki de düşe kalka gidebiliyorsunuz.

İşte beyninizin sağı ve solunu birlikte kullanarak yarattığınız sinerji iki ayağınızla koşmanız gibi bir şey...”

Einstein, “Hayal gücü, bilgi gücü kadar önemlidir” der ve ekler; “Belki diğer fizikçiler de benim kadar fizik biliyorlardı ama hayal edemiyorlardı”

Sözü getirip eğitim sistemimize bağlasam umarım;“Yine mi” demezsiniz?

Lost’un senaristi gibi benim de bu konuda kafam karışık.


EFTAL ORHAN
 
Geri
Top