EL SANATLARI TEKNOLOJİSİ ALANI
El Sanatları Teknolojisi alanı programı,bireylere öncelikle temel birimleri içeren bilgi ve becerileri
kazandırmanın yanı sıra, çağımızın gereği olan güçlü insan ilişkileri, iletişim kurabilme, değişimlere ve teknolojiye uyum sağlayabilme, sistemleri anlayıp kullanabilme yeterlikleri kazandırmak hedeflenmiştir.
Programın temel amacı, bireylerin temel yeterlikler üzerine temel mesleki bilgi ve becerileri doğrultusunda kaliteli hizmet sunabilen ve işin her aşamasında kaliteden sorumlu olmanın gereğini bilen bireyler yetiştirmektir.
ALAN HAKKINDA BİLGİ:
Türkiye genelinde el dokuma ve nakış sektörünün ihtiyaçları ve programdan beklentileri tespit edilmiştir. Bu ihtiyaçlar program çalışmalarının temelini oluşturmuştur. Program geliştirme sürecinin her aşamasında, sektörde çalışan meslek elemanları ve üniversitelerin ilgili alanlarında görevli öğretim üyeleri ile iş birliği yapılmıştır. Firmaların eğitim sorumluları ve çeşitli meslek elemanları ile iletişim kurulmuş, bu kişilerin program çalışmalarına katkıları sağlanmıştır. Böylelikle sektör ve yüksek öğretim kurumlarının beklentileri programa yansıtılmıştır. Ayrıca bu iş birliği sonunda bu alanda çalışan meslek elemanlarından beklenen yeterlikler tespit edilmiş ve program çalışmalarına aktarılmıştır. Bu doğrultuda El Sanatları Teknolojisi alanı ve altında yer alan mesleklerde uluslararası ve ulusal düzeyde standartlara uygun, her yaşta ve düzeyde bireye eğitim olanağı sağlayan program hazırlamak hedeflenmiştir. El Sanatları Teknolojisi alanı altında yer alan diğer mesleklerde ise sertifika programları ile eğitim verilmesi gerekmektedir. Bu amaçla programda geliştirilen tüm modüllerden sertifika programları hazırlanmış, her yaşta ve her düzeyde bireye mesleki yeterlikleri kazandıracak eğitim ve öğretim olanağı sunulmuştur.
Teknolojik gelişmelere paralel olarak, sektörün beklentileri doğrultusunda geliştirilen El Sanatları Teknolojisi alanı programı, gelişmelere göre sürekli güncellenmeye uygun bir yapıda tasarlanmıştır. Böylece tüm gelişme ve yenilikleri kısa sürede programa yansıtmak mümkün olabilecek ve mezunlar kazandıkları mesleki yeterlikleri doğrultusunda istihdam edilebileceklerdir. Dolayısıyla El Sanatları Teknolojisi alanı öğretim programının sektörün ve mesleki eğitim sisteminin gelişmesine önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
EĞİTİM SÜRESİ
1-Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
2-Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, El Sanatları Teknolojisi Alanı Haftalık Ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır
El Sanatları Teknolojisi Alanı Programında;
1. El Dokuma,
2. Halı Desinatörlüğü,
3. Dekoratif El Sanatları,
4. El ve Makine Nakışı,
5. Sanayi Nakışı,
6. Dekoratif Ev Tekstili dalları yer almaktadır.
1. EL DOKUMA
Tanımı: El Dokumacısının yaptığı; İpleri boyama, dokuma araç gereçlerini kullanma, dokumaya hazırlık yapma, dokuma yapma ve dokumayı bitirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: El dokuma sektöründe el dokumacısı mesleğinin yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
2. HALI DESİNATÖRLÜĞÜ
Tanımı: Halı desinatörünün yaptığı; halı desenini elde ve bilgisayarda hazırlama ve deseni renklendirme, araç gereçlerini kullanma ve dokuma yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Halı sektöründe halı desinatörlüğü mesleğinin yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
3. DEKORATİF EL SANATLARI
Tanımı: Dekoratif el sanatları üreticisinin yaptığı; geleneksel ve yöresel ürün hazırlama, giyim ve ev aksesuarları yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Turistik el sanatları sektöründe dekoratif el sanatları üretimi mesleğinin yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
4. EL VE MAKİNE NAKIŞI
Tanımı: El ve Makine nakışçının yaptığı, tekniğe uygun olarak elde ve makinede nakış işleme ve
ürünü kullanıma hazır hale getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen
daldır.
Amacı: Nakış sektöründe nakışçısı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek
amaçlanmaktadır.
5. SANAYİ NAKIŞI
Tanımı: Sanayi nakışçısının yaptığı, desen programını kullanma ve sanayi makinesinde tekniğe
uygun işleme yaparak nakışlı ürün oluşturma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve
öğretim verilen daldır.
Amacı: Nakış sektöründe sanayi nakışları mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları
yetiştirmek amaçlanmaktadır.
6. DEKORATİF EV TEKSTİLİ
Tanımı: Dekoratif ev tekstili üreticisinin yaptığı; evlerde kullanılan tekstil ve çeyiz ürünleri hazırlama yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Dekoratif ev tekstili üreticisi mesleğinin yeterliklerine sahip nitelikli meslek elemanları
yetiştirmek amaçlanmaktadır.
OKULUMUZDA AÇILAN DALLAR
Okulumuzda sektör ihtiyaçları ve öğrenci istekleri göz önünde tutularak El ve Makine Nakışı Dalı, Sanayi Nakışı Dallarında eğitim-öğretim verilmektedir.
GİRİŞ KOŞULLARI
Öğrencilerin sağlık durumu, El Sanatları Teknolojisi alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
İSTİHDAM ALANLARI
El Sanatları Alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
El Sanatları alanından mezun olan öğrenciler,seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
1. Dokuma fabrikaları,
2. Dokuma ve boya atölyeleri,
3. Halı deseni hazırlayan işletmeler,
4. Turistik ve hediyelik eşya üretimi yapan işletmeler,
5. El halısı dokuyan atölyeler,
6. Sanayi nakışı yapan işletmeler,
7. Desen üretimi yapan işletmeler,
8. Lazerle aplike kesen firmalar,
9. Çeyiz yapan işletmeler,
10. El nakışı üretimi yapan atölyeler,
11. Makine nakışı üretimi yapan atölyeler,
12. Moda evleri,
13. Brode deseni hazırlayan firmalar,
14. Brode nakışı yapan firmalar,
15. Perdeciler,
16. Yorgancılar,
17. Döşemeciler,
18. Mefruşat mağazaları,
19. Ev tekstili işletmeleri,
20. Kendi işyerinde veya evinde vb. çalışabilirler.
YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER
Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır.
1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir.
2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, El Sanatları Teknolojisi alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.
BELGELENDİRME
1. Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
2. Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
3. Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
4. Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
SANAYİ NAKIŞI DALI DERSLERİ
10.SINIF
11. SINIF
12. SINIF
DERS ADI
SAATİ
DERS ADI
SAATİ
DERS ADI
SAATİ
Temel Tasarım
2
Sanayi nakışı
12
Mesleki Gelişim
2
Sanayi maki.Türk Nakışları
6
Lazer Kesim ve Aplike
4
Geleneksel El Sanatları
2
Nakış Tasarımları
4
İşl. Mes. Eğitimi
24
Temel teknikler
10
TOPLAM
16
22
28
EL VE MAKİNE NAKIŞI DALI
10.SINIF
11. SINIF
12. SINIF
DERS ADI
SAATİ
DERS ADI
SAATİ
DERS ADI
SAATİ
Temel Tasarım
2
DAL AÇILMADI
Mesleki Gelişim
2
Antep İşi
4
Geleneksel El Sanatları
2
İşl. Mes. Eğitimi
24
Temel teknikler
10
TOPLAM
16
28
ÖDÜLLERİMİZ
Alanımız 2006-2007 Eğitim Öğretim yılında "Dokuma Dalı" Öğrencilerimizin katlmış olduğu Beceri Tabanlı Proje yarışmasında "Çok Amaçlı Yelek"projesi ile Mansiyon ödülünü almıştır.
Hazırlanan yeleğin Desenleri ve rengleri İznik Çinilerinden esinlenilerek oluşturulmuştur.Yeleğin özelliği her bedene uyabiliyor olmasıdır.
Alanlarımız 2007-2008 Eğitim -Öğretim yılında Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü ' nin düzenlediği "Kitre Bebek Yarışması'nda günlük kadın ve Gelin kıyafetinde üçüncülük ;Damat kıyafeti ve Günlük Erkek Kıyafeti ile dördüncülük Ödülü almaya hak kazanmıştır.
SERGİ 2009-2010 Eğitim-Öğretim yılında alan öğrencilerimizin hazırlamış olduğu ürünlerden oluşan sergimize okulumuz öğrencileri büyük ilgi göstermiştir. Ayrıca Mart ayında METEF fuarında alanımızı tanıtıcı stand açılmıştır. Aralık ayında ise Merinos Kültür Merkezinde 1. si düzenlenen Bursa Avrasya El Sanatları ve Hediyelik Eşya Fuarına gezi düzenlenmiş olup , öğrencilerimizin, değişik dünya kültürlerini, yörelerini, sanatları ; tanımaları, alanları ile bilgilerinin gelişmesi açısından yararlı olmuştur.