• ÇTL sistemimiz sıfırlandı ve olumlu değişiklikler yapıldı. Detaylar için: TIKLA

Choluteca Köprüsü

Sypnosis

Burnumdan Ötesi Uzak Mesafeler...
Özel üye
Kahve

Choluteca Köprüsü​


Orta Amerika, Honduras’ta Choluteca nehri üzerinde 484 metre uzunluğunda bir köprü. Honduras fırtına ve kasırgalarıyla meşhur bir bölge.
CholutecaKoprusu.webp

Dolayısıyla, 199 yılında Choluteca nehri üzerinde yeni bir köprü inşa etmeye karar verdiklerinde şiddetli hava şartlarına dayanmasını amaçladılar. Bir Japon firmasıyla anlaşma yapıldı ve onlar da çok sertleşebilen doğal güçlere dayanacak şekilde tasarlanmış sağlam bir köprü inşa ettiler. Günümüzün tasarım ve mühendislik harikası olan yeni Choluteca köprüsü 1998’de halkın hizmetine açıldı. İnsanlar nehrin bir kıyısından diğerine geçerken yeni köprüye hayran kalmadan edemediler. Choluteca’nın gurur ve mutluluğuydu.

O yılın Ekim ayında Mitch Kasırgası Honduras’ı vurdu. Dört günde -normalde altı aylık yağışa eşit olan- 190 santim yağmur yağdı. Her yerde yıkım vardı. Choluteca nehri yükseldi ve tüm bölgeyi su bastı. 7 bin kişi hayatını kaybetti. Honduras’taki bütün köprüler yıkılmıştı. Biri hariç. Yeni Choluteca köprüsü ayakta kalmıştı ama bir sorun vardı. Köprü olduğu gibi dururken, ona varan ve ondan çıkan yollar yok olmuştu. Önceden burada yol olduğuna dair en ufak bir işaret bile kalmamıştı. Ve hepsi bu kadar da değildi. Yaşanan taşkın Choluteca nehrini yatağını değiştirmeye zorlamıştı. Yeni bir kanal yaratmıştı ve nehir artık köprünün yanından akıyordu. Altından değil, yanından. Sonuçta, köprü kasırgaya dayanacak kadar sağlamdı ama hiçlik üzerindeki bir köprü haline gelmişti.
 
Konu açma sebebim ise tıptatıp benzerine Türkiye sınırları içerisinde benim de rast gelmem :-)) Fotoğrafı aşağıya bırakıyorum. Geçen sene otobüs yolculuğunda Afyonkarahisar sınırları içerisinde denk gelmiştim, o an benim de çok garibime gitmişti ve daha sonra araştırmak için fotoğrafını çekmiştim ama sonra unuttum tabi, bugün Choluteca Köprüsünün olayını okuyunca aklıma geçen sene çektiğim bu fotoğraf geldi. Ne derseniz bizim Afyon'daki köprü de bir Türk Mimarisi Harikası mıdır sizce :-)):-))


photo_2021-04-14_17-54-17 (2).webp
 
İlginç bir tesadüf olmuş, bu köprünün asıl hikayesi ne acaba bir projeye başlayıp yarım mı bıraktılar yoksa sulama amaçlı bir çalışma falan mı ben de merak ettim bunu. :)

Choluteca Köprüsü olayı da ilginç daha önce duymamıştım.
 
Choluteca Köprüsü veya Carías Köprüsü ve Eski Choluteca Köprüsü (İspanyolca: Puente de Choluteca), Honduras'ın Choluteca şehrinde bulunan bir asma köprüdür. Bulunduğu ulusun ve şehrin simgesidir. Panamericana adı verilen yolun inşası için ABD ve Honduras sermayesini kullanan Birleşik Devletler Ordusu Mühendisler Birliği tarafından 1935 ve 1937 yılları arasında inşa edilmiştir. Köprünün önemi sadece büyüklük meselesi değildir. Choluteca Köprüsü 300 metre uzunluğundadır, ancak ülkedeki ve hatta şehirdeki en uzun değildir - Choluteca'da 484 metre uzunluğunda Yükselen Güneş Köprüsü (Yeni Choluteca Köprüsü) adlı başka bir köprü daha vardır

Tiburcio Carias Andino'nun saltanatı sırasında ve performansı sırasında Amerika Birleşik Devletleri hükümeti ile işbirliği içinde inşa edilmiş, ülkenin en büyük mimari eserlerinden biri olarak kabul ediliyor. Köprü, Golden Gate Köprüsü'nün [3] hayatta kalan birkaç kopyasından biridir ve Guatemala'dan Panama'ya trafik akışını düzenler. 1998 yılında Mitch Kasırgası tarafından kısmen yıkılan köprü, 2002 yılında Ricardo Maduro hükümeti tarafından yeniden inşa edildi. Eski köprü hala hafif trafik için kullanılıyor.

Yeni Choluteca Köprüsü​

Puente_Choluteca_Bridge.webp

1990'larda şehir için yeni bir yan yol ve ikinci bir köprü planlandı. Yükselen Güneş Köprüsü (İspanyolca: Puente Sol Naciente) olarak da bilinen yeni Choluteca Köprüsü, Hazama Ando Corporation tarafından 1996 ve 1998 yılları arasında inşa edildi ve bir Japon şirketi tarafından Latin Amerika'da inşa edilen en büyük köprü oldu.

Köprünün faaliyete geçtiği yıl, Honduras, Mitch Kasırgası tarafından vurularak ülkeye ve altyapısına önemli zararlar verdi. Eski köprü de dahil olmak üzere birçok köprü hasar gördü, bazıları yıkıldı, ancak yeni Choluteca Köprüsü küçük hasarla hayatta kaldı. Köprünün kendisi mükemmele yakın durumdayken, köprünün her iki ucundaki yollar tamamen yok olmuş ve önceki varlıklarına dair görünür bir iz bırakmamıştı. O zamana kadar, köprüde yüksekliği 100 metreden fazla olan Choluteca Nehri, kasırgadan kaynaklanan büyük sel sırasında yeni bir kanal açmıştı. Artık kuru zemine yayılmış olan köprünün altından akmıyordu. Köprü kısa sürede "Hiçbir Yerdeki Köprü" olarak tanındı. 2003 yılında köprü karayoluna yeniden bağlandı.
 
Geri
Top