YoRuMSuZ
Biz işimize bakalım...
Ölçme ve değerlendirme ne işe yarar? (işlevleri)
Ölçme Nedir ?
Ölçme bir betimleme işlemidir.
Geniş anlamda ölçme; belli bir nesnenin ya da nesnelerin belli bir özelliğe/değişkene sahip olmadığının, sahipse sahip oluş derecesinin gözlenip gözlem sonuçlarının sayı ve sembollerle ifade edilmesidir.
Ölçme: Kısaca nesnelerin gözlemlenip, gözlem sonuçlarının sayı ve ya sembollerle ifade edilmesidir.
Ölçme İşlemi (Süreci)
Aşağıdaki cümlelerin her biri bir ölçme sonucunu (ölçmeyi) ifade etmektedir?
KPSS-2003
Aşağıdakilerden hangisi “ölçme” için temel kavramdır?
A ) Zeka kavramı
B ) Fark kavramı
C ) Uzunluk kavramı
D ) Ağırlık kavramı
E ) Ölçü kavramı
KPSS-2004
A) I-II
B) II-IV
C) III-IV
D) I-IV
E) II-III
KPSS-2003
Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemi değildir?
A) Spor dersinde öğrencileri boy uzunluğuna göre sıralamak.
B) Öğrenci ödevlerini 1 -20 arasında puanlamak
C) Öğrencilerin başarılı sayılabilmesi için bir sınır belirlemek
D) Öğrenci ödevlerindeki yazım yanlışlarını belirlemek
E) Öğrencinin sözlü sınavda verdiği cevaplara bakarak puan vermek
Cevap: Bu tür sorularda ölçüt ile ölçme arasındaki farkın bilinip bilinmediği aranır. A,B,C,D seçeneklerinde ölçme işlemi varken C seçeneği bir ölçüttür. Cevap C
KPSS-2001
Aşağıdaki durumların hangisinde bir ölçme işlemi anlatılmaktadır?
A) Bir sınavda başarılı sayılabilmek için gerekli olan en küçük puanın belirlenmesi
B) Bir yazılı sınavdaki cevaplar için puan anahtarını hazırlamak
C) Sözlüde öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirlenmesi
D) Sınıfın bir sınavdaki başarı ortalamasının bulunması
E) Öğrencinin bir dersten başarılı sayılıp sayılamayacağına karar verilmesi
Cevap: C seçeneğinde bir ölçme var. Bu durum puanla belirlenmesi şeklinde ifade edilmiştir. Cevap C
KPSS - 2002
Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemine örnektir?
A ) Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılıp sayılmayacağına karar verilmesi
B ) Sözlü yoklamada bir öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirtilmesi
C ) Bir sınavda başarılı sayılabilmek için gerekli olan en küçük puanın belirlenmesi
D ) Sınıfın, bir sınavdaki başarı ortalamasının bulunması
E ) Bir yazılı yoklamadaki cevaplar için cevap anahtarının hazırlanması
Not
* Ölçme konusu olan şey, özellik ve bu özellikler arasındaki farktır.
* Ölçme yaparken nesnelerin sahip oldukları özellikleri ve bu özellikler arasındaki farkı ortaya çıkarmaya çalışırız.
* Bazı özellikler ve farklar doğrudan bazıları ise dolaylı biçimde gözlenir.
Ölçme işleminin yapılabilmesi için
* Ölçülecek özelliğin tanımlanması
* Ölçülecek özelliğe uygun sayı ve semboller kümesinin belirlenmesi
* Ölçülecek özelliğe hangi sayı ve sembollerin verileceğini gösteren kuralın belirlenmesi
Not
* Ölçme sonuçları her zaman sayılarla ifade edilmez.
* Bazı ölçme sonuçları
* Büyük
* Küçük
* İyi
* Orta
* Kötü
* vb sembollerle de ifade edilebilir.
Örnek : Öğretmen derste iyi bir performans sergiledi.
Ölçme Kuralı
Ölçme işlemi yaparken, ölçmeye konu olan özelliğin hangi miktarına ne değer verileceğinin belirlenmesidir.
Örnek: 10 soru üzerinden sınav yapan bir öğretmenin her bir soruya 10 puan vereceğini söylemesi
Ölçmede Sıfır
Mutlak (Doğal, Gerçek) Sıfır
* Ölçülen özelliğin yokluğu anlamına gelir.
* Gerçek sıfır varsa ölçülen özelliğin başlangıç-bitiş noktası bellidir.
* Gerçek sıfır bize hiçliği ifade eder.
* “Sıfır kilo” dendiğinde hiç ağırlık yok demektir.
* “sınıfta sıfır kişi var” dediğimizde sınıfta bu hiç kimsenin olmadığı anlamına gelir.
Bağıl (Tanımlanmış, Göreli, Yapay) Sıfır
* Ölçülen özelliğin yokluğu anlamına gelmez.yani tanımlanmış bir sıfır noktası söz konusudur.
* Örneğin takvimde kullanılan sıfır tanımlanmıştır. (MİLAD VE HİCRİ TAKVİM)
* “SIFIR BEDEN” örneği
* Sıcaklığın ölçülmesinde sıfır hiç sıcaklığın olmadığı anlamına gelmez.
* Deniz seviyesi
* 3 bebek var dediğimizde mutlak sıfır
* Bağıl Sıfır
* Sıcaklık 0 dediğimizde bu sıcaklığın hiç olmadığı anlamına gelmez.
Not
Eğitimdeki ölçmelerde genellikle tanımlanmış sıfır kullanılmaktadır.
Örneğin bir öğrenci matematik sınavından sıfır almış olsun bu o öğrencinin hiç matematik bilmediği anlamına gelmez. Sadece öğrencinin test puanı sıfırdır.
KPSS-2007
Aşağıdaki örneklerin hangisinde sözü edilen ölçme işleminde bağıl (keyfî, itibari) sıfır söz konusu değildir?
A) Ankara ili Çankaya ilçesinin deniz seviyesinden yüksekliği 870 metredir.
B) Öğrencilerin felsefe dersine karşı tutum puanları ortalaması 207 dir.
C) Tarih sorularından en az dört tanesine doğru cevap veremeyenler sıfır puan almıştır.
D) Bugün hava sıcaklığı 15 ºC dir.
E) Bu kitabın ilk 4 sayfasında kitabın kapsamı tanıtılmaktadır.
Alıntıdır...
* Hedef ve davranışların ne düzeyde gerçekleştiğinin anlaşılması
* Öğrenme sürecinin etkinliğinin arttırılmasını sağlar.
* Öğrencinin gelişimi hakkında bilgi verir.
* Öğretmen performans düzeyi belirlenir
* Eğitim programının ne kadar başarılı olduğu belirlenir.
* Başarılı öğrencileri motive eder.
* Öğrenci hakkında verilecek kararlara dayanak oluşturur.
* Öğrenme sürecinin etkinliğinin arttırılmasını sağlar.
* Öğrencinin gelişimi hakkında bilgi verir.
* Öğretmen performans düzeyi belirlenir
* Eğitim programının ne kadar başarılı olduğu belirlenir.
* Başarılı öğrencileri motive eder.
* Öğrenci hakkında verilecek kararlara dayanak oluşturur.
Ölçme Nedir ?
Ölçme bir betimleme işlemidir.
Geniş anlamda ölçme; belli bir nesnenin ya da nesnelerin belli bir özelliğe/değişkene sahip olmadığının, sahipse sahip oluş derecesinin gözlenip gözlem sonuçlarının sayı ve sembollerle ifade edilmesidir.
Ölçme: Kısaca nesnelerin gözlemlenip, gözlem sonuçlarının sayı ve ya sembollerle ifade edilmesidir.
Ölçme İşlemi (Süreci)
- Nesnelerin, olayların özellikleri
- Gözlem
- Sayı ya da sembollerle ifade (ölçüm)
- Ölçme
Aşağıdaki cümlelerin her biri bir ölçme sonucunu (ölçmeyi) ifade etmektedir?
* 6/F sınıfındaki öğrenciler sayılmış, 38 kişi bulunmuştur.
* Sami’nin boyu 152 cm dir.
* Bu sabah okul bahçesindeki termometre 16 C gösteriyordu.
* Nermin tıp fakültesine 18. sırada girdi.
* Merve güzel yazısından ötürü öğretmeninden (+) aldı.
* Sami’nin boyu 152 cm dir.
* Bu sabah okul bahçesindeki termometre 16 C gösteriyordu.
* Nermin tıp fakültesine 18. sırada girdi.
* Merve güzel yazısından ötürü öğretmeninden (+) aldı.
KPSS-2003
Aşağıdakilerden hangisi “ölçme” için temel kavramdır?
A ) Zeka kavramı
B ) Fark kavramı
C ) Uzunluk kavramı
D ) Ağırlık kavramı
E ) Ölçü kavramı
KPSS-2004
I. Öğrencilere puan vermek.
II.Öğrencilerin geçmesine karar vermek
III.Geçmek için bir sınıf belirlemek
IV. KPSS den 70 almak.
Yukarıda verilenlerden hangisinde ölçme işleminden bahsedilmiştir?II.Öğrencilerin geçmesine karar vermek
III.Geçmek için bir sınıf belirlemek
IV. KPSS den 70 almak.
A) I-II
B) II-IV
C) III-IV
D) I-IV
E) II-III
KPSS-2003
Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemi değildir?
A) Spor dersinde öğrencileri boy uzunluğuna göre sıralamak.
B) Öğrenci ödevlerini 1 -20 arasında puanlamak
C) Öğrencilerin başarılı sayılabilmesi için bir sınır belirlemek
D) Öğrenci ödevlerindeki yazım yanlışlarını belirlemek
E) Öğrencinin sözlü sınavda verdiği cevaplara bakarak puan vermek
Cevap: Bu tür sorularda ölçüt ile ölçme arasındaki farkın bilinip bilinmediği aranır. A,B,C,D seçeneklerinde ölçme işlemi varken C seçeneği bir ölçüttür. Cevap C
KPSS-2001
Aşağıdaki durumların hangisinde bir ölçme işlemi anlatılmaktadır?
A) Bir sınavda başarılı sayılabilmek için gerekli olan en küçük puanın belirlenmesi
B) Bir yazılı sınavdaki cevaplar için puan anahtarını hazırlamak
C) Sözlüde öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirlenmesi
D) Sınıfın bir sınavdaki başarı ortalamasının bulunması
E) Öğrencinin bir dersten başarılı sayılıp sayılamayacağına karar verilmesi
Cevap: C seçeneğinde bir ölçme var. Bu durum puanla belirlenmesi şeklinde ifade edilmiştir. Cevap C
KPSS - 2002
Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemine örnektir?
A ) Öğrencinin, bir dersten başarılı sayılıp sayılmayacağına karar verilmesi
B ) Sözlü yoklamada bir öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirtilmesi
C ) Bir sınavda başarılı sayılabilmek için gerekli olan en küçük puanın belirlenmesi
D ) Sınıfın, bir sınavdaki başarı ortalamasının bulunması
E ) Bir yazılı yoklamadaki cevaplar için cevap anahtarının hazırlanması
Not
* Ölçme konusu olan şey, özellik ve bu özellikler arasındaki farktır.
* Ölçme yaparken nesnelerin sahip oldukları özellikleri ve bu özellikler arasındaki farkı ortaya çıkarmaya çalışırız.
* Bazı özellikler ve farklar doğrudan bazıları ise dolaylı biçimde gözlenir.
Ölçme işleminin yapılabilmesi için
* Ölçülecek özelliğin tanımlanması
* Ölçülecek özelliğe uygun sayı ve semboller kümesinin belirlenmesi
* Ölçülecek özelliğe hangi sayı ve sembollerin verileceğini gösteren kuralın belirlenmesi
Not
* Ölçme sonuçları her zaman sayılarla ifade edilmez.
* Bazı ölçme sonuçları
* Büyük
* Küçük
* İyi
* Orta
* Kötü
* vb sembollerle de ifade edilebilir.
Örnek : Öğretmen derste iyi bir performans sergiledi.
Ölçme Kuralı
Ölçme işlemi yaparken, ölçmeye konu olan özelliğin hangi miktarına ne değer verileceğinin belirlenmesidir.
Örnek: 10 soru üzerinden sınav yapan bir öğretmenin her bir soruya 10 puan vereceğini söylemesi
Ölçmede Sıfır
Mutlak (Doğal, Gerçek) Sıfır
* Ölçülen özelliğin yokluğu anlamına gelir.
* Gerçek sıfır varsa ölçülen özelliğin başlangıç-bitiş noktası bellidir.
* Gerçek sıfır bize hiçliği ifade eder.
* “Sıfır kilo” dendiğinde hiç ağırlık yok demektir.
* “sınıfta sıfır kişi var” dediğimizde sınıfta bu hiç kimsenin olmadığı anlamına gelir.
Bağıl (Tanımlanmış, Göreli, Yapay) Sıfır
* Ölçülen özelliğin yokluğu anlamına gelmez.yani tanımlanmış bir sıfır noktası söz konusudur.
* Örneğin takvimde kullanılan sıfır tanımlanmıştır. (MİLAD VE HİCRİ TAKVİM)
* “SIFIR BEDEN” örneği
* Sıcaklığın ölçülmesinde sıfır hiç sıcaklığın olmadığı anlamına gelmez.
* Deniz seviyesi
* 3 bebek var dediğimizde mutlak sıfır
* Bağıl Sıfır
* Sıcaklık 0 dediğimizde bu sıcaklığın hiç olmadığı anlamına gelmez.
Not
Eğitimdeki ölçmelerde genellikle tanımlanmış sıfır kullanılmaktadır.
Örneğin bir öğrenci matematik sınavından sıfır almış olsun bu o öğrencinin hiç matematik bilmediği anlamına gelmez. Sadece öğrencinin test puanı sıfırdır.
KPSS-2007
Aşağıdaki örneklerin hangisinde sözü edilen ölçme işleminde bağıl (keyfî, itibari) sıfır söz konusu değildir?
A) Ankara ili Çankaya ilçesinin deniz seviyesinden yüksekliği 870 metredir.
B) Öğrencilerin felsefe dersine karşı tutum puanları ortalaması 207 dir.
C) Tarih sorularından en az dört tanesine doğru cevap veremeyenler sıfır puan almıştır.
D) Bugün hava sıcaklığı 15 ºC dir.
E) Bu kitabın ilk 4 sayfasında kitabın kapsamı tanıtılmaktadır.
Alıntıdır...