100 sene öncesinde ilk tasarlanan otomobiller elektrikle çalışacak şekilde tasarlanmış ve hayata geçirilmeye çalışılmış olsa da batarya teknolojisinin gelişmemiş olması nedeniyle rafa kaldırılmıştır. Son yıllarda ise yer kürenin olması gerektiğinden daha fazla ısınmaya başlamasının fark edilmesi ile yaptığımız çevre kirliliklerinin önüne geçebilmek adına farklı çalışmalar yürütülmeye başlandı.
Otomobillerin olması gereken emisyon oranlarının yayınlanması da bu döneme denk gelmektedir. İlerleyen yıllarda fosil yakıtla çalışan araçlardan çok daha fazla elektrikli otomobiller olacağı düşünülmektedir.
Benzinli ve dizel araçlar ile elektrikli araçlar arasındaki farklılıklardan en büyüğü elektrikli araçlarda gücün her an iletilebiliyor olmasıdır. Gaza bastığın an tork ve gücü elektrikli araçlarda hissedebilirken, dizel ve benzinli araçlarda en yüksek tork için belirli devir aralığına ihtiyaç vardır. Elektrikli araçlarda motor haricinde batarya da bulunmaktadır.
Lityum piller tek bir yapı halinde değillerdir. Hücreler halinde oluşmaktadır. Pilin tamamen bitirilmesi bazı hücrelerin yok olmasına neden olabileceğinden bataryanın doluluk oranının % 20 altına düşmeden doldurulması gerekliliği tavsiye edilmektedir.
Bataryanın markasına ve modeline göre değişiklik gösterse de ev tipi priz ile tam şarj ortalama 6 - 8 saat aralığında sürmektedir. Şarj istasyonları aracılığıyla yine marka ve modele göre değişiklik gösterse de ortalama 1 - 2 saatte batarya tam şarj dolmaktadır. Elektrikli araçlarda kullanılan bazı özel teknikler sayesinde kendini şarj edebildikleri durumlar da bulunmaktadır. Bu tekniklerin başında frenleme gelmektedir.
İstanbul gibi büyük şehirlerde neredeyse tüm alışveriş merkezlerinde şarj istasyonları bulunmaktadır. Akıllı cep telefonları ve araçlardaki navigasyon özellikleri sayesinde de bulunduğunuz noktaya en yakın şarj istasyonuna kolay bir şekilde gidebilirsiniz.
Bataryanın şarj edilmesi haricinde hareket ile de bataryanın doldurulması sağlanmaktadır. Rejeneratif fren sistemi ile gazdan ayağınızı çekmeniz sonrasında araç yavaşlamaya başlamasının yanında bataryanın şarj edilmesi de mümkün olmaktadır.
Otomobillerin olması gereken emisyon oranlarının yayınlanması da bu döneme denk gelmektedir. İlerleyen yıllarda fosil yakıtla çalışan araçlardan çok daha fazla elektrikli otomobiller olacağı düşünülmektedir.
Elektrikli Otomobiller Nasıl Çalışır ?
Elektrikli araçların birbiri arasında da farklı çalışma prensipleri bulunmaktadır. Motorları genellikle rotorlu olarak tercih edilmektedir. Elektrik motoru içerisinde dönen parça rotor olarak tanımlanabilir. Rotor ve sabit alan arasındaki elektrik iletimi elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşmesini sağlamaktadır.Benzinli ve dizel araçlar ile elektrikli araçlar arasındaki farklılıklardan en büyüğü elektrikli araçlarda gücün her an iletilebiliyor olmasıdır. Gaza bastığın an tork ve gücü elektrikli araçlarda hissedebilirken, dizel ve benzinli araçlarda en yüksek tork için belirli devir aralığına ihtiyaç vardır. Elektrikli araçlarda motor haricinde batarya da bulunmaktadır.
Elektrikli Otomobil Nasıl Şarj Edilir ?
Elektrikli araçların üretimi konusunda en büyük problem bataryalardır. Büyük ve ağır olmalarının yanında içeriklerinde kimyasal bulunması elektrikli otomobil üretimini neredeyse imkansız hale getirmiştir. Doldurulabilir lityum ile çalışan pillerin üretilmesi teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesine olanak sağlamıştır.Lityum piller tek bir yapı halinde değillerdir. Hücreler halinde oluşmaktadır. Pilin tamamen bitirilmesi bazı hücrelerin yok olmasına neden olabileceğinden bataryanın doluluk oranının % 20 altına düşmeden doldurulması gerekliliği tavsiye edilmektedir.
Bataryanın markasına ve modeline göre değişiklik gösterse de ev tipi priz ile tam şarj ortalama 6 - 8 saat aralığında sürmektedir. Şarj istasyonları aracılığıyla yine marka ve modele göre değişiklik gösterse de ortalama 1 - 2 saatte batarya tam şarj dolmaktadır. Elektrikli araçlarda kullanılan bazı özel teknikler sayesinde kendini şarj edebildikleri durumlar da bulunmaktadır. Bu tekniklerin başında frenleme gelmektedir.
Şarj İstasyonları Nerelerde Var ?
Son yıllarda elektrikli otomobillerin yaygınlaşmasına paralel olarak şarj istasyonları sayılarında da artış gözlenmektedir. Evde şarj edebileceğini, şarj istasyonlarına ihtiyacın olmayacağını düşünüyorsan yanılıyorsun. Uzun bir yola çıkmak istediğinde veya acil bir durumda mutlaka şarj istasyonlarına yolun düşecektir.İstanbul gibi büyük şehirlerde neredeyse tüm alışveriş merkezlerinde şarj istasyonları bulunmaktadır. Akıllı cep telefonları ve araçlardaki navigasyon özellikleri sayesinde de bulunduğunuz noktaya en yakın şarj istasyonuna kolay bir şekilde gidebilirsiniz.
Rejeneratif Fren Nedir ?
Rejeneratif kelime anlamı olarak harcananın geri kazanılması durumunu ifade etmektedir. Harcanan tüm enerjinin geri kazanılması mümkün olmasa da büyük bir çoğunluğunun geri kazanıldığından bahsetmek yanlış olmayacaktır. Rejeneratif frenler elektrikli otomobiller ile hayatımıza girmiştir.Bataryanın şarj edilmesi haricinde hareket ile de bataryanın doldurulması sağlanmaktadır. Rejeneratif fren sistemi ile gazdan ayağınızı çekmeniz sonrasında araç yavaşlamaya başlamasının yanında bataryanın şarj edilmesi de mümkün olmaktadır.