Çoğumuz muhtemelen arabaların isimlerinin nasıl oluştuklarını hiç düşünmeyiz. Çünkü arabaya binip istediğimiz konforu ve hızı bulduktan sonra otomobilin adının bir önemi kalmıyor. Ancak her arabanın ve adının bir hikayesi var. Böyle söyleyince kulağa ilginç gelmiyor olsa da, araba şirketlerinin adlarının hikayesi oldukça ilgi çekici. Bu nedenle araba şirketleri adlarını nasıl aldı anlatmak istedik. İşte araba şirketlerinin adlarının hikayesi…
Bazı sürücüler, bir Nissan’ın direksiyonuna geçmeden önce Datsun’a bindiklerini hatırlayabilir. Peki en çok bilinen araba şirketleri arasında yer alan şirketin isminin değişmesine ne sebep oldu? 1980’lerin başına kadar, Nissan’ın Japonya’dan ihraç ettiği otomobillerde Datsun adı vardı. 1981’de Nissan yöneticileri, Nissan markasının küresel farkındalığını güçlendirmek için bu uygulamayı değiştirdiklerini açıkladılar. Böylece artık bir daha Datsun markalı araç satılmadı.
Peki isim “Toyoda”dan “Toyota”ya nasıl geldi? 1936’da şirket yeni bir logo tasarlamak için bir yarışma düzenledi ve kazanan Toyoda adını oluşturan üç Japon karakterden oluşuyordu. Ancak Toyoda ailesi, biraz düşündükten sonra hafifçe değiştirilen “Toyota”nın daha güçlü bir marka adı olduğuna karar verdi. “Toyoda”yı yazmak için dokuz fırça darbesi gerekiyordu, oysa “Toyota” için sadece sekiz tane gerekiyordu. Ayrıca sekiz Japonya’da şanslı bir rakamdı.
Chrysler sonunda Buick’ten ayrıldı ve Willys-Overland Motor Company’yi devralmak için başarısız bir girişimde bulunduktan sonra, biriken servetinin bir kısmını bocalayan Maxwell Motor Company’de kontrol sahibi bir pay satın almak için kullandı. Chrysler’in yeni şirketi, 1924’te Chrysler adlı popüler bir arabayı tanıttı. Sonraki yıl Maxwell adı, günümüzün en ünlü araba şirketleri arasında bulunan “Chrysler” adının arkasında kayboldu.
Durant, 1908’de Buick’e parça parça 100.000 dolarlık bir kıdem çeki verdi. Buick, petrol yataklarına yatırım yaparak bu parayı büyük bir servete dönüştürmeye çalıştı ama şansı yaver gitmedi. 1920’lerde araba işine geri dönmeyi deneyip başarısız olduktan sonra Detroit Ticaret Okulu’nda eğitmen olarak çalışmaya başladı. Bu işi de pek yolunda gitmedi; okul onu resepsiyon görevlisi yaptı. Buick 1929’da öldüğünde parasız bir adamdı.
Şirket hızla parite oldukça çok değer kazandı. Durant, aniden General Motors’un kontrolünü yeniden ele geçirmek için yeterli paraya kavuştu ve General Motors’u satın aldı. 1918’de General Motors, Chevrolet’i satın aldı. Louis Chevrolet hayatında pek başarılı olamadı. Şirketteki hissesini 1914’te Durant’a sattı ve kariyerinde bazı başarılar elde etmesine rağmen hiçbir zaman finansal konuda başarı sağlayamadı ve sonunda Chevy’ye danışman olarak geri dönmek zorunda kaldı.
1. Nissan
Şimdi Nissan olarak bildiğimiz şirket, 1914 yılında DAT Motorcar olarak faaliyete başladı. “DAT” adı, üç kurucunun adlarının ilk harflerinden geldi. 1931’de DAT, Datson adını verip daha sonradan “Datsun” olarak değiştirdikleri yeni bir arabayı tanıttı. Bu arada iş adamı Yoshisuke Aikawa, 1928’de endüstriyel bir holding şirketi kurdu ve yeni girişimine Nippon Sangyo adını verdi (adı genel olarak “Japon Endüstrileri” olarak tercüme edilir). Aikawa’nın şirketi 1931’de DAT’ı satın aldı ve sonunda Nippon Sangyo adı Nissan olarak kısaltıldı.Bazı sürücüler, bir Nissan’ın direksiyonuna geçmeden önce Datsun’a bindiklerini hatırlayabilir. Peki en çok bilinen araba şirketleri arasında yer alan şirketin isminin değişmesine ne sebep oldu? 1980’lerin başına kadar, Nissan’ın Japonya’dan ihraç ettiği otomobillerde Datsun adı vardı. 1981’de Nissan yöneticileri, Nissan markasının küresel farkındalığını güçlendirmek için bu uygulamayı değiştirdiklerini açıkladılar. Böylece artık bir daha Datsun markalı araç satılmadı.
2. Toyota
Toyota bir araba şirketi olarak başlamadı. Hatta ilk zamanlar adı Toyota bile değildi. 1926’da Sakichi Toyoda, bir dokuma tezgahı şirketi olan Toyoda Automatic Loom Works’ü kurdu. 1933’te Toyoda’nın oğlu Kiichiro, ayrı bir motor bölümü kurdu ve şirketin arabaları hızla ün kazandı.Peki isim “Toyoda”dan “Toyota”ya nasıl geldi? 1936’da şirket yeni bir logo tasarlamak için bir yarışma düzenledi ve kazanan Toyoda adını oluşturan üç Japon karakterden oluşuyordu. Ancak Toyoda ailesi, biraz düşündükten sonra hafifçe değiştirilen “Toyota”nın daha güçlü bir marka adı olduğuna karar verdi. “Toyoda”yı yazmak için dokuz fırça darbesi gerekiyordu, oysa “Toyota” için sadece sekiz tane gerekiyordu. Ayrıca sekiz Japonya’da şanslı bir rakamdı.
3. Chrysler
Walter Chrysler muhtemelen gençken hiç kimsenin önemli insanlar listesinde değildi. Gençliğinin çoğunu bir demiryolu mühendisi olarak Teksas’ta geçirdi ve bir makinist olarak kendini çok geliştirdi. 1911’de 36 yaşındaki yetenekli makinist, Buick’in üretim şefi oldu ve 1919’da şirketin başına geçtiğinde yılda milyonlarca dolar kazanıyordu.Chrysler sonunda Buick’ten ayrıldı ve Willys-Overland Motor Company’yi devralmak için başarısız bir girişimde bulunduktan sonra, biriken servetinin bir kısmını bocalayan Maxwell Motor Company’de kontrol sahibi bir pay satın almak için kullandı. Chrysler’in yeni şirketi, 1924’te Chrysler adlı popüler bir arabayı tanıttı. Sonraki yıl Maxwell adı, günümüzün en ünlü araba şirketleri arasında bulunan “Chrysler” adının arkasında kayboldu.
4. Honda
Honda, kurucusu Soichiro Honda’nın adını taşıyor. Soichiro Honda, küçük motosikletler yapmak için 1946’da Honda Motor Co. Ltd’yi kuran yetenekli bir tamirciydi. Motosiklet sektörü yavaş bir başlangıç yapsa da, 1960’larda bu işletme dünyanın en büyük bisiklet üreticilerinden biri haline geldi. 1963 yılında Honda, ilk aracı olan Honda T360 kamyonetini tanıttı.5. Buick
İskoç göçmen David Dunbar Buick yaratıcı bir adamdı. Daha motor sektörüne girmeden önce emaye dökme demir küvetler üretmenin çok verimli bir yolunu bulmuştu. Buick, 1890’larda motorlarla uğraşmaya başladı ve başarısız bir motor şirketi kurduktan sonra, 1902’de Buick Manufacturing Company ile tekrar şansını denedi. Buick’in arabaları müthişti. Ancak ona nakit sağlamak için her zaman yeni yatırımcılar bulması gerekiyordu ve sonunda şirketi General Motors’un kurucusu William C. Durant’a satıldı.Durant, 1908’de Buick’e parça parça 100.000 dolarlık bir kıdem çeki verdi. Buick, petrol yataklarına yatırım yaparak bu parayı büyük bir servete dönüştürmeye çalıştı ama şansı yaver gitmedi. 1920’lerde araba işine geri dönmeyi deneyip başarısız olduktan sonra Detroit Ticaret Okulu’nda eğitmen olarak çalışmaya başladı. Bu işi de pek yolunda gitmedi; okul onu resepsiyon görevlisi yaptı. Buick 1929’da öldüğünde parasız bir adamdı.
6. Chevrolet
William Durant, David Buick’i Buick’in kendi şirketinden nasıl yavaş yavaş çıkardıysa, 1910’da da Durant’ın kendi alacaklıları, kurduğu General Motors şirketindeki yönetim görevinden onu çıkardı. Yine de Durant uzun süre aşağıda kalmadı. 1911’de yeni bir motor şirketi kurmak için İsviçreli yarış arabası sürücüsü ve tamirci Louis Chevrolet ile birlikte çalıştı. İkili şirkete Chevrolet adını verdi.Şirket hızla parite oldukça çok değer kazandı. Durant, aniden General Motors’un kontrolünü yeniden ele geçirmek için yeterli paraya kavuştu ve General Motors’u satın aldı. 1918’de General Motors, Chevrolet’i satın aldı. Louis Chevrolet hayatında pek başarılı olamadı. Şirketteki hissesini 1914’te Durant’a sattı ve kariyerinde bazı başarılar elde etmesine rağmen hiçbir zaman finansal konuda başarı sağlayamadı ve sonunda Chevy’ye danışman olarak geri dönmek zorunda kaldı.