Etkili Bir Dinleyici Olmak Neden Önemlidir?
İş yaşamında ve sosyal yaşamda etkili iletişim kurmak büyük önem taşır. İletişim, konuşmacı ve dinleyici olmak üzere iki taraftan oluşur. İyi bir dinleyici olmak, hem iş yaşamında hem de sosyal yaşamda büyük yarar sağlar.
Etkili dinleme prensipleri
1. Etkili bir dinlemede göz kontağı ve bedenin duruşu büyük önem taşır. Konuşan kişi ile göz kontağı kurmanız, etkili dinlemenin birincil kuralıdır.
Bedeninizin kişiye dönük, uygun durumda da konuşan kişiye doğru hafif eğimli durması; karşıdaki kişiye iyi bir şekilde dinlediğiniz mesajını verir.
Konuşmanın içinde, uygun olan yerlerde, onaylama mesajını içeren kafa sallama davranışıyla da karşınızdaki kişiyi etkin bir şekilde dinlediğinizi gösterebilirsiniz.
2. Karşınızdaki kişinin sözü bitene kadar bekleyin. Hiç bir durumda karşınızdakinin cümlesini siz tamamlamayın.
3. Karşınızdakinin ne diyeceğini anladığınızı varsaymayın. Konuyu tam olarak anladığınızdan emin olmak için konuşmacının konuşmasını bitirmesini bekleyin.
4. Konuşmada katılmadığınız yerler olabilir. Bunu ifade edişiniz eleştirel bir şekilde olmasın. İyi bir dinleyici eleştirmeden dinler. Aksi takdirde konuşmacı kişi, eleştirileceği kaygısı ile kendisini istediği gibi ifade edemez.
5. Konuşulan konuda kafanızda belirsizlik kalmaması için, konuşmanın sonunda anlaşılmayan yerleri mutlaka sorun.
6. Dikkatinizi dağıtacak nesneleri konuşma öncesinde ortadan kaldırın. Telefonlar, mini bilgisayarlar vs. gibi. Karşınızdaki kişi konuşurken göz kontağının kopması, konuşmacıda olumsuz bir algı yaratır.
İş yaşamında ve sosyal yaşamda etkili iletişim kurmak büyük önem taşır. İletişim, konuşmacı ve dinleyici olmak üzere iki taraftan oluşur. İyi bir dinleyici olmak, hem iş yaşamında hem de sosyal yaşamda büyük yarar sağlar.
Etkili dinleme prensipleri
1. Etkili bir dinlemede göz kontağı ve bedenin duruşu büyük önem taşır. Konuşan kişi ile göz kontağı kurmanız, etkili dinlemenin birincil kuralıdır.
Bedeninizin kişiye dönük, uygun durumda da konuşan kişiye doğru hafif eğimli durması; karşıdaki kişiye iyi bir şekilde dinlediğiniz mesajını verir.
Konuşmanın içinde, uygun olan yerlerde, onaylama mesajını içeren kafa sallama davranışıyla da karşınızdaki kişiyi etkin bir şekilde dinlediğinizi gösterebilirsiniz.
2. Karşınızdaki kişinin sözü bitene kadar bekleyin. Hiç bir durumda karşınızdakinin cümlesini siz tamamlamayın.
3. Karşınızdakinin ne diyeceğini anladığınızı varsaymayın. Konuyu tam olarak anladığınızdan emin olmak için konuşmacının konuşmasını bitirmesini bekleyin.
4. Konuşmada katılmadığınız yerler olabilir. Bunu ifade edişiniz eleştirel bir şekilde olmasın. İyi bir dinleyici eleştirmeden dinler. Aksi takdirde konuşmacı kişi, eleştirileceği kaygısı ile kendisini istediği gibi ifade edemez.
5. Konuşulan konuda kafanızda belirsizlik kalmaması için, konuşmanın sonunda anlaşılmayan yerleri mutlaka sorun.
6. Dikkatinizi dağıtacak nesneleri konuşma öncesinde ortadan kaldırın. Telefonlar, mini bilgisayarlar vs. gibi. Karşınızdaki kişi konuşurken göz kontağının kopması, konuşmacıda olumsuz bir algı yaratır.