• ÇTL sistemimiz sıfırlandı ve olumlu değişiklikler yapıldı. Detaylar için: TIKLA

Fen bilimleri öğretiminde kavram yanılgıları nelerdir?

yesim434

Hırçın Karadeniz Kızı Biricik Yeşim
AdminE

Kavram yanılgısı nedir

Kavram yanılgısını farklı araştırmacılar farklı şekillerde tanımlamıştır. Baki (1999), öğrencilerin yanlış inançları ve deneyimleri sonucu ortaya çıkan davranışlar olarak tanımlarken, Çakır ve Yürük (1999), kavram yanılgılarını, kişisel deneyimler sonucu oluşmuş bilimsel gerçeklere aykırı olan ve bilim tarafından gerçekliği kanıtlanmış kavramların öğretilmesini ve öğrenilmesini engelleyici bilgiler olarak tanımlamaktadır. Başka bir tanımsa kavram yanılgısını, bir kişinin bir kavramı anladığı şeklin, ortaklaşa kabul edilen bilimsel anlamından önemli derecede farklılık göstermesi şeklinde ifade eder (Çakır ve Yürük, 1999; Baki, 1999; Stepans, 1996).
Kısaca kavram yanılgısı; bir kişinin bir kavramı anladığı şeklin, ortaklaşa kabul edilen bilimsel anlamından önemli derecede farklılık göstermesi şeklinde ifade edilebilir.

DİKKAT! – Her yanlış bilgi kavram yanılgısı değildir!

Yanlış bilgi ve kavram yanılgısı birbirinden ayrılan iki kavramdır.

Yanlış bilgide; kişi ufak bir uyarı ile hatasını fark edebilir ve düzeltebilir.
Kavram yanılgısında ise durum çok farklıdır; Kavram yanılgısına sahip bir bireyi uyardığınızda önce fikrinin doğruluğunu savunacaktır. Bu durumda kişilerin ikna edilmesi oldukça zordur hatta yeteri kadar ikna olmazsa fikri değişmeyecektir.
Kısaca bir kişide kavram yanılgısından söz edebilmemiz için;
  • Kişi yanılgıda olduğu kavramı doğru bildiğinden emindir. Başka bir deyişle bildiği doğrunun hatalı olduğunun farkında değildir!
  • Kişi uyarılar karşısında fikrini savunma durumuna geçmek isteyecektir.
  • Yeni kavramın hazmedilmesi ve kabul edilmesi zordur.
  • Hatalı kavramın doğru kavram ile değiştirilmesi için güçlü deliller ve bilimsel desteklerle kişiye yanılgıda olduğu kabul ettirilmelidir.
 
Son düzenleme:
Geri
Top