Gülle atma -Gülle Atma Kuralları

  • Konuyu açan Konuyu açan Suskun
  • Açılış tarihi Açılış tarihi

Suskun

V.I.P
V.I.P
GÜLLE ATMA

Gülle , günümüze dört değişik atış tekniği ile gelmiştir. İlk teknik durarak atış, ikinci teknik yana bacak açarak atış, üçüncü teknik Obrien isimli atletin bulduğu, halen günümüzde geçerli olan atış tekniğidir. Dördüncü ve en son atış tekniği ise Rotasyon yani dönerek atış tekniğidir. Bu rotasyon tekniği üzerinde henüz denemeler yapılan bir tekniktir. Yapılan incelemelerde rotasyon tekniği ile yirmi altı metre atılacağı hesaplanmıştır.

Gülle diğer atma branşları gibi birinci planda teknik isteyen bir branş değildir.Gülle,ilk planda ağırlığa,kiloya,ikinci planda tekniğe önem veren bir branştır.En ideal güllecinin 7 ila 10 yılda yetişeceği söylenir.Buda gösterir ki gülle sporu zor ve uzun zaman isteyen bir spordur.Gülle de yeni yetişenlere ilk önce teknik gösterilmez.Önce motorsal yetenek kabiliyet geliştirilir sonra teknik bilgiler basamaklama ile gösterilir.Motorsal yeteneği ve kabiliyeti geliştirilmiş sporcuya.gülle tekniği önce anlatılır gösterilir sonra tatbik ettirilir.Genelde kısaca şöyle anlatılır: Gülleyi avuç içine değil parmak boğumları üzerine oturt,gülleyi çene altı ile köprücük kemiğinin bitim noktası arasına koy ön kolun ileriye dönük olsun konsantre ol geriye kayma pozisyonuna geçerken iki omuzda karşıya baksın sol ayakla geriye salınım yap ondan sonra geriye kay.Bu kaymada ayak yerden irtibatını kesmesin.Ger.iye kaydıktan sonra atış pozisyonuna geçilir önce sol ayak topuğu sağ ayak topuğu kalça ve daha sonra omuz döner ve atış pozisyonuna gelinmiş olur.

Gülle sporu yapanların zor şartlarda bu sporu yaptıkları gerçektir.Bunun için çok iyi beslenmeleri antrenmanları eksiksiz yapmaları uyku ve güncel yaşamlarının düzenli ve sistemli olması gerekir.
 
GÜLLENİN TARİHÇESİ

Eski çağlardaki toplumlarda taş atma şeklinde müsabakalar yaparlardı.Bazı literatürler taş atma yarışmalarının tek elle bazılarının da çift elle yapıldığını belirtirler.

Tek elle yapılan taş atma yarışmalarında Hakem Kurulu olarak kabul edilen yaşlı kişilerin oluşturduğu grup yarışta atılacak iki yada üç kilo ağırlığındaki taşı belirler.Bu taşın talk elle atılması güç sert ve kolay parçalanmayacak türden olması gerekmektedir.Ayrıca bu taşı elle tutabilmek için üzerinde parmakların kavramasını kolaylaştıracak yerler yapılırdı.

Yarışmaya katılacaklar belirlenen yare ayaklarından birini koyarak ve istedikleri bir durumu alarak taşı fırlatırlar.Bu atışları yarışanlar üç kez tekrarlar ve ırası gelen sporcular aynı zamanda gidip taşı alır.Taş atışlarında belli bir sitil yoktur.Hakem Kurulundaki görevlilerde taşın düştüğü yare işaret koyarlar.böylece kim taşı daha uzağa atarsa o kişi gösteri için ortaya konan ödülü alır.Bu biçimleme günümüzdeki disk ve gülle atma yarışmalarına bir yaklaşım olarak kabul edilir.Eski yunanlılarda ve olimpiyatlarda gülle yerine 6.5 kg ağırlığında taşı veya metal parçaları ile atış yarışmaları yapılırdı.Taş yerine gülle ilk kez İngilizler tarafından kullanıldı.Bu tür yarışmalar daha sonra tüm toplumlara yerleşmeye başladı.Atma aracı olarak kullanılan ham demir ve diğer madenlere dönüştürüldü.Yunanlılar demiri eriterek bu günkü güllenin şekline benzer gülle yaptılar.1866da kurulan Amatör Atletik ilk atletizm müsabakalarını düzenledi.Böylece gülle de atletizmde yerini bilimsel ve teknik olarak almaya başladı.Gülle 1896dan itibaren Modern Olimpiyatlarında yer aldı.

Metalden yapılmış küre biçimindeki güllenin erkekler ve bayanlar tarafından omuz hizasından en uzak mesafeye atılmasını içeren gülle atma yalnız bir el kullanılarak omuz üzerinden 2.135 m çapındaki daireden yararlanılarak atılır.Gülleyi savurarak atmak yerine adeta iter gibi atmak gerekir.Güllede atma alanı beton olup etrafında çember bulunmaktadır.

Çemberin ön kenarında atış ırasında atletin içeride kalmasını sağlayan çarpma tahtası bulunur.Çarpma tahtası ağaçtan mal edilir.İçten uzunluğu 1.22 m genişliği 114 mm olup üzeri beyaz boyanır.Gülle düzgün ve yuvarlak olup demir pirinç gibi yumuşak olmayan bir metalden yapılır.İçi kurşun veya benzer bir madde ile doldurulur.Erkekler için en az 7.257 kg bayanlar için en az 4kg ağırlığındadır.Atış yapılan daire beton olduğundan ayakkabılarda çivi yoktur.

Gülle Ve Disk Atma Çemberi

Bu branş dalında başarılı olmak için eskiden iri cüsseli olmak büyük bir avantajdı.Ancak günümüzde çevik ve kuvvetli olmak atletik bir yapıya sahip olmak ve kurallara uygun beden hareketi çalışmaları ile büyük bir bilek eforu istemektedir.

Yarışmacı atış hareketine sabit duruşla başlar. Gülle tek elle çeneye yakın tutulmalı, atış süresince bu el başlangıç durumunda aşağıya düşmemelidir. Gülle hiçbir zaman omuz çizgisini geçmemelidir. Süzülüş ile gülle atışına geçilmesi arasındaki hareketler tempolu ve kesintisiz yapılır. Yarışmacı, Gülle yere düştükten sonra yarışma alanını çemberin arka yarısından ve ayakta terkeder.

Günümüzde gülle atmada güç teknik ve zihinsel hazırlık gerektiren Amerikalı atlet Parry Obrienın kendi adıyla anılan tekniği kullanılmaktadır.Burada atlet sırtı dönük bir duruşla başlayarak 180 derece bir dönüş yaparak gülleyi daha uzağa atma olanağını bulmuştur.Dünya rekoru 23 myi aşarken yurdumuzda dereceler erkekler 18 myi aşmıştır.

Yarışmacılar üç atış hakkına sahiptir.İlk 3 atıştan sonra en iyi sekiz yarışmacı daha sonra 3'er atış daha yaparlar.Atış sırasında yarışmacı çemberden dışarı çıkar dengesini kaybedip ayak veya elinin biri ile dahi çemberin dışına dokunursa gülle takozunun üzerine değerse o atış geçerli sayılmaz.Hakem sayısı sabit olmayıp her zaman değişebilir.

Atma uzaklığı güllenin düştüğü ilk yerin izi ile direğin iç köşesine kadar olan doğru mesafesi ölçülerek bulunur.Ölçülen uzunluk en yakın cm'ye indirgenir.Aynı dereceyi iki atlet yaparsa ikinci iyi derecelerine bakılarak birinci olan atlet bulunur.
 
FEDERASYONCA DÜZENLENMİŞ GENEL HÜKÜMLER

1. Müsabakaların atış sıraları kura çekmek sureti ile yapılır.

2. Müsabık adedi sekizi geçtiği taktirdeher müsabıka üç atış hakkı tanınır.Bunların içinden en iyi neticeyi elde etmiş sekiz atlet yeniden 3'er atış hakkı verilecektir.Müsabık adedi sekiz veya daha az ise her musabıka altı atış hakkı verilecektir.

3. Daire içerisinden bütün atışlardan her müsabık atışına hareketsiz bir vaziyet aldıktan sonra başlayacaktır.

4. Daire içerisinden yapılan bütün atışlarda müsabık dairenin iç tarafına veya çarpma çarpma takozuna dokuna bilecektir.Atış yapmak üzere dairenin içerisine girdikten sonra atlet vücudunun herhangi bir yerini dairenin dışında yere dokunur ayağı ile dairenin ve çarpma takozunun üzerine basarsa gülleyi kural dışı elinden çıkarırsa atış sayılmayacaktır.Atlet yukarıdaki maddeleri ihlal etmemek şartı ile bir defaya mahsus olmak üzere başlamış olduğu atış denemesini yarıda bırakabilir.Bu gibi hallerde atlet ancak gülleyi yere bırakıp hareketsiz duruma geçtikten sonra yeni bir denemeye girebilir. Hiçbir deneme bir kereden fazla yarıda bırakılmaz.

5. Müsabık gülle yere değmeden daireyiterk etmeyecektir.Atlet yere temas edinceye kadar atlet duracak ondan sonra dairenin geri dışından çıkacaktır.Gülle atmadaatışın geçerli olabilmesi için güllenin yere değdiği noktanın çember merkezinden itibaren uzanan ve iç kenarıyla çarpma tahtasının uçlarına değecek şekilde geçen atış açısının iki çizgisi arasında kalan sahanın içinden bulunması şarttır.

6. Bütün atışların ölçülmesi güllenin yere düşmesi neticesinde çembere en yakı yerde bırakacağı iz den itibaren dairenin merkezine üz olarak çekilen bir hat üzerinden yapılacaktır.Ölçülecek mesafe aynı izden dairenin iç tarafına kadar olan aradır.

7. Yarışmada yalnız organizatörlerin temin edecekleri atış malzemesi kullanılacaktır.Hiç bir müsabık yarışma alanına malzeme getirmeyecektir.

8. Atış sırasında müsabıklara herhangi bir şekilde yardımcı olabilecek hiçbir cihaz vasıtaya müsaade edilmeyecek.El üzerinde veya bilek üzerinde yaraların korunması maksadıyla kullanılmış bandlara ancak doktor raporuna dayanılarak izin verilir.
9. Bütün atmalarda atletler atış sahasına veya çizgilerine taşınarak geri getirilecektir.Hiç bir zaman atılarak geri götürülmeyecektir.

10. Atmalarda gelişme sahalarının yanlama meyli yüzde biri atış istikametinde binde biri aşmayacaktır.

11. Gülle iki on üç buçuk metre çapındaki bir çemberin içinden atılacaktır.Bu dairenin atma istikametindeki ön kısmının dışına dairenin tam ortasına isabet edecek şekilde yere iyice çakılmış bir çarpma tahtası yerleştirilecek.

12. Gülle omuz hizasından ve tek elle atılacak.Müsabık çember içerisinden atışa hazırlandıktan itibaren gülle çeneye değecek şekilde veya yakınına bulunacak şekilde tutulacak elden çıkarılacak ana kadar bu hizanın altına düşürülmeyecek.Aynı surette gülle omuz hizasından geriye götürülmeyecektir.

13. Her atış yapıldıktan sonra ölçülecektir.

1- GÜLLENİN TUTULUŞU
Gülle el ayası ile değil parmakların kaidesi ile tutulur.Bu tutuşta başparmak ve küçük parmak açılarak diğer üç parmak diğer üç parmak güllenin arkasında destek durumundadır.gülle boyun kemiği ve boşluğu arasında boyuna dayanarak çenenin altına yerleştirilir.Baş ve küçük parmak öne bakar.Bilek geriye bükülür sağ dirsek iyice açık olmamak üzere tutulur ve gülleyi rahatça taşımasına yardım eder.Sağ kol omuz hizasında yere paraleldir.

BAŞLANGIÇ DURUŞU
Atış çemberi içinde dairenin arka kısmında sırt atış yönüne dönük olarak durulur.Sağ ayak önde ve orta çizgiye yerleştirilir.Ayak burnu çemberin çevresine değer.Sol ayak ucu çerçeveden 40-42 cm geridedir.Vücut ağırlığı düz olan sağ ayak üzerindedir.Gözler 5-10 mt ileriye bakar.Sol kol yukarıda baş üzerinde rahat ve yumuşak tutulur.Atıcınındikkati tamamen atış hareketine verilmiştir.

T VE ÇÖMELME POZİSYONU
Bu pozisyonlarda vücut çok yumuşak olmalıdır.Sol topuk kalça hizasına yükseltildiği zaman vücudun üstkısmı rahatlıkla öne doğru hareket eder.Sol ayağın yukarı ve geriye hareketi ile bir yarım daire meydana gelir.Kalçaların biraz yukarısından itibaren vücudun üst kısmı yere paralel olarak öne doğru eğilir.Sol ayağın hareketi esnasında sağ yak topuğu hafifçe yükseltilir.Bu şekilde vücut ağırlığı ayak burnu ve taban üzerindedir.(T pozisyonuna gelinmiş olur)Sol ayağın yarım daire hareketi tamamlanırken sağ ayak dizden bükülür.

Vücut bu çömelme pozisyonunda vücut ağırlığı yine bükülü sağ bacak üzerinde olmak üzere çöker.Çömelme pozisyonun da sol kol aşağıya iner önde serbest bükülü olarak tutulur.Bunun iki sebebi vardır.

1.Çömelme pozisyonunu temin 2.Denge sağlama.Sağ dirsek aynı kol gülleyi taşıdığı için fazla kuvvet sarf edilmeden rahatça vücuda yaklaştırılır.Gözler 1-2 metre ileriye bakar.Sol ayağın yarım daire hareketi tamamlandığı zaman sol ayak bileğinin ön tarafı sağ ayağın topuğuna çengellenir.Ayak burnu yere temas edecek şekilde yere değdirilir.

KAYMA HAREKETİ
Bu hareket çömelme hareketinden başlar.Aynı anda yapılan üç bölümü vardır.Kalçalar geriye düşürüldüğü zaman sol ayakla geriye tekme atılır.vücut ağırlık merkezi geriye getirilir aynı zamanda sağ ayağın sürüş hareketi ayak burnu ve tabanının çekilmesi ile başlar.Öndeki sağ bacak gerilir ve mümkün olduğu kadar vücudun altına getirilir.Bu hızlı hareketten sonra sağ ayak tabanı ve ayak uçlarından atış istikametinin kırk beş derece solunda ve dairenin içine düşürülür.Aynı anda sol akta geriye gider sol ayak tahtanın yakınına ve orta çizginin soluna getirilir.Kalçayı geriye doğru düşürmek kaymayı kolaylaştırır sıçramaya mani olur.Kaymada ayaklar çok seri hareket edecek çömelme pozisyonu bozulmayacak yani vücut doğrulmayacak.

ATIŞ DURUŞU
İnişten sonra sol ayak burnu ve sağ ayak topuğu aynı hizadadır.Vücut ağırlığı büyük ve kalkık sağ ayak üzerindedir.Kalçalar hafifçe içerdedir vücudun üst kısmı dik ve halen arkaya dönüktür.Sağ kol kayma hareketindeki başlangıç durumundadır.Sol kol ise ön tarafta dirsekten hafifçe kırıktır

ATIŞ
Atış hareketi sol ayak yere iner inmez başlar.Sağ ayağın yukarı ve ileri doğru pitov hareketi başlamadan ayak yere gelir.Bu hareket esnasında vücudun ve sol kolun öne gitme hareketi biraz geciktirilir.Vücut yukarı doğru hareket etmeye başladığı zaman ağırlık hafifçe kırık sol bacağa geçer.Sağ ayağın hareketi biter gülle ve vücut ağırlık merkezi sol bacak üzerinde iken sağ kolun atış hareketi başlar.

Sağ kolun itme hareketi başladığı zaman dirsek omuz hizasındadır.Gülle bir patlama gibi bilek ve parmak uçlarının yardımı ile elden çıkarılır.Bu hareketten dolayı atıcı açılmış olur.Sol ayağın parmaklarının üzerinde durulur.Fakat burda bir pivot hareketi yoktur.Atış esnasında sol kol pasif sadece atıcının dengeini bulmaına yardım eder.Atış hareketi esnasında güllenin bir doğru üzerinde harekerini sağlamak için sol kol ve baş kol hareketi başlamadan önce hafif sol düşürülür.

Bu aynı zamanda güllenin sol bacak ve ağırlık merkezi üzerine alınmasını sağlar.Bu demektirki gülle ağırlık merkezi ve sol ayak bir doğru üzerindedir.Sonuç olarak bütün hareket atış esnasındaki tam hıza ulaşıncaya kadar rahat ve yavaş gelişen bir hızlanma hareketidir.

ATIŞTAN SONRA DURUŞ
Atış çok yüksek hareket miktarından dolayı sol bacak yerden kalkar ve dengeyi sağlamak için sağ ayak öne getirilir.
 
ATIŞTA YAPILAN TEMEL HATALAR VE DÜZELTİCİ ALIŞTIRMALAR

Hata 1: Güllenin parmak boğumları üzerine oturtulmayıp avuç içine oturtulması.
Düzeltme: Bacakları hafif yana açıp yaylanarak gülleyi tek elle yukarı itip aynı elle tutma.İtme ve tutmalarda gülleyi parmak boğumlarına oturtmaya dikkat etmelidir.

Hata 2: Kayma yerine sıçrama ile gelinmesi.
Düzeltme: Eşli ve eşsiz kayma alıştırmaları.

Hata 3: Sağ bacağın yavaş bir şekilde vücudun altına çekilmesi.Bunun yanında sol bacağın yere basmasının çok geç olması.
Düzeltme:Her iki bacak üzerine ritimli basma alıştırmaları kaymadan sonra her iki bacağın aynı anda yere oturtulması.

Hata 4: Başın çok erken atış yönüne çevrilmesi ile gövdenin zamanından önce döndürülmesi.
Düzeltme:Bakış yönünü tayin için sağlık topu vs. koymalıdır.

Hata 5: Gülleyi iterken gövdenin öne bükülmesi.
Düzeltme:Küçük ağırlıktaki gülleler ile sol eli sağ diz üzerine düşürüp durarak atışlar.

Hata 6: Güllenin itme hareketine geç başlanılması sonucunda güllenin itilmeyip atılması.
Düzeltme: Daha ağırca gülleler ile yavaş tempolu itme alıştırmaları.Eşler karşılıklıdurarak kollarla dirence karşı itme çalışmaları.

Hata 7: Atışa gövdenin iştirak ettirilmesi.
Düzeltme: Durarak atışlar atışlar kalçayı öne getirmede ikazda bulunulmalı.

Hata 8: Atış kolu itme hareketini bir çizgi üzerinde yapmaması.
Düzeltme: Atış kolu dirseğini kaldır. , elin iç kısmını içe döndür gibi önerilerde bulunulmalı.

OYUNSAL ALIŞTIRMALAR

1. Gerilmiş yüksekse ip üzerinden top atıp tutma.Kapalı spor salonunda voleybol sahası ve ağından açık havada yüksek atlama sehpaları arasında 2-2.5 metre yüksekliğinde 10 metre genişliğinde ip gerilir.Gerilen ipin her iki tarafına 10 metrelik bir oyun sahası işaretlenir.Öğrenciler iki gruba ayrılarak kendi sahalarını iyi müdafaa edecek şekilde saha içine dağılırlar.İp üzerinden karşı tarafa atılan sağlık topu yere düşürülmeden tutulur.Topu tutan öğrenci atılacak yöne yan durur sol elin yardımı ile sağ elle topu ip ve ağ üzerinden karşı tarafa atar.Eğer top yere düşerse topu atan taraf bir puan kazanır.Oyun bir sağlık topu ile oynandığı gibi birkaç top ile de oynanabilir.Yalnız atış ve tutuşlarda herhangibir sakatlanmaya meydan vermemek için dikkatli olunmalıdır.

Oyun değişikliği;

a. Top elin yardımı ile sağ elle geriye doğru hız alarak öne üç adım aldıktan sonra atılabilir.

b. Dizleri biraz büküp kalçayı aşağı düşürerek atılabilir.

2. Spor sahası veya kapalı salonun bir kenarından en az atışla hangi grup uzağa atacak.Öğrenciler sağlık topu sayısına göre gruplara ayrılırlar gruplar birbirinden 2-3 metre aralıkla spor sahasının yan kenarı üzerinde arka arkaya dizilirler.Öğretmenin işareti ile birinci grup atış yönüne yan durarak atışını yapar.Karşı kenara kadar yapılan atışlar sayılır.

3. Grupça sağlık topunu yada gülleyi yukarı atma oyunu.Gülle atma sahasının uzun kenarına yüksek atlama sehpaları arasına ip gerilir.Her atıştan sonra ip yükseltilir.Her atış yerinde çömelik atış yerine yan dönerek öne üç adım alarak sağlık topu atılır.Atan öğrenciler diğer atış yerine geçerler.Bu oyun ferdi oynandığı gibi grupça da oynanır.Hangi gruptan kaç kişi daha yüksekten atacak?Atışların çift elle ve atışta vücudun gerilmesine dikkat edilmelidir.

4. Grupça sağlık topu atıp tutma oyunu.

TEKNİĞE YÖNELİK ALIŞTIRMALAR

Durarak atma gülle atmanın temelini teşkil eder.Bu nedenle harekete yönelik alıştırmalarımızda ağırlık durarak atmaya verilecektir.

a. Atış yönüne yan durup durarak atışlar.Durarak atışların amaçları:Atışta kalçayı yön döndürüp bacakları germe ile itiş hareketini çocuğa kavratma.

Ayrıca atış kolunu doğru kullanma içinde atışlar yönüne adım alarak da yapılabilir.

b. Atış yerine yan durup sağ bacakla adım aldıktan sonra durarak atma ;Burada amaç harekette koordine kazanmaktır.

c. Aynı alıştırma ile ya sağ bacağı sol bacak üzerinden alarak yada savurma bacağını hafif kaldırarak atışlar.Kayma veya çapraz adımdan sonra sol bacak çabucak çekilip atış durumuna getirilir.Sol ayak kalça ve sol omuz aynı doğrultuda olup vücut ağırlığının büyük bir kısmı sağ bacak üzerindedir.

d. Yüksek atlama sehpaları arasında ipler teşkil edilen pencere arsından durarak atışlar amaç atışta gülleyi arzulanan yüksekliğe itebilme alışkanlığı kazandırmaktır.

e. Atış çember. İçinde veya işaretlenen bölgeler arasında araçsız grupça geriye kayma alıştırmaları.

AMACA YÖNELİK ARAŞTIRMALAR

Alıştırma 1: Sırt atış yönünü gösterecek şekilde atış durumuna gelerek atma bu araştırmada atış yönüne yan duruş vaziyeti de gövde 80-90 derece döndürülür.Atışta her iki bacak ayak uçlarına kadar gerilir.Bu tür durarak atma bol bol tekrarlanır atış hareketinin öğrencilerde otomatik halde getirilmesi sağlanır.

Alıştırma 2: Aynı araştırmada sağ bacak dizden hafif bükülerek gövde döndürülür.Aynı anda sol bacak atış yönüne doğru uzatılır.Her iki bacağın yere temasında kalça döndürme ile sol kol gövdenin yanından geriye götürülür kol geriye savrulmaz.Arka bacak gülle eli terk ettikten sonra yerden kesilir.Her iki alıştırma türü güllenin tutuluşu ile kolun gülleyi itme hareketine kontrol etmesine yardımcı olur.Özellikle ikinci alıştırma itme hareketinin dinamik oluşumunu hissettirme yönünden çok faydalı ve bol tekrarı gerektirmektedir.

Alıştırma 3: Geriye üç adım alarak ama.Gövde öne biraz bükülürken geriye doğru sol-sağ-sol adımlar atış durumuna gelinir.Yukarıdaki alıştırmalarda olduğu gibi gülle atılınca adım değiştirilir.Bu alıştırma için atış çemberi kullanılmayıp düz bir alanda tekrar edilir.

Alıştırma 4: Sol bacak yandan geriye götürülürken sağ bacak üzerinde hafif bir sıçrama ile birinci ve ikinci alıştırmalarda olduğu gibi atış durumuna gelinir.Acemilerle yapılan deneme ve çalışmalarda bu yöntem denenmiştir.

Alıştırma 5: Öne üç adım alarak atma.Atış yönüne dönük öne dorğru üç adım aldıktan sonra atış durumuna gelinir.Diğer alıştırmalarda olduğu gibi gülle atılır.Bir kaç sene öncesi Amerikada gülle atmayı yeni öğrenen öğrenciler arasında yapılan bir araştırmada öne üç adım alarak atışı tekrarlayan grubun diğer gruplara oranla metodik olarak gülle atmayı daha çabuk öğrendiği güllenin daha uzak atıldığı saptanmıştır.

Alıştırma 6: Küçük ağırlıktaki gülleler ile geriye kayma ve atmalar:

a. 2-2.5 ayak boyu aralıklarla çizgiler çizilir gövdenin durumunu değiştirmeden ikinci işarete kadar kayma.

b. Kaymadan sonra sol ayak yere bastığı anda glleyi itme .

c. İkinci işarete kadar kayarak sağ bacak cabucak gövdenin altına çekilir atışta atış eli dışarıya doğru gönderilir.Geriye kaymanın devamlı ayak tabanlarında yapılmasına dikkat edilir.

d. Gövdeyi döndürmeden işarete kadar kayıp kalçayı önedoğru iterek atışta elin içini dışarıya döndürme.

e. Gövdeyidöndürmaden işarete kadar kayıp kalçayı öne doğru iterek getirip ipe değdirme atışta el yine dışarıya dönük.

f. Geriye kaymadan sonra her ikibacağı gererek atma.Eğer bacaklarda gerilme ve itme yeterli dercede olmazsa o zaman gülle daha yüksek bir yerden atılmalıdır.

g. Atış çemberi veya iki çizgi arasında gövdeyi döndürmeden iki ayak boyu kaydıktan sonra kalçayı öne getirme ile bacakları germek.Atışta atıl eli yine dışarıya döndürülmeli.

KAYMA VE İTME HAREKETLERİNİ GELİŞTİRİCİ ALIŞTIRMALAR

a.İtme yönünü gösteren işaretlere durarak atlama.Bu arada öğrenci istenilen atış açısı duygusunu kazanır.
b.Savunma bacağını enerjik olarak geriye savurma.
c.Geriye kaymadan atış durumuna gelmeyi kontrol için aletsiz kuru temrin çalışmaları.

VERİM ARTTIRICI ÇALIŞMALAR

a. Dizler bükük durumda sağlık topunu sürekli itmeler.
b. Bacak gericilerini kuvvetlendirici çeşitli atma ve tutmalar.
c. Halatla kol kaslarını kuvvetlendirici alıştırma ve amaca yönelik jimnastik hareketleri. Dambılla ve kumtorbasıyla.

ON-ONDÖRT YAŞ GRUPLARI İÇİN GÜLLE ATMA METOTLARI

On-on dört yaşındaki çocukların önce motor yetenekleri geliştirilir.Fizyolojik gelişim ile beraber kondisyonda aynı anda gelişir.Motorsal gelişim tamamlandıktan sonra branş seçimine geçilir. Buda çeşitli testler ile öğrencinin yargısıyla olur.Çocuklara şu testler yapılır:

Durarak atış /otuz metre sprint / durarak uzun atlama / arkaya çift elle gülle atma / benç pres / koparma / silkme / skuat / öne gülle atma.Bu testlerde başarılı olan çocuk konumuz olan gülle branşına uygun özellikleresahip demektir.

Bu branşa ayrılan çocuklar gülle tekniği basamaklarla ve hafif ağırlıklarla öğretilir.Daha sonra tam olarak teknik koordineli olarak bütün halinde öğretilir.

GÜLLE ATMANIN ÖĞRETİM KADEMELERİ

1. Öğrencinin eline hafif bir gülle verilir.Sadece kol ile atılır.

2. Dizleri bükülüp gererek aynı pozisyonda atılır atış bitince ayak burnu üzerinde yükselir.

3. Sağdan geriye dönüp hız alarak atılır.

4. Bu üç kademe öğretildikten sonra normal atış pozisyonu gösterilir.

5. Başlangıç pozisyonunda kayma yapmadan atış yaptırılır ve güllenin doğru gidip gitmediği kontrol edilir.

Durarak Atış

6. Sağ ayakla bir adım atarak 5.Madde tekrar edilir.

7. Atış istikametine sırt dönük vaziyette ağırlık merkezinin geriye düşürülme ve kayma pozisyonu gösterilir.

8. Kayma çalışması (çocuklara bunları öğretinceye kadar ısrarla çalışılmalı ve tekrarlatılmaldır.Olmuyor diye eksik bırakılmamalıdır.


ON-ONDÖRT YAŞ GRUPLARI İÇİN GÜLLE ANTRENMANLARI

Bu yaş grupları için antrenmanları temel, form ve form zirvesi olarak üç grupta inceleyebiliriz.

TEMEL ANTRENMAN

Temel antrenmanın amacı motor hazırlık seviyesini geniş bir temele yerleştirmektir.Bu antrenman diliminde hem çok yönlü bir motor eğitim temeli kurulur hem de eğer arzu ediliyorsa daha ileri bir temel uzmanlaşma antrenmanı gerçekleştirilir.

Şu halde antrenman sadece ileride zirvede sporcu olacak kişi için ilk adım olmakla kalmıyor aynı zamanda okul sporları içinde bir branşa yönelme kriteri teşkil ediyor.Sistematik antrenman yöntemi genellikle okul öğrencilerinin çoğunluğuna yöneliktir.Kabiliyetlerinin önceden belirlenmesi söz konusu değildir.Bu yöntemle önce sportif motor güç arttırılır amaç gerekli hareketleri de öğrenmektir.Bu u yöntem özel bir spora yönelik antrenmana geçiş devresi teşkil eder.Temel antrenman en uygun motor öğrenim yaşında tatbik edilir.Öğrenciye hareket anlatılır bir kere gösterilir öğrenci çabucak ne yapacağını kavrar.

Burada birçok ön şartın rolü vardır:

a. Zihni gelişme

b. yapma isteği / verim çabası

c. Kondisyon ve koordinasyon becerileri

d. Kendisine güven duygusu

Bunlar genel ön şartlardır.Özel ön şartlar ise : Hareketi tamamlama kabiliyeti ve bilhassa hareketi bilme ve tanımadır.

FORM ANTRENMANI

Burada randıman beklenen grupların forma sokulması söz konusudur.Bu devrede genel gelişme antrenmanından özel antrenman yöntemlerine geçilir.Teknik inceliklere geçilir.İyi dereceler elde edebilmek için sporcunun özellikleri vebecerileri geliştirilir.Yoğunlukla yarışma faaliyetleri üzerinde durulur.antrenman ilerledikçe yükünü artırdıkça genel ağırlık yüzdesi azalır.Belirli kısımlara ağırlık verilir ve bu yüzde atışı dengelenir.

FORM ZİRVESİ ANTRENMANI

Form zirvesi antrenmanlarında genel kuvvet antrenmanı kuvvet antrenmanı özel atma-vurma antrenmanı.Takip edilan bu sıra gençlerin antrenmanı için söz konusudur.Yalnız yarışmaların yapıldığı yıl içerisinde önem sırasının göz önünde tutularak ayarlamanın yapılması gerekir.Dolayısıyla sporcunun da randıman gelişmesi ayarlanır.En önemli görev bu eğitim dilimi sırasında sistematik uzun vadeli ve ileriye dönük çalıştırmadır.Gencin randımanının yetişkin çağa eriştiğinde zirve noktasına gelebilmesi sağlanmaktadır.Genel olarak özetleyecek olursak önce Motorsal yetenek geliştirilip daha sonra branşlaşmaya yöneltilmelidir.
 
Geri
Top