ETKİNLİĞİN ADI: Hayalindeki Rengi Seç, Savaş Ve Çocuk
SEÇİLEN RENK: Bütün Renkler
KATILIMCI SAYISI: Bütün Sınıf
ARAÇ- GEREÇLER: Değişik renkte kesilmiş dikdörtgen şeklindeki kartonlar.
(15*10 olabilir)
AMAÇ: Üzüntü, mutluluk, heyecan gibi duyguları bedenini uyumlu bir şekilde kullanarak anlatabilme. Sözel ifadelerle de hissettiklerini anlaşılır cümleler olarak anlatabilme. Bir olayın nedeni ve sonucu hakkında fikirler üretebilme.
HAYALİNDEKİ RENGİ SEÇ, SAVAŞ VE ÇOCUK…
Çocuklar sınıf içerisinde herkesin birbirini görebileceği şekilde oturur. Öğretmen elindeki renkleri teker teker çocuklara tanıtır. Hangi renk olduğunu sorar. Gösterilen renkleri günlük hayatta nerelerde kullandıklarını sorar. Mesela pembeyi anlattığında çocuklardan pembe giysilerinin olup olmadığını sorabilir. Her renk hakkında kısa konuşmalar yapıldıktan sonra öğretmen çocuklara son günlerde üzüldükleri bir olay olup olmadığını sorar. Üzüldükleri olayın rengini seçmelerini ister. Sırayla istekli olan tün çocuklara söz hakkı verir. Sırası gelen çocuk. İlk olarak hissettiği duyguyu sadece bedenini kullanarak anlatır. Bedeniyle anlattıktan sonra sesli olarak ifade etmesini ister. Sesli olarak da ifade ettikten sonra seçtiği rengin onda hatırlattığı üzüntünün bir kokusun olup olmadığını sorar ve onu da ifade etmesini ister.
Öğretmen ikinci sözel yönerge olarak çocuklara mutlu oldukları bir olayı bedenlerini ve sözcüklerini kullanarak anlatmalarını ister.
Bütün bu anlatımlar bittikten sonra öğretmen tekrar bir uyaran söyler. “Çocuklar savaşın rengi sizce ne olabilir?” çocuklar bir süre bu uyaran ile baş başa bırakılır. Savaşın dünyaya zararları, insanlara zararları, hayvanlara zararları, bitkilere zararları konusunda çocuklar düşündürülür. Söz hakkı isteyen çocuklara öncelik verilerek savaş hakkında hissettikleri sorulur, sözel olarak ifade etmeleri istenir. Savaş deyince akıllarına ilk gelen sesin ne olduğu sorulur, o sesi tanıtmaları istenir. Savaşın bir kokusunun olup olmadığı sorulur. Eğer var ise bunu da ifade etmeleri istenir.
TARTIŞMA AŞAMALARI
ZİHİNDE CANLANDIRMA: Oyuna katılan tüm çocuklar gözlerini kapatarak renklerin onlara anımsattıklarını zihinlerinde canlandırmaya çalışırlar. Olumlu, olumsuz hangi duygular var ise hepsini hayal etmeleri sağlanır. Savaş konusundaki sözel yönergelere sıra geldiğinde hafif bir ses ile ritmi yüksek olmayan bir parça fon müziği olarak konulabilir.
TANIMSAL DÜZEY: Çocuklara bu drama etkinliğinin kuralları söylenir. Hayal edecekleri etkinlikler konusunda bilgi verilir. Savaşı anlatan fotoğraflar çocuklara verilebilir. İncelemeleri sağlanır.
DUYGUSAL DÜZEY: Her çocuğa rolüne bağlı olarak neler hissettiği sorulabilir.
BİLİŞSEL DÜZEY: Seçtikleri rengin gerçek hayat ile bağlantısını kurmaları istenebilir. Üzüldükleri olayı değiştirmek ellerinde olsaydı ne gibi değişimler yapabilecekleri sorulur. Savaşın dünyaya verdiği zararın ne olabileceği konusunda düşündürülebilir. Neden ve sonuç ilişkisini kurmaları sağlanabilir.
YAŞANTISAL DÜZEY: Çocuklara yaşantılarında kavgaya,savaşa,üzücü bir olaya,mutlu edici bir olaya tanık olduklarında neler hissettikleri sorulabilir. Hayat normal seyrinde devam ederken aniden bu olaylar meydana geldiğinde, bu değişimin etkisi ile ilgili olarak neler hissettikleri sorulabilir.
SEÇİLEN RENK: Bütün Renkler
KATILIMCI SAYISI: Bütün Sınıf
ARAÇ- GEREÇLER: Değişik renkte kesilmiş dikdörtgen şeklindeki kartonlar.
(15*10 olabilir)
AMAÇ: Üzüntü, mutluluk, heyecan gibi duyguları bedenini uyumlu bir şekilde kullanarak anlatabilme. Sözel ifadelerle de hissettiklerini anlaşılır cümleler olarak anlatabilme. Bir olayın nedeni ve sonucu hakkında fikirler üretebilme.
HAYALİNDEKİ RENGİ SEÇ, SAVAŞ VE ÇOCUK…
Çocuklar sınıf içerisinde herkesin birbirini görebileceği şekilde oturur. Öğretmen elindeki renkleri teker teker çocuklara tanıtır. Hangi renk olduğunu sorar. Gösterilen renkleri günlük hayatta nerelerde kullandıklarını sorar. Mesela pembeyi anlattığında çocuklardan pembe giysilerinin olup olmadığını sorabilir. Her renk hakkında kısa konuşmalar yapıldıktan sonra öğretmen çocuklara son günlerde üzüldükleri bir olay olup olmadığını sorar. Üzüldükleri olayın rengini seçmelerini ister. Sırayla istekli olan tün çocuklara söz hakkı verir. Sırası gelen çocuk. İlk olarak hissettiği duyguyu sadece bedenini kullanarak anlatır. Bedeniyle anlattıktan sonra sesli olarak ifade etmesini ister. Sesli olarak da ifade ettikten sonra seçtiği rengin onda hatırlattığı üzüntünün bir kokusun olup olmadığını sorar ve onu da ifade etmesini ister.
Öğretmen ikinci sözel yönerge olarak çocuklara mutlu oldukları bir olayı bedenlerini ve sözcüklerini kullanarak anlatmalarını ister.
Bütün bu anlatımlar bittikten sonra öğretmen tekrar bir uyaran söyler. “Çocuklar savaşın rengi sizce ne olabilir?” çocuklar bir süre bu uyaran ile baş başa bırakılır. Savaşın dünyaya zararları, insanlara zararları, hayvanlara zararları, bitkilere zararları konusunda çocuklar düşündürülür. Söz hakkı isteyen çocuklara öncelik verilerek savaş hakkında hissettikleri sorulur, sözel olarak ifade etmeleri istenir. Savaş deyince akıllarına ilk gelen sesin ne olduğu sorulur, o sesi tanıtmaları istenir. Savaşın bir kokusunun olup olmadığı sorulur. Eğer var ise bunu da ifade etmeleri istenir.
TARTIŞMA AŞAMALARI
ZİHİNDE CANLANDIRMA: Oyuna katılan tüm çocuklar gözlerini kapatarak renklerin onlara anımsattıklarını zihinlerinde canlandırmaya çalışırlar. Olumlu, olumsuz hangi duygular var ise hepsini hayal etmeleri sağlanır. Savaş konusundaki sözel yönergelere sıra geldiğinde hafif bir ses ile ritmi yüksek olmayan bir parça fon müziği olarak konulabilir.
TANIMSAL DÜZEY: Çocuklara bu drama etkinliğinin kuralları söylenir. Hayal edecekleri etkinlikler konusunda bilgi verilir. Savaşı anlatan fotoğraflar çocuklara verilebilir. İncelemeleri sağlanır.
DUYGUSAL DÜZEY: Her çocuğa rolüne bağlı olarak neler hissettiği sorulabilir.
BİLİŞSEL DÜZEY: Seçtikleri rengin gerçek hayat ile bağlantısını kurmaları istenebilir. Üzüldükleri olayı değiştirmek ellerinde olsaydı ne gibi değişimler yapabilecekleri sorulur. Savaşın dünyaya verdiği zararın ne olabileceği konusunda düşündürülebilir. Neden ve sonuç ilişkisini kurmaları sağlanabilir.
YAŞANTISAL DÜZEY: Çocuklara yaşantılarında kavgaya,savaşa,üzücü bir olaya,mutlu edici bir olaya tanık olduklarında neler hissettikleri sorulabilir. Hayat normal seyrinde devam ederken aniden bu olaylar meydana geldiğinde, bu değişimin etkisi ile ilgili olarak neler hissettikleri sorulabilir.