Hicaz Demiryolu ve Abdülhamit Han

  • Konuyu açan Konuyu açan wien06
  • Açılış tarihi Açılış tarihi

wien06

V.I.P
V.I.P
Tarihimiz konusunda ne zihinlerimiz yeterli berraklığa sahip, ne de biz bu berraklığı sağlamaya yetecek bilgiye sahibiz. Bunun en çarpıcı misallerinden birini, boynu bükük Osmanlı Demiryolu Tarihinde müşahede ederiz. Günümüzde artan trafik kazaları ve bunun meydana getirdiği maddi ve manevi kayıplar, demiryollarını tekrar gündeme getirmiştir. 21. yüzyılın eşiğinde hâlâ karayolu ulaşımının bize verdiği zararları tartışırken, gelişmiş ülkelerin hemen hepsinde en önemli ulaşım vasıtası olan demiryollarına ne kadar önem verildiği ortadadır. Benzer bir şekilde, ülkemizde de bir asır önce demiryoluna ne kadar ehemmiyet verildiği ve bugün mevcut olan hatların yaklaşık yarısının inşa edildiği göz önüne alınırsa, bu hatların inşasında çok büyük katkısı olan Sultan II. Abdülhamidin nasıl bir hizmet şuuruna sahip bir devlet adamı olduğu ortaya çıkacaktır.

Sultan II. Abdülhamid Han tahta çıkar çıkmaz, büyük eğitim hamleleri yapmış, birçok okullar açmış ve o gün için dünyanın en iyi haberleşme sistemi olan telgraf hatlarıyla, 1800lü yılların son çeyreğinde ülkeyi baştan sona donatmıştı. Demiryolları onun en büyük rüyâlarından biriydi. Rumeli, Hicaz ve Anadolu-Bağdat demiryollarının inşası da en büyük projeleri arasındaydı. Dünyada, demiryolu ilk defa, 27 Eylül 1825te İngilterede, işadamı Edward Peasein Stocton-Darlington Railway Company adlı şirketinin mali katkılarıyla, George Stephenson tarafından Stocton ve Darlington arasında yapılmışken, bu tarihten yaklaşık otuz yıl sonra, Osmanlı Devletinde de demiryolu çalışmalarına başlanmıştır.

Sultan II. Abdülhamid Han, 1876da padişah olduğunda, devletin 300 milyon altın liraya yakın dış borcu vardı ve çeşitli iç sorunlarla karşı karşıya idi. Bütün bu menfi şartlara rağmen dahilî ve malî sıkıntıları halletmeye çalışan Sultan, bu arada demiryollarının ekonomik ve siyasi önemini çok iyi kavramış ve Osmanlı topraklarında demiryollarını yaygınlaştırmak için yabancı devletlere çeşitli imtiyazlar tanıyarak, demiryolu yapımını teşvik etmiştir.

Osmanlı Devletinde demiryolunun yaygınlaştığı ve demiryolu yatırımının en çok yapıldığı dönem, II. Abdülhamid devridir. 1889- 1898 döneminde, 5350 kmlik demiryolu inşası için izin verilmiştir. Bu rakamın, günümüzde mevcut olan demiryolu uzunluğunun yarısından fazla olduğu düşünülürse, o günkü şartlarda ve teknolojik imkânlarla yapılan bu yatırımın ne kadar büyük ve önemli olduğu ortaya çıkmaktadır.

Aynı zamanda, bütün dünya müslümanlarının halifesi olan II. Abdülhamid Han, İslamın şartlarından olan Hac farizasını yerine getirmek için her yıl Hicaza giden binlerce hacının, develeriyle 60 °Cye varan sıcaklık altında, çöl yollarında; susuzluk, bulaşıcı hastalıklar, eşkıyalar vb. zorluklarla karşı karşıya olduğunu, bu yolların emniyet ve asayişini sağlamak için ise, devletin büyük malî ve askerî fedakârlıklarda bulunduğunu biliyordu. Hicaz için bütün bu problemleri halledecek ve buradaki müslümanlarla Anadolu arasında bir köprü vazifesi görecek, ayrıca devletin saygınlığını İslâm dünyasında artıracak, bölgedeki denetimi güçlendirecek ve Süveyş Kanalının yerini tutabilecek stratejik bir demiryolu projesini uygulamaya koymayı düşünüyordu. Sultan II. Abdülhamidin hâtıratında da; Çok eskiden beri hayâl ettiğim Hicaz demiryolu nihayet hakikât oluyor. Bu yol Osmanlı Devleti için sadece iktisadi bakımdan büyük fayda getirmekle kalmayacak, aynı zamanda oradaki kuvvetimizi sağlamlaştırmaya da yarayacağından, askeri bakımdan da çok ehemmiyetli olacaktır.. diye bahsettiği ve bugün milli sınırlarımız dışında bulunan Hicaz demiryolu projesinin gerçekleştirilmesi, bütün müslümanların halifesi olan II. Abdülhamide yakışan bir yatırımdı. 1 Mayıs 1900de irâdesi çıkarılan proje için başta halifenin kendisi 2.5 milyon altın olmak üzere, devletin sivil ve askeri memurları, aylıklarının %10unu (harik ianesi) vermişlerdir. Bu iş için halktan kurban derisi toplanmış, posta pulları, damga kağıtları, ilmühaberler ve madalyalar(*) bastırılmıştır. Müslümanlar arasında örnek bir dayanışma örneği olarak; Mısır Hidivi, İran Şahı, Haydarabat Nizamı, Okyanus adalarındaki müslümanlar, özellikle bugünkü Pakistanı oluşturan Hint müslümanları, Afganistan, Fas, Muskat, Kırım olmak üzere bütün dünya müslümanları büyük maddi bağışlarda bulunmuşlardır. Sadece İslâm dünyasınca yapılan bu yardımlar, Hicaz Şimendifer Hattı İanesinde toplanmıştır. Bu kadar büyük bir bağış kampanyasını başarıyla yürüten II. Abdülhamid Hanın yakından ilgilendiği bu demiryolu inşaatına, 1903 yılı Ekiminde başlandı. İnşaatın güvenliği için aynı yıl İstanbulda ilk kez iki taburluk demiryolu askerliği sınıfı açıldı. 1050 mm genişliğindeki demiryolu hattı beş yılda tamamlandı. (**) Toplam uzunluğu 1464 km olan bu yolun 1300 kmlik Şam-Medine arasına öncelik tanındı. Hicaz demiryolu inşaatında çalışan işçilerle teknik elemanlar yalnızca müslümanlardan seçilmişti. Ayrıca ray ve benzeri malzemeler İstanbul tersanelerinde üretilmiş, traversler ise Toros ve Amanos dağlarındaki ağaç kütüklerinden sağlanmıştı. Issız, çorak, susuz ve kumlu çöllerde, hat boyundaki er ve subaylarımız, demiryolu yapılmasına karşı çıkan ve engellemeye çalışan eşkıya ile mücadele uğruna pekçok şehit vermişlerdi; kilometrelerce uzayıp giden demiryolu güzergâhı onlara adeta meçhul birer mezar olmuştu. Demiryolu inşaatında çalışan nezih Anadolu çocukları, çöllerde alev gibi yakan güneş altında kızgın rayları elleriyle tutamaz, başlarındaki kabalakları (serpuş) eldiven gibi kullanırlardı. Başı açık olanlardan güneş çarpmasından dolayı oracıkta ölenler de olurdu. Su bulunan yerler azdı. Şamdan özel olarak sarnıç vagonlarıyla su getirilir, haftada bir kez dağıtılırdı. Bu sular Dera, Afule, Medan-ı Salih gibi yerlerde, depo ve mahzenlerde saklanırdı.


(Hicaz Demiryo Güzergahi)

Hicaz projelerinde; 1904de Hvyran, 1905de Beyrut ve Hayfa, 1908de Medine Garajına ulaşıldı. II. Abdülhamid Han, demiryolu hattı mukaddes belde Medineye ulaşınca, Resulullahın rûhaniyetini rahatsız etmemek için rayların altına keçe döşenmesini istemiş, hatta 5-6 kmlik bir güzergahta sessiz lokomotifler çalıştırılmasını emretmiştir. Hicaz hattı 27 Ağustos 1908 tarihinde ilk trenin Şamdan hareketiyle açıldı. Özel olarak hazırlanan bu tren- de devlet erkânı, davetliler, yerli-yabancı gazeteciler bulunuyordu. Trenin hızı o döneme göre mükemmel sayılan 40-60 km/s arasında idi.

Açılışından 8 yıl sonra, 1916da bu hatlar İngiliz casusu Thomas Edward Lawrancein örgütlediği Araplar tarafından, Maan-Medine arasındaki 680 kmlik kısmı bombalanarak tahrip edilmiştir. Ayrıca I. Dünya Savaşında da tahribata uğramıştır. Bu yollardan kalan ray ve traversleri getirenlere İngilizler para ikramiyeleri vermişlerdir. Bugün Medinede bahçe korkuluğu yapılmış travers ve raylara rastlanmakta ve Ambariye Köprüsü, Medine İstasyonu ve Camii ile kömürlü (buharlı) lokomotif ve ahşap vagonlar hâlâ mahzun, boynu bükük Osmanlı izleri olarak yıkılmaya ve çürümeye terkedilmiş, adeta unutturulmak istenen bir tarih gibi durmaktadır.


Dipnotlar
* Hicaz Demiryolları Madalyaları:

Hamidiye-Hicaz Demiryolu Madalyası:
Ön yüzünde defne dalından bir çelenk içinde II. Abdülhamidin el-Gazi tuğrası, altta lokomotif resmi, arka yüzünde ise HamidiyeHicaz Demiryoluna hizmet eden hamiyetmedana mahsus madalyadır. yazısı bulunmaktadır.

Maan Mevkiinin Resmiküşadlı Madalyası: Demiryolunun Maana kadar olan bölümünün açılışı dolayısıyla çıkarılmıştır. Ön yüzünde üstte tuğra ve lokomotif resmi, arka yüzünde Hamidiye-Hicaz Demiryolu Maan mevkiinin resmi küşadı yadigârı 1322 (1904). yazısı bulunmaktadır.

Hicaz Demiryolunun Medine-i Münevvere Mevkii Madalyası: Ön yüzünde tünelden çıkan tren resmi ile tuğra altında sene 1326 (1908) yazısı ve hurma ağaçları resmi bulunmaktadır. Arka yüzünde Hamidiye-Hicaz Demiryolunun Medine-i Münevvere mevkiine ve Aynüzzerka suyun un demir borularla Belde-i Tahireye isali Hamidiye Camii şerifinin hitamı inşası ve Haremi melaiki huddam Hazreti Risalert Penahide Ziyai Kehrubai isali hatırası olmak üzere bu babda hidematı sebk edenlere nişane-i mefharettir. yazısı bulunmaktadır.

** Standart açıklık 1435 mmdir. Bu yolun dar açıklıklı yapılmasının sebebi; bu beldeye sadece Osmanlı Devletinin imal ettiği lokomotiflerin girmesinin sağlanması ve hangi amaçla olursa olsun yabancı lokomotif ve vagonların girmesinin önlenmesiydi.
 
FOTOGRAFLARLA HICAZ DEMIROLU


Zerka-Amman.JPG

Zerka-Amman arasında demiryolu yapım çalışmaları 1903


kudus-tren.JPG

Kudüs Tren istasyon açılış töreni


amman-tren.JPG

Amman tren istasyonu 1906 // Midevvere tren istasyonu 1906


eskisehir-tren.jpg

Eskişehir Tren istasyonu 1897


konya-tren.JPG

Konya tren istasyonu 1897


hayfa-tren.jpg

Hayfa tren istasyonunun dua ile açılış töreni 1905. Hayfa tren istasyonu. Hicaz Demiryolu gelene kadar küçük bir kasaba olan Hayfa, bu sayede bölgenin önemli bir ticaret ve ulaşım merkezi haline geldi
 
Kud%25C3%25BCs-Yafa.jpg

1900 lü yılların başında Kudüs-Yafa hattı üzerinde bulunan Day'ra Şah geçidi.


1 Eylül 1908'de resmen faaliyete gçen Hicaz Demiryolu, bu zor coğrafyada on yıl kadar hizmet verdi. Medine'ye ulaşan son tren 26 Mart 1918'de Şam'dan kalkan posta treniydi. Medine'den kuzeye sevk edilen son tren ise Tebuk'ten yukarı geçemedi.



katar.jpg

Hicaz Demiryolu'na inşaat malzemesi taşıyan katar 1905


toros.JPG

Toros Dağlarında halen hizmet veren Varda köprüsü 1998

Adana tren istasyonu 1998

1900 lü yılların başlarında Bilecik Pekdemir köprüsü üzerinde buharlı lokomotif
 
Yarmuk vadisi üzerindeki 13. taş köprü 1998

Osmanlı işletme memurlarını taşıyan hususi tren 1905



yarmuk.JPG

Yarmuk vadisinde demir köprü ve tren 1903

Tarihi Cesim köprüsü 1998

Amman -Maan hattındaki Cesim köprüsü 1903

1900 lü yılların başlarında Yarmuk nehri üzerindeki 7. köprü. Hicaz Demiryolu güzergahında bitirilen bu ilk köprünün fotoğrafı Kazım Paşa tarafından İstanbul'a gönderilmiş ve bu başarıdan dolayı, Sultan Abdülhamid II, Meissner Paşa'yı altın madalya ile ödüllendirmiştir.


beyrut.jpg

Beyrut tren istasyonu 1895
 
Hayfa tren istasyonunda inşa edilen Sütun-i Ali 1905 // Hayfa tren istasyonunda bulunan Sütun-i Ali üzerinde Hicaz DEmiryolunu temsil eden logo 1998 Sütun-i Ali üzerindeki metin: Bismillahirrahmanirrahim, Peygamberin Halifesi ve Mü'minlerin Emiri, iki Kıt'anın Sultanı ve İki Okyanusun Hanı, Sultanlar Sultanı,Büyük Fatih Sultan Abdülmecid'in Oğlu Abdülhamid Han - Allah O'nun saltanatını korusun ve ömrünü uzun etsin - Şam'dan başlayan bir demiryolu inşaasını emretti ki böylece Muhammed Ümmeti, Allah'ın Evini ve Ravza-i Mutahhara'yı ziyaret edebilsinler. Ve yine Hayfa'dan Hamidiye Hicaz Hattı'na birleştirilmek üzere bir hattın döşenmesini emretti. Böylece Hacc farizasını yerine getirecek ve Ravza-i Mutahhara'yı ziyaret edecek her müslüman ellerini semaya açarak, Sultanın büyük hilafeti için Allah'a dua etsin, 1319 ( 1905 miladi)


Hayfa.jpg

Hayfa tren istasyonu ve Hattı Ali iskelesi 1905


Alman mühendis Meissner (soldan beşinci) Şam yakınlarında demiryolu yapım çalışmalarına nezaret ederken 1901



sam.JPG

1900 lü yılların başlarında Şam istasyonunun eşya ve su deposından genel görünüşü

Günümüze kalıntıları ulaşabilen, Dahr ül Beydar Dağlarındaki Murad Han viyadüğü 1895 ( Lübnan )



dera.JPG

Der'a tren istasyonu 1903

el-Muazzam tren istasyonu resmi açılış töreni 1909
 
Hayfa limanında, Hicaz Demiryolu için alınan lokomotiflerin gemiden indirilmesi


tebuk.jpg

Tebük tren istasyonu 1909


rayak.jpg

Rayak tren istasyonu ve atölyesi 1998

1900 lü yılların başlarında altı kemerli altıncaı Yarmuk köprüsü

1900 lü yılların başlarında Hicaz DEmiryolu yapım çalışmaları

Hicaz Demiryolundaki lokomotifleri kullanacak makinistler başlarda Osmanlı Bahriyesinden temin ediliyordu. Gemiciler makinist olarak çalışmalarının yanı sıra Beyrut ve Hayfa limanlarına gelen demiryolu malzeme ve araçlarının nakliyatında çalışıyordu.



sam-der.jpg

Şam-Der'a hattı üzerindeki Mahacce istasyonu ve orjinal Hicaz Treni 1998
 
Yarmu vadisi üerindeki ondördüncü demir köprü


5801.jpg

Cesim köprüsü girişindeki yarma

Medine tren istasyonunda Osmanlı devlet adamları, Muhafız Alayı ve halkın katılımıyla gerçekleştirilen açılış töreni 1 Eylül 1908

Halep Tren İstasyonu 1998

Hattın teknik işlerinden sorumlu Alman mühendis Meissner Paşa ( ön sıra, soldan dördüncü) beraberindeki mühendis ve bürokratlar ile Hayfa Der'a kısmında yer alan, Bi'rüsseba'ya ulaşan ilk trenin önünde çektirdikleri fotoğraf

Hicaz Demiryolu Şam istasyonu arka cephesi 1998



5783.JPG

Osmanlıca "Hicaz Demiryolu" 1324 (1908) yazan orjinal pirinç levha


İngilizler, Arabistan'daki Osmanlı askeri varlığını sona erdirmek için Hicaz Demiryolunu hedef seçmişlerdi. Bedevilerin sabotaj ve saldırıları İngiliz casus Lawrance tarafından organize edili. Böylece yardımdan yoksun kalan Osmanlı askerleri teslim olmak zorunda kaldı.
 
I. Dünya Savaşı sonunda Medine'deki Osmanlı birliklerinin komutanı Fahreddin Paşa, destanlaşan müdaafaasının ardından bugün Topkapı sarayında bulunan kutsal emanetleri ve yaklaşık 40 bin kişilik sivil halkı başarılı bir şekilde Medine'den Hicaz Demiryolu hattı ile tahliye etti // İngiliz ajanı Lawrance'in Hicaz Demiryolunun tahrip edilmesinde rolü büyüktür.Demiryolunun tahribi sonucu bölgeye asker ve mühimmat sevk edilemeyince asillerin bölgedeki hakimiyeti kolaylaştı.

Sultan II. Abdülhamid, 1 Mayıs 1900'd çıkardığı irade ile Hicaz Demiryolu inşaatını başlatmış ve şahsi bütçesinden50.000 lira bağışlamıştı. Demiryolu inşaatı süresince, projeyi bizzat Sultan'ın kendisi takip etti. Padişahın talimatıyla inşaat aşamaları fotoğraflanarak Yıldız Sarayı'na gönderiliyordu. Fotoğrafta Yıldız Camii ve Sarayı'nın 1900'lü yılların başlarında görünüşü yer almaktadır.

Deve kervanları ile 40 günde aşılan Şam-Medine arası, trenle 3 güne indi. Asıl önemlisi demiryolu sayesinde hacılar Şam-Medine arasında Bedevi saldırılarından kurtuldu. // Hicaz Treni ile hacca giden ilk hacı adayları üstü açık vagonlarda seyahat ediyorlardı. Yolcuların güneş ve kurumdan korunmak için açık vagonlarda çadır kurmalarına izin veriliyordu.

Hicaz Demiryolu yolculuk süresini kısalttığı gibi kervanlarla seyahata göre konfor da sunuyordu.

Şam'ın merkezinde bulunan " Hicaz Demiryolu ve Telgraf Hattı Abidesi" 1988
 
Suriye'nin başkenti Şam'ın Merce meydanındaki "Hicaz Demiryolu Telgraf Hattı Abidesi" Abidedeki sütun üzerinde Yıldız Camii maketi yer almaktadır.


Medine Tren İstasyonu, ek tesisleri ( inşaat halinde)



5796.JPG

Kisve bölgesinde demiryolu yapım çalışmaları 1903

Hicaz Demiryolu Medine Tren İstasyonu 2006

Medine tren istasyonu bakım atölyesi 1998

Medine tren istasyonu ve Hamidiye Camii önünde düzenlenen 1 Eylül 1908 tarihindeki açılış töreni

Medine tren istasyonu ve Hamidiye Camiii 2006
 
Arabistan'daki Ebu Taka istasyonunun güneyinde kumlarla örtülü demiryou ve yanıbaşında uzayıp giden telgraf hattı

Hicaz Demiryolu Şam İstasyonu ( Binanın önünde, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 2006 yılında açmış olduğu "Hicaz Demiryolu Sergisi" yer alıyor)

Medayin-i Salih Tren istasyonu ve bakım atölyesi 1998



5804.jpg

Maan hattında demiryolu yapım çalışmaları 1903

Mediyan-i Salih istasyonu bakım atölyesi'nin içi ve orjinal Hicaz lpokomotifi 1998

el-Bedayi tren istasyonu ve su kulesi 1998



5797.JPG

el-Samra tren istasyonu, 1998
 
Geri
Top