14 Nisan 1936’da İstanbul’da doğan sanatçı, Kabataş Erkek Lisesini bitirdikten sonra devam ettiği İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesindeki eğitimini yarıda bırakmıştır. İngiltere’ye de giden Hilmi Yavuz, BBC’nin Türkçe bölümünde çalışmış ve Londra Üniversitesinde Felsefe Bölümü’nü bitirmiştir. Dönüşünde yayınevlerinde ve ansiklopedi çalışmalarında görev alan yazar; birçok gazete ve dergide yazılar yazmıştır. Mimar Sinan Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi ve Boğaziçi Üniversitesinde öğretim görevlisi olarak çalışmıştır. Halen Zaman gazetesinde kültür yazılarına ve Bilkent Üniversitesinde öğretim görevlisi olarak çalışmaya devam etmektedir.
Edebi Kişiliği:
Özetle;
Kültürlü, Türk şiirini iyi bilen bir şairdir. Divan şiirinden çeşitli alıntılar yapmıştır. Geleneği basmakalıp biçimde kullanmamış, modern şiirin serbestliğiyle kullanmıştır. Şiirlerini muhteva ve imajlarında Doğu kültüründen, klasik şiir ve kültüründen, yakın dönem şairlerden pek çok unsur vardır. Bu unsurlar ile dili ve sesi kullanmada başarılıdır. Deneme türünde de önemli eserler vermiştir.
Eserleri:
Şiir: Bakış Kuşu, Bedrettin Üzerine Şiirler, Doğu Şiirleri, Gizemli Şiirler, Zaman Şiirleri, Söylen Şiirleri, Ayna Şiirleri, Çöl Şiirleri, Akşam Şiirleri, Yolculuk Şiirleri, Hüzün ki En Yakışandır Bize, Erguvan Sözü, Kayboluş Şiirleri, Gülün Ustası Yoktur
Deneme-inceleme: Kültür Üzerine, Roman Kavramı ve Türk Romanı, Yazın Üzerine, İstanbul Yazıları, Sözün Gücü, Yüzler ve İzler, Kara Güneş, Budalalığın Keşfi
Edebi Kişiliği:
- Şiire çok emek veren, az ve zor yazan sanatçı 20 yılda sekiz şiir kitabı çıkarmıştır.
- İlk şiirlerinde II. Yeni akımının etkileri görülürken sonraları gelenekselle moderni kaynaştırmıştır. Özellikle şiirlerinde tasavvuftan da yararlanmıştır.
- Şiirlerini kapalı bir anlayışla, çeşitli imgeler ve mecazlarla kaleme almıştır. Yazdığı şiirlerin “Güzel mısralar haline dökülmüş bilmeceler” olarak adlandırılması da bundandır.
- Yahya Kemal’den sonra Divan şiirine en çok yönelen nâdir sanatçılardandır. Büyük bir geleneğimizin olduğunu düşünen sanatçı, şiirlerinde Divan ve Halk şiirinden esintilere yer vermiştir.
- Şiirlerinin en güçlü yanı şekle önem vermesi ve şiir dilini ustaca kullanmasıdır. Eserlerinde tarihi kelimelerden, türkü ve halk deyimlerinden, kelime, hece ve harf oyunlarından yararlanmıştır.
Özetle;
Kültürlü, Türk şiirini iyi bilen bir şairdir. Divan şiirinden çeşitli alıntılar yapmıştır. Geleneği basmakalıp biçimde kullanmamış, modern şiirin serbestliğiyle kullanmıştır. Şiirlerini muhteva ve imajlarında Doğu kültüründen, klasik şiir ve kültüründen, yakın dönem şairlerden pek çok unsur vardır. Bu unsurlar ile dili ve sesi kullanmada başarılıdır. Deneme türünde de önemli eserler vermiştir.
Eserleri:
Şiir: Bakış Kuşu, Bedrettin Üzerine Şiirler, Doğu Şiirleri, Gizemli Şiirler, Zaman Şiirleri, Söylen Şiirleri, Ayna Şiirleri, Çöl Şiirleri, Akşam Şiirleri, Yolculuk Şiirleri, Hüzün ki En Yakışandır Bize, Erguvan Sözü, Kayboluş Şiirleri, Gülün Ustası Yoktur
Deneme-inceleme: Kültür Üzerine, Roman Kavramı ve Türk Romanı, Yazın Üzerine, İstanbul Yazıları, Sözün Gücü, Yüzler ve İzler, Kara Güneş, Budalalığın Keşfi