Hyundai'nin kompakt SUV modeli ix35 geçtiğimiz Ekim ayında yenilenmesiyle birlikte Türkiye pazarında 1.6 litre hacimli benzinli motor ve otomatik şanzıman ikilisiyle sunulmaya başladı. Ülkenin vergi politikası nedeniyle fiyatı çok artan 2 litre hacimli turbo Diesel motora sahip modele bir alternatif olarak düşünülen araç bu sayede diğer markalarla da daha etkili şekilde yarışabilecek.
Markanın Tucson modeliyle 2004 yılında girdiği pazarda Kia Sportage'ın teknik ikizi olan aracın ikinci nesil örnekleri 2009 yılında piyasaya sürüldü. Yeni araçların ismi bazı pazarlarda Tucson olarak kalsa da Tucson ix ve Tucson ix35 de kullanılan model adları arasında yer alıyor. Türkiye'de iki motor seçeneği bulunan otomobilin yurt dışında 2 ile 2.4 litre hacimli benzinli ve 1.7 litre hacimli turbo Diesel motor seçenekleri sunuluyor.
Dış Mekan
Piyasaya çıktığı günden bu yana ana hatlarında büyük bir değişiklik olmayan ikinci nesil ix35'in görünümünde ön tamponun altına yerleştirilmiş plastik splitter, sis farları çevresine eklenen siyah kaplamalar, kromajlı ön tampon süslemeleri ve kapı kolları, farların iki farklı yerinde bulunan gündüz aydınlatmaları, koyu renkli jantlar, sinyal entegre edilmiş yan aynalar, spoiler ve LED stoplar dikkat çekiyor.
4.410 mm boya, 1.820 mm genişliğe ve 1.665 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.640 mm olarak açıklanıyor.
Üzerine eklenen dalgalanmalarla güçlü bir görünüm sunan çamurluklar, geriye doğru uzayan farlar, 17 inç çaplı jantlar, alçak tutulmuş tavan rayları ve kaputa eklenen bombeler aracın dinamik duruşunu pekiştirmiş.
İç Mekan
İç mekanında uzakdoğu etkileri kolayca görülebilen ix35'in ön kapılarında geniş gözler ve çift renkli plastik kaplamalar görülebiliyor Sürücü kapısına ergonomik şekilde yerleştirilen cam ve ayna kumandaları kullanışlı olsalar da ayna kumandalarının aydınlatılmamış olması geceleri sorun yaratabilir.
Ön panelde de çift renk kullanan Hyundai gösterge tablosuışık seviyesi ayarını, yokuş iniş sistemi ve ESP kapatma düğmesiyle birlikte direksiyon simidinin sol tarafına koymuş. Deri kaplı, şık bir direksiyon simidine sahip olan araç bu bölümde ses sistemi, yol bilgisayarı ve telefon kumandaları da sunmakta. Açık mavi ve beyaz renkli aydınlatmalara sahip olan gösterge panelinde renkli bilgisayar ekranı da sunulurken gölgelik yumuşak plastikten üretilmiş.
Orta konsolda, dik yerleştirilmiş havalandırma ızgaralarının arasında ses ve çift bölgeli klimanın kumanda düğmeleri görülebilirken daha aşağıda koltuk ısıtma, park sensörleri ve otomatik park sisteminin düğmeleri bulunuyor. Vites konsolunun önündeyse kapaksız bir göz, USB ve Aux girişleri, çakmak ve 12 Volt soket mevcut. Otomatik şanzımanın zigzaglı vites yollarını konsola entegre etmiş olan Hyundai bu bölümde iki bardaklık, el freni kolu ve altında geniş bir göz olan kol dayanağını eklemiş.
Arka kapılarda da derin gözler sunan üretici arka koltuklar için sunduğu ısıtma sisteminin kumanda düğmelerini de kapılara almış. Ön kısmına bardaklık eklenen katlanabilir kol dayanağı ve üç adet kafalığa sahip olan arka koltukların sırtlıkları yatırılarak 591 litre hacimli bagaj hacmi 1.436 litreye yükseltilebiliyor.
Konfor
Donanım olarak dikkat çekici bir araç olan Elite paketli ix35 bu başlıkta önemli artılara sahip. Hem ön hem de arka tamponlarda park sensörleri bulunan araçta iç aynaya entegre edilmiş geri görüş kamera ekranı ve otomatik park yardımcısı yer alıyor. 17 inç çaplı, küçük olmayan jantlara sahip olan aracın 60 yanaklı lastikleri de darbe emişi konusunda başarılı.
Üç farklı moda sahip olan direksiyon sistemi şehir içi sürüşlerde hafif yapısıyla rahatlık sağlarken orta sertlikte ayarlanan süspansiyon sistemi yol tutuş ve konfor dengesini yakalayabilmiş. Yol gürültüsü iç mekana çok yansımazken çok aerodinamik olmayan yapı rüzgar sesinin erken başlamasına neden olmuş.
Dikkat çekici donanım paketinde dört elektrikli cam, elektrikli katlanabilen yan aynalar, tepe iniş yardımcısı, hem ön hem de arka koltuklarda ısıtma sistemi, direksiyondan kumanda edilebilen güçlü bir müzik sistemi, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, çift bölgeli otomatik havalandırma, renkli ekranlı yol bilgisayarı, deri döşeme ve açılabilir panoramik cam tavan bulunurken en büyük konfor donanımı şüphesiz 6 ileri vitesli otomatik şanzıman. Tork konvertörlü tam otomatik ünite yumuşak geçişleriyle dikkat çekerken manuel vites değişimine de izin veriyor.
Geniş koltuk yüzeylerinde konforlu yolculuklar yapmak mümkün. Sürücü koltuğuna bel destek ayarı da ekleyen Hyundai baş, omuz ve diz mesafelerinde sınıfının ortalamalarını tutturmuş
Sürüş
Ülkenin saçma vergi sistemi nedeniyle ix35'in kaputu altına giren 1.6 litre hacimli benzinli motorun otomatik şanzıman ve 1.5 tonluk gövde ağırlığıyla birleşince harikalar yaratması beklenmemeli. 135 beygir güç, 165 Nm tork üretebilen ünitenin sağladığı 160 km/s'lik maksimum sürate bakılarak aracın bir yarış otomobili olmaması beklenebilir.
Direksiyon başına geçildiğinde dikkati çeken hassas gaz pedalı yere sabitlenerek sportif bir etki yaratılsa da özellikle yüksek süratlerde dinamizm için yapılacak tek şey vites düşürmek oluyor. Neyse ki şanzıman bu konuda istekli davranıyor. Haliyle tüm bunların bir de bedeli var. Ortalama test tüketimi 10.9 litre/100 km olarak gerçekleşen aracı düz yolda, düşük süratlerde kullandığınızda ortalama 8 litre/100 km'nin altına düşse de otoyolda yüksek süratlere ulaşıldığında 13 litre/100 km'nin çok üzeri görülebiliyor.
225/60-17 ölçülerindeki lastikler geniş yanaklı olsalar da orta sertlikteki süspaniyon sistemiyle birleşince yol tutuşta dengesizlik sezilmiyor. Farklı modlara sahip olan direksiyon sisteminin hissiz olması dinamik sürüşlerde pek zevk vermeyebiliyor fakat daha önce de belirttiğim gibi aradığınız bir otoban faresi ataklığıysa zaten yanlış araca yönelmişsiniz demektir.
Görsel olarak çok sportif durmasalar da ön koltukların alt bölümde sunduğu yan destekler başarılı. Aracın yüksek G kuvvetlerine maruz kalmayacağını düşünürsek sırtlıklardaki desteklerin biraz alçak olması sorun yaratmıyor.
Fiyat/Donanım
Hyundai modellerinin genel olarak güçlü olduğu bu başlıkta test aracım da gücünü gösterdi. Vergilerin iyice artmasıyla birlikte 2 litre hacimli turbo Diesel motorla donatılan modelin fiyatı 100.000 TL üzerine çıkan ix35'e 1.6 litre hacimli benzinli ünite ilaç gibi gelmiş.
Fiyatı bu sayede yarıya inen aracın giriş modeli Style donanım paketiyle 60.200 TL'ye alınabilirken Elite paketle fiyat 66.500 TL seviyesine çıkıyor. Otomatik şanzıman için 3.000 TL fark isteyen Hyundai standart donanımda elektrikli dört cam ve aynalar, açılabilir panoramik cam tavan, 17 inç çaplı jantlar, deri koltuklar, çift bölgeli havalandırma, ön ve arka koltuk ısıtıcısı, yol bilgisayarı, USB ve Aux girişlerine sahip, MP3 ve CD çalabilen ses sistemi, yokuş iniş ve kalkış destekleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, geri görüş kamerası, ön ve arka park sensörleri, otomatik park yardımcısı, elektrokromik iç ayna, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, sis farları ve LED gündüz aydınlatması sunuyor.
Sonuç
Sınıfının dikkat çekici modellerinden olan Hyundai ix35'in başarılı satış rakamlarına ulaşmasının önündeki en büyük engel kalktı. 2 litre hacimli turbo Diesel motoruyla hem performans hem de tutumluluk sunsa da vergiler nedeniyle fiyatları yükselen aracın 1.6 litre hacimli üniteyle 60.000 TL seviyesinden başlayan fiyatları potansiyel müşterileri kendisine çekiyor.
Markanın diğer modellerinde olduğu gibi zengin donanımıyla dikkat çeken araç performans severlere değil konfor ağırlıklı araç arayışında olanlara sesleniyor. Otomatik şanzıman opsiyonuyla da bu tip müşterileri kendisine çekmeyi başaracak gibi görünen ix35 1.6 GDI'ın başarılı satış rakamlarına ulaşması zor değilmiş gibi görünüyor. Türkiye için belki de en büyük şanssızlıksa ix35 ailesinin küçük hacimli Diesel motorunun 1.6 yerine 1.7 litre hacimli olması.
Markanın Tucson modeliyle 2004 yılında girdiği pazarda Kia Sportage'ın teknik ikizi olan aracın ikinci nesil örnekleri 2009 yılında piyasaya sürüldü. Yeni araçların ismi bazı pazarlarda Tucson olarak kalsa da Tucson ix ve Tucson ix35 de kullanılan model adları arasında yer alıyor. Türkiye'de iki motor seçeneği bulunan otomobilin yurt dışında 2 ile 2.4 litre hacimli benzinli ve 1.7 litre hacimli turbo Diesel motor seçenekleri sunuluyor.
Dış Mekan
Piyasaya çıktığı günden bu yana ana hatlarında büyük bir değişiklik olmayan ikinci nesil ix35'in görünümünde ön tamponun altına yerleştirilmiş plastik splitter, sis farları çevresine eklenen siyah kaplamalar, kromajlı ön tampon süslemeleri ve kapı kolları, farların iki farklı yerinde bulunan gündüz aydınlatmaları, koyu renkli jantlar, sinyal entegre edilmiş yan aynalar, spoiler ve LED stoplar dikkat çekiyor.
4.410 mm boya, 1.820 mm genişliğe ve 1.665 mm yüksekliğe sahip olan aracın aks mesafesi 2.640 mm olarak açıklanıyor.
Üzerine eklenen dalgalanmalarla güçlü bir görünüm sunan çamurluklar, geriye doğru uzayan farlar, 17 inç çaplı jantlar, alçak tutulmuş tavan rayları ve kaputa eklenen bombeler aracın dinamik duruşunu pekiştirmiş.
İç Mekan
İç mekanında uzakdoğu etkileri kolayca görülebilen ix35'in ön kapılarında geniş gözler ve çift renkli plastik kaplamalar görülebiliyor Sürücü kapısına ergonomik şekilde yerleştirilen cam ve ayna kumandaları kullanışlı olsalar da ayna kumandalarının aydınlatılmamış olması geceleri sorun yaratabilir.
Ön panelde de çift renk kullanan Hyundai gösterge tablosuışık seviyesi ayarını, yokuş iniş sistemi ve ESP kapatma düğmesiyle birlikte direksiyon simidinin sol tarafına koymuş. Deri kaplı, şık bir direksiyon simidine sahip olan araç bu bölümde ses sistemi, yol bilgisayarı ve telefon kumandaları da sunmakta. Açık mavi ve beyaz renkli aydınlatmalara sahip olan gösterge panelinde renkli bilgisayar ekranı da sunulurken gölgelik yumuşak plastikten üretilmiş.
Orta konsolda, dik yerleştirilmiş havalandırma ızgaralarının arasında ses ve çift bölgeli klimanın kumanda düğmeleri görülebilirken daha aşağıda koltuk ısıtma, park sensörleri ve otomatik park sisteminin düğmeleri bulunuyor. Vites konsolunun önündeyse kapaksız bir göz, USB ve Aux girişleri, çakmak ve 12 Volt soket mevcut. Otomatik şanzımanın zigzaglı vites yollarını konsola entegre etmiş olan Hyundai bu bölümde iki bardaklık, el freni kolu ve altında geniş bir göz olan kol dayanağını eklemiş.
Arka kapılarda da derin gözler sunan üretici arka koltuklar için sunduğu ısıtma sisteminin kumanda düğmelerini de kapılara almış. Ön kısmına bardaklık eklenen katlanabilir kol dayanağı ve üç adet kafalığa sahip olan arka koltukların sırtlıkları yatırılarak 591 litre hacimli bagaj hacmi 1.436 litreye yükseltilebiliyor.
Konfor
Donanım olarak dikkat çekici bir araç olan Elite paketli ix35 bu başlıkta önemli artılara sahip. Hem ön hem de arka tamponlarda park sensörleri bulunan araçta iç aynaya entegre edilmiş geri görüş kamera ekranı ve otomatik park yardımcısı yer alıyor. 17 inç çaplı, küçük olmayan jantlara sahip olan aracın 60 yanaklı lastikleri de darbe emişi konusunda başarılı.
Üç farklı moda sahip olan direksiyon sistemi şehir içi sürüşlerde hafif yapısıyla rahatlık sağlarken orta sertlikte ayarlanan süspansiyon sistemi yol tutuş ve konfor dengesini yakalayabilmiş. Yol gürültüsü iç mekana çok yansımazken çok aerodinamik olmayan yapı rüzgar sesinin erken başlamasına neden olmuş.
Dikkat çekici donanım paketinde dört elektrikli cam, elektrikli katlanabilen yan aynalar, tepe iniş yardımcısı, hem ön hem de arka koltuklarda ısıtma sistemi, direksiyondan kumanda edilebilen güçlü bir müzik sistemi, Bluetooth bağlantısı, USB ve Aux girişleri, çift bölgeli otomatik havalandırma, renkli ekranlı yol bilgisayarı, deri döşeme ve açılabilir panoramik cam tavan bulunurken en büyük konfor donanımı şüphesiz 6 ileri vitesli otomatik şanzıman. Tork konvertörlü tam otomatik ünite yumuşak geçişleriyle dikkat çekerken manuel vites değişimine de izin veriyor.
Geniş koltuk yüzeylerinde konforlu yolculuklar yapmak mümkün. Sürücü koltuğuna bel destek ayarı da ekleyen Hyundai baş, omuz ve diz mesafelerinde sınıfının ortalamalarını tutturmuş
Sürüş
Ülkenin saçma vergi sistemi nedeniyle ix35'in kaputu altına giren 1.6 litre hacimli benzinli motorun otomatik şanzıman ve 1.5 tonluk gövde ağırlığıyla birleşince harikalar yaratması beklenmemeli. 135 beygir güç, 165 Nm tork üretebilen ünitenin sağladığı 160 km/s'lik maksimum sürate bakılarak aracın bir yarış otomobili olmaması beklenebilir.
Direksiyon başına geçildiğinde dikkati çeken hassas gaz pedalı yere sabitlenerek sportif bir etki yaratılsa da özellikle yüksek süratlerde dinamizm için yapılacak tek şey vites düşürmek oluyor. Neyse ki şanzıman bu konuda istekli davranıyor. Haliyle tüm bunların bir de bedeli var. Ortalama test tüketimi 10.9 litre/100 km olarak gerçekleşen aracı düz yolda, düşük süratlerde kullandığınızda ortalama 8 litre/100 km'nin altına düşse de otoyolda yüksek süratlere ulaşıldığında 13 litre/100 km'nin çok üzeri görülebiliyor.
225/60-17 ölçülerindeki lastikler geniş yanaklı olsalar da orta sertlikteki süspaniyon sistemiyle birleşince yol tutuşta dengesizlik sezilmiyor. Farklı modlara sahip olan direksiyon sisteminin hissiz olması dinamik sürüşlerde pek zevk vermeyebiliyor fakat daha önce de belirttiğim gibi aradığınız bir otoban faresi ataklığıysa zaten yanlış araca yönelmişsiniz demektir.
Görsel olarak çok sportif durmasalar da ön koltukların alt bölümde sunduğu yan destekler başarılı. Aracın yüksek G kuvvetlerine maruz kalmayacağını düşünürsek sırtlıklardaki desteklerin biraz alçak olması sorun yaratmıyor.
Fiyat/Donanım
Hyundai modellerinin genel olarak güçlü olduğu bu başlıkta test aracım da gücünü gösterdi. Vergilerin iyice artmasıyla birlikte 2 litre hacimli turbo Diesel motorla donatılan modelin fiyatı 100.000 TL üzerine çıkan ix35'e 1.6 litre hacimli benzinli ünite ilaç gibi gelmiş.
Fiyatı bu sayede yarıya inen aracın giriş modeli Style donanım paketiyle 60.200 TL'ye alınabilirken Elite paketle fiyat 66.500 TL seviyesine çıkıyor. Otomatik şanzıman için 3.000 TL fark isteyen Hyundai standart donanımda elektrikli dört cam ve aynalar, açılabilir panoramik cam tavan, 17 inç çaplı jantlar, deri koltuklar, çift bölgeli havalandırma, ön ve arka koltuk ısıtıcısı, yol bilgisayarı, USB ve Aux girişlerine sahip, MP3 ve CD çalabilen ses sistemi, yokuş iniş ve kalkış destekleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, geri görüş kamerası, ön ve arka park sensörleri, otomatik park yardımcısı, elektrokromik iç ayna, çok fonksiyonlu direksiyon simidi, sis farları ve LED gündüz aydınlatması sunuyor.
Sonuç
Sınıfının dikkat çekici modellerinden olan Hyundai ix35'in başarılı satış rakamlarına ulaşmasının önündeki en büyük engel kalktı. 2 litre hacimli turbo Diesel motoruyla hem performans hem de tutumluluk sunsa da vergiler nedeniyle fiyatları yükselen aracın 1.6 litre hacimli üniteyle 60.000 TL seviyesinden başlayan fiyatları potansiyel müşterileri kendisine çekiyor.
Markanın diğer modellerinde olduğu gibi zengin donanımıyla dikkat çeken araç performans severlere değil konfor ağırlıklı araç arayışında olanlara sesleniyor. Otomatik şanzıman opsiyonuyla da bu tip müşterileri kendisine çekmeyi başaracak gibi görünen ix35 1.6 GDI'ın başarılı satış rakamlarına ulaşması zor değilmiş gibi görünüyor. Türkiye için belki de en büyük şanssızlıksa ix35 ailesinin küçük hacimli Diesel motorunun 1.6 yerine 1.7 litre hacimli olması.