İslam Düşünce Tarihi ve bazı önemli kişiler
Hz. Ebuberk: Hicri : 12/ 633 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Peygamber efendimiz(s.a.v.)den sonra halife seçilir. Kişiliği ile sahibenin birlik ve beraberliğini sağlar, hızla fetih hareketlerini başlatır.
Muaz bin Cebel: Hicri:18/637 tarihinde vefat etmiştir. Yemen'e vali olarak gönderilir. Hz Peygamber efendimiz(s.a.v.)in kendisine ''Kur'an, Sünnet ve İçtihatla'' hareket ederek sorunları çözme tavsiyesi sonraki yıllar için hep örnek olur. Muaz'ın Yemen misyonuna karşılık, Mus'ab'ın Medine misyonu davetçi protipini temsil eder.
Hz. Ömer : Hicri :23/644 tarihinde vefat etmiştir. 10 yıl halifelik yapar. Yenilikçi içraatlarıyla yepyeni bir çığır açar İslam'ı meydan okuyucu bir dinamizmle devam ettirir. Devrimin mantığını devcletin mantığına kurban etmemek için çok uğraşır. Suikastla şehid edilir.
Abdullah bin Mes'ud : Hicri:32/653 tarihinde vefat eder. ''Rey Ekolu'' diye ünlenen yenilikçi okulun temelini atar. Kufe'de bir çok talebe yetiştirir.
Ebuzer-i Gifari : Hicri:32/653 tarihinde vefat eder. ''Devlet'' , ''Mal'' , ''Servet'' ve ''Dünyevileşme'' konularında protest/pasifist bir tavır geliştirerek tarihi bir misyon üstlenir.
Hz. Osman : Hicri:35/655 tarihinde vefat eder. 12 yıl halifelik yapar. İktidarının 6. yılından itibaren huzursuzluklar başlar. Devrin mantığı iyiden iyiye devletin mantığına dönüşür. Çevrede oluşan muhalefet barışçı yollardan sisteme katılamaz, istifayı reddeder. Kanlı bir ihtilalle şehid edilerek iktidardan uzaklaştırılır. İç savaşlar başlar.
Ammar bin Yasir : Hicri:37/658 tarihinde vefat eder. Hz. Ali ve Ebuzerle birlikte muhalefetin başını çeker. Ebuzer'in aksine protest/aktivist bir tutum sergiler.
Hz. Ali : Hicri:40/661 tarihinde vefat eder. Hz. Ömer'in yenilikçi içraatlarının çoğunda fikir hocalığı yapar İlk üç halife boyunca ana muhalefet lideri misyonunu üstlenir. 5 yıl halifelik yapar. İktidarı döneminde çoğunlukla iç savaşlarla uğraşır. Muaviye darbesine karşı savaşır. Suikast ile şehid edilir. Kişiliği ile hemen tüm islami gurupları derinden etkiler. Sunniler, Şiiler, Sufiler, Mutezile, Felseficiler, Matematikçiler vs. hemen hepsi üstadlar silsilesini O'na dayandırırlar.
Hz. Hasan : Hicri:49/669 tarihinde vefat etmiştir. Kendisi Muaviye'nin ölümünden sonra iktidarın ''şura'' ilkesine göre işlemesikonusunda Muaviye ile anlaşarak Hilafetten çekilir.
Hz. Aişe : Hicri:58/679 tarihinde vefat etmiştir. Rivayetleri Kur'an'a arz ve tenkitçiliğiyle yenilikçiislami düşünceye önemli katkılarda bulunur.
Muaviye : Hİcri:60/680 tarihinde vefat eder. Hz. Aliden sonra iktidarı ele geçirir. Emevi saltatının temellerini atar. ''Kader'' görüşünü resmi siyasi ideoloji haline getirir. Hz Hasan'la anlaşmasını tutmayarak yerine oğlu Yezid'i tayin eder, saltanatı başlatır.
Hz. Hüseyin :Hicri:61/682 tarihinde vefat etmiştir. Son İran kisrası II. Yezdücerd'in kızı Şahbanu ile evlenir. Muaviye'nin oğlu Yezid'e kıyam eder. Kerbela'da kanlı bir şekilde tüm ailesi ile birlikte kılıçtan geçirilerek şehid edilir.
Alkame bin Kays : Hicri:62/683 tarihinde vefat etmiştir. Küfe Ekolü'nden Abdullah bin Mes'ud'un talebesi sıfatı ile sivrilir.
Mesruk bin El-Ecda : Hicri:62/683 tarihinde vefat etmiştir. Küfe Ekolü'nün önemli bir siması olarak adını duyurur. Düşüncesinin oluşumunda Hz. Aişe'nin etkisi olur.
Amr el- Maksus : Hicri:62/683 tarihinde vefat etmiştir. Muaviye tarafından ortaya atılan ve Emevilerce resmi doktorin haline getirilen ''Yaptıklarımız Allah'ın kaderiyle olmaktadır'' tezine karşı çıkar, özgür irade'yi savunur. Yezid'in oğlu II. Muaviye'yi etkiliyerek Hilafetten ferağat etmesini sağlar.Bundan sorumlu tutularak Emevilerce diri diri toprağa gömülerek şehid edilir.
Nafi bin el-Ezrak :Hicri:65/685 tarihinde vefat etmiştir. ''İmamlar Kureyş'tendir'' iddiasına karşı çıkar. Hür seçimi savunur. Sertlik yanlısı katı tutumu nedeniyle ''Harici'' olarak yaftalanır. Emevilerce karşı ayaklanma baslatır ancak kanlı bir şekilde bastırılır ve şehid edilir.
Abdullah bin Abbas : Hicri:68/687 tarihinde vefat eder. Mekke'de İbni Abbas Ekolü olarak ünlenen okulun kurulmasını sağlar. İslam düşünce tarihi içinde ''tefsir'' denen yeniliği sistemli bir şekilde başlatır. Tefsirin'de şiir, lügat, rey, yabancı kültürlere ilgi, mitoloji, ve halk rivayetlerini çokça kullanılmasıyla düşünceye genişlik ve açılım getirir. Bir çok talebe yetiştirir.
Abdullah bin Zubeyr :Hicri:73/693 tarihinde vefat etmiştir. Mekke'de Emevilere kıyam eder. On yıl Emevilere rağmen bir çok bölgeyi kendine bağlayarak hüküm sürer. Muhasara altına alınarak kanlı bir şekilde bastırılır ve şehid edilir.
Kadı Şureyh :Hicri:78/698 tarihinde vefat etmiştir. 120 yaşında ölmüştür. Kufe'ye Hz. Ömer tarafından kadı olarak atanır. 75 yıl burada kadılık yapar. Hükümleriyle Küfe Ekolünün oluşmasına önemli katkılar sağlar.
Muhammed bin Hanefiyye : Hicri:80/700 tarihinde vefat etmiştir. Medine'de oluşturduğu ilim halkasında Mabed el-Cuheni, Vasıl bin Ata gibi bir çok yenilikçi şahsiyeti görüşleriyle etkiler. Emevilerin resmi kader doktorinine karşı özgür iradeyi savunur.
Muhammed bin Eş'as : Hicri:80/700 tarihinde vefat etmiştir. ''Emr-i bil'l Ma'ruf nehyi ani'l Münker'' ve ''Özgür İrade'' sloganlarını bayraklaştırarak ayaklanır. Ayaklanmasına Mabed el-Cuheni destek verir. Emevilerce kanlı bir şekilde baştırılarak şehid edilir.
Mabed-el Cuheni : Hicri : 80/ 700 tarihinde vefat etmiştir. ''Kader yoktur, olaylar olduğu anda bilinir'' diyen Mabed, Özgür İrade Ekolünün kurucusu olarak tanınır. Emevilerce Muhammed bin Eş'as ayaklanmasına katıldığı gerekçesiyle tutuklanır, işkence edilerek şehid edilir. ''Kaderiyye'' olarak yaftalanır ancak o bu yaftayı reddeder.
Zeynel Abidin : Hicri : 94/712 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Hüseyin'in Kerbela katliyamından kurtulan tek evladı olarak bütün dikkatler üzerinde toplanır. Ancak o siyasi olaylara karışmadan kendini ibadete verir. Bunun için Zeynel Abidin (İbadet edenlerin süsü) lakabıyla anılır. Oniki imamın 4. olarak kabul edilir.
İbrahim en-Nehai : Hicri : 95/715 tarihinde vefat etmiştir. Kufe'de oluşan ilmi çevre onunla birlikte ''Küfe Ekolü'' olarak anılmaya başlar.
Said bin Cubeyr : Hicri : 95/715 tarihinde vefat etmiştir. Siyasi olaylardan uzak durmasıyla tanınan Mekke'deki İbni Abbas Ekolü'nün Emevilere karşı ayaklanan talebesi olarak dikkatleri çeker. Emevi sultanıyla sarayda yaptığı tartışmalar büyük yankı uyandırır. Tutuklanarak şehid edilir.
Hasan bin Muhammed bin Hanefiyye : Hicri : 101/721 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Ali'nin hayatta kalan üçüncü oğlu Hasan, islam düşünce tarihinde etkisi uzun yıllar devam eden ''el-irca'' adlı kitabı yazar. Gaylan ed-Dımeşki'yi büyük ölçüde etkiler. İrca (Murcie) görüşüyle Mevali'nin haklarını savunur, Emevilerin tepkisini çeker.
Ömer bin Abdülaziz : Hicri : 101/721 tarihinde vefat etmiştir. Özgür İrade Ekolü'nün kurucularından Gaylan ed-Dımeşki'den etkilenir. Saltanat ailesine mensup olmasına rağmen işbaşına gelince kendisinin şeçilerek onaylanmasını ister. Gaylan'a fikirlerini uygulaması için görev verir. Emevi hadenanınca komplo kurularak zehirlenerek öldüğü rivayet edilir.
Mücahid : Hicri : 104/724 tarihinde vefat etmiştir. İbni Abbas Ekolü 'nün en önemli talebelerinden birisi olarak ünlenir. ''Rey'' yanlısı, ''Mutezili'' eğilimli olmakla yaftalanır.
İkrime : Hicri :107/727 tarihinde vefat etmiştir. İbni Abbas Ekolü'nün en önemli talebelerinden bir diğeri olarak tanınır. ''Harici'' olmakla yaftalanır.
Hasan-ı Basri : Hicri :110/730 tarihinde vefat etmiştir. Basra'nın müstakil ilim otoritesi olarak adını duyurur. Vaizlik, hatiplik, ve zahidlik özellikleriyle dikkat çeker. Emevi sultanına yazdığı ''Özgür İradeyi'' savunan risaleisyle büyük yankı uyandırır. Dünyevileşmeye karşı Ebuzer'i hatırlatan çıkışlar yapar. ''Ehl-Sünnet'', ''irca'' ve ''silahsız muhalefet'' görüşleriyle sünniliğin ilham kaynağı olur. Mu'tezile, Sunniler ve Tasavvufçular tarafından sahiplenilir.
Muhammed Bakır :Hicri :113/731 tarihinde vefat etmiştir. Zeynel Abidin'in oğludur. Onikinci imam'ın 5. olarak kabul edilir.
Gaylan ed-Dımeşki : Hicri :120/740 tarihinde vefat etmiştir. Özgür İrade Ekolü'nün Mabed el-Cuheni'den sonraki en ateşli savunucusu olarak dikkat çeker. ''Hayrın ve şerrin kulun kendisi tarafından yapılan özgür fiiller'' olduğunu savunur. Emevilerin resmi kader doktorinini şiddetle eleştirir. Hapse atılır, arkadaşı Salihle birlikte elleri, ayakları ve dili kesilerek şehid edilir.
İmam Zeyd : Hicri :122/740 tarihinde vefat etmiştir. Zeynel Abidin'in Mevali/Cariye'den olma oğludur. Hz. Hüseyin'den sonra Hüseyin soyunun uzun süren sessizliğini ilk bozan imam olarak dikkat çeker. Ayaklanması kanlı bir şekilde bastırılır. Naşı yakılır, külleri Fırat nehrine atılıp savrulur. Şia tarihi içinde ''Mu'tezili'' , ''Sünni'' eğilimli olmakla yaftalanır.
Ca'd bin Dirhem :Hicri : 124/742 tarihinde vefat etmiştir. Özgür iradeci ve tenzihçi görüşleriyle dikkat çeker. Görüşleriyle Emevilerin son halifesini etkiler. Bir Emevi süikasttı sonucu şehid edilir.
Cehm bin Saffan :Hicri : 128/746 tarihinde vefat etmiştir. Akılcı, zeki, kültürlü bir serbest düşünür olarak dikkat çeker. Allah'ın sıfatlarının ezeli olmıyacağını, Allah'ın görülemiyeceğini cennet ve cehennemin yok olacağı, kabir azabı, sorgu meleği, mizan, sırat köprüsü ve şefaatın hiçbir çeşidinin olmadığı, irca ve cerb vs. görüşleriilk defa söylem haline getirerek Mevali haklarını savunur. Sonraki yıllarda kimi görüşlerinin birbirine zıt gururplarca sahiplenmesi ilginç bulunur. Hür düşünce çığırının açılmasında bnüyük katkılar sağlar.
Vasıl bin Ata :Hicri : 131/748 tarihinde vefat etmiştir. Kelamcı, usul-u fıkıhçı, faaliyetçi hür düşüncelifikirleriyle Tehvid ve Adalet Ekolü' nün tohumunu atar.
Amr bin Ubeyd : Hicri : 144/761 tarihinde vefat etmiştir. Vasıl bin Ata ile birlikte Tevhid ve Adalet Ekolü'nün fikri temellerini inşa ederler.
Nefsu'z Zekiyye ve kardeşi İbrahim :Hicri : 145/761 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Hasan soyundan gelen iki kardeş olarak Abbasi Devrimin'den sonra antlaşmaya uymayıp hilafet ellerinden alındığı gerekçesiyle ayaklanırlar. Devrinden önce Cafer-i Sadık hariç tüm guruplar (Abbasiler, Haşimiler,Şia(Cafer hariç), Tevhid ve Adalet gurupları, Ebu Hanife vs.) Nefsu'z Zekiyye'ye biat ederler. Ancak Abbasiler devrimden sonra tüm gurupları tasfiye eder. Nefsu'z Zekiyye Medine'de, kardeşi İbrahim Kufe'de kıyam ederler, kanlı bir şekilde bastırılarak şehid edilirler.
İsmail b. Cafer Sadık :Hicri : 145/761 tarihinde vefat etmiştir. Cafer-i Sadık'ın dört oğlundan babasından önce ölen oğludur. İsmailiyye Şiası ondan sonra başlar.
Cafer-i Sadik :Hicri : 148/765 tarihinde vefat etmiştir. İsna Aşeriyye mezhebi ona nisbet edilir. Oniki imam'ın 6.sı olarak kabul edilir. Emevi ve Abbasilere karşı şii/pasifist tavır takınır.
Ebu Hanife :Hicri : 150/768 tarihinde vefat etmiştir. Fıkıhçı, üsülçü, kelamcı, sivil, bağımsız, ortayolcu, hür düşünceli fikirleriyle ''Rey Ekolü'''nü sistemlestirir. Ticari ruha sahip, birey haklarını öne çıkaran yenilikçi/liberal bir fıkıh anlayışı geliştirir. Emevi ve Abbasilerin Kadılık teklifini rededer. Abbasiler tarafından zindanda işkence altında şehid edilir.
İbni Ishak:Hicri : 151/768 tarihinde vefat etmiştir. Siyer ve meğazi üzerine ilk tarih kitabını yazar. Eserlerikaybolmuş olmasına rağmen İbni Hişam büyük bir bölümünü devam ettirir.
İbrahim bin Ethem :Hicri : 160/777 tarihinde vefat etmiştir. Evlenmeme, dünyayı boş verme, fukaralık vs. esas alan çileli bir tasavvufu savunur. ''Melamilik'' (kendini hakir görme) anlayışını yayar.
Malik bin Enes :Hicri : 179/795 tarihinde vefat etmiştir. Yenilikçi akımların tümüne birden tavır alır. Kelamı bid'at sayar. Özellikle Yenilikçi ''Ehl-i Hadis Ekolü''ne karşı Gelenekçi ''Ehl-i Hadis Ekolünü''nün yükselen imamı olur.
Ebu Yusuf :Hicri : 182/798 tarihinde vefat etmiştir. Hocası Ebu Hanife'nin ölümünden sonra ilk kez ihdas edilen Abbasi Başkadılığı'na (Kadı'l Kudat) getirilir. Hanefilik, Abbasilerin resmi mezhebi olur. Ebu Yusuf ''Kitabu-l Haraç''ı yazar. O dönemlere ait İslam Devleti anlayışını yansıtması bakımından İbnu'l Makaffa'nın, ilk Abbasi halifesine yazdığı kitapla birlikte dönemin ilkleri arasına girer.
Musa Kazım: Hicri : 183/799 tarihinde vefat etmiştir. Oniki imam'ın 7.si olarak kabul edilir. Ababsi yönetimince uzun süre göz hapsinde tutulur. Bugün türbesi Bağdat'ın Kazımıyye mahallesindedir.
Hz. Ebuberk: Hicri : 12/ 633 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Peygamber efendimiz(s.a.v.)den sonra halife seçilir. Kişiliği ile sahibenin birlik ve beraberliğini sağlar, hızla fetih hareketlerini başlatır.
Muaz bin Cebel: Hicri:18/637 tarihinde vefat etmiştir. Yemen'e vali olarak gönderilir. Hz Peygamber efendimiz(s.a.v.)in kendisine ''Kur'an, Sünnet ve İçtihatla'' hareket ederek sorunları çözme tavsiyesi sonraki yıllar için hep örnek olur. Muaz'ın Yemen misyonuna karşılık, Mus'ab'ın Medine misyonu davetçi protipini temsil eder.
Hz. Ömer : Hicri :23/644 tarihinde vefat etmiştir. 10 yıl halifelik yapar. Yenilikçi içraatlarıyla yepyeni bir çığır açar İslam'ı meydan okuyucu bir dinamizmle devam ettirir. Devrimin mantığını devcletin mantığına kurban etmemek için çok uğraşır. Suikastla şehid edilir.
Abdullah bin Mes'ud : Hicri:32/653 tarihinde vefat eder. ''Rey Ekolu'' diye ünlenen yenilikçi okulun temelini atar. Kufe'de bir çok talebe yetiştirir.
Ebuzer-i Gifari : Hicri:32/653 tarihinde vefat eder. ''Devlet'' , ''Mal'' , ''Servet'' ve ''Dünyevileşme'' konularında protest/pasifist bir tavır geliştirerek tarihi bir misyon üstlenir.
Hz. Osman : Hicri:35/655 tarihinde vefat eder. 12 yıl halifelik yapar. İktidarının 6. yılından itibaren huzursuzluklar başlar. Devrin mantığı iyiden iyiye devletin mantığına dönüşür. Çevrede oluşan muhalefet barışçı yollardan sisteme katılamaz, istifayı reddeder. Kanlı bir ihtilalle şehid edilerek iktidardan uzaklaştırılır. İç savaşlar başlar.
Ammar bin Yasir : Hicri:37/658 tarihinde vefat eder. Hz. Ali ve Ebuzerle birlikte muhalefetin başını çeker. Ebuzer'in aksine protest/aktivist bir tutum sergiler.
Hz. Ali : Hicri:40/661 tarihinde vefat eder. Hz. Ömer'in yenilikçi içraatlarının çoğunda fikir hocalığı yapar İlk üç halife boyunca ana muhalefet lideri misyonunu üstlenir. 5 yıl halifelik yapar. İktidarı döneminde çoğunlukla iç savaşlarla uğraşır. Muaviye darbesine karşı savaşır. Suikast ile şehid edilir. Kişiliği ile hemen tüm islami gurupları derinden etkiler. Sunniler, Şiiler, Sufiler, Mutezile, Felseficiler, Matematikçiler vs. hemen hepsi üstadlar silsilesini O'na dayandırırlar.
Hz. Hasan : Hicri:49/669 tarihinde vefat etmiştir. Kendisi Muaviye'nin ölümünden sonra iktidarın ''şura'' ilkesine göre işlemesikonusunda Muaviye ile anlaşarak Hilafetten çekilir.
Hz. Aişe : Hicri:58/679 tarihinde vefat etmiştir. Rivayetleri Kur'an'a arz ve tenkitçiliğiyle yenilikçiislami düşünceye önemli katkılarda bulunur.
Muaviye : Hİcri:60/680 tarihinde vefat eder. Hz. Aliden sonra iktidarı ele geçirir. Emevi saltatının temellerini atar. ''Kader'' görüşünü resmi siyasi ideoloji haline getirir. Hz Hasan'la anlaşmasını tutmayarak yerine oğlu Yezid'i tayin eder, saltanatı başlatır.
Hz. Hüseyin :Hicri:61/682 tarihinde vefat etmiştir. Son İran kisrası II. Yezdücerd'in kızı Şahbanu ile evlenir. Muaviye'nin oğlu Yezid'e kıyam eder. Kerbela'da kanlı bir şekilde tüm ailesi ile birlikte kılıçtan geçirilerek şehid edilir.
Alkame bin Kays : Hicri:62/683 tarihinde vefat etmiştir. Küfe Ekolü'nden Abdullah bin Mes'ud'un talebesi sıfatı ile sivrilir.
Mesruk bin El-Ecda : Hicri:62/683 tarihinde vefat etmiştir. Küfe Ekolü'nün önemli bir siması olarak adını duyurur. Düşüncesinin oluşumunda Hz. Aişe'nin etkisi olur.
Amr el- Maksus : Hicri:62/683 tarihinde vefat etmiştir. Muaviye tarafından ortaya atılan ve Emevilerce resmi doktorin haline getirilen ''Yaptıklarımız Allah'ın kaderiyle olmaktadır'' tezine karşı çıkar, özgür irade'yi savunur. Yezid'in oğlu II. Muaviye'yi etkiliyerek Hilafetten ferağat etmesini sağlar.Bundan sorumlu tutularak Emevilerce diri diri toprağa gömülerek şehid edilir.
Nafi bin el-Ezrak :Hicri:65/685 tarihinde vefat etmiştir. ''İmamlar Kureyş'tendir'' iddiasına karşı çıkar. Hür seçimi savunur. Sertlik yanlısı katı tutumu nedeniyle ''Harici'' olarak yaftalanır. Emevilerce karşı ayaklanma baslatır ancak kanlı bir şekilde bastırılır ve şehid edilir.
Abdullah bin Abbas : Hicri:68/687 tarihinde vefat eder. Mekke'de İbni Abbas Ekolü olarak ünlenen okulun kurulmasını sağlar. İslam düşünce tarihi içinde ''tefsir'' denen yeniliği sistemli bir şekilde başlatır. Tefsirin'de şiir, lügat, rey, yabancı kültürlere ilgi, mitoloji, ve halk rivayetlerini çokça kullanılmasıyla düşünceye genişlik ve açılım getirir. Bir çok talebe yetiştirir.
Abdullah bin Zubeyr :Hicri:73/693 tarihinde vefat etmiştir. Mekke'de Emevilere kıyam eder. On yıl Emevilere rağmen bir çok bölgeyi kendine bağlayarak hüküm sürer. Muhasara altına alınarak kanlı bir şekilde bastırılır ve şehid edilir.
Kadı Şureyh :Hicri:78/698 tarihinde vefat etmiştir. 120 yaşında ölmüştür. Kufe'ye Hz. Ömer tarafından kadı olarak atanır. 75 yıl burada kadılık yapar. Hükümleriyle Küfe Ekolünün oluşmasına önemli katkılar sağlar.
Muhammed bin Hanefiyye : Hicri:80/700 tarihinde vefat etmiştir. Medine'de oluşturduğu ilim halkasında Mabed el-Cuheni, Vasıl bin Ata gibi bir çok yenilikçi şahsiyeti görüşleriyle etkiler. Emevilerin resmi kader doktorinine karşı özgür iradeyi savunur.
Muhammed bin Eş'as : Hicri:80/700 tarihinde vefat etmiştir. ''Emr-i bil'l Ma'ruf nehyi ani'l Münker'' ve ''Özgür İrade'' sloganlarını bayraklaştırarak ayaklanır. Ayaklanmasına Mabed el-Cuheni destek verir. Emevilerce kanlı bir şekilde baştırılarak şehid edilir.
Mabed-el Cuheni : Hicri : 80/ 700 tarihinde vefat etmiştir. ''Kader yoktur, olaylar olduğu anda bilinir'' diyen Mabed, Özgür İrade Ekolünün kurucusu olarak tanınır. Emevilerce Muhammed bin Eş'as ayaklanmasına katıldığı gerekçesiyle tutuklanır, işkence edilerek şehid edilir. ''Kaderiyye'' olarak yaftalanır ancak o bu yaftayı reddeder.
Zeynel Abidin : Hicri : 94/712 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Hüseyin'in Kerbela katliyamından kurtulan tek evladı olarak bütün dikkatler üzerinde toplanır. Ancak o siyasi olaylara karışmadan kendini ibadete verir. Bunun için Zeynel Abidin (İbadet edenlerin süsü) lakabıyla anılır. Oniki imamın 4. olarak kabul edilir.
İbrahim en-Nehai : Hicri : 95/715 tarihinde vefat etmiştir. Kufe'de oluşan ilmi çevre onunla birlikte ''Küfe Ekolü'' olarak anılmaya başlar.
Said bin Cubeyr : Hicri : 95/715 tarihinde vefat etmiştir. Siyasi olaylardan uzak durmasıyla tanınan Mekke'deki İbni Abbas Ekolü'nün Emevilere karşı ayaklanan talebesi olarak dikkatleri çeker. Emevi sultanıyla sarayda yaptığı tartışmalar büyük yankı uyandırır. Tutuklanarak şehid edilir.
Hasan bin Muhammed bin Hanefiyye : Hicri : 101/721 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Ali'nin hayatta kalan üçüncü oğlu Hasan, islam düşünce tarihinde etkisi uzun yıllar devam eden ''el-irca'' adlı kitabı yazar. Gaylan ed-Dımeşki'yi büyük ölçüde etkiler. İrca (Murcie) görüşüyle Mevali'nin haklarını savunur, Emevilerin tepkisini çeker.
Ömer bin Abdülaziz : Hicri : 101/721 tarihinde vefat etmiştir. Özgür İrade Ekolü'nün kurucularından Gaylan ed-Dımeşki'den etkilenir. Saltanat ailesine mensup olmasına rağmen işbaşına gelince kendisinin şeçilerek onaylanmasını ister. Gaylan'a fikirlerini uygulaması için görev verir. Emevi hadenanınca komplo kurularak zehirlenerek öldüğü rivayet edilir.
Mücahid : Hicri : 104/724 tarihinde vefat etmiştir. İbni Abbas Ekolü 'nün en önemli talebelerinden birisi olarak ünlenir. ''Rey'' yanlısı, ''Mutezili'' eğilimli olmakla yaftalanır.
İkrime : Hicri :107/727 tarihinde vefat etmiştir. İbni Abbas Ekolü'nün en önemli talebelerinden bir diğeri olarak tanınır. ''Harici'' olmakla yaftalanır.
Hasan-ı Basri : Hicri :110/730 tarihinde vefat etmiştir. Basra'nın müstakil ilim otoritesi olarak adını duyurur. Vaizlik, hatiplik, ve zahidlik özellikleriyle dikkat çeker. Emevi sultanına yazdığı ''Özgür İradeyi'' savunan risaleisyle büyük yankı uyandırır. Dünyevileşmeye karşı Ebuzer'i hatırlatan çıkışlar yapar. ''Ehl-Sünnet'', ''irca'' ve ''silahsız muhalefet'' görüşleriyle sünniliğin ilham kaynağı olur. Mu'tezile, Sunniler ve Tasavvufçular tarafından sahiplenilir.
Muhammed Bakır :Hicri :113/731 tarihinde vefat etmiştir. Zeynel Abidin'in oğludur. Onikinci imam'ın 5. olarak kabul edilir.
Gaylan ed-Dımeşki : Hicri :120/740 tarihinde vefat etmiştir. Özgür İrade Ekolü'nün Mabed el-Cuheni'den sonraki en ateşli savunucusu olarak dikkat çeker. ''Hayrın ve şerrin kulun kendisi tarafından yapılan özgür fiiller'' olduğunu savunur. Emevilerin resmi kader doktorinini şiddetle eleştirir. Hapse atılır, arkadaşı Salihle birlikte elleri, ayakları ve dili kesilerek şehid edilir.
İmam Zeyd : Hicri :122/740 tarihinde vefat etmiştir. Zeynel Abidin'in Mevali/Cariye'den olma oğludur. Hz. Hüseyin'den sonra Hüseyin soyunun uzun süren sessizliğini ilk bozan imam olarak dikkat çeker. Ayaklanması kanlı bir şekilde bastırılır. Naşı yakılır, külleri Fırat nehrine atılıp savrulur. Şia tarihi içinde ''Mu'tezili'' , ''Sünni'' eğilimli olmakla yaftalanır.
Ca'd bin Dirhem :Hicri : 124/742 tarihinde vefat etmiştir. Özgür iradeci ve tenzihçi görüşleriyle dikkat çeker. Görüşleriyle Emevilerin son halifesini etkiler. Bir Emevi süikasttı sonucu şehid edilir.
Cehm bin Saffan :Hicri : 128/746 tarihinde vefat etmiştir. Akılcı, zeki, kültürlü bir serbest düşünür olarak dikkat çeker. Allah'ın sıfatlarının ezeli olmıyacağını, Allah'ın görülemiyeceğini cennet ve cehennemin yok olacağı, kabir azabı, sorgu meleği, mizan, sırat köprüsü ve şefaatın hiçbir çeşidinin olmadığı, irca ve cerb vs. görüşleriilk defa söylem haline getirerek Mevali haklarını savunur. Sonraki yıllarda kimi görüşlerinin birbirine zıt gururplarca sahiplenmesi ilginç bulunur. Hür düşünce çığırının açılmasında bnüyük katkılar sağlar.
Vasıl bin Ata :Hicri : 131/748 tarihinde vefat etmiştir. Kelamcı, usul-u fıkıhçı, faaliyetçi hür düşüncelifikirleriyle Tehvid ve Adalet Ekolü' nün tohumunu atar.
Amr bin Ubeyd : Hicri : 144/761 tarihinde vefat etmiştir. Vasıl bin Ata ile birlikte Tevhid ve Adalet Ekolü'nün fikri temellerini inşa ederler.
Nefsu'z Zekiyye ve kardeşi İbrahim :Hicri : 145/761 tarihinde vefat etmiştir. Hz. Hasan soyundan gelen iki kardeş olarak Abbasi Devrimin'den sonra antlaşmaya uymayıp hilafet ellerinden alındığı gerekçesiyle ayaklanırlar. Devrinden önce Cafer-i Sadık hariç tüm guruplar (Abbasiler, Haşimiler,Şia(Cafer hariç), Tevhid ve Adalet gurupları, Ebu Hanife vs.) Nefsu'z Zekiyye'ye biat ederler. Ancak Abbasiler devrimden sonra tüm gurupları tasfiye eder. Nefsu'z Zekiyye Medine'de, kardeşi İbrahim Kufe'de kıyam ederler, kanlı bir şekilde bastırılarak şehid edilirler.
İsmail b. Cafer Sadık :Hicri : 145/761 tarihinde vefat etmiştir. Cafer-i Sadık'ın dört oğlundan babasından önce ölen oğludur. İsmailiyye Şiası ondan sonra başlar.
Cafer-i Sadik :Hicri : 148/765 tarihinde vefat etmiştir. İsna Aşeriyye mezhebi ona nisbet edilir. Oniki imam'ın 6.sı olarak kabul edilir. Emevi ve Abbasilere karşı şii/pasifist tavır takınır.
Ebu Hanife :Hicri : 150/768 tarihinde vefat etmiştir. Fıkıhçı, üsülçü, kelamcı, sivil, bağımsız, ortayolcu, hür düşünceli fikirleriyle ''Rey Ekolü'''nü sistemlestirir. Ticari ruha sahip, birey haklarını öne çıkaran yenilikçi/liberal bir fıkıh anlayışı geliştirir. Emevi ve Abbasilerin Kadılık teklifini rededer. Abbasiler tarafından zindanda işkence altında şehid edilir.
İbni Ishak:Hicri : 151/768 tarihinde vefat etmiştir. Siyer ve meğazi üzerine ilk tarih kitabını yazar. Eserlerikaybolmuş olmasına rağmen İbni Hişam büyük bir bölümünü devam ettirir.
İbrahim bin Ethem :Hicri : 160/777 tarihinde vefat etmiştir. Evlenmeme, dünyayı boş verme, fukaralık vs. esas alan çileli bir tasavvufu savunur. ''Melamilik'' (kendini hakir görme) anlayışını yayar.
Malik bin Enes :Hicri : 179/795 tarihinde vefat etmiştir. Yenilikçi akımların tümüne birden tavır alır. Kelamı bid'at sayar. Özellikle Yenilikçi ''Ehl-i Hadis Ekolü''ne karşı Gelenekçi ''Ehl-i Hadis Ekolünü''nün yükselen imamı olur.
Ebu Yusuf :Hicri : 182/798 tarihinde vefat etmiştir. Hocası Ebu Hanife'nin ölümünden sonra ilk kez ihdas edilen Abbasi Başkadılığı'na (Kadı'l Kudat) getirilir. Hanefilik, Abbasilerin resmi mezhebi olur. Ebu Yusuf ''Kitabu-l Haraç''ı yazar. O dönemlere ait İslam Devleti anlayışını yansıtması bakımından İbnu'l Makaffa'nın, ilk Abbasi halifesine yazdığı kitapla birlikte dönemin ilkleri arasına girer.
Musa Kazım: Hicri : 183/799 tarihinde vefat etmiştir. Oniki imam'ın 7.si olarak kabul edilir. Ababsi yönetimince uzun süre göz hapsinde tutulur. Bugün türbesi Bağdat'ın Kazımıyye mahallesindedir.