Koronavirüs önlemleri nedeniyle iptal edilen konserler, turneler müzik dinleme alışkanlıklarını da dönüştürdü. Tüm dünyada plak satışları 2020’de son 30 yılın en yüksek seviyesine ulaştı. Küresel trendin Türkiye’yi de etkilediğini belirten Kontra Plak’ın sahibi Okan Aydın, plak gelirlerinin CD’leri geride bıraktığını söyledi. Aydın “Evde geçirilen zamanın artması ve dükkanlarını kapatmak zorunda kalan satıcıların çevrimiçi platformlara taşınması itici güç oldu” dedi.
Alışkanlıkların dijital mecralara evrildiği Kovid sürecinde plak satışlarında patlama yaşandığı ortaya çıktı. En son 1989’da iyi satış yapan plak şirketleri 2020’de son 30 yılın en yüksek cirosuna ulaştı. Salgında Türkiye’de de plaklara ilgide artış olduğunu söyleyen Kontra Plak’ın sahibi Okan Aydın “Evde geçirilen zamanın artması ve dükkanlarını kapatmak zorunda kalan satıcıların çevrimiçi platformlara taşınması itici güç oldu” dedi.
Salgın sürecinde dinleyicilerin müzik satın alma alışkanlıkları değişti, klasik plaklar müzik CD satışlarını geçerek son 30 yılın en yüksek cirosuna ulaştı. Dünya genelinde müzik kayıt sanayisini temsil eden Uluslararası Fonografik Endüstrisi Federasyonu (IFPI) verilerine göre, plak satışları şirketlere 1980’lerden bu yana ilk kez müzik CD’lerinden daha fazla para kazandırdı.
Plak satışlarında, Avrupa ülkeleri arasında yüzde 30’la en çok İngiltere’de artış gözlendiği ve pazarın 86,5 milyon sterline ulaştığı belirtilirken, müzikseverlerin sadece efsanevi Amerikan-İngiliz rock grubu Fleetwood Mac’in Rumors (1977) albümü gibi nostaljik plakları değil, Kylie Minogue, Harry Styles gibi sanatçıların yeni basım plaklarını da tercih ettiği vurgulandı.
IFPI’nin CEO’su Frances Moore yaşanan artışı “Dünyada büyük çoğunluk karantinada ve canlı müzik ortamları kapalıyken, dünyanın hemen hemen her köşesinde çoğu hayran plaklar yoluyla müzik dinlemenin keyfini çıkardı” ifadeleriyle değerlendirdi.
TÜRKİYE’DE DE PLAKLAR CD’LERİ GERİDE BIRAKTI
Yurt dışında nostaljik plaklara karşı artan ilginin ardından Türkiye’deki durumu KARAR’a değerlendiren Kontra Plak’ın sahibi Okan Aydın, son 10 yılda yurt içinde de belirgin bir artış olduğunu söylüyor.
Aydın, 2020’de plak gelirlerinin CD’leri geride bıraktığını vurgulayarak “Pandeminin etkisiyle evde geçirilen zamanın artması ve dükkanlarını kapatmak zorunda kalan satıcıların kataloglarını çevrimiçi platformlara taşıması buradaki ekstra itici güç oldu” yorumunu yapıyor.
Aydın, globalde toplam müzik gelirlerinin sadece beşte birinin fiziki satışlardan elde edildiğinin altını çizerek, şunları kaydediyor: “Türkiye’de paralel bir seyir olduğunu söylemek mümkün olsa da ana tabloyu olumsuz etkileyen bazı faktörlerin de altını çizmeli.
Özellikle ekonomik dalgalanmalar ve kurdaki dengesizlik, az sayıdaki ana dağıtımcının tedarik ve fiyatlandırmadaki zayıf performansları, iç piyasadaki hareketlenmeden pay kapmak adına yapılan kalitesiz işler ve piyasaya sürülen pek çok yeni albümün sadece az bir kısmının plak olarak basılması bu olumsuzlukların en önemlileri.”
Öte yandan plağa olan ilgiyi sadece ‘nostalji’ üzerinden okumamak gerektiğini belirten Aydın, şu değerlendirmeyi yapıyor:
“Pazarın önemli bir kısmını ikinci el plak satışları oluştursa da buradaki ana dinamik plağın sunduğu zengin içerikle ilintili. Buradan hareketle hem plağa olan ilginin hem de özellikle iç piyasada yeni, yeniden basılan plak sayısının önümüzdeki dönemde de limitli de olsa artmaya devam edeceğine inanıyorum.”
KASET SATIŞLARI DA YÜZDE 5 ARTTI
Kaset gelirleri de 2020’de yüzde 4,4’lük küçük bir artış yaşadı ve 2003’ten bu yana 150 binin üzerindeki en büyük satış hacminin bir sonucu olarak 8,2 milyon euroya ulaştı. Amerika Kayıt Endüstrisi’nin son raporuna göre ise salgın nedeniyle insanların eve sıkışıp kaldığı dönemde Spotify, Amazon Music ve Apple Music gibi müzik akışı hizmetlerine ortalama ücretli abonelik sayısı 2019’un ilk yarı ortalamasına göre yüzde 24 arttı.
1 Fleetwood Mac – Rumors-1977 2020’NİN İLK 5’İ
2 Oasis - (What’s the Story) Morning Glory?-1995
3 Amy Winehouse – Back to Black 2006
4 Harry Stilleri - İnce Çizgi
5 Kylie Minogue – Disco-2020
6 AC / DC - Power Up-2020
Alışkanlıkların dijital mecralara evrildiği Kovid sürecinde plak satışlarında patlama yaşandığı ortaya çıktı. En son 1989’da iyi satış yapan plak şirketleri 2020’de son 30 yılın en yüksek cirosuna ulaştı. Salgında Türkiye’de de plaklara ilgide artış olduğunu söyleyen Kontra Plak’ın sahibi Okan Aydın “Evde geçirilen zamanın artması ve dükkanlarını kapatmak zorunda kalan satıcıların çevrimiçi platformlara taşınması itici güç oldu” dedi.
Salgın sürecinde dinleyicilerin müzik satın alma alışkanlıkları değişti, klasik plaklar müzik CD satışlarını geçerek son 30 yılın en yüksek cirosuna ulaştı. Dünya genelinde müzik kayıt sanayisini temsil eden Uluslararası Fonografik Endüstrisi Federasyonu (IFPI) verilerine göre, plak satışları şirketlere 1980’lerden bu yana ilk kez müzik CD’lerinden daha fazla para kazandırdı.
Plak satışlarında, Avrupa ülkeleri arasında yüzde 30’la en çok İngiltere’de artış gözlendiği ve pazarın 86,5 milyon sterline ulaştığı belirtilirken, müzikseverlerin sadece efsanevi Amerikan-İngiliz rock grubu Fleetwood Mac’in Rumors (1977) albümü gibi nostaljik plakları değil, Kylie Minogue, Harry Styles gibi sanatçıların yeni basım plaklarını da tercih ettiği vurgulandı.
IFPI’nin CEO’su Frances Moore yaşanan artışı “Dünyada büyük çoğunluk karantinada ve canlı müzik ortamları kapalıyken, dünyanın hemen hemen her köşesinde çoğu hayran plaklar yoluyla müzik dinlemenin keyfini çıkardı” ifadeleriyle değerlendirdi.
TÜRKİYE’DE DE PLAKLAR CD’LERİ GERİDE BIRAKTI
Yurt dışında nostaljik plaklara karşı artan ilginin ardından Türkiye’deki durumu KARAR’a değerlendiren Kontra Plak’ın sahibi Okan Aydın, son 10 yılda yurt içinde de belirgin bir artış olduğunu söylüyor.
Aydın, 2020’de plak gelirlerinin CD’leri geride bıraktığını vurgulayarak “Pandeminin etkisiyle evde geçirilen zamanın artması ve dükkanlarını kapatmak zorunda kalan satıcıların kataloglarını çevrimiçi platformlara taşıması buradaki ekstra itici güç oldu” yorumunu yapıyor.
Aydın, globalde toplam müzik gelirlerinin sadece beşte birinin fiziki satışlardan elde edildiğinin altını çizerek, şunları kaydediyor: “Türkiye’de paralel bir seyir olduğunu söylemek mümkün olsa da ana tabloyu olumsuz etkileyen bazı faktörlerin de altını çizmeli.
Özellikle ekonomik dalgalanmalar ve kurdaki dengesizlik, az sayıdaki ana dağıtımcının tedarik ve fiyatlandırmadaki zayıf performansları, iç piyasadaki hareketlenmeden pay kapmak adına yapılan kalitesiz işler ve piyasaya sürülen pek çok yeni albümün sadece az bir kısmının plak olarak basılması bu olumsuzlukların en önemlileri.”
Öte yandan plağa olan ilgiyi sadece ‘nostalji’ üzerinden okumamak gerektiğini belirten Aydın, şu değerlendirmeyi yapıyor:
“Pazarın önemli bir kısmını ikinci el plak satışları oluştursa da buradaki ana dinamik plağın sunduğu zengin içerikle ilintili. Buradan hareketle hem plağa olan ilginin hem de özellikle iç piyasada yeni, yeniden basılan plak sayısının önümüzdeki dönemde de limitli de olsa artmaya devam edeceğine inanıyorum.”
KASET SATIŞLARI DA YÜZDE 5 ARTTI
Kaset gelirleri de 2020’de yüzde 4,4’lük küçük bir artış yaşadı ve 2003’ten bu yana 150 binin üzerindeki en büyük satış hacminin bir sonucu olarak 8,2 milyon euroya ulaştı. Amerika Kayıt Endüstrisi’nin son raporuna göre ise salgın nedeniyle insanların eve sıkışıp kaldığı dönemde Spotify, Amazon Music ve Apple Music gibi müzik akışı hizmetlerine ortalama ücretli abonelik sayısı 2019’un ilk yarı ortalamasına göre yüzde 24 arttı.
1 Fleetwood Mac – Rumors-1977 2020’NİN İLK 5’İ
2 Oasis - (What’s the Story) Morning Glory?-1995
3 Amy Winehouse – Back to Black 2006
4 Harry Stilleri - İnce Çizgi
5 Kylie Minogue – Disco-2020
6 AC / DC - Power Up-2020