Lastik basıncı kaç olmalı?
Araç kullanıcılarının sıkça sorduğu sorulardan biri olan lastik basıncı kaç olmalı aslında tamamen aracı üreten firma yetkilileri tarafından belirlenen ve belirlenen bu esaslara uyulması gereken bir konudur. B tipi araç lastiklerinde farklı kullanım ihtiyaçlarına ve çevre koşullarına göre farklı basınç uygulamaları söz konusu olsa da, lastik kullanımında tercih edilecek basınç aralığının muhakkak üretici firma tarafından tavsiye edilen aralıkta olması gerekir. Araç üreticileri geliştirdikleri tüm yeni modellerde araç motoru ve güvenlik ile ilgili testler yaptığı gibi, aracın ideal kullanımını sağlayacak lastik basınçları üzerine de çalışmalar yapar. Bu nedenle gerek güvenli bir sürüş gerekse de yakıt tasarrufu için üretici firmanın tavsiyeleri dikkate alınmalıdır.
Lastik boyutlarına ve araç modeline göre değişen lastik basınç aralığı genel olarak; aracın sürücü kapısı kenarında, yakıt deposunun kapağında ve aracın teknik kullanım kataloğunda yer alır. Lastiklerin dış yüzey alanı ve yapısı yol tutuşu ile yakıt sarfiyatına doğrudan etki ettiği gibi, iç katmanda yer alan kauçuk bazlı katman da lastiğin ve dolayısı ile aracın performansında etkilidir. Bu nedenle lastik basıncını ayarlarken lastiği üreten firmanın da tavsiye ettiği aralığa uymak gerekir. Lastiğin iç katmanında yer alan kauçuk katkılı iç katman üretim sonrasında hava kaçırmayan bir özelliğe sahip olsa da, kullanıma bağlı olarak zamanla iç katman hava kaçırmaya başlar.
Sert yol koşulları, yanlış sürüş tekniği, mevsimsel faktörler ve diğer birçok nedenden ötürü yıpranan iç katman kauçuğu, belirli bir zaman diliminden sonra az oranda olsa da hava kaçırmaya başlayacaktır. İç katmanın zamanla artan bir oranda hava kaçırmaya başlaması, tüm sürücülerin lastik basıncını düzenli aralıklarla kontrol etmesini gerektirir. Araç ve lastik üreticilerinin tavsiye ettiği basınç aralıklarına uyulması halinde dahi her araç kullanımından önce lastik basınçlarının kontrol edilmesi, güvenlik ve yakıt tasarrufu açısından büyük önem taşır. İç katmanın araç hareket halinde değilken dahi hava kaçırabileceği unutulmamalı ve en az ayda iki defa lastik basınç kalibrasyonu kontrol edilmelidir.
Araç sürücülerinin lastik basınçlarını kontrol etmek için genellikle benzin istasyonlarını kullanması, hava basınç konfigürasyonunun çoğu zaman benzin alırken kontrol edilmesine neden olur. Günümüzde bir kibrit kutusu büyüklüğünde hava basınç kontrolörleri olduğundan, her sürücünün bu tip hava saati ekipmanları edinmesi ve böylece lastik basınçlarını dilediği zaman kontrol edebilme imkanına sahip olması önemlidir. Doğru basınç aralığında kullanılmayan lastiklerin yere temas ettiği yüzeyde bozulmalar yaşanmasına neden olduğu ve bu durumunda güvenlik açısından büyük risk almak anlamına geldiği unutulmamalıdır.
Araç kullanıcılarının sıkça sorduğu sorulardan biri olan lastik basıncı kaç olmalı aslında tamamen aracı üreten firma yetkilileri tarafından belirlenen ve belirlenen bu esaslara uyulması gereken bir konudur. B tipi araç lastiklerinde farklı kullanım ihtiyaçlarına ve çevre koşullarına göre farklı basınç uygulamaları söz konusu olsa da, lastik kullanımında tercih edilecek basınç aralığının muhakkak üretici firma tarafından tavsiye edilen aralıkta olması gerekir. Araç üreticileri geliştirdikleri tüm yeni modellerde araç motoru ve güvenlik ile ilgili testler yaptığı gibi, aracın ideal kullanımını sağlayacak lastik basınçları üzerine de çalışmalar yapar. Bu nedenle gerek güvenli bir sürüş gerekse de yakıt tasarrufu için üretici firmanın tavsiyeleri dikkate alınmalıdır.
Lastik boyutlarına ve araç modeline göre değişen lastik basınç aralığı genel olarak; aracın sürücü kapısı kenarında, yakıt deposunun kapağında ve aracın teknik kullanım kataloğunda yer alır. Lastiklerin dış yüzey alanı ve yapısı yol tutuşu ile yakıt sarfiyatına doğrudan etki ettiği gibi, iç katmanda yer alan kauçuk bazlı katman da lastiğin ve dolayısı ile aracın performansında etkilidir. Bu nedenle lastik basıncını ayarlarken lastiği üreten firmanın da tavsiye ettiği aralığa uymak gerekir. Lastiğin iç katmanında yer alan kauçuk katkılı iç katman üretim sonrasında hava kaçırmayan bir özelliğe sahip olsa da, kullanıma bağlı olarak zamanla iç katman hava kaçırmaya başlar.
Sert yol koşulları, yanlış sürüş tekniği, mevsimsel faktörler ve diğer birçok nedenden ötürü yıpranan iç katman kauçuğu, belirli bir zaman diliminden sonra az oranda olsa da hava kaçırmaya başlayacaktır. İç katmanın zamanla artan bir oranda hava kaçırmaya başlaması, tüm sürücülerin lastik basıncını düzenli aralıklarla kontrol etmesini gerektirir. Araç ve lastik üreticilerinin tavsiye ettiği basınç aralıklarına uyulması halinde dahi her araç kullanımından önce lastik basınçlarının kontrol edilmesi, güvenlik ve yakıt tasarrufu açısından büyük önem taşır. İç katmanın araç hareket halinde değilken dahi hava kaçırabileceği unutulmamalı ve en az ayda iki defa lastik basınç kalibrasyonu kontrol edilmelidir.
Araç sürücülerinin lastik basınçlarını kontrol etmek için genellikle benzin istasyonlarını kullanması, hava basınç konfigürasyonunun çoğu zaman benzin alırken kontrol edilmesine neden olur. Günümüzde bir kibrit kutusu büyüklüğünde hava basınç kontrolörleri olduğundan, her sürücünün bu tip hava saati ekipmanları edinmesi ve böylece lastik basınçlarını dilediği zaman kontrol edebilme imkanına sahip olması önemlidir. Doğru basınç aralığında kullanılmayan lastiklerin yere temas ettiği yüzeyde bozulmalar yaşanmasına neden olduğu ve bu durumunda güvenlik açısından büyük risk almak anlamına geldiği unutulmamalıdır.