Araç sahiplerinin dikkatini çeken bu konunun, basit sayılabilecek ve de mantıklı bir açıklaması var.
Aracın vites kutusunda pek çok dişli mevcuttur. Vites kolu farklı pozisyonlara getirilerek söz konusu dişlilerin bir bölümü devreye alınır, gerekli olmayanlar ise birbirlerinden ayrılarak devre dışı bırakılır. Aracın ters yönde hareket etmesini sağlayan dişliler öbür dişlilerden yapı anlamında farklıdır. Öteki dişliler helis dişliyken, geri vites dişlileri ise düz dişlidir.
Düz dişliyle helis dişli arasındaki fark şöyle özetlenebilir:
l l l l l l l l l l l l
Şekil 1-A
.\\\\\\\\\\\\\\’
Şekil 1-B
Dişliler, hareketi iletmeye yarayan dişleri olan disk biçimindeki metal parçalardır. Bir dişliye yandan bakıldığında, şayet düz dişli ise dişler Şekil 1-A'daki gibi gözükür. Helis dişliler ise, dişleri dişli eksenine açılı olacak biçimde açıldığından Şekil 1-B'deki gibidir.
İleri viteslerde helis dişli kullanılmasının nedenleri:
1. Helis dişlilerde sürtünme nispeten daha az gerçekleştiğinden, ısınma problemi çok daha az olur.
2. Helis dişlilerin ömrü, düz dişlilere kıyasla çok daha uzundur.
3. Helis dişliler, daha az gürültü oluşturur.
4. Helis dişliler nispeten daha az vibrasyon ve sarsıntıya sebep olurlar.
Geri vites için düz dişli kullanılmasının sebebi ise, ekonomik olmasıdır. Helis dişlinin yapımı düz dişliye kıyasla çok daha zor ve pahalıdır. Kısa zamanlı kullanıma sahip geri vites dişlisinde helis dişli kullanımı, aracın ömrü süresince yapacağı yakıt tasarrufuna nazaran çok fazla imalat maliyeti getirir. Aracın ömrü boyunca gideceği birkaç kilometrelik geri vites mesafesinde oluşturacağı ses, titreşim ve ısınma ise çok da mühim değildir. Dahası çıkardığı ses öbür otomobillerin sürücüleri tarafından bir tür ikaz sinyali olarak algılandığından, tercih dahi edilir. Hiç kimse, yalnızca geri viteste gitmek üzere araç satın almayacağına göre, yüz binlerce km ömrü bulunan bir dişli kullanmak çok mantıklı değildir
Aracın vites kutusunda pek çok dişli mevcuttur. Vites kolu farklı pozisyonlara getirilerek söz konusu dişlilerin bir bölümü devreye alınır, gerekli olmayanlar ise birbirlerinden ayrılarak devre dışı bırakılır. Aracın ters yönde hareket etmesini sağlayan dişliler öbür dişlilerden yapı anlamında farklıdır. Öteki dişliler helis dişliyken, geri vites dişlileri ise düz dişlidir.
Düz dişliyle helis dişli arasındaki fark şöyle özetlenebilir:
l l l l l l l l l l l l
Şekil 1-A
.\\\\\\\\\\\\\\’
Şekil 1-B
Dişliler, hareketi iletmeye yarayan dişleri olan disk biçimindeki metal parçalardır. Bir dişliye yandan bakıldığında, şayet düz dişli ise dişler Şekil 1-A'daki gibi gözükür. Helis dişliler ise, dişleri dişli eksenine açılı olacak biçimde açıldığından Şekil 1-B'deki gibidir.
İleri viteslerde helis dişli kullanılmasının nedenleri:
1. Helis dişlilerde sürtünme nispeten daha az gerçekleştiğinden, ısınma problemi çok daha az olur.
2. Helis dişlilerin ömrü, düz dişlilere kıyasla çok daha uzundur.
3. Helis dişliler, daha az gürültü oluşturur.
4. Helis dişliler nispeten daha az vibrasyon ve sarsıntıya sebep olurlar.
Geri vites için düz dişli kullanılmasının sebebi ise, ekonomik olmasıdır. Helis dişlinin yapımı düz dişliye kıyasla çok daha zor ve pahalıdır. Kısa zamanlı kullanıma sahip geri vites dişlisinde helis dişli kullanımı, aracın ömrü süresince yapacağı yakıt tasarrufuna nazaran çok fazla imalat maliyeti getirir. Aracın ömrü boyunca gideceği birkaç kilometrelik geri vites mesafesinde oluşturacağı ses, titreşim ve ısınma ise çok da mühim değildir. Dahası çıkardığı ses öbür otomobillerin sürücüleri tarafından bir tür ikaz sinyali olarak algılandığından, tercih dahi edilir. Hiç kimse, yalnızca geri viteste gitmek üzere araç satın almayacağına göre, yüz binlerce km ömrü bulunan bir dişli kullanmak çok mantıklı değildir