OTOMOTRİS a. (fr. automotrice). Dy. Raylar üzerinde kendi kendine hareket edebilen demiryolu taşıtı. (Otomotris terimi genellikle elektrik enerjisiyle çalışan taşıtlar için kullanılır.)
Otomotrisler demiryolu, tramvay ve metro işletmelerince kullanılır ve hızlı bir trafik olanağı sağlar.
Banliyö hatlarında çalışan özdevinimli katarlar, bir otomotris ile bir ya da iki römorktan oluşan ve biçim bakımından değişmeyen kısa dizilerdir. Otomotrisler teknik olarak elektrikli lokomotiflerle benzer biçimde donatılmışlardır; bununla birlikte otomotrislerde hız rölelerinin denetimi altında çalışan otomotik bir ilk hareket düzeni bulunur. Otomotris, bir yolcu vagonu ile lokomotifin niteliklerini birleştirir. Bu taşıtın yararı şehiriçi ve şehirlerarası taşımacılıkta çok kısa bir zamanda anlaşılmıştır. Kullanım esnekliği ve yetkinlikleri bir ya da birkaç römork ekleyerek birçok taşıttan meydana gelen katarlar oluşturmaya olanak verir. Genellikle bütün demiryolu işletmeleri şehir merkezlerinin büyük bir yayılma göstermesi nedeniyle banliyö hatlarını otomotrislerle takviye etme yoluna gitmektedir. Ancak otomotrislerin kapasitelerinin sınırlı olması nedeniyle, uzun güzergâhlarda bir lokomotifin çektiği vagonlardan oluşan klasik trenler kullanılmaktadır.
Günümüzde, otomotris kullanımı saatte 200 ile 300 km arasındaki hızlarda seyretmeye olanak veren özel hatların sözko-nusu olmasıyla yeniden gündeme gelmiştir. Gerçekten de otomotris kullanımı, gücü tüm dingiller üzerine dağıtmaya olanak verir; özdevinimli bir dizi, otomotris sayısı ne olursa olsun sabit bir güç/ağırlık oranına sahiptir. Dolayısıyla devindirici dingil sayısındaki artış daha yüksek bir toplam aderans kullanmaya olanak verir. Bu etmen, yüksek hızlarda bütün diğer sistemlerden daha etkili olan elektrikli fren sisteminin kullanımı sayesinde frenleme için de son derece uygun koşullar yaratır. Japonya'da, yeni kurulan Tokaido ve Sanyo hatlarında elektrikli otomotrisler kullanılmaktadır. italyan demiryolları da yeni açılan Roma-Floransa hattında elektrikli oto-motrisleri hizmete sokmuştur. 1972'den bu yana italya, ingiltere ve Fransa'da kullanılmakta olan katarlar yeni hatlarda saatte 200 km hızla seyredebilecek trenlerin ilk habercileridir.
Otomotrisler demiryolu, tramvay ve metro işletmelerince kullanılır ve hızlı bir trafik olanağı sağlar.
Banliyö hatlarında çalışan özdevinimli katarlar, bir otomotris ile bir ya da iki römorktan oluşan ve biçim bakımından değişmeyen kısa dizilerdir. Otomotrisler teknik olarak elektrikli lokomotiflerle benzer biçimde donatılmışlardır; bununla birlikte otomotrislerde hız rölelerinin denetimi altında çalışan otomotik bir ilk hareket düzeni bulunur. Otomotris, bir yolcu vagonu ile lokomotifin niteliklerini birleştirir. Bu taşıtın yararı şehiriçi ve şehirlerarası taşımacılıkta çok kısa bir zamanda anlaşılmıştır. Kullanım esnekliği ve yetkinlikleri bir ya da birkaç römork ekleyerek birçok taşıttan meydana gelen katarlar oluşturmaya olanak verir. Genellikle bütün demiryolu işletmeleri şehir merkezlerinin büyük bir yayılma göstermesi nedeniyle banliyö hatlarını otomotrislerle takviye etme yoluna gitmektedir. Ancak otomotrislerin kapasitelerinin sınırlı olması nedeniyle, uzun güzergâhlarda bir lokomotifin çektiği vagonlardan oluşan klasik trenler kullanılmaktadır.
Günümüzde, otomotris kullanımı saatte 200 ile 300 km arasındaki hızlarda seyretmeye olanak veren özel hatların sözko-nusu olmasıyla yeniden gündeme gelmiştir. Gerçekten de otomotris kullanımı, gücü tüm dingiller üzerine dağıtmaya olanak verir; özdevinimli bir dizi, otomotris sayısı ne olursa olsun sabit bir güç/ağırlık oranına sahiptir. Dolayısıyla devindirici dingil sayısındaki artış daha yüksek bir toplam aderans kullanmaya olanak verir. Bu etmen, yüksek hızlarda bütün diğer sistemlerden daha etkili olan elektrikli fren sisteminin kullanımı sayesinde frenleme için de son derece uygun koşullar yaratır. Japonya'da, yeni kurulan Tokaido ve Sanyo hatlarında elektrikli otomotrisler kullanılmaktadır. italyan demiryolları da yeni açılan Roma-Floransa hattında elektrikli oto-motrisleri hizmete sokmuştur. 1972'den bu yana italya, ingiltere ve Fransa'da kullanılmakta olan katarlar yeni hatlarda saatte 200 km hızla seyredebilecek trenlerin ilk habercileridir.