• ÇTL sistemimiz sıfırlandı ve olumlu değişiklikler yapıldı. Detaylar için: TIKLA

Sevk irsaliyesi

-araz-

EYVALLAH...
V.I.P
1. Sevk irsaliyesi tanımı: Satılmış ya da satılmak üzere olan bir malın, bir adresten diğerine naklinde ya da aynı işletmeye ait işyerleri arasında taşınmasında düzenlenen ve üzerinde gönderilen malın konusu, birimi ve malın kime ait olduğunun yazıldığı belgeye sevk irsaliyesi denir.

2. Sevk irsaliyesinde bulunması gereken bilgiler:
- Sevk irsaliyesi ibaresi,
- Maliye Bakanlığı klişesi veya noter tasdik mührü şekli,
- Gönderilen malın cinsi ve miktarı,
- İrsaliyeyi düzenleyen mükellefin; adı, soyadı ile varsa ticaret unvanı, iş adresi,vergi dairesi ve hesap numarası,
- Müşterinin adı, ticaret unvanı, adresi varsa vergi dairesi ve hesap numarası,
- Mükellefin diğer iş yerine veya satılmak üzere bir alıcıya (müşteriye) gönderdiği hâllerde malın kime ve nereye gönderildiği,
- Malın, taşıyana teslim tarihi ve müteselsil irsaliye numarası,
- Düzenleyenin, malı alan ve teslim edenin imzaları

Bu açıklamalara göre:
- Sevk irsaliyesine bağlı olarak düzenlenen faturalarda sevk irsaliyesi düzenlenme tarihinin olması hâlinde, ayrıca sevk tarihinin yer almasına gerek bulunmamaktadır.
- Birden fazla irsaliyenin birleştirilerek tek bir fatura düzenlenmesi durumunda da düzenlenme tarihleri ve numaraların tümünün faturada yer alması hâlinde ayrıca sevk tarihinin yer almasına gerek bulunmamaktadır.
- Stok programlarından emtia çıkış işlemlerinin yapılması sırasında sevk irsaliyesi düzenlenme tarihinin esas alınması gerekmektedir.
- Sevk irsaliyesinde tanzim tarihi ile sevk tarihi arasındaki gün farkının ay değişikliğine sebep olması hâlinde de buna bağlı fatura düzenlenme süresi, sevk irsaliyesinin düzenlenme tarihinden itibaren azami 7 günün esas alınması gerekmektedir.

3. Sevk irsaliyesi düzenleme zorunluluğu: Satılan mal satıcı tarafından taşınırsa, sevk irsaliyesi satıcı tarafından, alıcı tarafından
taşınması halinde de alıcı tarafından düzenlenir.. Sevk irsaliyesi en az üç nüsha olarak düzenlenir ve iki nüshası mutlaka emtiayı (malı) taşıyan taşıtta bulundurulur. En az üç nüsha olarak düzenlenmeyen sevk irsaliyeleri hiç düzenlenmemiş sayılır. Belgenin düzenlenme tarihi ile fiili sevk tarihi ayrı ayrı yer alacaktır. Düzenlenme tarihi ile sevk tarihinin aynı gün olması halinde de bu tarihler ayrı ayrı kaydedilecektir. Tarihlerden biri yazılmazsa belge hiç düzenlenmemiş sayılacaktır

sevk-irsaliyesi.webp
 
Sevk İrsaliyesi

Sevk irsaliyesi mal hareketlerini kavrayabilmek ve bu suretle vergi kayıp ve kaçağını önlemek amacına yönelik olarak düzenlenen bir belgedir. Bir malın bir yerden diğer bir yere nakledildiğini gösteren ve taşınan malın kim tarafından, nereye ve kime taşındığını, taşınan malın miktarı ve mahiyetinin ne olduğunu belirten ticari bir belgedir.
Satılan malın bir yerden bir yere nakli sırasında mutlaka sevk irsaliyesi düzenlenmesi gerekir. Düzenlenen sevk irsaliyesinin malın taşınması sırasında taşıtta bulundurulması şart olup, malın nereye ve kime gönderildiği düzenlenen irsaliyede belirtilmesi gerekir.
Sevk irsaliyesi ile ilgili esaslar VUK’nun 230’ncu maddesinin 5 numaralı bendinde hüküm altına alınmıştır. Taşınan malın fiyat ve bedeli hariç faturaya yazılması gereken bilgilerin sevk irsaliyesine de yazılması gerekir. Bir başka deyişle sevk irsaliyesinde taşınan malın birim fiyatı ile değerinin gösterilmesi gerekmemekte, bunun dışında faturada yer alması gereken bilgilerin sevk irsaliyesinde de yazılı olması zorunlu bulunmaktadır.
Sevk irsaliyesi malın alıcıya teslim edilmek üzere, satıcı tarafından taşınması veya taşıttırılması durumunda satıcı tarafından düzenlenmesi, malın alıcı tarafından taşınması veya taşıttırılması halinde ise alıcı tarafından düzenlenmesi gerekmektedir.
Mükellefin muhtelif işyerleri arasında malın taşınması veya satılmak üzere komisyoncu ya da aracılara gönderilmesi halinde de sevk irsaliyesinin düzenlenmesi gerekir. Bu durumda irsaliyede, malın gönderildiği adresin mükellefe ait işyeri olduğu hususunun, mal aracı ya da komisyoncuya gönderilmesi durumunda ise gönderilen kişinin aracı ya da komisyoncu olduğunun belge üzerinde belli edilmesi zorunludur.
Malın nihai tüketiciler tarafından, tüketim amacıyla perakende olarak satın alınması durumunda, satın alınan malın tüketiciler tarafından taşınması veya taşıttırılması ve fatura ya da perakende satış vesikasının düzenlenmiş olması şartıyla sevk irsaliyesinin düzenlenmesi zorunluluğu bulunmamaktadır. Örneğin evinde kullanmak üzere bir kişinin beyaz eşya satın alması durumunda, söz konusu beyaz eşyanın satın alan tarafından taşıması veya ücretini vermek suretiyle taşıttırılması halinde ve satın alınan eşyanın fatura veya perakende satış belgesinin düzenlenmiş olması şartıyla sevk irsaliyesi düzenlenmesi gerekmemektedir.

Nihai tüketicilere satılan mal veya eşyalar ile ilgili olarak sevk irsaliyesi düzenlenmemesinin koşulu;
-Malın tüketim amacı ile alınmış olması,
-Tüketici tarafından taşınması veya taşıttırılması,
-Malın alındığı sırada fatura veya perakende satış vesikasının düzenlenmiş, olmasıdır.​

Maliye Bakanlığı kendisine tanınan yetkiye dayanarak irsaliyeli fatura adı altında bir düzenleme getirmiş bulunmaktadır. Mükelleflerce en az üç örnek olarak düzenlenecek irsaliyeli faturanın kullanılması halinde ayrıca sevk irsaliyesi düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. Maliye Bakanlığınca yapılan düzenleme uyarınca, bu usulü seçen mükellefler takvim yılı geçmedikçe fatura ve sevk irsaliyesini ayrı ayrı düzenleyemezler.
 
Geri
Top