SUNUM NEDİR? Bilgileri yenileyen, pekiştiren, hatırlatan,önemli noktaları öne çıkaran;bir çalışma sonucunu açıklayan; anket sonuçlarını ifade eden, laboratuvar araştırmalarını sunan, önemli olay ve olguları dile getirmek için yapılan konuşmalara SUNUM denir.
Bir sunumun üç ayağı vardır.
Başarılı bir sunumun üç taraf üzerinde de farklı etkileri vardır.
Sunum türlerine tek tek değinelim.
1- RESMİ SUNUM: Bir dinleyici topluluğu karşısında belli bir konuda yapılan konuşmalardır.Konuşmacı sunum sürecini kontrol eder,sözü kesilmediği için de en kolay sunum yoludur.
2- RESMİ OLMAYAN SUNUM: Bu günün iş dünyasında çoğu sunum ,az sayıda dinleyici karşısında yapılan gayri resmi çalışmalardır.Amaç dinleyicilerin bilgisini artırmaktır. Dinleyicilerden her hangi bir eylem beklenmez. Yani soru gelmez.
3- BİRE BİR SUNUM: En sık karşılaşılan sunum fırsatları, bire bir olanıdır. Bu tür sunumlar karşılıklı konuşma biçiminde gerçekleşir. Ancak pek çok kişi bire bir sunumları pek önemli görmez. Aslında burada da bütün becerilerimizi kullanmak durumundayız. Anlatılacak konunun belirli bir çerçeve içinde sunulması gerekir.
4- BRİFİNGLER: Genellikle belli bir konuyu kapsar. Dinleyicileri belli bir süreç ya da işlem konusunda bilgilendiren toplantılardır. Brifinglerin etkili olabilmesi için tüm takım üyelerinin üzerlerine düşen rolü tam olarak anlamaları gerekir. Burada dinleyicilere soru sorma hakkı verilmelidir.
5- ÇALIŞMA GRUPLARI: Dinleyiciler konuşmalara katılır. Ama en çok konuşan ,başlıca görevi oturumları yönetmek olan konuşmacıdır. Oturumlar küçük sunumlara bölünür, daha sonra grup çalışmalarına geçilir. Katılımcılardan çözüm önerileri beklenir. Bu gibi toplantılarda sunum yapan kişinin dinleyicilik ve denetleyicilik becerilerini birleştirmesi gerekir. Yani hem bilgisini aktaracak,diğer yandan dinleyicilerin düşünce ve önerilerini alacak.
6- TOPLANTILAR: Genellikle kısa ve resmi olmayan sunumlardır.
7- TELEFON: Ekranlı bir telefon kullanmıyorsanız görsel temas eksikliği bir çok sunum becerinizden yararlanmanızı engeller. Buna karşılık diğer bazı becerilerin önemini artırır. Etkili bir telefon kullanıcısı özellikle resmi olmayan toplantılarda başarılı bir sunumcu olmaya adaydır.
8- VİDEO KONFERANSLAR: Bu konferanslar, uzaktaki bir konuşmacıyı toplantı salonuna bağlar. Konuşmacı düşüncelerini açıklar. Konuşmacılar nerede bulunursa bulunsun,grupları bir araya getirerek birbirlerini görmelerini ve fikir alış-verişinde bulunmalarını sağlar.
Bir sunumun üç ayağı vardır.
1-Sunucu
2-Dinleyiciler
3-Temsil edilen kurum ve kuruluşlar.
2-Dinleyiciler
3-Temsil edilen kurum ve kuruluşlar.
Başarılı bir sunumun üç taraf üzerinde de farklı etkileri vardır.
- Beğenilen bir konuşma sunumu yapan kişinin özgüveni artar.
- Başarılı bir sunum sonunda ,dinleyiciler konuyu daha iyi anlar.
- Başarılı bir sunum kişiye ve temsil ettiği kurum ve kuruluşlara itibar sağlar.
Sunum türlerine tek tek değinelim.
1- RESMİ SUNUM: Bir dinleyici topluluğu karşısında belli bir konuda yapılan konuşmalardır.Konuşmacı sunum sürecini kontrol eder,sözü kesilmediği için de en kolay sunum yoludur.
2- RESMİ OLMAYAN SUNUM: Bu günün iş dünyasında çoğu sunum ,az sayıda dinleyici karşısında yapılan gayri resmi çalışmalardır.Amaç dinleyicilerin bilgisini artırmaktır. Dinleyicilerden her hangi bir eylem beklenmez. Yani soru gelmez.
3- BİRE BİR SUNUM: En sık karşılaşılan sunum fırsatları, bire bir olanıdır. Bu tür sunumlar karşılıklı konuşma biçiminde gerçekleşir. Ancak pek çok kişi bire bir sunumları pek önemli görmez. Aslında burada da bütün becerilerimizi kullanmak durumundayız. Anlatılacak konunun belirli bir çerçeve içinde sunulması gerekir.
4- BRİFİNGLER: Genellikle belli bir konuyu kapsar. Dinleyicileri belli bir süreç ya da işlem konusunda bilgilendiren toplantılardır. Brifinglerin etkili olabilmesi için tüm takım üyelerinin üzerlerine düşen rolü tam olarak anlamaları gerekir. Burada dinleyicilere soru sorma hakkı verilmelidir.
5- ÇALIŞMA GRUPLARI: Dinleyiciler konuşmalara katılır. Ama en çok konuşan ,başlıca görevi oturumları yönetmek olan konuşmacıdır. Oturumlar küçük sunumlara bölünür, daha sonra grup çalışmalarına geçilir. Katılımcılardan çözüm önerileri beklenir. Bu gibi toplantılarda sunum yapan kişinin dinleyicilik ve denetleyicilik becerilerini birleştirmesi gerekir. Yani hem bilgisini aktaracak,diğer yandan dinleyicilerin düşünce ve önerilerini alacak.
6- TOPLANTILAR: Genellikle kısa ve resmi olmayan sunumlardır.
7- TELEFON: Ekranlı bir telefon kullanmıyorsanız görsel temas eksikliği bir çok sunum becerinizden yararlanmanızı engeller. Buna karşılık diğer bazı becerilerin önemini artırır. Etkili bir telefon kullanıcısı özellikle resmi olmayan toplantılarda başarılı bir sunumcu olmaya adaydır.
8- VİDEO KONFERANSLAR: Bu konferanslar, uzaktaki bir konuşmacıyı toplantı salonuna bağlar. Konuşmacı düşüncelerini açıklar. Konuşmacılar nerede bulunursa bulunsun,grupları bir araya getirerek birbirlerini görmelerini ve fikir alış-verişinde bulunmalarını sağlar.