80'li ve 90'lı yılların efsane çocuk programı Susam Sokağı 40'ıncı yaşını kutladığı bu günlerde bir yandan da küresel krizle mücadele ediyor. 67 çalışanı ile yollarını ayırmak zorunda kalan program krizde harcama dersleri de veriyor.
Gün güneşli, insanlar neşeli, sen de gel oyna Susam Sokağı'na... Türkiye'de 80'li ve 90'lı yıllarda yayımlandığı dönemlerde bu şarkıyı duyan çocukların her şeyi bırakıp ekran başına koştuğu, eğlendirirken eğiten, okul öncesi çocuk programı Susam Sokağı (Sesame Street), ABD'de 40'ıncı yıl dönümünü kutluyor. 10 Kasım'da 40 yaşına giren bu efsane programın doğumgünü kutlaması 40'ıncı yıla özel hazırlanan programa ABD Başkanı Barack Obama'nın eşi First Lady Michelle Obama'nın katılması ile gerçekleştirildi. Susam Sokağı'nın yıl dönümünde Google da bir sürpriz yaparak programın sevilen karakterleri Edi ile Büdü'nün yer aldığı özel bir logo tasarladı.
Kâr amacı gütmüyor fonlarla besleniyor
Susam Sokağı programının yaratıcıları kâr amacı gütmeyen bir prodüksiyon şirketi olan The Children's Television Workshop. Bu kuruluş şimdi Sesame Workshop adıyla tanınıyor. Sesame Workshop gelirlerini ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından, DVD, kıyafet, oyuncak, kitap ve online program satışlarından elde ediyor. Şirkete ayrıca hükümete bağlı kuruluşlar, vakıflar ve bazı ticari kuruluşlardan da fon aktarılıyor. Bu kuruluşlar arasında Apple, Procter & Gamble, Verizon ve Universal Studios da var. Şirketin internet sitesinde yer alan bilgilere göre 2008 yılında 145 milyon dolar gelir elde edildi. Gelirlerin yüzde 36'sı ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından, yüzde 20'si kurumsal ve bireysel bağışlardan, yüzde 8'i hükümet ve diğer kuruluşlardan, yüzde 36'sı ise dağıtım ücretleri ve yüzde 6'sı da telif ücretlerinden elde edildi. İşletme giderlerinin toplamı ise 141 milyon dolara ulaştı. Susam Sokağı'nın Türkiye'deki versiyonuna sahip olan TRT de programın DVD'lerini çeşitli Ortadoğu ülkelerine satarak önemli bir gelir elde etti.
En geniş coğrafyada izlenen çocuk programı
Minik Kuş, Kırpık, Edi ile Büdü, Kurabiye Canavarı gibi kukla karakterler yüzlerce milyon kişinin hafızasına kazınırken, birçok şarkısı da klasikleşti. Bugüne kadar 140 ülkede yayımlanarak en geniş coğrafyada izlenen çocuk programı unvanını elde eden Susam Sokağı, 4 bin 187 program yayımladı. 10 Kasım 1969'da yayımlanmaya başladıktan bu yana tam 118 Emmy ödülü kazanan program bu alanda tüm dizilere açık ara fark attı. Yapılan bir araştırmada 77 milyon Amerikalının çocukken Susam Sokağı izlediği ortaya çıktı. Susam Sokağı'nı "dünyadaki en uzun cadde olarak tanımlayan şirket, ABD ve dünyadaki tüm çocukların potansiyellerini en yüksek seviyeye çıkarma misyonuyla çalıştığını belirtiyor.
Krizle başa çıkma dersleri de verdi
Susam Sokağı programlarında ailelerin krizle başa çıkabilmesine yardımcı olacak bölümlere de yer verdi. Detroit'te altı kişilik bir ailenin yer aldığı bölümde otomobil mühendisi olan babanın işini kaybettiği ve evin geçiminin yalnızca annenin maaşına kaldığı anlatıldı ve bu ailenin harcamalarını kısma yöntemleri gösterildi. Bir başka örnek de California'da 4 kişilik bir ailenin kriz nedeniyle gelirlerinin azalması sonucunda daha küçük bir eve yerleşip tasarruf ve biraz gelir elde etmek amacıyla bahçede sebze yerleştirmesiydi. 8 kişilik bir başka ailenin gelirlerini artırmak için evde tişört yaparak satma çabası da diğer bir örnek olarak gösterildi.
FARKLI KÜLTÜRLERE UYARLANDI
Programın oluşturulmasında amaç okul öncesi eğitimden yoksun kalan fakir ailelerin çocuklarını eğlendirerek okula hazırlamaktı. Kosova'dan Güney Afrika'ya birbirinden farklı kültürlere sahip çok sayıda ülkede yerel televizyon kanallarının işbirliğiyle yayımlanan program bu kültürlere adapte edildi. Örneğin dünyanın ilk HIV pozitif taşıyan kuklası olan Kami, Güney Afrika versiyonunda gösterilmedi. Ortadoğu'da önceleri Filistin ve İsrailli çocuklar için ortak yayın yapıldı. Ancak Ortadoğu'da gelecekte barış umudunu bir parça da olsa artıran bu ortaklık ilk İntifada hareketi ile dağıldı. İsrailliler ve Filistinliler kendi özel versiyonlarını yayımlamaya başladılar.
KRİZDE ELEMAN ÇIKARDI
40 yıllık Susam Sokağı da küresel krizin etkisinden kurtulamadı ve şirket mart ayında izleyicilerini üzecek bir açıklama yaptı. Şirket, çalışanlarının yüzde 20'sini oluşturan 67 kişinin işine son verileceğinı duyurdu. Açıklamada "Stratejik önceliklerimizden ödün vermemek için daha az sayıda kaynakla çalışacağız" denildi. Ancak, çocukların eğitimine destek olmaya devam edileceği mesajı da verildi.
140 ÜLKEDE 4 BİN PROGRAM
Susam Sokağı'nın prodüksiyon şirketi The Children's Television Workshop kâr amacı gütmüyor
Sesame Workshop adıyla tanınan bu kuruluş gelirlerini ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından ve satışlardan kazanıyor
Şirkete fon aktaran kuruluşlar arasında Apple, Procter&Gamble, McDonald's, Wal-Mart, Verizon ve Universal Studios yer alıyor.
En büyük destekçilerinden olan Bear Stearns bankası küresel krizde tarihe karışırken Merrill Lynch de Bank of America'ya satıldı
140 ülkede yayımlanarak en geniş coğrafyada izlenen çocuk programı unvanını aldı, toplam 4 bin 187 program yayımlandı
2008 yılında elde edilen 145 milyon dolarlık gelirin yüzde 36'sı ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından, yüzde 20'si kurumsal ve bireysel bağışlardan sağlandı
Susam Sokağı'nın Türkiye'deki versiyonunun yayın hakkına sahip olan TRT programın Ortadoğu ülkelerine satışından önemli bir gelir elde etti.
Gün güneşli, insanlar neşeli, sen de gel oyna Susam Sokağı'na... Türkiye'de 80'li ve 90'lı yıllarda yayımlandığı dönemlerde bu şarkıyı duyan çocukların her şeyi bırakıp ekran başına koştuğu, eğlendirirken eğiten, okul öncesi çocuk programı Susam Sokağı (Sesame Street), ABD'de 40'ıncı yıl dönümünü kutluyor. 10 Kasım'da 40 yaşına giren bu efsane programın doğumgünü kutlaması 40'ıncı yıla özel hazırlanan programa ABD Başkanı Barack Obama'nın eşi First Lady Michelle Obama'nın katılması ile gerçekleştirildi. Susam Sokağı'nın yıl dönümünde Google da bir sürpriz yaparak programın sevilen karakterleri Edi ile Büdü'nün yer aldığı özel bir logo tasarladı.
Kâr amacı gütmüyor fonlarla besleniyor
Susam Sokağı programının yaratıcıları kâr amacı gütmeyen bir prodüksiyon şirketi olan The Children's Television Workshop. Bu kuruluş şimdi Sesame Workshop adıyla tanınıyor. Sesame Workshop gelirlerini ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından, DVD, kıyafet, oyuncak, kitap ve online program satışlarından elde ediyor. Şirkete ayrıca hükümete bağlı kuruluşlar, vakıflar ve bazı ticari kuruluşlardan da fon aktarılıyor. Bu kuruluşlar arasında Apple, Procter & Gamble, Verizon ve Universal Studios da var. Şirketin internet sitesinde yer alan bilgilere göre 2008 yılında 145 milyon dolar gelir elde edildi. Gelirlerin yüzde 36'sı ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından, yüzde 20'si kurumsal ve bireysel bağışlardan, yüzde 8'i hükümet ve diğer kuruluşlardan, yüzde 36'sı ise dağıtım ücretleri ve yüzde 6'sı da telif ücretlerinden elde edildi. İşletme giderlerinin toplamı ise 141 milyon dolara ulaştı. Susam Sokağı'nın Türkiye'deki versiyonuna sahip olan TRT de programın DVD'lerini çeşitli Ortadoğu ülkelerine satarak önemli bir gelir elde etti.
En geniş coğrafyada izlenen çocuk programı
Minik Kuş, Kırpık, Edi ile Büdü, Kurabiye Canavarı gibi kukla karakterler yüzlerce milyon kişinin hafızasına kazınırken, birçok şarkısı da klasikleşti. Bugüne kadar 140 ülkede yayımlanarak en geniş coğrafyada izlenen çocuk programı unvanını elde eden Susam Sokağı, 4 bin 187 program yayımladı. 10 Kasım 1969'da yayımlanmaya başladıktan bu yana tam 118 Emmy ödülü kazanan program bu alanda tüm dizilere açık ara fark attı. Yapılan bir araştırmada 77 milyon Amerikalının çocukken Susam Sokağı izlediği ortaya çıktı. Susam Sokağı'nı "dünyadaki en uzun cadde olarak tanımlayan şirket, ABD ve dünyadaki tüm çocukların potansiyellerini en yüksek seviyeye çıkarma misyonuyla çalıştığını belirtiyor.
Krizle başa çıkma dersleri de verdi
Susam Sokağı programlarında ailelerin krizle başa çıkabilmesine yardımcı olacak bölümlere de yer verdi. Detroit'te altı kişilik bir ailenin yer aldığı bölümde otomobil mühendisi olan babanın işini kaybettiği ve evin geçiminin yalnızca annenin maaşına kaldığı anlatıldı ve bu ailenin harcamalarını kısma yöntemleri gösterildi. Bir başka örnek de California'da 4 kişilik bir ailenin kriz nedeniyle gelirlerinin azalması sonucunda daha küçük bir eve yerleşip tasarruf ve biraz gelir elde etmek amacıyla bahçede sebze yerleştirmesiydi. 8 kişilik bir başka ailenin gelirlerini artırmak için evde tişört yaparak satma çabası da diğer bir örnek olarak gösterildi.
FARKLI KÜLTÜRLERE UYARLANDI
Programın oluşturulmasında amaç okul öncesi eğitimden yoksun kalan fakir ailelerin çocuklarını eğlendirerek okula hazırlamaktı. Kosova'dan Güney Afrika'ya birbirinden farklı kültürlere sahip çok sayıda ülkede yerel televizyon kanallarının işbirliğiyle yayımlanan program bu kültürlere adapte edildi. Örneğin dünyanın ilk HIV pozitif taşıyan kuklası olan Kami, Güney Afrika versiyonunda gösterilmedi. Ortadoğu'da önceleri Filistin ve İsrailli çocuklar için ortak yayın yapıldı. Ancak Ortadoğu'da gelecekte barış umudunu bir parça da olsa artıran bu ortaklık ilk İntifada hareketi ile dağıldı. İsrailliler ve Filistinliler kendi özel versiyonlarını yayımlamaya başladılar.
KRİZDE ELEMAN ÇIKARDI
40 yıllık Susam Sokağı da küresel krizin etkisinden kurtulamadı ve şirket mart ayında izleyicilerini üzecek bir açıklama yaptı. Şirket, çalışanlarının yüzde 20'sini oluşturan 67 kişinin işine son verileceğinı duyurdu. Açıklamada "Stratejik önceliklerimizden ödün vermemek için daha az sayıda kaynakla çalışacağız" denildi. Ancak, çocukların eğitimine destek olmaya devam edileceği mesajı da verildi.
140 ÜLKEDE 4 BİN PROGRAM
Susam Sokağı'nın prodüksiyon şirketi The Children's Television Workshop kâr amacı gütmüyor
Sesame Workshop adıyla tanınan bu kuruluş gelirlerini ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından ve satışlardan kazanıyor
Şirkete fon aktaran kuruluşlar arasında Apple, Procter&Gamble, McDonald's, Wal-Mart, Verizon ve Universal Studios yer alıyor.
En büyük destekçilerinden olan Bear Stearns bankası küresel krizde tarihe karışırken Merrill Lynch de Bank of America'ya satıldı
140 ülkede yayımlanarak en geniş coğrafyada izlenen çocuk programı unvanını aldı, toplam 4 bin 187 program yayımlandı
2008 yılında elde edilen 145 milyon dolarlık gelirin yüzde 36'sı ürünlerle ilgili lisans anlaşmalarından, yüzde 20'si kurumsal ve bireysel bağışlardan sağlandı
Susam Sokağı'nın Türkiye'deki versiyonunun yayın hakkına sahip olan TRT programın Ortadoğu ülkelerine satışından önemli bir gelir elde etti.