Suv ve Jip arasındaki başlıca farklar;
Suv; Hem çekme kapasitesine hem de kamyonet özelliklerine sahip araçlara SUV deniyor. SUV’nin 4×4, arazi aracı gibi kullanımları da var. Ford Explorer en iyi SUV örneği diyebiliriz. Hem şehir içinde hem de sportif faaliyetlerde keyfine düşkün olanlar, tercihini SUV’den yana yapıyor.
Bazı ülkelerde bu araçlara “arazi aracı”, “dört çeker” ya da “4WD” (4 Wheel Drive) denir. Ancak tüm SUV araçları dört tekerlekten çekme özelliğine sahip olmadığı gibi her 4WD yolcu aracı da SUV değildir. Off-road araçları ise tamamıyla farklı bir sınıf olup sadece asfalt veya döşenmiş yol haricindeki yollar için tasarlanmıştır. Her ne kadar bazı SUV araçları off-road özelliğine sahip olsa da bu, araçlar için ikinci sırada bir özelliktir. Birçoğunun 2WD, 4WD yüksek çekiş ve 4WD düşük çekişten birinden diğerine geçme özelliği bulunmamaktadır. SUV arabaların karoserleri diğer binek araçlarla karşılaştırıldıklarında daha yüksek ve daha geniş kalmaktadır. Yüksek ve geniş karoserin yarattığı ağırlığı yürütebilmek adına SUV araçlarının motorları daha yüksek hacimlidir ve daha fazla yakıt tüketirler.
4×2 Araçların Özellikleri
Bir aracın 4×2 olması, önden ya da arkadan çekişli olduğu anlamına gelir. Yani güç, ya öndeki ya da arkadaki tekerleklere gönderilerek aracın hareket etmesi sağlanır. Günlük kullanıma uygun birçok otomobil, 4×2 sürüş seçeneğine sahiptir.
Önden Çekiş
Sayıları epey fazla olan önden çekişli araçların üretim maliyetleri ve yakıt tüketimleri diğer araçlara göre daha azdır.
Önden çekişli araçlarda motorun ağırlığı, karlı ve buzlu yollarda sürüş kolaylığı sağlar. Fakat bu durum virajlı yollarda dezavantaj oluşturur; çünkü yüksek hızla girilen virajlarda önden kayma durumu meydana gelebilir.
Arkadan Çekiş
Gücün yere daha iyi aktarılması için genelde sportif araçlar arkadan çekişli olarak üretilir. Önden çekişli araçlara göre avantajı, aracın ağırlık dağılımının daha eşit bir şekilde yapılıyor olmasıdır. Bu da virajlardaki performansı arttırır.
Yağışlı, buzlu ve karlı havalarda yol tutuş performansları düşüktür. Önden çekişliye göre daha fazla parça barındırdıkları için maliyetleri daha fazladır. Arkadan çekişli araçlarda sürtünme de daha fazla olduğundan yakıt tüketimi de artar.
Full Time 4×4 araçlar AWD (All Wheel Drive) olarak anılırlar. Sürekli dört tekerden tahrik ile yol alırlar. Genellikle bu tip araçlarda 4×2 sürüş seçeneği bulunmaz. 4×2 ve 4×4 arasındaki tüm çekiş ayarlamaları araç tarafından otomatik olarak yapılır. Sürüş karakteri olarak binek bir araç kullanmaktan çok farklı değildir. Ağır arazi koşullarında performansı düşük kalmaktadır. AWD araçlara örnek olarak; Subaru Forester, Honda HRV, Toyota Rav4 verilebilir.
Part Time 4×4 araçlar ise 4WD (4 Wheel Drive) olarak anılırlar. Gündelik asfalt kullanımda 4×2 sürüş seçeneği ile kullanılırken 4×4 sürüş seçeneği, sürücü kumandasına bağlıdır ve ihtiyaç anında sürücü aracı 4×4 sürüş seçeneğine alabilir ve yine uygun zeminde 4×2 ye geri dönebilir. Arazi şartlarında, uygun lastik seçimi ile birlikte olağanüstü performans verirler. Yalnızca 4WD araçlarda genellikle ağır devir takviyesi (LOW RANGE) özelliği de bulunur. 4WD araçlara örnek; Grand Cherokee, Grand Vitara, Toyota LC, Land Rover verilebilir.
- SUV (Sport Utility Vehicle) yani spor amaçlı taşıt anlamına gelir.
- SUVların hepsi 4×4 olmayabilir.
- Jiplerin pek çoğu 4×4 çekişlidir.
- SUVlar asfalt kullanımı için tasarlanmış ve üretilmiştir.
- Jip daha çok engebeli arazi şartları için tasarlanmış ve üretilmiştir.
- SUVlar Station Wagon ve 4×4 araçların birleşimidir denilebilir.
- İkisi de yüksek araçlardır.
- SUVlar genelde yakıt olarak daha ekonomik olabilir.
- Jip aslında bir ticari markadır. Günüme sanki bir araba tipi olarak gelse de aslı öyle değildir.
- İlk Jip’ler de Amerikan ordusu için Ford markası tarafından üretilmiştir.
- Jip kelimesi Jeep kelimesinden gelmektedir.
- Suvlar Nissan Qashqai vb. gibi Crossover araçlarla karıştırılmamalıdır.
- Suvların genel görünümü Station Wagon araçların biraz daha yüksek olanları şeklinde anlaşılabilir.
Suv; Hem çekme kapasitesine hem de kamyonet özelliklerine sahip araçlara SUV deniyor. SUV’nin 4×4, arazi aracı gibi kullanımları da var. Ford Explorer en iyi SUV örneği diyebiliriz. Hem şehir içinde hem de sportif faaliyetlerde keyfine düşkün olanlar, tercihini SUV’den yana yapıyor.
Bazı ülkelerde bu araçlara “arazi aracı”, “dört çeker” ya da “4WD” (4 Wheel Drive) denir. Ancak tüm SUV araçları dört tekerlekten çekme özelliğine sahip olmadığı gibi her 4WD yolcu aracı da SUV değildir. Off-road araçları ise tamamıyla farklı bir sınıf olup sadece asfalt veya döşenmiş yol haricindeki yollar için tasarlanmıştır. Her ne kadar bazı SUV araçları off-road özelliğine sahip olsa da bu, araçlar için ikinci sırada bir özelliktir. Birçoğunun 2WD, 4WD yüksek çekiş ve 4WD düşük çekişten birinden diğerine geçme özelliği bulunmamaktadır. SUV arabaların karoserleri diğer binek araçlarla karşılaştırıldıklarında daha yüksek ve daha geniş kalmaktadır. Yüksek ve geniş karoserin yarattığı ağırlığı yürütebilmek adına SUV araçlarının motorları daha yüksek hacimlidir ve daha fazla yakıt tüketirler.
4×2 Araçların Özellikleri
Bir aracın 4×2 olması, önden ya da arkadan çekişli olduğu anlamına gelir. Yani güç, ya öndeki ya da arkadaki tekerleklere gönderilerek aracın hareket etmesi sağlanır. Günlük kullanıma uygun birçok otomobil, 4×2 sürüş seçeneğine sahiptir.
Önden Çekiş
Sayıları epey fazla olan önden çekişli araçların üretim maliyetleri ve yakıt tüketimleri diğer araçlara göre daha azdır.
Önden çekişli araçlarda motorun ağırlığı, karlı ve buzlu yollarda sürüş kolaylığı sağlar. Fakat bu durum virajlı yollarda dezavantaj oluşturur; çünkü yüksek hızla girilen virajlarda önden kayma durumu meydana gelebilir.
Arkadan Çekiş
Gücün yere daha iyi aktarılması için genelde sportif araçlar arkadan çekişli olarak üretilir. Önden çekişli araçlara göre avantajı, aracın ağırlık dağılımının daha eşit bir şekilde yapılıyor olmasıdır. Bu da virajlardaki performansı arttırır.
Yağışlı, buzlu ve karlı havalarda yol tutuş performansları düşüktür. Önden çekişliye göre daha fazla parça barındırdıkları için maliyetleri daha fazladır. Arkadan çekişli araçlarda sürtünme de daha fazla olduğundan yakıt tüketimi de artar.
Full Time 4×4 araçlar AWD (All Wheel Drive) olarak anılırlar. Sürekli dört tekerden tahrik ile yol alırlar. Genellikle bu tip araçlarda 4×2 sürüş seçeneği bulunmaz. 4×2 ve 4×4 arasındaki tüm çekiş ayarlamaları araç tarafından otomatik olarak yapılır. Sürüş karakteri olarak binek bir araç kullanmaktan çok farklı değildir. Ağır arazi koşullarında performansı düşük kalmaktadır. AWD araçlara örnek olarak; Subaru Forester, Honda HRV, Toyota Rav4 verilebilir.
Part Time 4×4 araçlar ise 4WD (4 Wheel Drive) olarak anılırlar. Gündelik asfalt kullanımda 4×2 sürüş seçeneği ile kullanılırken 4×4 sürüş seçeneği, sürücü kumandasına bağlıdır ve ihtiyaç anında sürücü aracı 4×4 sürüş seçeneğine alabilir ve yine uygun zeminde 4×2 ye geri dönebilir. Arazi şartlarında, uygun lastik seçimi ile birlikte olağanüstü performans verirler. Yalnızca 4WD araçlarda genellikle ağır devir takviyesi (LOW RANGE) özelliği de bulunur. 4WD araçlara örnek; Grand Cherokee, Grand Vitara, Toyota LC, Land Rover verilebilir.