Süveyş Kanalı

Suskun

V.I.P
V.I.P
Süveyş Kanalı'nın yeri

Süveyş Kanalı (Arapça: قناة السويس‎, okunuşu; Qanā al-Suways), Akdeniz ile Kızıldeniz'i birbirine bağlayan yapay suyoludur. Sina Yarımadası'nın batısındadır. 163 kilometre uzunluğunda ve en dar yerinde 300 metre genişliğindedir. Kanal, Afrika çevresinde dolaşmaya gerek kalmadan Asya ile Avrupa arasında deniz taşımacılığı yapılmasını sağlar.

Dünya'nın önemli kanallarından birisi arasında yer alır.Eski gemiciler ticarette çok uzun yol ve mesafe kat ettikleri için böyle bir kanal yapma gereksiniminde bulunmuşlardır.Süveyş Kanalı'nın açılmasında Osmanlı İmparatorluğu'nun da büyük önemi vardır.
Mısır topraklarında bulunan ve Akdeniz ile Kızıldeniz'i birleştiren 161 km uzunluğunda yapay suyolu. Kanalın genişliği 70-125 m arasında değişmektedir. Derinliği 11-12 m'dir. Su kesimi 10,36 m'den fazla olan gemiler kanaldan geçemez. 1951 yılında trafiği kolaylaştırmak amacıyla el-Kantara ile el-Firdan arasında 13,5 km lik bir yan geçit açılmıştır.

Dünyada kapakları olmayan en uzun kanaldır.Diğer kanallarla karşılaştırıldığında kaza oranı hemen hemen sıfırdır. Gece ve gündüz geçiş yapılabilir.

Tarihçe
Süveyş kıstağında sefere elverişli bir su yolu kurmak için ilk denemeler Eski çağda yapıldı. M.Ö. 2000 yılından sonra Nil Deltası'nı Acı Göl aracılığıyla Kızıldeniz'e bağlamak için planlar yapılmıştır.

Firavun Nekao zamanında M.Ö. 600'e doğru Nil, Timsah Gölü ve Kızıldeniz arasında bir kanal açılmaya başlandı. Ptolemaios II zamanında, M.ö. 3. yüzyılda bitirilen bu kanal daha sonraki yıllarda dönem dönem kullanıldı. 776'da tamamıyla bırakıldı. Osmanlılar 16. ve 18. yüzyıllarda Kızıldeniz ile Akdeniz arasında bir kanal açılması üzerinde durdular, fakat bu düşünceler gerçekleşmedi. Kanal düşüncesi 19. yüzyılda yeniden ele alındı. Napolyon seferine katılan Lepére, İskenderiye-Süveyş arasında açılacak bir kanal tasarladı. Bu kanalı Kavalalı Mehmet Ali Paşa'nın hizmetindeki Fransız mühendisi Limand de Bellefonds daha düz bir hat haline getirdi ve Fransa'nın iskenderiye konsolosu Lesseps planı onayladı. Saint-Simon'cuların (Talabot, Stephenson, Negrelli von Mpldebbe) kurduğu inceleme kurulu 1848 devrimiyle ortadan kalktı. Mısır hıdivliğine Lesseps'in dostu olan Said Paşa'nın çıkması (1854) tasarıyı kesinleştirdi. Said Paşa, kanalın açılmasına izin verdi. 200 milyon frank sermayeli Evrensel Süveyş Deniz Kanalı Şirketi kuruldu ve önce 30 Kasım 1854, sonra da 5 Ocak 1856 fermanlarıyla açılıştan itibaren 99 yıllık imtiyaz aldı.

Romalılar ve Araplar tarafından birçok projeler tasarlanmışsa da teknik açıdan karşılaşılan zorluklar ve 15. yüzyılda Ümit Burnu yolunun bulunması bu projelerin uygulanmasını engellemiştir. 1854 yılında Ferdinand Vicomte de Lesseps tarafından çizilen projeyi uygulamak amacıyla Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez kurulmuştur. 1861 yılında başlayan çalışmalar 1869'da tamamlandı ve aynı yıl kanal açıldı. 1869 yılında kanalın yönetimi Mısır hükümeti tarafından 99 yıllığına uluslararası bir şirkete devredildi. 1875'te İngilizler %44'üne sahip oldu. 1956 yılında Mısır hükümeti tarafından millileştirildi. İngiltere'nin Mısır'a karşı saldırıya geçmesi sonucunda kanal trafiğe kapatıldı.


Süveyş Kanalı'ndaki Köprüler

Muhammed Hüsnü Mübarek Barış Köprüsü El Qantara​

Kanal, uluslararası gemi ticaretine, her ne kadar ekonomik açıdan avantaj sağlasa da, Mısır topraklarını fiziken ve daimen ikiye ayırmaktadır. Kanalın doğusu Mısır´a ait olan Sina Yarımadası´dır ve batısı Afrika Kıtası´nda bulunan diğer parçasıdır. Bu durum, maalesef yıllarca bu beldede yaşayan halkı, en azından nakliyat açısından olumsuz etkilemiştir. Nihayet bu sorunua bir çözüm bulmak için, Süveyş Kanalının üstünden Muhammed Hüsnü Mübarek Barış Köprüsü El Qantara (Arapça: Köprü) ismi ilen anılan beldede kurulmuştur.
Tam maaliyeti 22,5 milyar Japon Yen´idir. Maaliyetin % 60´nı (13,5 milyar Japon Yeni) Japon Hükümeti, % 40´nı (9 milyar Japon Yeni) Mısır Hükümeti, kendisi başka kaynaklardan bir miktar borç alarak, üstlenmiştir. Bu proje, Muhammed Hüsnü Mübarek´ın ekonomik fakir olan Sina Yarımadasını kalkındırma proğramı çerçevesinde, 1995 yılında Japonyaya yaptığı bir resmi ziyaret sayesinde başlangıcını bulmuştur. Köprü Ekim 2001 senesinde genel hizmete teslim edilmiştir.

Bazı teknik bilgiler

* Tam uzunluğu yollar dahil: 3900 m
* Sırf köprü: 730 m
* İki pilon arası mesafe: 70 m
* İki ana pilonların yüksekliği: 154 m
* Yol genişliği: 10 m

Japon Kajima Corporation, NKK Corporation ve Mısır General Nile Company for Roads & Bridges tarafından inşaa edilmiştir.

Ahmed Hamdi Tüneli
Ahmed Hamdi Tüneli Süveyş Kanalının altından geçen bir otomobil tünelidir. İki şerite sahip olarak, gidiş-dönüş istikametlidir. Aynen köprü gibi, Sina Yarımadasını ve batı yakasını bağlar.
1983 yılında aslında başka bir amaç için Birleşik Krallık Hükümeti tarafından yapılmıştır.
Uzunluğu 1630 metredir ve dış çapı 11,6 metredir.

El Ferdan Tren Köprüsü
El Ferdan Tren Köprüsü teknik terimi ile bir hareketli köprüdür. İsmailiya şehirindedir ve kanalın trenler tarafından geçilmesini sağlar. 1983 tarihinde hizmete teslim edilmiştir ve 1963 harbi zamanında imha edilen eski köprünün görevini devam ettirmektedir.
Bu arada El Ferdan Tren Köprüsü dünyanın en uzun hareketli köprüsüdür. Uzunluğu 340 metredir.
 
Top