Teravih' orucun meyvesi gecenin bereketidir
Teravih, 20 rekat mı, yoksa değil mi? gibi anlamsız tartışmalara kurban edilmeyecek derecede kıymette bir nafile namazdır Ramazan gecelerini manevi nuruyla aydınlatan, ruhlara hayat bahşeden teravihi ihmal etmeyelim
Teravih ramazan ayına mahsus bir gece namazıdır Yatsı namazından sonra kılınırKadın erkek her müslüman için sünnet-i müekkede bir namazdır Kılınmadığı takdirde kazası gerekmez Tek başına kılınabildiği gibi cemaatle kılınması kifai sünnettirpeygamberimiz cemaatla namaz kılmaya olan iştiyakına rağmen farz namazları dışında sadece teravih namazını cemaatle kılmışlardır
Teravih namazını ilk olarak Sevgili Peygamberimiz (sas) bir ramazan gecesi ashabı ile birlikte kılmışlardır Ertesi gün duyulunca cemaat artmış yine teravih namazı beraber kılınmıştı Üçüncü gece cemaat daha da çoğalmış yine Resulullah (sas) hanesinden çıkıp teravih namazını ashabıyla kılmışlar ancak dördüncü gece cemaat mescide sığmayacak derecede çoğalınca Peygamberimiz yalnız yatsı namazını kıldırarak hanesine çekilmiş teravih namazı için çıkmamış ve sabah namazına kadar bekleyen cemaata namazdan sonra Teravih için beklediğinizi biliyordum fakat üzerinize farz olur da edasından aciz kalırsınız diye korktum (Buhari 2/252; Müslim 1/524) buyurmuştur O günden sonra herkes teravih namazını evinde veya mescidde kendi kendine kılmaya devam etmiştir
HzÖmer (ra) hilafeti sırasında bu konudaki dağınıklığı önlemek için Ubey İbn-i Kâbı imam tayin ederek teravihin cemaatle kılınmasını başlatmıştır Daha sonra HzAli (ra) de hilafeti döneminde bu namazı teşvik etmiş ve Ömer mescidlerimizi teravihin feyziyle nurlandırdığı gibi Allah da (cc) Ömerin kabrini öyle nurlandırsın diye memnuniyetini belirtmiştir
HzÖmer zamanındaki cemaatla kılınan teravihin kaç rekat olduğu hakkında iki rivayet vardır: Vekîın malik İbn Enesden onun da yahya İbn Saddan rivayetine göre HzÖmer görevli birisine cemaatına yirmi rekat kıldırmasını emretmişti(El-Kitabul Musannef Li İbn-ı Ebi Şeybe 2/163-164)
Hz Aişeden HzPeygamberin ramazanda ve sair gecelerde, bir rivayette onbir, diğer rivayette onüç rekattan fazla namaz kılmadığı hakkındaki sahih rivayete ilaveten HzÖmerin de Muvattadaki rivayete göre onbir rekat kıldırması için Ubey İbn Kâba emir verdiği hakkındaki rivayetleri karşısında Beyhakînin Said İbn Yezidden HzÖmer döneminde teravihi yirmi rekat kıldıklarına dair rivayetini İmam Nevevî izah ederek HzÖmerin onbir rekat emri, döneminde ilk kılınan teravih gecelerine aittiSonra teravih yirmi rekat olarak yerleşmişti Şimdiye kadar devamedegelen de budur (İbn-ül-Hümam Fethul-Kadir C1 Sh334) demiştir
Mustafa Aydın
Ailem Dergisi
Sayı:249
Teravih, 20 rekat mı, yoksa değil mi? gibi anlamsız tartışmalara kurban edilmeyecek derecede kıymette bir nafile namazdır Ramazan gecelerini manevi nuruyla aydınlatan, ruhlara hayat bahşeden teravihi ihmal etmeyelim
Teravih ramazan ayına mahsus bir gece namazıdır Yatsı namazından sonra kılınırKadın erkek her müslüman için sünnet-i müekkede bir namazdır Kılınmadığı takdirde kazası gerekmez Tek başına kılınabildiği gibi cemaatle kılınması kifai sünnettirpeygamberimiz cemaatla namaz kılmaya olan iştiyakına rağmen farz namazları dışında sadece teravih namazını cemaatle kılmışlardır
Teravih namazını ilk olarak Sevgili Peygamberimiz (sas) bir ramazan gecesi ashabı ile birlikte kılmışlardır Ertesi gün duyulunca cemaat artmış yine teravih namazı beraber kılınmıştı Üçüncü gece cemaat daha da çoğalmış yine Resulullah (sas) hanesinden çıkıp teravih namazını ashabıyla kılmışlar ancak dördüncü gece cemaat mescide sığmayacak derecede çoğalınca Peygamberimiz yalnız yatsı namazını kıldırarak hanesine çekilmiş teravih namazı için çıkmamış ve sabah namazına kadar bekleyen cemaata namazdan sonra Teravih için beklediğinizi biliyordum fakat üzerinize farz olur da edasından aciz kalırsınız diye korktum (Buhari 2/252; Müslim 1/524) buyurmuştur O günden sonra herkes teravih namazını evinde veya mescidde kendi kendine kılmaya devam etmiştir
HzÖmer (ra) hilafeti sırasında bu konudaki dağınıklığı önlemek için Ubey İbn-i Kâbı imam tayin ederek teravihin cemaatle kılınmasını başlatmıştır Daha sonra HzAli (ra) de hilafeti döneminde bu namazı teşvik etmiş ve Ömer mescidlerimizi teravihin feyziyle nurlandırdığı gibi Allah da (cc) Ömerin kabrini öyle nurlandırsın diye memnuniyetini belirtmiştir
HzÖmer zamanındaki cemaatla kılınan teravihin kaç rekat olduğu hakkında iki rivayet vardır: Vekîın malik İbn Enesden onun da yahya İbn Saddan rivayetine göre HzÖmer görevli birisine cemaatına yirmi rekat kıldırmasını emretmişti(El-Kitabul Musannef Li İbn-ı Ebi Şeybe 2/163-164)
Hz Aişeden HzPeygamberin ramazanda ve sair gecelerde, bir rivayette onbir, diğer rivayette onüç rekattan fazla namaz kılmadığı hakkındaki sahih rivayete ilaveten HzÖmerin de Muvattadaki rivayete göre onbir rekat kıldırması için Ubey İbn Kâba emir verdiği hakkındaki rivayetleri karşısında Beyhakînin Said İbn Yezidden HzÖmer döneminde teravihi yirmi rekat kıldıklarına dair rivayetini İmam Nevevî izah ederek HzÖmerin onbir rekat emri, döneminde ilk kılınan teravih gecelerine aittiSonra teravih yirmi rekat olarak yerleşmişti Şimdiye kadar devamedegelen de budur (İbn-ül-Hümam Fethul-Kadir C1 Sh334) demiştir
Mustafa Aydın
Ailem Dergisi
Sayı:249