• Merhaba Ziyaretçi.
    "Minimalist Fotoğraflar" konulu yarışmamız başladı. İlgili konuya BURADAN ulaşabilirsiniz. Sizi de yarışmada görmek istiyoruz...

Ticari Defter Tutma Sorumluluğu

KıRMıZı

TeK BaşıNa CUMHURİYET
V.I.P
DEFTER TUTMA SORUMLULUĞU

1. Defter Tutmanın Amaçları

Defter tutma, işletmede meydana gelen parasal işlemlerin belli bir düzen içerisinde
ticari defterlere yazılmasını ifade eder.

Devlet harcamalarının karşılandığı, en büyük kaynak vergidir. Vergi para demektir. O
halde kazanç elde eden bütün gerçek ve tüzel kişilerin kazançları üzerinden ödeyecekleri
vergi devleti yakından ilgilendirir.

Devlet kişilerin vergi karşısındaki durumlarını, verginin doğru hesaplanıp
hesaplanmadığını işletmenin tuttuğu ticari defter ve belgelerden öğrenir ve takip edebilir.

Bu nedenledir ki Vergi Usul Kanunumuz içinde ticari defter ve belgeler önemli yer
tutmaktadır. (171-242. maddeler arasındaki toplam 72 madde ticari defter ve belgeler ile
ilgili düzenlemeleri kapsar.)

Defter tutma olayını bir de defter tutan kişi yönünden ele alırsak; Ticari defterlerini
ticari belgelere dayanarak yasaların istediği şekilde tutan bir işletme sahibi, defterde yer alan
kayıtlara bakmak suretiyle ;

  • İşletmesinin kar-zarar durumunu öğrenir,
  • Satacağı malların maliyet fiyatını, dolayısıyla satış fiyatını bilir,
  • İşletmesi ile ilişkisi olan kişilerle, arasındaki borç alacak tutarlarının ne
  • olduğunu öğrenir,
  • Devletine ödeyeceği vergi tutarını bilir,
  • İstatistiksel bilgi elde eder,
  • Önceki dönemlerle içinde bulunduğu dönemi karşılaştırma imkanı
  • bulabileceğinden işletmesinin verimini arttırıcı kararlar alır,
  • Anlaşmazlık durumunda bu defter ve belgelerini ispat aracı olarak gerekli
  • mercilere sunar.


2. Defter Tutacaklar

Kimlerin ticari defter tutmak zorunda olduğu VUK' un 172. maddesinde
belirtilmiştir.

Buna göre;

  1. Ticaret ve sanat erbabı : Ticari kazanç elde eden gerçek kişi tacirler
  2. Ticaret şirketleri : Gerçek ya da tüzel kişilerin bir araya gelerek TTK hükümleri çerçevesinde oluşturmuş oldukları ortaklıklar
  3. İktisadi kamu müesseseleri : Devlete, özel idarelere, belediyelere ve diğer kamu idare ve kuruluşlarına ait ve tabi olup faaliyetleri devamlı bulunan ticari, sınai ve zirai işletmeler
  4. Dernek ve vakıflara ait iktisadi işletmeler : Dernek ve vakıflara ait veya bağlı olan işletmeler
  5. Serbest meslek sahipleri : Ticari mahiyette olmayan işleri, bir işverene bağlı olmadan, kendi nam ve hesabına yapan, ilmi, mesleki bilgisi ile para kazanan kişiler.
  6. Çiftçiler : Zirai faaliyetle uğraşanlar


Defter tutmak zorundadırlar.

3. Defter Tutmayacaklar

Yukarıda belirttiğimiz kişi ve kuruluşlardan, VUK ‘un 173. maddesinde belirtilen
şartları taşıyanlar ticari defter tutmak zorunda değillerdir.

Bu şartlar kanunda şu şekilde sıralanmıştır.

Gelir vergisinden muaf olan esnaf : İşyeri açmadan, işçi çalıştırmadan, pazar takibi yapmadan, motorlu araç kullanmadan değeri yüksek olmayan malları kendi adına üreten ya da alıp satan kişiler gelir vergisinden muaf oldukları için ticari defter tutmazlar.

Gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçiler : Gelir Vergisi Kanunumuzun 54. maddesinde belirtilen işletme büyüklüklerini aşmamış olan çiftçiler stopaj yoluyla vergilendirildikleri için ticari defter tutmazlar.

Gelir vergisi kanunumuza göre kazançları basit usulde tespit edilenler : Ticari kazançları basit usulde vergilendirilenler ticari defter tutmazlar. Basit usulde vergilendirilmek için Gelir vergisi kanunumuzun 47 ve 48. maddelerinde belirtilen genel ve özel şartları taşımak gerekir.

Kurumlar vergisinden muaf olan ;
  • İktisadi kamu müesseseleri
  • Dernek ve vakıflara ait iktisadi işletmeler

Genel olarak kamu idare ve müesseseleri tarafından genel insan ve hayvan sağlığını
koruma amaçlı, toplumsal amaçlı, eğitim amaçlı işletilen kurumlar, dernek ve vakıflara ait
olup bakanlar kurulunca vergi muafiyeti tanınan vakıflar olup Kurumlar vergisi
kanunumuzun 4. maddesinde detaylı olarak belirtilmiştir. Bu müessese ve işletmeler de ticari
defter tutmazlar.

Yukarıdaki istisna hükümlerinin gelir veya kurumlar vergilerinden muaf olmakla
beraber diğer vergilerden birine tabi olan ve bu vergilerin götürü usulde tespit edilmeyen
mükelleflerin muaf olmadıkları vergiler için tutacakları defterler bu muafiyetin dışındadır.


4. Tutulması Zorunlu Defterler

Tüccarlar defter tutma bakımından iki sınıfa ayrılmıştır. (VUK madde 176)
Her sınıfın defter tutma şekli ve tutmuş olduğu defterler birbirinden farklıdır.

Buna göre;

  • Birinci sınıf tüccarlar Bilanço esasına göre,
  • İkinci sınıf tüccarlar ise İşletme hesabı esasına göre defter tutarlar.

Birinci sınıf tüccarlar bilanço esasına göre aşağıdaki defterleri tutarlar:
  • Yevmiye defteri
  • Defter-i kebir
  • Envanter defteri

Yevmiye defteri : İşlemlerin defter-i kebirde yer alan hesaplara kaydedilmeden önce
tarih sırasıyla ve maddeler halinde kaydedildiği defterdir.
Defter-i kebir : Yevmiye defterine kaydedilmiş işlemleri sistemli bir şekilde hesaplara
dağıtan ve sınıflandırılmış bir şekilde bu hesaplarda toplayan defterdir.
Envanter defteri : İşe başlama tarihinde ve izleyen her hesap döneminin sonunda
çıkarılan envanter ve bilançoların kaydedildiği defterdir. Bu tarihe “bilanço günü” denir.


İkinci sınıf tacirler şletme hesabı esasına göre “İşletme Hesabı Defteri” adı
verilen ticari defteri tutarlar. (VUK madde 178)

Serbest Meslek Erbabının Tutması Gereken Defterler (VUK madde 210)

Serbest meslek sahiplerinin ticari mahiyette olmayan işleri, bir işverene bağlı
olmadan, kendi nam ve hesabına yapan, ilmi, mesleki bilgisi ile para kazanan kişiler
olduğunu daha önce belirtmiştik. Bu kişilerden; Gelir vergisi kanunumuzun 18 maddesinde
belirtilen kişilerin (Yazar, çevirmen, heykeltıraş, ressam, bestekar, mucit, bilimsel araştırma
ve inceleme yapanlar gibi) kazançları gelir vergisine tabi olmadığı için ticari defter
tutmalarına gerek yoktur.

Diğer serbest meslek sahipleri ise (GVK madde 66) kendi adına bir iş yeri açmış
doktor, avukat, muhasebeci, mühendis, mimar gibi kişiler ise gelir ve giderlerini “serbest
Meslek Kazanç Defteri” adı verilen ticari deftere işlerler.

Doktorlar diledikleri takdirde, serbest meslek kazanç defterindeki bilgileri protokol
defterinde gösterirlerse ayrıca Serbest meslek kazanç defteri tutmayabilirler.


Çiftçilerin Tutması Gereken Defterler

Gelir Vergisi Kanunumuzun 54. maddesinde belirtilen ;
İşletme büyüklüğünü aşan,
Bir biçerdövere veya bu mahiyetteki bir motorlu araca sahip olan,
On yaşına kadar ikiden fazla traktöre sahip olan çiftçiler gerçek usulde
vergilendirilirler.

Dolayısıyla bu şartları taşıyan çiftçiler defter tutmak zorundadırlar.

Bu şartları taşımayanların defter tutmasına ve beyanname vermelerine gerek yoktur.
Defter tutması gereken çiftçi önceden bildirmek kaydıyla isterse bilanço esasına göre
defter tutar (Yevmiye, Defter-i kebir, Envanter ve Bilanço defteri)
İsterse de İşletme Hesabı Esasına göre “Çiftçi İşletme Defteri” adı verilen defteri tutar.

Bilanço usulünü seçenler iki yıl geçmedikçe bu usulden dönemezler.

Diğer Defterler

Yukarıda saydığımız tüm defterlerin yanı sıra ayrıca, sürekli imalat işiyle uğraşanlar
“imalat defteri”, depo işletenler “Ambar Defteri”, banka, banker ve sigorta şirketleri “Banka
ve Sigorta İşlemleri Vergisi Defteri"
, yabancı nakliyat kurumları veya Türkiye'deki
temsilcileri “Hasılat Defteri” tutmak zorundadırlar.
 
5. Defter ve Belge Temini

VUK’ ta belirtilen ve tutulması zorunlu olan ticari defterler, elektronik ortamda
tutulacak ise müteharrik yapraklı defter şeklinde, elle tutulacak ise normal ticari defter
şeklinde piyasadan temin edilebilir. Kullanılabilmeleri için ise mutlaka noter tasdik işleminin
yapılması gerekir. Bu tasdik işleminin yapılma zamanı ve şekli, izleyen öğrenme faaliyetinde
detaylı olarak ele alınacaktır.

Ticari defterlere kayıtta esas olan ticari belgeler ise Maliye Bakanlığının anlaşma
yaptığı matbaalardan temin edilebildiği gibi noter tasdiki sureti ile de temin edilebilir.

5.1. Anlaşmalı Matbaalardan Belge Temini
Bakanlıkça kullanılması zorunlu hale getirilen ve ticari defterlere kayıtta esas alınan
ticari belgeler; fatura, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, gider pusulası, yazar
kasa fişi, giriş ve yolcu taşıma biletleri, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük
müşteri listesi gibi belgelerdir.

Bu belgeler mükellefin bağlı olduğu vergi dairesinin il sınırları içinde kalan maliye
bakanlığının anlaşma yaptığı matbaalarda bastırılır.

Matbaa işletmesi siparişi aldığı tarihten itibaren 15 gün içinde belgeleri basıp teslime
hazır hale getirir.

Belgelerin hazır hale geldiği tarihten itibaren mükellef tarafından bir ay içinde
alınmayan belgeler matbaa işletmesi tarafından defterdarlığa bildirilir ve durum tutanakla
tespit edildikten sonra basılan belgeler kesilerek iptal edilir.

Basılan belgelerin teslim ve iptal işlemlerinde düzenlenen tutanaklar mükelleflerin
dosyalarına konulur.

Matbaa işletmecileri basımı ve dağıtımını yaptıkları belgelere ilişkin olarak bilgi
formunu internet ortamında düzenleyip Bakanlığa bildirmek zorundadırlar.
Bunun için de gerekli olan kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ilgili formları doldurarak alırlar.
Genel nüfus sayımına göre nüfusu 5000 ve daha az olan yerlerde
bulunan matbaa işletmecileri Bu formu elde 4 nüsha olarak düzenlerler. (Bir nüsha matbaa
işletmecisinde, bir nüsha belge bastıran mükellefte, bir nüshası belge bastıran mükellefin
vergi dairesine, bir nüshada matbaa işletmecisinin bağlı olduğu defterdarlığa verilir.)Internet
hizmeti yaygınlaştıkça nüfus sayımına bakılmaksızın tüm matbaa işletmecileri formlarını
internet ortamında düzenleyeceklerdir.

5.2. Noter Tasdiki Sureti İle Belge Temini
Anlaşmalı matbaaların dışındaki matbaalarda bastırılmış olan ticari belgelerin
kullanılabilme için VUK’ un ilgili hükümlerinde belirtilen bilgileri taşıması ve noter
tasdikinin bulunması zorunludur.
Noter, tasdik etmiş olduğu ticari belge koçanının arkasına 2 nüsha halinde düzenlemiş
olduğu “VUK uyarınca mükellefler tarafından kullanılan belgelerin tasdikine ilişkin Bilgi
Formu” nun bir nüshasını yapıştırır. Diğer nüshasını ise mükellefin vergi dairesine
gönderir.

İktisadi kamu kuruluşları, İl özel idareleri, belediyeler ve köyler ile bunlar tarafından
kurulan, işletilen müessese ve işletmeler kullanacakları belgeleri, VUK ilgili hükümlerinde
belirtilen bilgileri taşıması kaydıyla anlaşmalı matbaa dışındaki matbaalara bastırabilirler.
Ancak bu şekilde belge bastırılması halinde belgenin üzerine “VUK yönetmelik hükümlerine
tabi değildir.” ibaresinin yazılması zorunludur.
 
Geri
Top