Trafik Kazalarının ülkemize verdiği ekonomik zararlar

Suskun

V.I.P
V.I.P
Yük ve yolcu taşımacılığında karayolu dışında demiryolu, deniz ve havayolu gibi alanlara öncelik verilmek istense de her ülkede değişen oranlarda ve çeşitli nedenlerle karayolunu kullanma zorunluluğu vardır. Mademki karayolunu belirli ölçüde kullanma mecburiyeti var; o halde karayolu trafik güvenliğini sağlayacak tedbirleri almak zorundayız. Tedbirleri yeterince almayınca, trafik kazaları diye adlandırılan aşağıdaki felaketler ortaya çıkmaktadır:

Ülke.....ölü sayısı.... yaralı sayısı
Türkiye ....4935.... 114552
Almanya .....7792..... 497683
Fransa ....8918 ....168535

Ülke ekonomisi ve refahına önemli şekilde zarar veren sosyo-ekonomik zararlar meydana gelmektedir.
*Türkiye’de bir yılda 4,7 katrilyon, Avrupa topluluğu ülkelerinde toplam 250 milyar dolar.
Mağdur ve yakınları psikolojik rahatsızlıklara sahip olmaktadır.
*Bunalım, korkular, hazım şikayetleri, öç alma isteği, hafıza kaybı, uykusuzluk vb.
Mağdur ve yakınları işinde ve eğitiminde başarısız olmaktadırlar.
*Avrupa’da yapılan araştırmada, ölü yakınları ve yaralıların bazılarının kaza nedeniyle iş değiştirdikleri öğrenilmiştir.
*Ülkemizde yapılan araştırmada yaralılardan % 28 ‘inde kaza nedeniyle iş verimliliğinin azaldığı %14,4 ünün ise iş değişikliği yaptığı öğrenilmiştir.
Eşiyle-ailesiyle, arkadaşlarıyla, meslektaşlarıyla ilişkileri bozulmaktadır.
*Avrupa’da yapılan araştırmadan, ölü yakınlarının kazadan dolayı % 23 oranında arkadaşlarıyla, % 21 oranında eşiyle ilişkilerinin daha kötüleştiği öğrenilmiştir.
*Türkiye’de yapılan araştırmada kazalar nedeniyle yaralıların % 10,2 sinin arkadaşlarıyla, % 6,8 inin ailesi ile ilişkilerinin olumsuz yönde etkilendiği öğrenilmiştir.
Karayolu trafik kazaları sadece ülkemizde vukuu bulan olaylar değildir. Trafik kazalarını tamamen önlemiş bir ülke maalesef henüz yoktur. Trafik kazalarının verdiği zararlar alınan tedbirlere göre ülkeden ülkeye değişmektedir.
Türkiye, trafik kazalarında görülen zarar bakımından ne Dünyanın en kötüleri,ne de en iyileri arasında yer almamaktadır. Türkiye, trafik güvenliği açısından Batı Avrupa Ülkeleri, ABD, Kanada, Japonya, İsrail gibi ülkelerin gerisinde, Cezayir, Tunus, Kırgızistan ve Ermenistan gibi ülkelerin önündedir. İyinin ölçüsü, araçlar 100 milyon kilometre gittiğinde kazalardan dolayı kaybedilen insan sayısının azlığıdır. Ülkemizde taşıtların kat ettiği kilometre, Karayolları Genel Müdürlüğümüzce ölçülmektedir. Grafikte, Türkiye ve bazı ülkelerde 100 milyon kilometreye düşen ölü sayısı belirtilmektedir. Neden bu ölçek Dünyada kabul ediliyor? Çünkü araçlar hareket etmeyip, park ettiği zaman kaza olmaz.
1997 Yılı Çeşitli ülkelerde ve Türkiye’de 100 milyon km.’ye Düşen Ölü Sayıları

KAYNAK: 1.Birleşmiş Milletler Yol Trafik Kaza İstatistikleri Yıllığı (1999)
 
Geri
Top