e-PaCk
Forum Gururu
1940’lı yıllarda, Wright kardeşler başarılı ilk uçuşlarının yanında, birkaç parça perde kumaşından yaptıkları bir tür uçurtmayla yeni bir havacılık olayına öncülük etmişlerdir. Daha sonraları esnek yapıya sahip kanatlar üzerinde çalışma ve deneyler yapılmış, 1948’ de basit yelken kanatlar ortaya çıkmıştır. 1948 yılında Dr. Francis Royala portatif delta kanadı yapmayı başardı.
1961’den sonra kendi şişebilen ve süzülerek uçan paraşüt düşünülmeye başlandı. Bununla beraber 1970’lere kadar yamaçtan düzenli olarak koşarak kalkış yapılmadı. 1970’lerin sonlarında çekilmiş bazı fotoğraf ve video kayıtlarında Amerikalı Sky-diving’cilerin paraşütleriyle ufak tepelerden atlarken kayıtlarının bulunuşu, yamaç paraşütünün bu yıllarda yapılmaya başladığının kanıtıdır. Tamda bu yıllarda Fransız Alplerinde bir kasabada 3 paraşütçü bir paraşüyle tepeden tepeden kalkış fikrini geliştirdiler. Bu 3 paraşütçüden Jean Claude Betemps tarihte ilk olarak bir tepeden paraşütle kalkış yapan kişi ünvanını taşmaktadır. Dünyanın ilk yamaç paraşütü okulu “Clubdes Choucas” adı altında 1979 yılında burada kuruldu.
Yamaç paraşütü 4 bölümde incelenir:
Kubbe
Askı İpleri
Taşıyıcı Kolonlar
Harnes (kuşam tertibatı)
Kubbe polyester veya naylon, hava geçirmeyen, kaplamalı özel bir kumaştan yapılır ve canlı parlak renklerle boyanırlar. Alt ve üst yüzeylerin dik parçalarla birleştirilmeleriyle oluşurlar. Böylece ortaya çıkan bu hava kanallarına sel adı verilir. Ön kenardaki uçları açıktır. Ön kenarlarına şeklini korumak ve kalkışta içine kolay hava girişini sağlamak için sert pilastik tabakalar dikilir. Geniş sel girişleri daha yavaş ve daha güvenli bir yamaç paraşütünü gösterir. Daha dar sel girişleri daha çok yüksek performansı amaçlayan paraşütlerde bulunur.
Her sel diğerlerinden iç sel duvarları ile ayrılmıştır. Bunlar kanatın seklini belirlerler. Çok sayıda sel duvarı daha istikrarlı daha düzgün bir şekil ortaya koyar. Bu duvarlarda birçok delik vardır. Böylece hava bir selden diğerine geçebilir. Buda iç basıncın ayarlanmasını sağlayarak kanatı şişirir. Tamamen şişirildiğinde aerofoil şeklini alır yani, alt yüzey daha düz, üst yüzey daha kamburumsu eğri bir şekil alır.
YAMAÇ PARAŞÜTÜ SÖZLÜĞÜ
Yamaç paraşütü: Ingilizce – paragliding, Fransızca -Parapente, Almanca – gleitschirm olarak adlandırılır.
Kanat : Yamaç Paraşütünde, havada süzülmeyi sağlayan kumaş kısım.
Askı İpleri : Kanada bağlı olan ipler, kanadın yüzeyine dengeli bir şekilde dağılırlar. Ortalama 80-90 adet askı ipi vardır ve bunların her birinin taşıyabileceği yük 80-150 kg arasında değişmektedir.
Taşıyıcı Kolonlar : Askı ipleri bölümlere ayrılarak kolonlara bağlanır. Bu sayede iplerin zarar görmesi ve dolaşması önlenir. Aynı zamanda ipler bölümlerine göre ayrılmış olur. Modern kanatlar 3 ve 4 kolonlu olarak üretilirler.
HAVA TRAFİK KURALLARI
1-İki hava aracı karşı karşıya geldikleri vakit her ikiside sağ frenlerini çekerek birbirlerinden kendi sağlarına doğru uzaklaşırlar.
2-Bir yamaç paraşütü pilotu yolun sağında bulunan başka bir pilotla karşılaşırsa yol hakkı sağdaki pilotdadır ve yol üstünlüğünü diğer pilota verir.Kendisi yolun sağına veya soluna dönerek diğer pilotun yolundan çekilir.
3-Yamaçta saoring yapan iki pilot karşı karşıya gelidikleri vakit yol hakkı sağında yamaç bulunan pilotundur.Sağ tarafında yamaç bulunan pilot kendi sağına doğru fren çekip karşı karşıya geldiği pilottan uzaklaşamıyacağından sağ tarafı açık olan diğer pilot sağa dönerek ondan uzakşalır.
1961’den sonra kendi şişebilen ve süzülerek uçan paraşüt düşünülmeye başlandı. Bununla beraber 1970’lere kadar yamaçtan düzenli olarak koşarak kalkış yapılmadı. 1970’lerin sonlarında çekilmiş bazı fotoğraf ve video kayıtlarında Amerikalı Sky-diving’cilerin paraşütleriyle ufak tepelerden atlarken kayıtlarının bulunuşu, yamaç paraşütünün bu yıllarda yapılmaya başladığının kanıtıdır. Tamda bu yıllarda Fransız Alplerinde bir kasabada 3 paraşütçü bir paraşüyle tepeden tepeden kalkış fikrini geliştirdiler. Bu 3 paraşütçüden Jean Claude Betemps tarihte ilk olarak bir tepeden paraşütle kalkış yapan kişi ünvanını taşmaktadır. Dünyanın ilk yamaç paraşütü okulu “Clubdes Choucas” adı altında 1979 yılında burada kuruldu.
Yamaç paraşütü 4 bölümde incelenir:
Kubbe
Askı İpleri
Taşıyıcı Kolonlar
Harnes (kuşam tertibatı)
Kubbe polyester veya naylon, hava geçirmeyen, kaplamalı özel bir kumaştan yapılır ve canlı parlak renklerle boyanırlar. Alt ve üst yüzeylerin dik parçalarla birleştirilmeleriyle oluşurlar. Böylece ortaya çıkan bu hava kanallarına sel adı verilir. Ön kenardaki uçları açıktır. Ön kenarlarına şeklini korumak ve kalkışta içine kolay hava girişini sağlamak için sert pilastik tabakalar dikilir. Geniş sel girişleri daha yavaş ve daha güvenli bir yamaç paraşütünü gösterir. Daha dar sel girişleri daha çok yüksek performansı amaçlayan paraşütlerde bulunur.
Her sel diğerlerinden iç sel duvarları ile ayrılmıştır. Bunlar kanatın seklini belirlerler. Çok sayıda sel duvarı daha istikrarlı daha düzgün bir şekil ortaya koyar. Bu duvarlarda birçok delik vardır. Böylece hava bir selden diğerine geçebilir. Buda iç basıncın ayarlanmasını sağlayarak kanatı şişirir. Tamamen şişirildiğinde aerofoil şeklini alır yani, alt yüzey daha düz, üst yüzey daha kamburumsu eğri bir şekil alır.
YAMAÇ PARAŞÜTÜ SÖZLÜĞÜ
Yamaç paraşütü: Ingilizce – paragliding, Fransızca -Parapente, Almanca – gleitschirm olarak adlandırılır.
Kanat : Yamaç Paraşütünde, havada süzülmeyi sağlayan kumaş kısım.
Askı İpleri : Kanada bağlı olan ipler, kanadın yüzeyine dengeli bir şekilde dağılırlar. Ortalama 80-90 adet askı ipi vardır ve bunların her birinin taşıyabileceği yük 80-150 kg arasında değişmektedir.
Taşıyıcı Kolonlar : Askı ipleri bölümlere ayrılarak kolonlara bağlanır. Bu sayede iplerin zarar görmesi ve dolaşması önlenir. Aynı zamanda ipler bölümlerine göre ayrılmış olur. Modern kanatlar 3 ve 4 kolonlu olarak üretilirler.
HAVA TRAFİK KURALLARI
1-İki hava aracı karşı karşıya geldikleri vakit her ikiside sağ frenlerini çekerek birbirlerinden kendi sağlarına doğru uzaklaşırlar.
2-Bir yamaç paraşütü pilotu yolun sağında bulunan başka bir pilotla karşılaşırsa yol hakkı sağdaki pilotdadır ve yol üstünlüğünü diğer pilota verir.Kendisi yolun sağına veya soluna dönerek diğer pilotun yolundan çekilir.
3-Yamaçta saoring yapan iki pilot karşı karşıya gelidikleri vakit yol hakkı sağında yamaç bulunan pilotundur.Sağ tarafında yamaç bulunan pilot kendi sağına doğru fren çekip karşı karşıya geldiği pilottan uzaklaşamıyacağından sağ tarafı açık olan diğer pilot sağa dönerek ondan uzakşalır.