Geçen yıl Türkiye'ye adım atan Yandex, hedef büyüttü. Türkiye'de şirketin beyni sayılan veri merkezlerini kuracaklarını söyleyen CEO Volozh, "Burası bizim için büyük bir pazar" dedi
Rus arama motoru Yandex, rakibi Google'ın Türkiye pazarındaki 'mutlak hakimiyeti'ne son vermek için Eylül 2011'de kolları sıvadı. Yandex'in Türkiye planı bir anlamda Rusya'nın açık denizlere inme politikası gibi düşünülebilir. Çünkü bugüne kadar sadece Rusya, Ukrayna gibi kiril alfabesi kullanan ülkelerde faaliyet gösteren Yandex, Türkiye'yi diğer ülkelere açılmak için bir 'test merkezi' olarak konumladı. İşte bu nedenle Türkiye'de elde ettiği yüz milyonlarca dolar kazancın vergisini İrlanda'da ödediği için Türk maliyesi ile yıllardır sıkıntı yaşayan Google gibi yapmadı. Anlayacağınız kaçak güreşmedi ve Türkiye'de bir şirket kurarak kazancının vergisini burada ödeyeceğini cümle aleme duyurdu.
TANITIMA 100 MİLYON DOLAR
Rusya'nın başkenti Moskova'da Yandex'in genel merkezinde Yandex CEO'su Arkady Volozh ile Yandex Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, şirketin hedeflerini anlattı. Verdikleri bilgilere göre Türkiye 'test ülkesi' olduğu için yatırım muslukları da sonuna kadar açılmış. Sohbette beş yıllık plan dahilinde sadece tanıtıma 100 milyon dolar ayırdıklarını öğreniyoruz. Bana göre tanıtımdan daha önemli yatırım ise datacenter (veri merkezi) olacak. Volozh, "Rusya dışında Finlandiya ve Hollanda'da kurulu olan veri merkezi projemizle ilgili Türkiye'de de çalışma yapmayı planlıyoruz. Türkiye bizim oldukça önemli ve büyük bir pazar. Bu yüzden Yandex'in beyni olarak tanımlayabileceğimiz veri merkezlerimizden birini burada kurma planımız var" diye konuştu.
HEDEFİMİZ İKİNCİ OLMAK
Volozh'un "Yüzde 99 pazar payı olan bir rakiple mücadele etmek için elinizde bir sihirli değneğiniz var mı" sorusuna yanıtı ise "Verdiğimiz servisler" oldu. Volozh, Türkçe içerikle geliştirdikleri ve ilerleyen tarihlerde art arda açıklamayı planladıkları servislerden söz etti. Bunları Türk kullanıcıların benimsemesinin Yandex için sihir etkisi yapacağını anlattı. Bunun kendilerine çift haneli pazar payı getireceğine inanan Volozh, "Lider kim olursa olsun, pazar yüzde 60-30-10 olarak bölünüyor. Arama motoru olan Rusya, ABD, Çek Cumhuriyeti, G. Kore ve Çin gibi ülkelerin hepsinde durum böyle. Bizim de hedefimiz ikinci olmak" dedi.
KRİTİK EŞİK AŞILSIN ŞİRKET ALABİLİRİZ
4 bin çalışanı olan Yandex, yakın zamana kadar kiril alfabesi kullanan Rusya, Ukrayna ve Beyaz Rusya'da faaliyet gösteriyordu. Moskova yazılım geliştirme merkezi olsa da şirketin Ukrayna ve ABD'de ofisleri var. CE O Arkady Volozh, Tayland ve Tayvan'da da satın aldıkları küçük şirketlerle geliştirme yaptıklarını söyledi. Volozh, Türkiye'ye henüz getirmedikleri uygulamalarla ilgili olarak "Bunu Türkiye'de yapan şirketleri satın alabiliriz. Ancak önce ülkedeki kritik 6 ayı aşmalıyız" diye konuştu.
YALÇINDAĞ: O KAHVEHANEYİ İYİ BİLİYORUM
Doğan Grubu'ndaki görevlerinden birer birer ayrılıp Yandex'in Yönetim Kurulu Başkanlığı'na gelen Mehmet Ali Yalçındağ, "Google, yıllardır pazarda tek olduğu için 'yemekte patates var' dediğinde herkes onu yiyordu. Ama bizimle birlikte artık patatesin yanında et de olacak" diye konuştu. Yalçındağ, Türkiye'de arama motoru pazarındaki oyuncuların durumunu da ilginç bir örnekle açıkladı: "150 kiloluk kaslı biri, kahveye gittiğinde hemen çayı önüne gelir. İşte o Google... Yan masada ise zayıf biri var, o da biziz. Fakat ben yerel olduğum için o kahveyi çok iyi tanıyorum. Ve Google ne yaparsa yapsın, artık bize karşı atak yapmak zorunda." Yandex'in Türkiye'ye girişinin ABD'de de ciddi ilgi uyandırdığını söyleyen Yalçındağ, "Hisseleri Nasdaq'ta işlem gören şirket, hafta başında ilk yarı bilançosunu açıkladı. Bilançoyu inceleyen analistler, en çok Türkiye yatırımlarını sordu" dedi.
TRAFİK İÇİN İBB İLE ORTAKLIK YAPACAK
Türkiye'de Yandex'in en güçlü olduğu alan trafik bilgisi. Bu konuda Yandex kullanıcıları da kilit rol oynuyor. Çünkü trafikteyken telefonundaki uygulamayı açan bir kullanıcı, uydu tanıma sistemi GPS sayesinde uyduya yer ve hız sinyali gönderiyor. Böylece kişinin bulunduğu yoldaki trafik hakkında veri toplanıyor. Bu şekilde uygulamayı kullananlar bilginin güvenilirliğini de artırıyor. Mehmet Ali Yalçındağ da bu konuda İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ni (İBB) ziyaret ettiğini ve olumlu yanıt aldığını söyledi. Yalçındağ, "Zaten belediyenin verileri herkese açık. Ancak biz işbirliğiyle bunu daha da geliştireceğiz" diye konuştu. Volozh da trafik bilgisinin yüzde 80 filodan, yüzde 20 Yandex kullanıcılarının gönderdiği sinyallerle elde edildiğini anlattı.
Rus arama motoru Yandex, rakibi Google'ın Türkiye pazarındaki 'mutlak hakimiyeti'ne son vermek için Eylül 2011'de kolları sıvadı. Yandex'in Türkiye planı bir anlamda Rusya'nın açık denizlere inme politikası gibi düşünülebilir. Çünkü bugüne kadar sadece Rusya, Ukrayna gibi kiril alfabesi kullanan ülkelerde faaliyet gösteren Yandex, Türkiye'yi diğer ülkelere açılmak için bir 'test merkezi' olarak konumladı. İşte bu nedenle Türkiye'de elde ettiği yüz milyonlarca dolar kazancın vergisini İrlanda'da ödediği için Türk maliyesi ile yıllardır sıkıntı yaşayan Google gibi yapmadı. Anlayacağınız kaçak güreşmedi ve Türkiye'de bir şirket kurarak kazancının vergisini burada ödeyeceğini cümle aleme duyurdu.
TANITIMA 100 MİLYON DOLAR
Rusya'nın başkenti Moskova'da Yandex'in genel merkezinde Yandex CEO'su Arkady Volozh ile Yandex Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, şirketin hedeflerini anlattı. Verdikleri bilgilere göre Türkiye 'test ülkesi' olduğu için yatırım muslukları da sonuna kadar açılmış. Sohbette beş yıllık plan dahilinde sadece tanıtıma 100 milyon dolar ayırdıklarını öğreniyoruz. Bana göre tanıtımdan daha önemli yatırım ise datacenter (veri merkezi) olacak. Volozh, "Rusya dışında Finlandiya ve Hollanda'da kurulu olan veri merkezi projemizle ilgili Türkiye'de de çalışma yapmayı planlıyoruz. Türkiye bizim oldukça önemli ve büyük bir pazar. Bu yüzden Yandex'in beyni olarak tanımlayabileceğimiz veri merkezlerimizden birini burada kurma planımız var" diye konuştu.
HEDEFİMİZ İKİNCİ OLMAK
Volozh'un "Yüzde 99 pazar payı olan bir rakiple mücadele etmek için elinizde bir sihirli değneğiniz var mı" sorusuna yanıtı ise "Verdiğimiz servisler" oldu. Volozh, Türkçe içerikle geliştirdikleri ve ilerleyen tarihlerde art arda açıklamayı planladıkları servislerden söz etti. Bunları Türk kullanıcıların benimsemesinin Yandex için sihir etkisi yapacağını anlattı. Bunun kendilerine çift haneli pazar payı getireceğine inanan Volozh, "Lider kim olursa olsun, pazar yüzde 60-30-10 olarak bölünüyor. Arama motoru olan Rusya, ABD, Çek Cumhuriyeti, G. Kore ve Çin gibi ülkelerin hepsinde durum böyle. Bizim de hedefimiz ikinci olmak" dedi.
KRİTİK EŞİK AŞILSIN ŞİRKET ALABİLİRİZ
4 bin çalışanı olan Yandex, yakın zamana kadar kiril alfabesi kullanan Rusya, Ukrayna ve Beyaz Rusya'da faaliyet gösteriyordu. Moskova yazılım geliştirme merkezi olsa da şirketin Ukrayna ve ABD'de ofisleri var. CE O Arkady Volozh, Tayland ve Tayvan'da da satın aldıkları küçük şirketlerle geliştirme yaptıklarını söyledi. Volozh, Türkiye'ye henüz getirmedikleri uygulamalarla ilgili olarak "Bunu Türkiye'de yapan şirketleri satın alabiliriz. Ancak önce ülkedeki kritik 6 ayı aşmalıyız" diye konuştu.
YALÇINDAĞ: O KAHVEHANEYİ İYİ BİLİYORUM
Doğan Grubu'ndaki görevlerinden birer birer ayrılıp Yandex'in Yönetim Kurulu Başkanlığı'na gelen Mehmet Ali Yalçındağ, "Google, yıllardır pazarda tek olduğu için 'yemekte patates var' dediğinde herkes onu yiyordu. Ama bizimle birlikte artık patatesin yanında et de olacak" diye konuştu. Yalçındağ, Türkiye'de arama motoru pazarındaki oyuncuların durumunu da ilginç bir örnekle açıkladı: "150 kiloluk kaslı biri, kahveye gittiğinde hemen çayı önüne gelir. İşte o Google... Yan masada ise zayıf biri var, o da biziz. Fakat ben yerel olduğum için o kahveyi çok iyi tanıyorum. Ve Google ne yaparsa yapsın, artık bize karşı atak yapmak zorunda." Yandex'in Türkiye'ye girişinin ABD'de de ciddi ilgi uyandırdığını söyleyen Yalçındağ, "Hisseleri Nasdaq'ta işlem gören şirket, hafta başında ilk yarı bilançosunu açıkladı. Bilançoyu inceleyen analistler, en çok Türkiye yatırımlarını sordu" dedi.
TRAFİK İÇİN İBB İLE ORTAKLIK YAPACAK
Türkiye'de Yandex'in en güçlü olduğu alan trafik bilgisi. Bu konuda Yandex kullanıcıları da kilit rol oynuyor. Çünkü trafikteyken telefonundaki uygulamayı açan bir kullanıcı, uydu tanıma sistemi GPS sayesinde uyduya yer ve hız sinyali gönderiyor. Böylece kişinin bulunduğu yoldaki trafik hakkında veri toplanıyor. Bu şekilde uygulamayı kullananlar bilginin güvenilirliğini de artırıyor. Mehmet Ali Yalçındağ da bu konuda İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ni (İBB) ziyaret ettiğini ve olumlu yanıt aldığını söyledi. Yalçındağ, "Zaten belediyenin verileri herkese açık. Ancak biz işbirliğiyle bunu daha da geliştireceğiz" diye konuştu. Volozh da trafik bilgisinin yüzde 80 filodan, yüzde 20 Yandex kullanıcılarının gönderdiği sinyallerle elde edildiğini anlattı.