Yaratıcı Beceri ile Pazarlama

ZeyNoO

V.I.P
V.I.P
1950’lerin başlarından beri araştırmacılar Yaratıcı Düşünce Becerileri üzerine çalışmalar yapıyorlar. Bu araştırmacıların önde gelenlerinden biri olan Georgia Üniversitesi emekli profesörlerinden Dr. Torrance, dünyanın her tarafında kullanılan yaratıcı düşünce becerilerini tespit eden bir test geliştirmiştir. Bunları birbirinden bağımsız 20 farklı strateji olarak da kullanabilirsiniz. Pazarlama ve Satış mesleğini daha da kazançlı hale getirebilmek için bu stratejileri günlük hayatımıza geçirmek ve diğer insanlarla da paylaşmak için harekete geçebiliriz:

1- Akıcılık: Yeni fikirler geliştirmek için gayret et

2- Esneklik: Farklı tipte fikir üretmeye odaklan

3- Zenginleştirme: Detaylar ilave etmeye konsantre ol

4- Orijinallik: Sürekli özgün olmak için çaba göster

5- Yaklaşımda soyutluk: Gerçeklikten uzaklaş

6- Açıklık: Hazır cevaplar vermeye veya kapamaya direnç göster

7- İçeriği Değiştirme: Nesnelere farklı açılardan bak

8- Olguların/Fikirlerin birleştirilmesi: Fikirleri kaynaştır

9- Halihazırda Sınırları Kırma: Esnet

10- Alışılagelmedik bakış açısı: Kuş bakışı, kurtçuk bakışı, bebek bakışı

11- İç Perspektif: İçine dal ve kendini küçük hayal et

12- Mizahi Bakış Açısı: Komik ve mizahi bir bakış açısı kullan

13- Zenginlik ve Renkli Detaylar: Renk ve heyecan vericilik ilave et

14- Duygular: Duygular üzerine odaklanarak olguları not et

15- Fantezi: Fantastik açıdan bak, hayal et, -miş gibi davran, rüya gör

16- Hareket ve Ses: Fiziki duyuları ilave et

17- Birden Fazla Fikrin Birleştirilmesi: Farklı fikirleri kolaj halinde birleştir

18- Makro Ölçekli Bakış Açısı: Daha geniş açıdan gör

19- Kışkırtıcı Bakış Açısı: Kışkırtan kişinin bakışı ile gör

20- Geleceğe Yönelme: Geleceğe git ve ileriden geriye bak

Şu anda Pazarlama ve Satışla ilgili karşı karşıya olduğunuz bir güçlüğü ele alın ve bu listeden rastgele üç farklı strateji seçin. Her defasında bir strateji kullanarak 10 dakika süre ile bu güçlüğe uygulayın. Hedefiniz 12 yeni düşünce fikir üretmek olsun. Kendinizi bir parça zorlamanızı rica edeceğim. Ama önce size küçük bir hikayem olacak:

Sıra Dışı Bir Proje Örneği: Sokak Reklam Müzisyenleri Grubu

Dünyanın en büyük reklam ajanslarından birinin İstanbul şubesinin Art Direktörü ile komşu olduğumuzu öğrendiğimde kendisiyle tanışmak için zaman kaybetmeden harekete geçtim. Bu noktada kariyer hayatımda ince ve derin bir çizgi değişimi oldu. Bu beyefendi ile Nişantaşı’ndaki reklam ajansının ofisinde saha koordinatörü olarak çalışmaya başladım ve kapı kapıyı açtı.

İş Kurtarma Operasyonu

Müşterilerimizden en önemlisi, dünya çapında bir bilgisayar, printer, fotoğraf makinesi ve kartuş markasıydı. Bu markanın “sıradışı” tanıtımını yapmamız gerekiyordu. Aklımıza bir müzik grubu kurmak geldi ve sorumluluğu bana verdiler. 2 gün içinde bir şeyler yapmalıydım. Bayram tatiliydi ve her kez tatile çıkmıştı, bense bayram ertesi ne yapacağımı düşünmekten huzur bulamıyordum.

Şimdi ise ajans direktörüm ve komşum olan kişiye karşı mahcup olmamak için yaratıcı bir şeyler yapmam gerekiyordu ve müşteri asla mazeret kabul etmezdi. Önce sakinleşmeye karar verdim, derin bir nefes aldım. Tanıdığım müzisyenlerin isimlerini yazmaya başladım. Yeterli görünmüyordu. Ardından Beyoğlu’na çıktım, her zaman caddede müzik yapan sokak müzisyenlerinin yerinde yeller esiyordu. Derken metroya girdim. Evet, bir kemancı, bir yan flütçü, bir viyolonselci, bir klasik gitarcı, santurcu, org sanatçısı, hatta darbukacı ve kemençe sanatçısı bile buldum. Müzisyen dostlarımı ve stüdyo çalışması yapan tanıdıklarımı ajansa çağırdım. 2 gün sonra birbirini tanımayan ve farklı türlerden 10 kadar müzisyen reklam ajansımızda bir araya geldi. Bir yerlerden amfi de bulduk. Amacımız, Nil Karaibrahimgil’in markamız için söylediği cıngılı farklı yorumlarla metroda çalmak, bunu kaydetmek ve dünyanın ilk sokak müzisyenleri reklam grubunu kurmak oluverdi.

Grubun bir lideri ya da şefi yoktu, bense müzik bilgimi yetersiz bulduğum için çok müdahale etmek istemiyordum. Ancak sesler karışmaya ve yükselmeye başlayınca müzisyen olmadığım halde grubu yönetmeye karar verdim. İmkansız değilmiş! Şarkı sözlerini elime aldım ve 3-4 saat kadar neredeyse ara vermeden çalıştık. Belediye’den gerekli izinleri gidip aldım. Ardından kameraları da bir şekilde tedarik edip bu çekimi gerçekleştirdik. Görüntüleri ve sesleri stüdyoda uygun formata getirdikten sonra da müşteriye teslim ettik. Çalışma muazzam bir etki uyandırdı. Dünyanın ilk sokak reklam müzisyenleri grubu projesi başarıyla gerçekleşmişti. 2 gün içinde grup kurulmuş, metro yönetiminden izin alınmış, kameralar tedarik edilmiş, çekim yapılmış ve montajlanarak teslim edilmişti. Derin bir nefes aldım. Bu bir zaferdi. Bu projeyi kampanyalarda kurulacak AVM stantlarında hayata geçirmeye karar verdik. Sıradışı bir saha çalışması böylelikle başlamış oldu.

Bu etkinlikten sonra birçok reklam saha çalışmasını yönetmeye başladım. Karavan çalışmaları, vitrin düzenlemeleri, stant çalışmaları, saha araştırmaları, organizasyonlar, festivallerde marka çalışmaları… Reklam ajansı, ben ve arkadaşlarımın gerçekleştirdiği kaliteli çalışmalar ve gayret sayesinde para kazanıyordu. Ünlülerle tanışma ve ajansımın yönettiği projelerde sorumluluk alma fırsatım oldu. En iyi müşteri temsilcileriyle, en iyi grafik sanatçılarıyla, en iyi organizatör ve firmalarla çalıştım. Bana bu çalışma fırsatını tanıyan komşuma böylelikle borcumu ödemiş oldum.

En zor koşullar, fırsatları içinde gizliyor olabilir. Bunu işte, evde, enkazda, tatilde, kısacası her yerde hatırlayalım. Hayat bize göz kırptığında ise hareket edip işe koyulalım. Fırsatları görüp değerlendirmek size yepyeni deneyimler kazandıracaktır. Hayal gücünüz ile desteklenen bir çalışma tarzı önünüzü nasıl açıyor, göreceksiniz.

Emrah Altuntecim
 
Geri
Top