Giris
Bilim, tanimi ve gelenekleri geregi, tumuyle nesnel ve tarafliliktan uzak bir aclisma alani olarak kabul edilmistir. Ancak bu, bir gerceklik degil, ozlenen bir erek olarak karsimiza cikmaktadir.
Bilimle ugrasanlarin etkinlikleri ve bilimsel kuramlarin olusturulmasi, her tur turlu etkiden uzak bir bosluk icinde gelismemektedir. Bunlar kurulu duzenin icinde var olan her turlu egilimle karsilasmak durumundadirlar; bu egilimler bilim adamlarinin vargilarini etkilemekte, bazen de carpitmaktadirlar.
Onyargilarin etkileri, ozellikle insan yasamina, insanin tarihine ve degerlerine en yakin olan bilim dallarinda daha guclu olma egilimi gostermektedirler. Bunlar arasinda dirimbilim, toplumbilim, insanbilim ve ayrica, toplumsal-dirimbilim ve maymunbilim (primatoloji) diye adlandirilan iki yeni bilim dali bulunmaktadir. Bu kitapta sozkonusu edilen bilim dallari bunlardir.
Kitaptaki incelemeler, bu degisik alanlardad calisan bilim emekcilerinin yaptigi gercek bulud ve ilerlemeleri kucuk gormemekte, onnlarin degerlerini yokumsamamaktadir. Amacimiz, bu bilim dallarinin icine sizarak icerdikleri hakikatleri yozlastiran, olgulari carptiran yapay-bilimsel kavrayislarin, hangi ozgun yonleriyle kendilerini gosterdigini ortaya koymaya calismaktir.
Son yillarda, dirimbilimin soyacekim dalinda varilan sonuclarda, bazi yazarlarin vargilarinda irkcilik goruldugu konusunda cok yazi yazildi. Bu kitapta ele alinan toplum bilimleriyle dirimblimlerindeki cinsci yaklasimlaraysa pek fazla onem verilmedi. Bu cinsci yaklasimlardan bazilari, onlara karsi daha duygulu olmak durumunda olmalari, ve hem bilimsel hakikatin gidisine hemde toplumsal gelismenin gerektirdigi mucadelelere getirdikleri zararin bilincinde bulunmalari nedeniyle kadin bagimsizligi hareketi savascilari tarafindan gun isigina cikarilmaktadir.
Bu kitaptaki ilk uc incelemede, gorece olarak yeni birer bilim dali olan toplumsal-dirimbilimle maymunbilim (primatoloji), son bes incelemedeyse insanbilim durumu ele alilnmaktadir. Hepsi de, benim temel yapitim olan Kadinin Evrimi’ni ortaya cikaran calismanin birer yan urunudurler; bu yazilar, Kadinin Evrimi adli kitabin bir devami ve eki olarak gorulebilir.
Evelyn Reed, Kasim 1977, Bilimde Cins Ayrimi
Bilim, tanimi ve gelenekleri geregi, tumuyle nesnel ve tarafliliktan uzak bir aclisma alani olarak kabul edilmistir. Ancak bu, bir gerceklik degil, ozlenen bir erek olarak karsimiza cikmaktadir.
Bilimle ugrasanlarin etkinlikleri ve bilimsel kuramlarin olusturulmasi, her tur turlu etkiden uzak bir bosluk icinde gelismemektedir. Bunlar kurulu duzenin icinde var olan her turlu egilimle karsilasmak durumundadirlar; bu egilimler bilim adamlarinin vargilarini etkilemekte, bazen de carpitmaktadirlar.
Onyargilarin etkileri, ozellikle insan yasamina, insanin tarihine ve degerlerine en yakin olan bilim dallarinda daha guclu olma egilimi gostermektedirler. Bunlar arasinda dirimbilim, toplumbilim, insanbilim ve ayrica, toplumsal-dirimbilim ve maymunbilim (primatoloji) diye adlandirilan iki yeni bilim dali bulunmaktadir. Bu kitapta sozkonusu edilen bilim dallari bunlardir.
Kitaptaki incelemeler, bu degisik alanlardad calisan bilim emekcilerinin yaptigi gercek bulud ve ilerlemeleri kucuk gormemekte, onnlarin degerlerini yokumsamamaktadir. Amacimiz, bu bilim dallarinin icine sizarak icerdikleri hakikatleri yozlastiran, olgulari carptiran yapay-bilimsel kavrayislarin, hangi ozgun yonleriyle kendilerini gosterdigini ortaya koymaya calismaktir.
Son yillarda, dirimbilimin soyacekim dalinda varilan sonuclarda, bazi yazarlarin vargilarinda irkcilik goruldugu konusunda cok yazi yazildi. Bu kitapta ele alinan toplum bilimleriyle dirimblimlerindeki cinsci yaklasimlaraysa pek fazla onem verilmedi. Bu cinsci yaklasimlardan bazilari, onlara karsi daha duygulu olmak durumunda olmalari, ve hem bilimsel hakikatin gidisine hemde toplumsal gelismenin gerektirdigi mucadelelere getirdikleri zararin bilincinde bulunmalari nedeniyle kadin bagimsizligi hareketi savascilari tarafindan gun isigina cikarilmaktadir.
Bu kitaptaki ilk uc incelemede, gorece olarak yeni birer bilim dali olan toplumsal-dirimbilimle maymunbilim (primatoloji), son bes incelemedeyse insanbilim durumu ele alilnmaktadir. Hepsi de, benim temel yapitim olan Kadinin Evrimi’ni ortaya cikaran calismanin birer yan urunudurler; bu yazilar, Kadinin Evrimi adli kitabin bir devami ve eki olarak gorulebilir.
Evelyn Reed, Kasim 1977, Bilimde Cins Ayrimi