• Merhaba Ziyaretçi.
    "Yapay Zeka Objektif " Fotoğraf Yarışması başladı. İlgili konuya  BURADAN  ulaşabilirsiniz. Sizi de bu yarışmada görmek isteriz...

Cumhuriyet Tarihi Ekonomi Kronolojisi (1923-1938)

wien06

V.I.P
V.I.P
CUMHURİYET TARİHİ EKONOMİ KRONOLOJİSİ (17 Şubat 1923 - 10 Kasım 1938 )

NOT:Asagidaki bazi tarihler EKONOMI ile ilgili olmasa bile önemli oldugu icin KRONOLOJIYE eklenmistir.

  • 17 Şubat 1923
    İzmir'de Türkiye İktisat Kongresi toplandı.
  • 24 Temmuz 1923
    Lozan Antlaşması imzalandı.
  • 29 Ekim 1923
    Türkiye Cumhuriyeti ilan edildi. Yeni Türk devletinin ilk cumhurbaşkanlığına oybirliğiyle Gazi Mustafa Kemal seçildi.
  • 18 Ocak 1924
    İstanbul'da Milli Türk Ticaret Birliği Kongresi toplandı.
  • 3 Mart 1924
    TBMM Halifelik'in kaldırılmasına karar verdi.
  • 1 Nisan 1924
    Ergani Bakır İşletmeleri devletleştirildi.
  • 3 Nisan 1924
    1908 Temmuz'undan 1923 sonuna kadar devlet alacak ve borçlarını tasfiye eden kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 21 Nisan 1924
    Ziraat Bankası'nın üreticilere kredi açmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 23 Nisan 1924
    Anadolu-Bağdat Demiryolu'nun devletçe satın alınmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 14 Mayıs 1924
    Türkiye Taş Kömürü Kurumu Zonguldak'ta kuruldu. Taşkömürü üretimi ve maden işleme üniteleriyle entegre bir tesise sahip olan TTK, Zonguldak'ın da sembolü haline geldi. Türkiye taşkömürü ihtiyacının büyük bir bölümü de bu fabrika tarafından sağlanıyor.
  • 24 Mayıs 1924
    Devlet Demiryolları Müdürüyet Umumiyesi (genel müdürlüğü) kuruldu.
  • 3 Ağustos 1924
    Cumhuriyet döneminin ilk madeni paraları tedavüle çıktı.
  • 4 Ağustos 1924
  • Lozan Antlaşması yürürlüğe girdi.
  • 12 Ağustos 1924
    Cumhuriyet Türkiyesi'nin ilk işçi kuruluşlarından biri olan Amele Teali (yükselme) cemiyeti kuruldu. Cemiyet Başkanlığına Sabri Bey getirildi.
  • 26 Ağustos 1924
    "Türkiye İş Bankası" kuruldu. 1 milyon sermayesi olan bankanın genel müdürlüğüne Celal Bey (Bayar) getirildi.
  • 17 Eylül 1924
    Türkiye Tütüncüler Bankası ve Yaşarbank kuruldu. Kuruluş bankacılık kuruluşu yapıyor.
  • 21 Eylül 1924
    Samsun-Çarşamba Demiryolu'nun temeli Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal tarafından atıldı. Gazi törende yaptığı konuşmada "Bu memlekete iki şey gerek. Yol ve okul" dedi.
  • 10 Ekim 1924
    Ankara-Sivas Demiryolu'nun yapımına başlandı.
  • 23 Ekim 1924
    Türkiye, Uluslararası Eşya Taşımacılığı Antlaşması'nı imzaladı.
  • 17 Kasım 1924
    Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk muhalefet partisi "Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası" kuruldu.
  • 1 Ocak 1925
    Türkiye Lozan Antlaşması'nın ilgili hükmü uyarınca "gümrük vergisi" uygulamasına başladı.
  • 19 Ocak 1925
    Yol Mükellefiyeti Kanunu TBMM'de kabul edildi. Bakanlar Kurulu, gümrük vergisinin kapsamına Amerikan mallarının da alınmasını kararlaştırdı.
  • 16 Şubat 1925
    Havacılığı yaygınlaştırmak, ordunun hava gücünü artırmak amacıyla "Türk Tayyare Cemiyeti" kuruldu. Cemiyet, daha sonra Türk Hava Kurumu adını alacaktır.
  • 17 Şubat 1925
    Osmanlı İmparatorluğu döneminde üreticiyi büyük sıkıntıya sokan, ürünün değerinin onda birini devlete vermeyi zorunlu kılan "aşar vergisi" kaldırıldı.
  • 1 Mart 1925
    Fransız tütün rejisi devletleştirildi.
  • 8 Mart 1925
    Cumhuriyet döneminin ilk milli sigorta şirketi olan "Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi" kuruldu.
  • 31 Mart 1925
    Anadolu Anonim Türk Sigorta Şirketi kuruldu. Daha sonra Türkiye İş Bankası'nın kontrolüne giren sigorta şirketi hayat sigortası dışı bütün branşlarda faaliyet gšsteriyor.
  • 5 Nisan 1925
    Türkiye'de şeker fabrikaları kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 16 Nisan 1925
    Kütahya-Tavşanlı Demiryolu'nun yapımına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 17 Nisan 1925
    Ankara-Yahşihan demiryolu hattı genişletilerek hizmete açıldı.
  • 19 Nisan 1925
    Sanayi ve Maadin (Madenler) Bankası'nın kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 22 Nisan 1925
    Ticaret ve sanayi odaları kurulmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 5 Mayıs 1925
    Ankara'da uzmanların "burada ot bile bitmez" dediği alanda, Atatürk'ün isteğiyle "Gazi Orman Çiftliği'nin" kurulmasına başlandı.
  • 3 Haziran 1925
    Bakanlar Kurulu, Ankara İstiklal Mahkemesi'nin teklifiyle Cumhuriyet'in ilk muhalefet partisi olan "Terakkiperver Fırka"yı kapattı. Partinin kapatılmasına gerekçe olarak "irticayı körüklemesi" gösteriliyor.
  • 14 Haziran 1925
    Cumhuriyet'in ilk şeker fabrikası, Alpullu'da üretime başladı.
  • 1 Temmuz 1925
    Paris'te Osmanlı borçlarının ödenmesi ile ilgili komisyon çalışmaya başladı.
  • 29 Temmuz 1925
    İstanbul'da "liman işçileri inhisarı" kuruldu.
  • 5 Ağustos 1925
    Izmir Liman ve Körfez İşleri İnhisarı TAŞ kuruldu.
  • 14 Ağustos 1925
    Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk posta pulları tedavüle çıkarıldı.
  • 15 Ağustos 1925
    Kayseri'de tayyare ve motor fabrikası kurulması için Junkers Firması'yla antlaşma imzalandı.
  • 27 Ağustos 1925
    Mustafa Kemal, İnebolu Türk Ocağı'nda yaptığı konuşma ile şapka devriminin yapılacağını açıkladı"Bu serpuşun adına şapka denir."
  • 1 Ekim 1925
    Bursa Dokuma Fabrikası'nın temeli, Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal'in de hazır bulunduğu törenle atıldı. Bursa'da faaliyet gšsteren şirket, ipek üretimi yapıyor.
  • 5 Ekim 1925
    İlk 'cumhuriyet altını' İstanbul Darphanesi'nde basıldı.
  • 14 Ekim 1925
    Türkiye'nin ilk betonarme köprüsü Menderes Nehri üzerinde yapıldı. Köprü 75 metre uzunluğunda.
  • 12 Aralık 1925
    Ankara-Ereğli demiryolunun yapımına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 20 Aralık 1925
    Yeşilhan, Yerköy demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 22 Aralık 1925
    Alpullu Şeker Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 26 Aralık 1925
    Türkiye'de uluslararası takvim ve saatin kullanılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 1 Ocak 1926
    Gece yarısından itibaren uluslararası takvim ve saati kullanmaya başladık.
  • 8 Ocak 1926
    Emlak ve Eytam (Yetimler) Bankası kuruldu.
  • 9 Ocak 1926
    Türkiye'de piyango düzenleme hakkını Tayyare Cemiyeti'ne veren kanun kabul edildi.
  • 12 Ocak 1926
    Tedavülde bulunan Osmanlı banknotlarının yerine yeni banknot çıkarılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 14 Ocak 1926
    Mali yılın 1 Mart yerine 1 Haziran'da başlamasına ilişkin kanun kabul edildi. Borçlanma Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 25 Ocak 1926
    Şeker, petrol ve benzin tekeli hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 1 Şubat 1926
    Ankara-Eskişehir Demiryolu'ndaki ilk istasyon olan Gazi İstasyonu törenle açıldı.
  • 13 Şubat 1926
    Savurganlıkla mücadele amacıyla "Men-i İsrafat Kanunu" kabul edildi.
  • 17 Şubat 1926
    Türk Medeni Kanunu kabul edildi.
  • 18 Şubat 1926
    Türkiye ile Amerika arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
  • 27 Şubat 1926
    Temettü vergisi yerine kazanç vergisi alınmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 11 Mart 1926
    Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 17 Mart 1926
    Kayseri-Ulukışla demiryolunun yapılmasını öngören kanun kabul edildi. Yapılacak hattın uzunluğu 196 kilometre.
  • 22 Mart 1926
    İçki İnhisarı'nın (tekelinin) devlete ait olmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 24 Mart 1926
    Türkiye'de petrol arama çalışmalarının ve petrol kuyuları işletmesinin devlet tarafından yapılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 25 Mart 1926
    Türkiye ile Almanya arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
  • 1 Nisan 1926
    İstanbul Borsası Bahçekapı'daki 4. Vakıf Han'a taşındı.
  • 19 Nisan 1926
    Türk karasularında deniz nakliyatı, yolcu taşımacılığı ve her türlü liman hizmetlerinin Türk bandıralı gemiler tarafından yapılmasına ilişkin kanun kabul edildi. Yabancılara verilen imtiyazlar iptal edildi. Kabotaj Kanunu 1 Temmuz 1926'da yürürlüğe girecek.
  • 30 Nisan 1926
    Samsun-Kavak demiryolu hizmete girdi.
  • 3 Mayıs 1926
    Devlet İstatistik Umum Müdürlüğü kuruldu.
  • 22 Mayıs 1926
    Emlak ve Eytam Bankası Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 29 Mayıs 1926
    Ankara'da otomatik telefon şebekesi kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 2 Haziran 1926
    Türkiye ile Finlandiya arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 5 Haziran 1926
    Musul sorunu, Türkiye, İngiltere ve Irak arasındaki Ankara'da imzalanan antlaşma ile çözümlendi.
  • 12 Haziran 1926
    Genç Türkiye Cumhuriyeti'ni Avrupalılar'a tanıtmak amacıyla "yüzer sergi" haline dönüştürülen Karadeniz Gemisi İstanbul'dan hareket etti. İsveç'e kadar gidip dönecek olan gemide yerli ürünler ve çeşitli sanat eserleri sergileniyor. Gemi uğradığı limanlarda halkın ziyaretine açılacak.
  • 17 Haziran 1926
    Kadıköy Su Şirketi devletleştirildi.
  • 28 Haziran 1926
    Yeni Ticaret Kanunu kabul edildi.
  • 1 Temmuz 1926
    Kabotaj Kanunu yürürlüğe girdi. Bu tarih, daha sonra bayram olarak nacaktır. Türk Ceza Kanunu yürürlüğe girdi.
  • 21 Temmuz 1926
    İstanbul Tramvay Şirketi'nin imtiyaz süresi uzatıldı.
  • 11 Eylül 1926
    Ankara otomatik telefon santralı hizmete girdi.
  • 4 Ekim 1926
    Medeni Kanun yürürlüğe girdi. Borçlar Kanunu yürürlüğe girdi. Ticaret Kanunu yürürlüğe girdi.
  • 6 Ekim 1926
    Kayseri Uçak ve Motor Fabrikası açıldı.
  • 26 Kasım 1926
    Alpullu Şeker Fabrikası işletmeye açıldı.
  • 17 Aralık 1926
    Uşak Şeker Fabrikası işletmeye açıldı.
  • 20 Aralık 1926
    Türkiye-Macaristan Ticaret Antlaşması imzalandı.
  • 25 Aralık 1926
    Samsun Limanı'nın inşasına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 28 Ocak 1927
    Eczacılar Kanunu kabul edildi.
  • 10 Nisan 1927
    Kentlerde binalara numara, sokak ve caddelere ad verilmesine ilişkin kanun kabul edildi.
  • 27 Nisan 1927
    İstanbul Radyosu ilk yayınını yaptı.
  • 29 Nisan 1927
    Yerköy-Kayseri demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 4 Mayıs 1927
    Türkiye ile İsviçre arasında Ticaret Antlaşması imzalandı.
  • 21 Mayıs 1927
    Muamele Vergisi Kanunu kabul edildi.
  • 26 Mayıs 1927
    Muhasebe-i Umumi Kanunu kabul edildi.
  • 28 Mayıs 1927
    Teşvik-i Sanayi Kanunu kabul edildi.
  • 29 Mayıs 1927
    Ankara-Kayseri demiryolu hizmete girdi. Hattın uzunluğu 380 kilometre.
  • 31 Mayıs 1927
    Devlet Demiryolları ve Limanları İdare-i Umumiyesi kuruldu. Türkiye ile Çekoslovakya arasında Ticaret ve İkamet Antlaşması imzalandı.
  • 18 Haziran 1927
    Hukuk usulü muhakemelerine ilişkin kanun kabul edildi.
  • 20 Haziran 1927
    Tarım okulları kurulmasını öngören kanun kabul edildi. Memurların maaş kanunu kabul edildi.
  • 25 Haziran 1927
    Yüksek İktisat Meclisi (Ali İktisat Meclisi) kurulmasını öngören kanun kabul edildi. Sigorta şirketlerinin denetimini öngören kanun kabul edildi.
  • 28 Ağustos 1927
    Türkiye, Belçika, Lüksemburg Ticaret Antlaşması imzalandı.
  • 9 Eylül 1927
    Samsun-Havza demiryolu hattı işletmeye açıldı. İzmir'de daha sonraları Uluslararası İzmir Fuarı'nın çekirdeğini oluşturacak olan "9 Eylül sergisi" açıldı.
  • 15 Eylül 1927
    Eskişehir Bankası kuruldu. Banka daha sonra "Esbank" adını alacak. Şu anda Zeytinoğlu grubu bünyesinde yer alıyor.
  • 10 Ekim 1927
    Memurlara maaşları ilk kez peşin ödendi.
  • 28 Ekim 1927
    Türkiye Cumhuriyeti'nde ilk nüfus sayımı yapıldı. Ülkede 13 milyon 648 bin 270 kişinin yaşadığı, bunun yarıdan fazlasını kadınların oluşturduğu belirlendi.
  • 6 Kasım 1927
    Bünyan dokuma fabrikası işletmeye açıldı.
  • 21 Kasım 1927
    Samsun-Amasya demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 5 Aralık 1927
    Cumhuriyet döneminin ilk kağıt paraları tedavüle çıkarıldı. 1, 5, 10, 50, 100, 500 ve 1000 liralık olmak üzere 7 ayrı değerde çıkarılan banknotlar eski Türkçe ve Fransızca bastırıldı. Londra'da Thomas de La Rue Firması'na bastırılan banknotlar için 85 bin İngiliz lirası ödendi.
  • 1 Ocak 1928
    Haydarpaşa-Pendik arasında banliyo seferleri yapan "Anadolu Demiryolları Şirketi" devlet tarafından satın alındı.
  • 15 Ocak 1928
    Kayseri-Sivas demiryolunun devlet tarafından yapılması kararlaştırıldı. Bölüm bölüm yapılacak hattın uzunluğu 223 kilometreyi bulacak.
  • 16 Ocak 1928
    İktisat vekaletinin kuruluşuna ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 2 Şubat 1928
    Ankara Çimento Fabrikası açıldı.
  • 4 Şubat 1928
    Türkiye-İsveç Ticaret Antlaşması imzalandı.
  • 12 Şubat 1928
    Türkiye ile Macaristan arasında Ticaret Antlaşması imzalandı.
  • 1 Mart 1928
    Yüksek İktisat Şûrası, Başbakan İsmet İnönü'nün konuşmasıyla çalışmalarına başladı.
  • 12 Mart 1928
    Türkiye-Estonya Ticaret Antlaşması imzalandı.
  • 14 Nisan 1928
    Yargıtay Kuruluş Kanunu kabul edildi.
  • 6 Mayıs 1928
    Sirkeci ile Haydarpaşa arasında feribot işletilmesini öngören kanun kabul edildi.
  • 17 Mayıs 1928
    Hıfzısıhha Enstitüsü kuruldu.
  • 24 Mayıs 1928
    Uluslararası rakamların kullanılmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 28 Mayıs 1928
    Türk Vatandaşlığı Kanunu kabul edildi.
  • 13 Haziran 1928
    Paris'te Türkiye Cumhuriyeti ile Duyun-u Umumiye İdaresi hamilleri arasında borçların ödenme biçimi ve süreci hakkında sözleşme imzalandı.
  • 23 Ağustos 1928
    Amasya-Zile demiryolu (82 km) hizmete girdi.
  • 2 Eylül 1928
    Kütahya-Tavşanlı demiryolu (51 km) hizmete girdi.
  • 4 Eylül 1928
    İkinci İzmir Sergisi açıldı. Sergi 20 Eylül'e kadar açık kalacak.
  • 14 Ekim 1928
    Harf devrimi yapıldı. Yeni Türk Alfabesine ilişkin kanun kabul edildi.
  • 1 Aralık 1928
    İkinci İktisat Şûrası toplandı.
  • 31 Aralık 1928
    Haydarpaşa - Eskişehir - Konya ve Yenice - Mersin Demiryolu'nun devlet tarafından satın alınmasına ilişkin antlaşma bir yasayla onaylandı.
  • 5 Ocak 1929
    Anadolu-Bağdat ve Mersin-Tarsus demiryolu ile Haydarpaşa Limanı devletleştirildi. Bağdat demiryolu imtiyazı 1902 yılında "Anadolu Demiryolları Şirketleri"ne verilmişti.
  • 24 Mart 1929
    İcra ve İflas Kanunu kabul edildi.
  • 25 Mart 1929
    Piyasadaki banknotların değerinin 158 milyon lira olarak tespiti hakkkındaki kanun kabul edildi.
  • 4 Nisan 1929
    Yerli malı kullanımını teşvik amacıyla düzenlenen yerli mallar haftası ilk kez kutlandı.
  • 16 Mayıs 1929
    Menkul Kıymetler ve Kambiyo Borsaları Kanunu TBMM'de kabul edildi. Kanun 30 Mayıs 1929'da Resmi Gazete'de yayımlandı.
  • 28 Mayıs 1929
    Tarım Kredi Kooperatifleri Kuruluş Kanunu kabul edildi.
  • 30 Mayıs 1929
    Kibrit ve Çakmak Tekeli Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 2 Haziran 1929
    Yol ve köprüler yapımına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 8 Haziran 1929
    Anadolu'daki topraksız köylülere devlet tarafından toprak verilmesine ilişkin kanun kabul edildi. Sanayi Koruma Kanunu kabul edildi.
  • 11 Haziran 1929
    Türkiye-Romanya Ticaret ve Seyrüsefer antlaşması imzalandı.
  • 1 Temmuz 1929
    Istanbul-Ankara telefon hattı hizmete girdi.
  • 2 Temmuz 1929
    Üsküdar, Kadıköy ve çevresinde tramvay çalıştırma hakkı "Üsküdar ve Havalisi Halk Tramvayları Şirketi'ne" verildi.
  • 5 Temmuz 1929
    Mersin-Adana demiryolu (67 km) devletleştirildi.
  • 11 Ağustos 1929
    "Türk Yerli Mallar Sergisi" İstanbul'da Galatasaray lisesi'nde açıldı. Sergi 25 Ağustos'a kadar açık kalacak.
  • 12 Ağustos 1929
    Türkiye ile Finlandiya arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 29 Ağustos 1929
    Türkiye ile Fransa arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 2 Eylül 1929
    Kütahya-Emirler demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 4 Eylül 1929
    İcra ve İflas Kanunu yürürlüğe girdi.
  • 9 Eylül 1929
    Fevzipaşa-Gölbaşı demiryolu (139 km) hizmete girdi.
  • 27 Eylül 1929
    Türkiye ile İsveç arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 1 Ekim 1929
    Türkiye ile Amerika arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 24 Ekim 1929
    New York Borsası'nda "Kara Cuma" ve 1929 dünya krizi patlak verdi.
  • 25 Ekim 1929
    Osmanlı Ceza Kanunu yürürlükten kaldırıldı. İstanbul'la Berlin arasında "Hava Postası" seferleri başladı.
  • 12 Kasım 1929
    Kayseri-Gemerek demiryolu (94 km) hizmete girdi.
  • 26 Kasım 1929
    Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
  • 18 Aralık 1929
    Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti kuruldu.
  • 21 Aralık 1929
    Türkiye ile İrlanda arasında geçici ticaret antlaşması imzalandı.
  • 1 Şubat 1930
    Kayseri-Sarıkışla demiryolu (129 km) hizmete girdi.
  • 3 Şubat 1930
    İstatistik Umum Müdürlüğü Kuruluş Yasası kabul edildi. Kuruluş, 1962 yılında enstitüye dönüştürülecektir.
  • 22 Şubat 1930
    "Türk Parasının Değerini Koruma Kanunu" kabul edildi.
  • 11 Mart 1930
    Emirler-Balıköy demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 21 Nisan 1930
    Milli Sanayi Numune Sergisi Ankara'da açıldı.
  • 22 Nisan 1930
    Ankara'da sanayi kongresi toplandı.
  • 21 Mayıs 1930
    Türkiye ile Macaristan arasında ticaret antlaşması imzalandı. Bunu Türkiye-Bulgaristan (27 Mayıs) ve Türkiye-Danimarka (31 Mayıs) ticaret antlaşmaları izledi.
  • 1 Haziran 1930
    İstanbul'da Galata Köprüsü'nden geçenlerden alınmakta olan ve "mururiye" adı verilen geçiş ücreti kaldırıldı.
  • 9 Haziran 1930
    Tütün tekeli hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 11 Haziran 1930
    T.C Merkez Bankası Kuruluş Kanunu kabul edildi. Yasa ile banknot çıkarma hakkı Maliye Bakanlığından alınarak Merkez Bankası'na verildi.
  • 15 Haziran 1930
    Türkiye Cumhuriyeti ilk dış kredisini aldı. Amerikan Yardım Bankası'ndan sağlanan kredi 10 milyon dolar.
  • 19 Haziran 1930
    Ticarette tağşişin meni ve ihracatın mürakebesi hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 22 Haziran 1930
    Türkiye ile Avusturya arasında ticaret ve hukuk antlaşması imzalandı.
  • 11 Ağustos 1930
    Zile-Kunduz demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 12 Ağustos 1930
    Liberal eğilimli "Serbest Cumhuriyet Fırkası" kuruldu.
  • 30 Ağustos 1930
    Bölüm bölüm tamamlanan Ankara-Sivas demiryolu (toplam uzunluğu 603 km) Başbakan İsmet İnönü tarafından ulaşıma açıldı.
  • 15 Eylül 1930
    Maliye Uzmanı C. Rist'in Türkiye ekonomisine ilişkin "mali durum ve ödemeler dengesi" üzerine Türkiye Cumhuriyeti hükümetine rapor yazdı.
  • 26 Eylül 1930
    Adana'da "Ahali Cumhuriyet Fırkası" kuruldu.
  • 17 Kasım 1930
    Serbest Cumhuriyet Fırkası, kurucuları tarafından feshedildi.
  • 21 Aralık 1930
    Adana'da kurulan "Ahali Cumhuriyet Fırkası" hükümet tarafından feshedildi.
  • 29 Aralık 1930
    Edirne'de "Amele ve İşçi Partisi" kuruldu.
  • 14 Ocak 1931
    Ankara'da Ziraat Kongresi toplandı.
  • 17 Ocak 1931
    Türkiye-Çekoslovakya ticaret antlaşması imzalandı.
  • 15 Mart 1931
    Gölbaşı-Malatya demiryolu (112 km) hizmete girdi.
  • 16 Mart 1931
    Türkiye-Norveç ikamet, ticaret ve seyrüsefer antlaşması imzalandı.
  • 26 Mart 1931
    Türkiye'de uluslararası ölçülerin kullanılmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 15 Nisan 1931
    Türk ulusunun tarihini, çağdaş bir görüşle ele alıp inceleyecek olan "Türk Tarihi Tetkik Cemiyeti" (daha sonraları Türk Tarih Kurumu adını alacaktır.) kuruldu.
  • 21 Nisan 1931
    Ankara'da Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti Kongresi toplandı.
  • 23 Nisan 1931
    Kütahya-Balıkesir demiryolu (253 km) hizmete girdi. Fevzipaşa-Malatya demiryolu (251 km) hizmete girdi. Irmak-Çankırı demiryolu hizmete girdi.
  • 1 Haziran 1931
    Bursa-Mudanya demiryolu devlet tarafından satın alındı. 42 kilometre uzunluğundaki hat işletmeye 1892 yılında açılmıştı. (Daha sonraları bu hat sökülecektir.)
  • 2 Haziran 1931
    Devlet Denizyolları İdaresi'yle liman işletmesi birbirinden ayrıldı.
  • 20 Haziran 1931
    Sakarya Köprüsü ulaşıma açıldı.
  • 22 Temmuz 1931
    İthalat sınırlamaları sistemine ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 24 Temmuz 1931
    Gümrük Muhafaza Genel Komutanlığı kurulmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 25 Temmuz 1931
    Yeni Basın Kanunu kabul edildi.
  • 3 Ekim 1931
    Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası faaliyete geçti.
  • 19 Kasım 1931
    Merkez Bankası altın rezervi yapıyor. 3 milyon dolarlık altın satın alındı.
  • 28 Kasım 1931
    İktisadi durum ve alınan önlemler hakkında İktisat Vekili Mustafa Şeref Bey TBMM'de konuştu.
  • 30 Kasım 1931
    İktisadi Buhran Vergisi Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 29 Aralık 1931
    Gümrük ve İnhisarlar Bakanlığı'nın kuruluş kanunu kabul edildi. Bu tarihten itibaren bir gün sonra da Tarım Bakanlığı'nın kurulmasına ilişkin kanun kabul edilecek.
  • 1 Şubat 1932
    Ankara'da birinci tütün kongresi toplandı.
  • 31 Mart 1932
    İstanbul-Paris direkt telefon hattı açıldı.
  • 13 Mayıs 1932
    Ankara'da Milli Sanayi Sergisi açıldı.
  • 15 Mayıs 1932
    İstanbul'da Balkan tütün kongresi toplandı.
  • 29 Mayıs 1932
    Takas Komisyonu teşkili hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 3 Temmuz 1932
    Devlet Sanayi Ofisi Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 10 Temmuz 1932
    Türkiye Sanayi Kredi Bankası kuruıldu.
  • 18 Temmuz 1932
    Türkiye, Cemiyet-i Akvam'a (Birleşmiş Milletler'e) 56. üye olarak kabul edildi.
  • 31 Ağustos 1932
    Kunduz-Kalın demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 9 Eylül 1932
    Celal Bayar iktisat vekilliğine atandı.
  • 26 Eylül 1932
    Tayyareci Vecihi Bey (Hürkuş), pilot yetiştirmek amacıyla Yeşilköy'de özel tayyare mektebi açtı.
  • 3 Ekim 1932
    Hükümet İzmir Rıhtım Şirketi'ni satın aldı.
  • 30 Kasım 1932
    Ulukışla-Niğde demiryolu (70 km) hizmete açıldı.
  • 1 Aralık 1932
    Kadro Dergisi Şevket Süreyya ve arkadaşları tarafından yayınlanmaya başladı.
  • 16 Aralık 1932
    Samsun-Sivas demiryolu (395 km) hizmete açıldı
  • 1 Ocak 1933
    Yeni Ölçüler yasası uygulanmaya başlandı. Arşın, okka, zira gibi ölçüler tarihe karıştı.
  • 12 Ocak 1933
    Dahili İstikraz Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 3 Şubat 1933
    İstanbul'la Ankara arasında deneme niteliğinde uçak seferleri yapıldı. Amerika'dan satın alınan iki King-Bird tipi yolcu uçağı İstanbul-Eskişehir-Ankara arasını 2 saat 20 dakikada aldı.
  • 4 Şubat 1933
    Eskişehir Şeker Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 1 Nisan 1933
    Afyon-Antalya demiryolunun inşasına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 15 Nisan 1933
    Samsun-Çarşamba demiryolu hattı hükümetçe satın alındı.
  • 22 Nisan 1933
    Türkiye Cumhuriyet ile Osmanlı Duyun-u Umumiye (genel dış borçlar) İdaresi arasında imzalanan antlaşma ile Osmanlı dönemi borçlarının tasfiyesine başlandı.
  • 27 Nisan 1933
    Adana-Fevzipaşa demiryolu devletleştirildi.
  • 2 Mayıs 1933
    Niğde-Boğazköprü demiryolu (110 km) ulaşıma açıldı.
  • 8 Mayıs 1933
    Türkiye ile Yunanistan arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 20 Mayıs 1933
    Milli Savunma Bakanlığı'na bağlı olarak "Havayolları Devlet İşletmesi İdaresi" kuruldu. Kuruluşun ilk bütçesi 180 bin lira, toplam personeli ise 24 kişiden oluşuyor. Türk Hava Yolları kuruldu. Kuruluş yurt içi ve dışı her türlü hava taşımacılığı yapıyor.
  • 30 Mayıs 1933
    Mevduat'ı Koruma Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 31 Mayıs 1933
    İstanbul'da Darülfünun'un kaldırılmasını ve Maarif Vekaleti'nce (Milli Eğitim Bakanlığı'nca) yeni bir üniversite kurulmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 3 Haziran 1933
    Sümerbank'ın kurulmasına ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 7 Haziran 1933
    Tedavüldeki madeni Osmanlı paralarının toplatılması ve bunların yerine yeni madeni paralar basılmasını öngören kanun kabul edildi.
  • 8 Haziran 1933
    Halk Bankası ve Halk Sandıkları Kanunu kabul edildi. Ödünç Para verme Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 1 Temmuz 1933
    TBMM'nin kabul ettiği kanunla "Türkiye Seyrüsefain İdaresi'nde reorganizasyona gidildi." İdare Akay İdaresi (Adalar, Kadıköy, Yalova), Denizyolları Müdürlüğü (Uzak Hatlar), Fabrika ve Havuzlar Müdürlüğü olmak üzere üçe ayrıldı. Bunun yanı sıra Gemi Kurtarma AŞ kuruldu.
  • 11 Temmuz 1933
    Sümerbank resmen faaliyete geçti.
  • 1 Eylül 1933
    Denizyollarında devletçe işletme tekeli başladı.
  • 20 Eylül 1933
    Ulukışla-Kayseri demiryolu ulaşıma açıldı. Böylece Akdeniz'le Karadeniz demiryoluyla birleşti.
  • 7 Ekim 1933
    Turhal Şeker Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 2 Kasım 1933
    Telgraf şirketi devlete devredildi.
  • 1 Aralık 1933
    İktisat vekaletince hazırlanan "birinci beş yıllık sanayi planı" başbakanlığa sunuldu.
  • 4 Aralık 1933
    Eskişehir Şeker Fabrikası kuruldu. Bölge çiftçisinin ürettiği pancarları işleyerek şeker üretimi gerçekleştiriyor.
  • 5 Aralık 1933
    Eskişehir Şeker Fabrikası üretime başladı.
 

wien06

V.I.P
V.I.P
  • 21 Ocak 1934
    Türkiye ile Sovyetler Birliği arasında kredi antlaşması imzalandı.
  • 9 Şubat 1934
    Türkiye, Romanya, Yunanistan, Yugoslavya arasında Balkan Paktı imzalandı.
  • 12 Şubat 1934
    Samsun'da Yumurtacılık Kongresi toplandı.
  • 18 Şubat 1934
    İstanbul-Ankara arasında ilk düzenli uçak seferleri başladı.
  • 1 Mart 1934
    İzmir-Kasaba demiryolu devletleştirildi.
  • 22 Mart 1934
    Kazanç Vergisi Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 15 Nisan 1934
    Üreticilerin sorunlarını saptamak amacıyla düzenlenen "2. Tütün Kongresi" Ankara'da başladı.
  • 27 Nisan 1934
    Bandırma-Menemen-Manisa demiryolu devletleştirildi.
  • 3 Mayıs 1934
    Kayseri Uçak ve Motor Fabrikası'nda yapılan, Türk yapımı ilk uçak, Kayseri-Eskişehir arasındaki deneme uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi.
  • 14 Mayıs 1934
    İskan Kanunu kabul edildi.
  • 20 Mayıs 1934
    Kayseri Bez Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 27 Mayıs 1934
    Basmane (İzmir)-Afyon demiryolu devletleştirildi.
  • 1 Haziran 1934
    Ortaköy-Bolkuş demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 2 Haziran 1934
    Artırma, Eksiltme ve İhale Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 16 Haziran 1934
    İlk süttozu fabrikası Bursa'da açıldı.
  • 18 Haziran 1934
    Liman işlerinin hükümetçe idaresine ilişkin kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 30 Haziran 1934
    Demiryolu Elazığ'a ulaştı.
  • 23 Temmuz 1934
    İstanbul tramvaylarını işleten yabancı şirketin sözleşmesi devlet tarafından feshedildi.
  • 10 Ağustos 1934
    Fırat-Yolaçtı demiryolu hattı işletmeye açıldı. Yolaçtı-Elazığ demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 13 Ağustos 1934
    Bakırköy Bez Fabrikası yenilenerek işletmeye açıldı.
  • 14 Ağustos 1934
    Genç Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk kağıt fabrikasının temeli İzmit'te atıldı. İzmit Kağıt ve Karton Fabrikası'nın yapımı iki yıl sürecek. Paşabahçe Şişe Cam Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 15 Ağustos 1934
    Zonguldak sömikok (antrasit) fabrikalarının temeli atıldı. Kömür yıkama fabrikası işletmeye açıldı.
  • 27 Ağustos 1934
    Tire-Aydın demiryolu ulaşıma açıldı.Antalya demiryolu hattının temeli atıldı.
  • 2 Eylül 1934
    Kadıköy ve Üsküdar tramvayları hizmete girdi.
  • 30 Eylül 1934
    Keçiborlu Kükürt, Isparta Gülyağı fabrikaları üretime başladı. İstanbul-Diyarbakır arasında uçak seferleri başladı.
  • 19 Ekim 1934
    Turhal Şeker Fabrikası üretime başladı.
  • 20 Kasım 1934
    Konya Ereğli Bez Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 18 Aralık 1934
    İstanbul Rıhtım, Dok, Antrepo şirketi devlet tarafından satın alındı.
  • 22 Aralık 1934
    Tapu Kanunu kabul edildi
  • 21 Şubat 1935
    İzmir Havagazı Şirketi devletleştirildi.
  • 18 Nisan 1935
    Balkan Ülkeleri Ekonomi Konseyi Ankara'da toplantılarına başladı.
  • 29 Nisan 1935
    İstanbul-İzmir telefon hattı açıldı.
  • 1 Mayıs 1935
    Aydın demiryolu hükümetçe satın alındı.
  • 21 Mayıs 1935
    Ankara'da Tecim ve Endüstri Odaları Kurultayı açıldı.
  • 27 Mayıs 1935
    Hafta tatili Cumadan Pazara alındı. Hafta tatili ve ulusal bayramlar hakkındaki kanun yürürlüğe girdi.
  • 14 Haziran 1935
    Amortisman Sandığı Kanunu, Elektrik İşleri Etüd İdaresi Kanunu, Maden Tetkik Arama Enstitüsü Kuruluş Kanunu ve Etibank'ın kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 17 Haziran 1935
    (Bazı kaynaklarda 6 Temmuz) Türkiye'de şeker üretimini rasyonel hale getirmek amacıyla, İş Bankası, Ziraat Bankası ve Sümerbank'ın ortaklığıyla "Türkiye Şeker Fabrikaları AŞ" kuruldu. 22 milyon sermayeli şirkete mevcut 4 şeker fabrikası (Alpullu, Uşak, Eskişehir, Turhal) bağlandı.
  • 1 Temmuz 1935
    Aydın demiryolu devletleştirildi.
  • 5 Ağustos 1935
    Fevzipaşa-Ergani demiryolu hizmete girdi.
  • 20 Ağustos 1935
    Keçiborlu-Kükürt Fabrikası açıldı.
  • 23 Ağustos 1935
    Nazilli Basma Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 15 Eylül 1935
    Ergani-Osmaniye demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 16 Eylül 1935
    Kayseri Bez Fabrikası üretime başladı.
  • 1 Ekim 1935
    Çankırı-Atkaracalar demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 10 Ekim 1935
    Ankara'da Fındık Kongresi toplandı.
  • 16 Ekim 1935
    İnhisarlar İdaresi (Tekel Müdürlüğü) kuruluş kanunu kabul edildi.
  • 20 Ekim 1935
    Türkiye Cumhuriyeti'nin ikinci nüfus sayımı yapıldı. Nüfus 16 milyon 158 bin 018 kişi olarak belirlendi.
  • 21 Ekim 1935
    Tarım Kredi Kooperatifleri Kanunu kabul edildi.
  • 23 Ekim 1935
    Etibank çalışmalarına başladı.
  • 31 Ekim 1935
    Ankara Mamak'da Kızılay'ın Zehirli Gaz Maskesi Fabrikası açıldı.
  • 12 Kasım 1935
    Irmak-Filyos demiryolu işletmeye açıldı.
  • 22 Kasım 1935
    Fevzipaşa-Diyarbekir (Diyarbakır) demiryolu ulaşıma açıldı.
  • 26 Kasım 1935
    Afyon-Isparta demiryolu ulaşıma açıldı.
  • 28 Kasım 1935
    Bursa Merinos ve Gemlik Suni İpek fabrikalarının temeli atıldı.
  • 29 Kasım 1935
    Paşabahçe Şişe Cam Fabrikası üretime başladı.
  • 10 Aralık 1935
    Zonguldak Türk Antrasit Fabrikası işletmeye açıldı.
  • 19 Aralık 1935
    Sivas-Eskiköy demiryolu işletmeye açıldı.
  • 10 Ocak 1936
    İkinci beş yıllık sanayi planı Ankara'da yapılan "endüstri kongresinde" görüşülerek ilkeleri kabul edildi.
  • 1 Şubat 1936
    Osmanlı banknotlarının tedavülden çekilmesine başlandı.
  • 25 Mart 1936
    Afyon-Karakuyu demiryolu, bir gün sonra da Bozanönü-Isparta demiryolu ulaşıma açıldı.
  • 9 Nisan 1936
    İstanbul telefon şirketi devletleştirildi.
  • 10 Nisan 1936
    Türkiye, boğazların statüsünü belirlemek amacıyla ilgili devletlere nota vererek toplantıya çağırdı.
  • 18 Nisan 1936
    İzmir Kağıt Fabrikası'nda ilk kağıt üretildi.
  • 18 Mayıs 1936
    Sivas-Erzurum demiryolunun yapımına başlandı.
  • 25 Mayıs 1936
    Havayolları Devlet İşletme İdaresi, İstanbul-Ankara arasında düzenli uçak seferleri başlattı.
  • 29 Mayıs 1936
    Türkiye, boğazlar konusunu görüşmek üzere Montrö'de toplanan konferansa davet edildi.
  • 30 Mayıs 1936
    Demir İşletmeleri Genel Müdürlüğü kuruldu.
  • 8 Haziran 1936
    İşveren-işçi ilişkilerine düzenleyici hükümler getiren İş Kanunu kabul edildi.
  • 9 Haziran 1936
    Dış ticarette devlet denetimini sıkılaştıran 19/06/1930 tarih ve 1705 sayılı kanuna ek kanun kabul edildi.
  • 10 Haziran 1936
    Van Gölü'nde devletçe gemi işletilmesini öngören kanun kabul edildi.
  • 11 Haziran 1936
    Ergani Bakır İşletmesi'nin satın alınmasına dair kanun kabul edildi.
  • 20 Temmuz 1936
    Türkiye'nin İstanbul ve Çanakkale boğazları üzerindeki tüm haklarını tanıyan ve kabul eden Montrö Antlaşması imzalandı.
  • 1 Ağustos 1936
    Ankara Türk Sigorta AŞ kuruldu.
  • 15 Ağustos 1936
    Hudut ve Sahiller Genel Müdürlüğü kuruldu.
  • 8 Eylül 1936
    Ankara ve İstanbul Radyo Şirketleri devlet tarafından satın alındı.
  • 9 Eylül 1936
    İzmir Fuarı ilk kez Irak, İngiltere ve Sovyetler Birliği'nin katılımıyla uluslararası bir nitelik kazandı.
  • 20 Eylül 1936
    Malatya İplik ve Bez Fabrikası AŞ kuruldu.
  • 28 Ekim 1936
    Türkiye ile Yugoslavya arasında ticaret antlaşması imzalandı.
  • 29 Ekim 1936
    Haliç'de Unkapanı ile Azapkapı arasında kurulan Atatürk Köprüsü ulaşıma açıldı. 477 metre uzunluğundaki köprü 1 milyon 585 bin liraya mal oldu. Eski köprü şiddetli fırtınada parçalanmıştı.
  • 1 Kasım 1936
    Eskiköy-Çetinkaya ve Yazıhan-Demirhan demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 3 Kasım 1936
    Ankara'da Çubuk Barajı açıldı.
  • 6 Kasım 1936
    Günümüzdeki Seka'nın çekirdeğini oluşturan "İzmit Kağıt ve Karton Fabrikası" hizmete girdi. Yılda 16 bin ton kağıt üretecek olan fabrika 3 milyon 300 bin liraya mal oldu. Türkiye Selüloz ve Kağıt Fabrikaları adıyla İzmit'te kurulan kuruluş, selüloz ve kağıt üretimi gerçekleştiriyor.
  • 12 Kasım 1936
    Ankara'da Birinci Küçük sanatlar ve Elişleri Kongresi toplandı.
  • 18 Kasım 1936
    Filyos-Çatalağzı demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 28 Kasım 1936
    Ereğli Kömür Şirketi'nin devletçe satın alınmasına ilişkin sözleşme imzalandı.
  • 14 Aralık 1936
    İstanbul Üniversitesi'ne bağlı İktisat Fakültesi kuruldu. Hitler Almanyası'ndan kaçan Fritz Neumark, Wilhem Rupke, Gerhard Kessler, Alexander Rustov gibi ünlü bilim adamlarının ders vereceği fakülte eğitime 1937 yılında başlayacak
  • 5 Ocak 1937
    "Devletçilik" ilkesi yapılan değişiklik sonucu Teşkilat-ı Esasiye Kanunu'nun (Anayasa) 2. Maddesinde yer aldı.
  • 27 Ocak 1937
    Hatay'a Birleşmiş Milletler'in gözetimi altında bağımsızlık tanındı. Karar Türkiye ve Hatay'da büyük sevinç yarattı.
  • 8 Şubat 1937
    Orman Kanunu kabul edildi.
  • 3 Nisan 1937
    Karabük Demir-Çelik Fabrikaları kuruldu. Fabrika halen KARDEMıR adıyla demir çelik üretimi gerçekleştiriyor. Fabrika 1994 yılında sembolik bir fiyata işçilere satıldı. Bu yıl da halka açıldı.
  • 4 Nisan 1937
    Ereğli Bez Fabrikası üretime başladı.
  • 25 Mayıs 1937
    Malatya Bez Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 4 Haziran 1937
    T.C. Ziraat Bankası Kanunu TBMM'de kabul edildi.
  • 6 Haziran 1937
    Sivas-Malatya demiryolu Çetinkaya'da birleşti.
  • 11 Haziran 1937
    Atatürk, Trabzon'da yaptığı açıklamada çiftliklerini, içindeki bütün gayrimenkulleriyle birlikte milletine bağışladığını bildirdi.
  • 14 Haziran 1937
    Tarım Bakanlığı Kuruluş kanunu kabul edildi.
  • 1 Temmuz 1937
    Toprakkale - İskenderun, Fevzipaşa - Meydanıekber demiryolları devletleştirildi.
  • 8 Temmuz 1937
    Türkiye, İran, Irak ve Afganistan arasında Sadabat Paktı imzalandı.
  • 9 Temmuz 1937
    Ankara'da motorlu tayyarecilik okulu açıldı.
  • 12 Ağustos 1937
    Çatalağazı-Zonguldak demiryolu hattı işletmeye açıldı.
  • 16 Ağustos 1937
    Hekimhan-Çetinkaya demiryolu ulaşıma açıldı.
  • 26 Ağustos 1937
    Kozlu Kömür İşletmeleri devletleştirildi.
  • 27 Eylül 1937
    İstanbul-Edirne karayolunun Lüleburgaz'a kadar olan bölümü ulaşıma açıldı.
  • 1 Ekim 1937
    Çatalağzı-Zonguldak demiryolu ulaşıma açıldı.
  • 9 Ekim 1937
    Nazilli Basma Fabrikası Atatürk tarafından açıldı.
  • 15 Ekim 1937
    Cumhuriyet'in Türkçe yazılı ilk banknotu tedavüle çıkarıldı. II. Emisyon, birinci tertipten çıkan ilk banknot 5 lira değerinde. İngiltere'de Thomas De La Rue firmasına bastırılan kağıt 5 liralığı 10 ve 50 liralıklar izleyecek.
  • 25 Ekim 1937
    İnönü Başbakanlıktan istifa etti. Yerine Celal Bayar atandı.
  • 4 Kasım 1937
    Kızılırmak Nehri üzerindeki "Çetinkaya Köprüsü" hizmete girdi.
  • 6 Kasım 1937
    Belediyeler Bankası açıldı.
  • 16 Kasım 1937
    İran ve İran sınırlarına ulaşacak olan Diyarbakır-Cizre demiryolunun temeli atıldı.
  • 20 Kasım 1937
    Sivas-Divriği demiryolu hizmete girdi.
  • 29 Kasım 1937
    Hatay'da bağımsızlık statüsü yürürlüğe girdi.
  • 27 Aralık 1937
    Denizbank Kuruluş Kanunu kabul edildi.
  • 7 Ocak 1938
    Halk Bankası ve Halk Sandıkları Kuruluş Kanunu kabul edildi.
  • 12 Ocak 1938
    Türkiye-Letonya ticaret antlaşması imzalandı.
  • 14 Ocak 1938
    Dışişleri Bakanlığı kuruluş kanunu kabul edildi.
  • 21 Ocak 1938
    Yalova Termal Otel açıldı.
  • 24 Ocak 1938
    izmir telefon işletmesi devletleştirildi.
  • 1 Şubat 1938
    Gemlik Suni İpek Fabrikası, Atatürk'ün de hazır bulunduğu törenle açıldı.
  • 2 Şubat 1938
    Bursa'da Sümerbank Merinos kuruldu. Cumhuriyet yıllarının ilk sanayi kuruluşlarından olan Merinos Türk Silahlı Kuvvetleri için giysi üretimi yapıyor. 1.5 yıl içinde özelleştirilmesi planlanıyor.
  • 10 Şubat 1938
    Gölcük'te yeni bir tersane kurulmasına ilişkin kanun kabul edildi.
  • 1 Nisan 1938
    İstanbul Borsası üç yıl süreyle kapatıldı. Ankara'da "Kambiyo Esham ve Tahvilat Borsası" açıldı.
  • 14 Nisan 1938
    Üsküdar ve Kadıköy Su Şirketi devletleştirildi.
  • 8 Mayıs 1938
    Türkiye ile Almanya arasında kredi antlaşması imzalandı.
  • 17 Mayıs 1938
    Divriği demir madenleri üretime başladı.
  • 23 Mayıs 1938
    Türkiye Halk Sandığı kuruldu. İstanbul Elektrik Şirketi devletleştirildi.
  • 27 Mayıs 1938
    Türkiye ile İngiltere arasında kredi antlaşması imzalandı.
  • 3 Haziran 1938
    "Devlet Havayolları Umum Müdürlüğü" kuruluş kanunu kabul edildi. (Resmi Gazete'de 14 Haziran'da yayınlandı.)
  • 15 Haziran 1938
    Noter Kanunu kabul edildi. Türkiye'nin şartları gözönüne alınarak Medeni Kanun'daki evlenme yaşı kadınlarda 15'e, erkeklerde 17'ye indirildi.
  • 17 Haziran 1938
    Sermayesinin tamamı devlet tarafından verilmek suretiyle kurulan İktisadi Teşekküllerin Teşkilatı ile idare murakebeleri hakkında kanun TBMM'de kabul edildi.
  • 24 Haziran 1938
    Toprak Mahsulleri Ofisi kuruluş kanunu kabul edildi.
  • 3 Temmuz 1938
    Türkiye ile Fransa arasında Antakya'da askeri antlaşma imzalandı. Antlaşma uyarınca Türk askeri birlikleri 5 Temmuz'da Hatay'a girdi.
  • 10 Temmuz 1938
    İzmit Klor Fabrikası'nın temeli atıldı.
  • 20 Temmuz 1938
    Fiskobirlik kuruldu. Giresun ve Ordu bölgesinde yetiştirilen fındığı alarak tesislerinde işleyen ve dış pazarlara satan Fiskobirlik, dünya fındık piyasasında da önemli bir söz sahibi.
  • 15 Ağustos 1938
    Divriği-İliç demiryolu hizmete girdi.
  • 24 Ağustos 1938
    Murgul Bakır İşletmesi Etibank tarafından satın alındı.
  • 10 Ekim 1938
    Ankara-Erzurum demiryolu hattı Erzincan'a ulaştı.
  • 28 Ekim 1938
    Ankara Radyosu yeni ve modern binasında yayına başladı.
  • 10 Kasım 1938
    Atatürk ölümsüzlüğe kavuştu. Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal, sabah saat 9.05'te Dolmabahçe Sarayı'nda 57 yaşındayken hayata gözlerini yumdu. (Doğumu 1881) Tüm Türk Ulusu yas içinde...
 
Top