Sınıflarda Yazı Tahtası ve Kapının Konumu

Sınıflardaki yazı tahtası ve kapının konumu öğrenmeyi olumsuz etkiliyor

101 üniversite öğrencisi üzerinde dersliklerin öğrenmeye etkisi ile ilgili bir araştırma yapıldı. Türkiye’deki eğitim kurumlarının büyük bölümünde kapıların sınıfların önünden açıldığına dikkat çeken Yard. Doç. Dr. Kaya “Sınıf kapılarının ders anlatılan yere yakın olması algılama yüzdesini 20-25 oranında düşürüyor, bu sonuç Türk eğitim sistemi açısından önemli.” dedi.

Derslik kapısı ve yazı tahtalarının konumu öğrenme düzeyini düşürüyor. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr. Yalçın Kaya, dersliklerin öğrenmeye etkisi üzerine yaptığı araştırmada kapısı öğretmen kürsüsü yanından açılan bir derslikte, anlatılan konunun daha az algılandığı sonucuna ulaştı.

Kaya’nın yaptığı araştırmanın sonuçlarını içeren ailem.com sağlık portalındaki haberde, aynı öğrencilere benzer ağırlıkta bir konunun dersliğin kapısı açılmadan anlatıldığında başarı seviyesinin yüzde 20-25 oranında yükseldiği kaydedildi. Türkiye’deki eğitim kurumlarının büyük bölümünde kapıların sınıfların önünden açıldığına dikkat çeken Yard. Doç. Dr. Kaya, 101 üniversite öğrencisi üzerinde yaptıkları araştırmada, sınıf kapılarının ders anlatılan yere yakın olmasının ve yazı tahtalarının kapılara yakın yerlerde bulunmasının algılama yüzdesini 20-25 oranında düşürdüğünü tespit ettiklerini dile getiriyor. Bazı öğrencilerin mutlaka derse geç kalacağı için ders sırasında kapının açılıp kapanmasını tam olarak engellemenin mümkün olamayacağına vurgu yapan Doç. Dr. Kaya, Avrupa’da dersliklerin giriş kapılarının sınıfların arkalarında bulunduğunu hatırlatarak, böyle durumlarda geç kalan öğrencilerin, içeride bulunanları rahatsız etmeden derse girebildiklerine, böylece öğrencilerin dikkatlerinin dağılmadığına vurgu yapıyor. Doç. Dr. Kaya, ulaşılan söz konusu sonuçların mesajını ise şu cümlelerle izah ediyor: “Yeni okul binalarında derslik kapıları sınıfın arkasına yapılmalı.” Dikkat dağılmasını önlemek için, kapılar, öğrencilerin bakış açılarına göre, en az 45 derece arkada olmalı. Sorun, öğretmen kürsüsü yanındaki kapıların arka kısma alınmasıyla büyük ölçüde çözülebilir. Çalışmanın sonuçları, Türk eğitim sistemi açısından çok önemli.
 
Top