KPSS KPSS - Ölçme Değerlendirme - Yüzlerce soru ve Cevap

1-Bir ölçme işleminden elde edilen o (sıfır) değeri için kesinlik, güvenirlik sözkonusu ise kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınıflama ölçeği
B-) Sıralama ölçeği
C-) Derecelendirme ölçeği
D-) Eşit aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

2-Aşağıdakilerden hangisi değerlendirmedir?
A-) Ali’nin boyu 180 cm’dir.
B-) Tebrikler diploma almaya hak kazandınız.
C-) Sınavda, 120 soru soruldu.
D-) Rehber öğretmenin üç çocuğu var.
E-) Sınavdan iyi derecede not aldınız.

3-Öğretmenin, öğrencilere ağırlıklarına göre puan vermesinde kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınıflama ölçeği
B-) Sıralama ölçeği
C-) Gruplandırma ölçeği
D-) Eşit aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

4-Ölçme değerlendirme ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A-) Ölçmesiz, değerlendirme olamaz.
B-) Ölçüm, hem ölçme hem de değerlendirme birimidir.
C-) Değerlendirmede hakkında karar verilen değer ölçüttür.
D-) Değerlendirme objektif olmayabilir.
E-) Ölçme objektif olmalıdır

5-“Değerlendirmede, hakkında karar verilen değere ………, kararı belirleyen değere de ……….. denir.”
Boşluklara uygun düşecek kavramlar, hangileridir?

A-) ölçek - ölçüm
B-) ölçme - değerlendirme
C-) ölçüm - ölçüt
D-) ölçüt - ölçüm
E-) ölçme - ölçüt

6-Aşağıdaki ölçek türlerinden hangisinde, ölçülen niteliğin miktarına göre bir puanlama söz konusudur?
A-) Sınıflama ölçeği
B-) Adlandırma ölçeği
C-) Derecelendirme ölçeği
D-) Eşit aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

7-Aşağıdakilerden hangisi değerlendirmedir?
A-) Sınavda başarılar dilerim.
B-) Sınavdan kaç puan aldın?
C-) 70 alsaydın geçerdin.
D-) Ali, sınavdan 70 aldı.
E-) 0 derece donma noktasıdır.

8-Aşağıdaki niteliklerden hangisi, doğrudan ölçme yöntemi ile ölçülür ?
A-) Akademik yetenek
B-) Duygusal zeka
C-) Sınıfın öğrenci sayısı
D-) Özgüven
E-) Öğrencilerin sınav başarıları

9-“Okul idaresi, 9/C sınıfının o (sıfır) alan öğrencileri ile 100 alan öğrencilerini çağırmıştır” bu ifadede kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınıflama ölçeği
B-) Sıralama ölçeği
C-) Derecelendirme ölçeği
D-) Eşit aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

10-“Gerçekleştirilen iki ölçme işlemi sonunda elde edilen değerlerin birbirlerinin katı olduğu ve kesinlik taşıyan veriler oldukları görülmüştür.” Gerçekleştirilen ölçme işleminde ölçülen nitelik aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A-) Hava sıcaklıkları
B-) Öğrenci başarıları
C-) Öğrenci sayıları
D-) Zeka düzeyleri
E-) Sınav puanları

11-Ölçme ve değerlendirme bilimi açısından aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A-) Ölçme işlemi, subjektif olabilir.
B-) Değerlendirme, ölçme işlemini tamamlar.
C-) Ölçme karar ve hüküm sürecidir.
D-) Doğrudan ölçme yönteminde işleme hata karışma olasılığı daha yüksektir.
E-) Dolaylı ölçme, sayılabilen (somut) niteliklerle ilgili veri elde eder.

12-Biyoloji öğretmenin, sınıfındaki öğrencileri laboratuarda küme oluştururken aynı notları alanları aynı kümeye yerleştirmesi hangi tip ölçeği kullandığını gösterir?
A-) Sıralama Ölçeği
B-) Derecelendirme Ölçeği
C-) Sınıflama ölçeği
D-) Aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

13-Hazırlanan bir testin sorularının, konuları tam olarak örneklemediği görülmüştür. Bu test için öncelikle aşağıdakilerden hangi doğrudur?
A-) Güvenirliği düşüktür.
B-) Geçerliği düşüktür.
C-) Kullanışlığı düşüktür.
D-) Objektif değildir.
E-) Ayırtedici değildir.

14-Öğrencilerin boy ölçümü için metre, cetvele göre daha (öncelikle)…………………….
A-) Geçerlidir
B-) Güvenilirdir.
C-) Kullanışlıdır
D-) Kararlıdır
E-) Ayırt edicidir.

15-Ölçmeden elde edilen sonuçların anlam veya nitelik kazandığı aşama-süreç, aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınavın puanlandığı süreç
B-) Kriter belirleme süreci
C-) Ölçme süreci
D-) Değerlendirme süreci
E-) Sembolik değer verme süreci

16-Aşağıdakilerden hangisi doğrudan ölçmeyi, dolaylı ölçmeden ayran fark değildir?
A-) Daha kesin sonuçlar verir.
B-) Hata karışma olasılığı yüksektir.
C-) Sıfır, gerçek anlamdadır.
D-) Standartlaşmış ölçme araçları geliştirilmiştir.
E-) Daha objektiftir.

17-Aşağıdakilerden hangisi ölçmeye karışan hata kaynaklarından değildir?
A-) Ölçmeyi gerçekleştiren birey ya da araç
B-) Ölçülen birey ya da özellik
C-) Ölçmede kullanılan araç veya birim
D-) Ölçmenin ifade edildiği sembolik ifadeler
E-) Ölçme sonucunun anlam kazandığı kriter.

18-Aşağıdakilerden hangisinin değerlendirmede kriter olarak alınması doğru olmaz ?
A-) Öğrencinin başlangıçtaki düzeyi
B-) Öğretimin hedefleri
C-) Öğrencinin hedefleri
D-) Öğrencinin önceki sınav sonuçları
E-) Sınıfın başarısı

19-Ölçme araçlarında bulunması gereken 3 temel nitelik vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
A-) Ayırtedici olması
B-) Objektif puanlamaya sahip olması
C-) Kullanışlı olması
D-) Kolay temin edilebilmesi
E-) Objektif, anlaşılır olması

20-Aşağıdakilerden hangisi ölçme işlemine karışabilecek hata kaynaklarından biri değildir?
A-) Ölçmeyi yapan kişi
B-) Ölçülen nitelik
C-) Ölçme aracı
D-) Kriter olan ölçüt
E-) Ölçümün ifade edildiği birim, sembolün yanlış yazılması


Cevap Anahtarı
1 E
2 B
3 E
4 C
5 C
6 E
7 C
8 C
9 A
10 C
11 B
12 C
13 B
14 C
15 D
16 B
17 E
18 C
19 C
20 D
 
1-Madde ayırıcılık indeksi ile ilgili aşağıdaki yorumlardan hangisi doğrudur?
A-) Madde ayırıcılık gücü indeksi 0 ile +1 arasında değer alır.
B-) Maddeler +l'e yaklaştığı ölçüde ayırıcılık özelliğine sahip değildir denir.
C-) Maddeler 0,29’un üstünde ayırıcılık gücüne sahip iseler, teste aynen alınabilirler.
D-) İdeal ayırıcılık derecesi 0,50’dir.
E-) Soru kolaylaştıkça ayırıcılık derecesi +1’e yaklaşır.

2-Aşağıdaki formüllerden hangisiyle madde güçlük derecesi bulunabilir?

A-) Maddeyi üst gruptan doğru cevaplayanlardan, alt gruptan doğru cevaplayanlar çıkarılır, üst ve alt gruptaki toplam öğrenci sayısına bölünür.
B-) Maddeyi üst gruptan doğru cevaplayanlarla, alt gruptan doğru cevaplayanların farkı alınır ve toplam öğrenci sayısıyla çarpılır,
C-) Maddeyi üst gruptan doğru cevaplayanlarla, alt gruptan doğru cevaplayanlar toplanır. Üst ve alt gruptaki toplam öğrenci sayısına bölünür.
D-) Maddeyi üst grupta doğru cevaplayanlarla, alt gruptan doğru cevaplayanlar toplanır, Üst ve alt gruptaki toplam öğrenci sayısıyla çarpılır.
E-) Maddeyi üst gruptan doğru cevaplayanlarla, alt gruptan doğru cevaplayanlar toplanır, üst ya da alt gruptaki öğrenci sayılarından birine bölünür.

3-Madde güçlük indeksi ile ilgili aşağıdaki yorumlardan hangisi yanlıştır?
A-) Madde güçlük indeksi 0.00 ile 1.00 arasında değişen değerler alır.
B-) +1.00'e yaklaşması, sorunun kolay olduğunu gösterir.
C-) Madde güçlük indeksi değerinin 0.00'a yaklaşması, sorunun zor olduğunu gösterir.
D-) Madde güçlük indeksi 0,50 civarında olan soruların, orta güçlükte olduğu söylenebilir.
E-) Madde güçlük indeksi 0,50 civarında olan maddeler testin geçerliğinin yüksek olduğunu gösterir.

4-Aşağıdakilerden hangisi medyan için söylenebilir?
A-) Bir seride en çok tekrar eden ölçme sonucudur.
B-) Yayılım, dağılım ölçüsüdür
C-) Medyanda verilerin tamamı dikkate alınır.
D-) Sıralanmış bir veri grubunu ortadan ikiye ayırır
E-) Bir veri grubunda en büyük ölçme sonucu ile en küçük ölçme sonucu arasındaki farktır.

5-Bir ölçme aracına çok sayıda soru koymanın amacı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A-) öğrenciye okuma alışkanlığı kazandırmak
B-) Testin kapsam geçerliğini arttırmak
C-) Öğrenme güçlüğü çeken öğrencilere yardımcı olmak
D-) Testin kullanışlılık derecesini yükseltmek
E-) Teste görünüş geçerliği kazandırmak

6-Bir ölçme aracından elde edilen puanların gerçeği temsil etme düzeyi aşağıdaki kavramlardan en çok hangisiyle ilgilidir?
A-) Güvenirlik
B-) Geçerlik
C-) Tutarlı
D-) Yordama
E-) Ölçek

7-Bir testin güvenirliği, diğer etkenler eşit olmak şartıyla, maddeleri hangi güçlükte seçildiği takdirde en yüksek olur?
A-) Hepsi çok kolay
B-) Hepsi çok güç
C-) Hepsi orta güçlükte
D-) Yansı orta güçlükte
E-) Çeşitli güçlüklerde

8-Bir sınav sonucunun ranjı 10 gibi bir değer bulunmuşsa bu sınıf için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
(Not: Sınav 100 Üzerinden değerlendirilmektedir.)

A-) Sınıf çok başarılıdır
B-) Ranja bakılarak sınıf hakkında yorum yapılamaz
C-) Sınıf çok başarısızdır
D-) Bazı notlar, ortalamadan farklıdır.
E-) Sınıftaki öğrencilerin aldığı notlar birbirine çok uzaktır.

9-Aşağıdakilerden hangisi madde analizi ile ilgili değildir?
A-) Test maddelerinin güçlüğünü belirleme
B-) Test puanlarının başarı düzeyini belirleme
C-) Çoktan seçmeli testlerin seçeneklerinin işlerliği belirleme
D-) Test maddelerinin ayırt edicilik derecesini belirleme
E-) Soruların başarısız öğrenciler ile başarılı öğrenciler arasındaki farkı gösterme düzeyini belirleme

10- Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A-) Ölçme aracı her uygulandığında aynı sonucu veriyorsa geçerlidir.
B-) Bir teste soru sayısı arttıkça güvenirlik düşer
C-) Objektif puanlanabilen sınavların güvenirliği daha yüksektir.
D-) Kullandığımız ölçme aracının amacımıza hizmet derecesi güvenirlik ile ilgilidir.
E-) Bir ölçme aracında hata miktarı arttıkça güvenirlik artar

11- Aşağıda “Standart sapma, ranj, varyans, değişim katsayısı” gibi değerler hakkında verilenlerden hangisi yanlıştır?
A-) Değişim ölçülerindendir.
B-) Puanların benzerliği veya farklılığı ile değişen değerlerdir.
C-) Uç değerlerden, daha çok etkilenirler.
D-) Yayılım, dağılım ölçülerindendir.
E-) Öğrenme düzeyi açısından en ideal ölçülerdir.

12- Medyanın tanımı ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-) Bir dağılımın orta noktasında düşen değerdir
B-) Bir dağılımın medyanı, o dağılım içinde bulunmayan bir değer de olabilir.
C-) Öğrenci sayısının çift sayı olması medyanın yerini bulmayı kolaylaştırır.
D-) Medyan’ın diğer adı, ortancadır.
E-) Merkezi yığılım ölçüsüdür.

13- Yukarıdaki frekans grafiğinde mod için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Mod yoktur
B-) Mod 20’dir
C-) Mod, 20 ve 55’tir
D-) Mod 55’tir
E-) Mod, 20, 50 ve 60’ın ortalaması olan değerdir

14- Aşağıdakilerden hangisi Test Puanlarının Analizi ile ilgilidir?
A-) Testin geçerli olup olmadığı
B-) Soruların her birinin ayırt edici olup olmadığı
C-) Teste katılanların başarı düzeyinin tespiti
D-) Soruların her birinin, grup için zor olup olmadığı
E-) Testin, amaca hizmet edip etmediği


15-16-17 soruları aşağıdaki bilgilere göre cevaplayınız.

A sınıfı: 20, 30, 40, 40, 50, 60, 60, 70, 80
B sınıfı: 40, 40, 40, 40, 50, 60, 60, 60, 60​

15- Sınıfların başarısı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) A sınıfı, daha başarılıdır.
B-) B sınıfı, daha başarılıdır.
C-) Aritmetik ortalamaları eşit olduğundan, standart sapması küçük olan daha başarılıdır.
D-) A sınıfının ranjı, daha yüksek olduğundan daha başarılıdır.
E-) Her iki sınıfın başarısı eşittir.

16- Yukarıdaki dağılımların yayılım ölçüleri göz önünden bulundurulduğunda nasıl bir dağılım gösterdiği söylenebilir?
A-) A sınıfının dağılımı daha sivri bir dağılımdır.
B-) A sınıfındaki öğrencilerin ranjı daha düşüktür.
C-) B sınıfının dağılımı daha basık bir dağılım göstermektedir.
D-) B sınıfının standart sapması daha düşüktür.
E-) A ve B sınıfları, normal bir dağılım gösterdiklerinden standart sapmaları da eşittir.

17- A sınıfının frekans-başarı dağılımı için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Sağa kayışlı bir eğilim göstermektedir
B-) Normal bir dağılım eğrisi göstermektedir.
C-) Sağa çarpık bir dağılım göstermektedir.
D-) Sola çarpık bir dağılım göstermektedir.
E-) Sola kayışlı bir dağılım göstermektedir

18- “10, 20, 30, 30, 40, 50” puanları olan bir grubun standart sapmasının değeri sıfırdan farklı pozitif bir değerdir. Diğerlerine göre standart sapmayı daha çok yükselten değer ya da değerler hangi seçenekte verilmiştir?
A-) 10, 30
B-) 20
C-) 10,50
D-) 40
E-) 30, 50

19- Standart sapması 0(sıfır) olan bir grup için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A-) Sınıf başarısız olmuştur.
B-) Alınan puanlar, birbirinden farklıdır.
C-) Dizi sağa kayışlı bir dağılım göstermektedir.
D-) Dizi, sivri bir dağılım göstermektedir.
E-) Dizi normal dağılım eğrisi niteliğinde bir dağılım göstermektedir.

20-
A sınavı: 20 20 20 20 20
B sınavı: 90 90 90 90 90 gibi puanlar almışlardır.​
Buna göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A-) B sınavı puanları, daha homojendir.
B-) A ve B sınavlarının standart sapmaları aynıdır
C-) B sınavının, standart sapması daha yüksektir.
D-) B sınavı puanlarının ranjı 90’dır.
E-) A sınavı puanlarının ranjı 20’dir.


Cevap Anahtarı
1 C
2 C
3 E
4 D
5 B
6 B
7 C
8 D
9 B
10 C
11 E
12 C
13 D
14 C
15 C
16 D
17 B
18 C
19 D
20 B
 
1- “Objelere ya da bireylere herhangi bir özelliğe sahip oluş derecelerini belirtmek amacıyla sayı veya sembolle değer verme işlemidir” şeklinde tanımlanan kavram, aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A-) Ölçme
B-) Ölçüm
C-) Değerlendirme
D-) Ölçme ve değerlendirme
E-) Ölçüt

2- Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin fonksiyonları hangi seçenekte doğru verilmiştir?
A-) Değerlendirme, yeterince başarılı öğrenciyi motive eder.
B-) Değerlendirme, öğrenci hakkında verilecek kararlara dayanak olur.
C-) Öğretmenin, ne kadar öğrettiğini, ne kadar etkili olduğunu görür.
D-) Öğrencilerin başarılarıyla ilgili (varsa) düzeltmelere gitmek.
E-) Hepsi

3- Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemidir?
A-) Bir kumaşın boyunun cetvelle ölçülmesi
B-) Bir kova suyun sıcaklığının termometre ile ölçülmesi
C-) Öğrencinin sınava alınarak başarısının ölçülmesi
D-) Bir çocuğun zekasının ölçülmesi
E-) Hepsi

4- Öğretmenin, başarı ölçmek için seçeceği ölçme aracını belirlemede en etkili olan özellik aşağıdaki sorulardan hangisi ile belirlenir?
A-) Nasıl ölçeceği
B-) Neyi ölçeceği
C-) Ne zaman ölçeceği
D-) Niçin ölçeceği
E-) Kaç soru soracağı

5- Eğitim-öğretimde, ölçme ve değerlendirme hangi basamakta gerçekleştirilir?
A-) Öğretimin başında düzey belirleme
B-) Öğretim sürecinde ara değerlendirmelerde
C-) Öğretim süreci sonunda değerlendirme
D-) Öğrencinin gelişimini takip etmede
E-) Hepsi

6- Ölçme ile değerlendirme arasındaki ilişki aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yanlış verilmiştir?
A-) Değerlendirme, daha genel bir kavramdır
B-) Ölçme de, değerlendirme de her zaman objektif olmalıdır.
C-) Ölçme, değerlendirmenin ön şartıdır.
D-) Ölçme objektif olmak zorundadır ama değerlendirme subjektif olabilir.
E-) Ölçmeden elde edilen değere ölçüm, kararı belirleyen değer de ölçüttür.

7- Aşağıdakilerden hangisi ölçmenin fonksiyonlarından değildir?
A-) Duyarlığı artırma
B-) Kesinliği artırma
C-) Tekrarlanabilirliğe katkı
D-) Ölçme aracını deneme
E-) Performansı sayısallaştırma

8- Ölçülen özelliğin gerçek düzeyi ile ölçme işleminden elde edilen değer arasındaki farka ne denir?
A-) Ölçüm
B-) Ölçüt
C-) Ölçüm ile ölçüt arasındaki fark
D-) Ölçme hatası
E-) Ölçek hatası

9-
- Mevcut durumu tanımlayıp tasvir etme işidir.
-Bir hükme ve yargıya varma işidir.​
Yukarıda tanımları verilen kavramlar sırasıyla hangi seçenekte doğru verilmiştir?
A-) Ölçüm-Ölçüt
B-) Ölçme-Değerlendirme
C-) Ölçme-Ölçüm
D-) Değerlendirme-Ölçme
E-) Ölçek-Değerlendirme

10- Aşağıdakilerden hangisi ölçme ile ilgili değildir?
A-) Bütün bilimler, ölçmeden yararlanabilir
B-) Ölçme, değerlendirmenin ön şartıdır..
C-) Ölçme, sadece eğitim bilimlerinin alt alanıdır
D-) Ölçme nicelikleri belirleme, değerlendirme nitelik verme sürecidir.
E-) Ölçme objektif olmak zorundadır.

11- Ölçmeden elde edilen sonuçların anlam veya nitelik kazandığı aşama-süreç, aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınavın puanlandığı süreç
B-) Kriter belirleme süreci
C-) Ölçme süreci
D-) Değerlendirme süreci
E-) Sembolik değer verme süreci

12-
1-Varlıkların sahip olduğu özelliğin kendisini ölçer.
2-Sıfır gerçektir.
3-Sıfır izafidir
4-Ölçümleri daha güvenilirdir.​
Yukarıdaki bilgilerden hangileri oranlı ölçekler için geçerlidir ?
A-) 1, 2 ve 4
B-) 1 ve 2
C-) 2 ve 4
D-) Sadece 2
E-) Sadece 3

13- Ölçme ve değerlendirme ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-) Öğretimin verimliliği hakkında bilgi verir.
B-) Eğitim bilimlerinin yardımcı alanıdır.
C-) Ölçmesiz değerlendirme yapılamaz.
D-) Somut niteliklerin ölçümü daha objektiftir.
E-) Sadece sayılabilen özellikler, ölçülebilir ve değerlendirilebilir.

14- Eğitimde, ölçme aşağıdakilerden hangisinin tespit edilmesini sağlar?
A-) Niçin eğiteceğimizi
B-) Nasıl eğiteceğimizi
C-) Ne kadar eğiteceğimizi
D-) Hangi kaynakları kullanacağımızı
E-) Nerede eğiteceğimizi

15- Aşağıda ölçme ile ilgili olarak verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
A-) Dolaylı ölçmelere, hata karışma şansı daha azdır.
B-) Dolaylı ölçmelerden elde edilen verilen daha tutarlıdır
C-) Dolaylı ölçmelerde elde edilen ölçümler daha güvenilirdir.
D-) Cetvel, bir dolaylı ölçme aracıdır.
E-) Dolaylı ölçmelerde sıfır izafidir.

16- Bir öğretmen sınıfını bağıl değerlendirme yöntemi kullanarak değerlendirmek istiyor. Değerlendirme yaparken aşağıdakilerden hangisi ya da hangilerini dikkate alması gerekir?
I. Ölçütü gruptan bağımsız olarak önceden belirlemesi gerekir.
II. Öğrencilerin birbirlerine göre başarılarını belirlemesi gerekir.
III. Dersin hedeflerine göre belirlemesi gerekir.
IV. Sınıf ortalamasına göre belirlemesi gerekir.​
A-) I-II
B-) II-IV
C-) I-IV
D-) II - III
E-) I-III

17- Aşağıdakilerden hangisinde tanımlanan kavram, diğerlerinden farklıdır?
A-) Gözlem sonuçlarının sayı ile ifade edilmesi.
B-) Bir birimi kullanarak, bir varlığın bu birime göre farkını bulma.
C-) Bir özellik ya da oluşumun miktarını tayin etme.
D-) Uygun bir ölçme birimine göre, herhangi bir büyüklüğün belirtilmesi.
E-) Ölçüm ile gerçek durum arasında belirlenen fark

18- Yukarıdaki soruda, diğerlerinden farklı olarak tanımlanan kavram hangisidir?
A-) Ölçme hatası
B-) Ölçüt
C-) Ölçme
D-) Ölçme kuralı
E-) Niteleme

19-Çoktan seçmeli sınavlar İlköğretim 3. sınıfa kadar 3 seçenekli, ilköğretim 4. sınıftan 8. sınıfa kadar 4 seçenekli, orta öğretimde de 5 seçenekli olarak hazırlanır.
Seçenek sayısının bu şekilde düzenlenmesini sağlayan etken aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?

A-) Bilişsel hazırbulunuşluk
B-) Duyuşsal hedeflerin geliştirilmesi
C-) Psiko-motor hedefler açısından hazır bulunuşlukları
D-) Zamanı daha iyi kullanabilmeyi öğrenmeleri için
E-) Soruları kolaylaştırmak için

20- İkisinin de konuyu kapsadığı varsayılırsa çoktan seçmeli testlerde yazılı yoklama göre daha fazla soru sorulabilmesi, çoktan seçmeli testlerin daha çok hangi niteliğini arttırır?
A-) Geçerlik
B-) Güvenirlik
C-) Objektiflik
D-) Kullanışlılık
E-) Yordama gücü


Cevap Anahtarı
1 A
2 E
3 E
4 B
5 E
6 B
7 D
8 D
9 B
10 C
11 D
12 A
13 E
14 C
15 E
16 B
17 C
18 A
19 A
20 B
 
1- Bir İngilizce öğretmeni yapmış olduğu sınavda öğrencilerin cevaplarındaki hata sayılarını çıkarmış ve hata sayıları hangi ölçek niteliğindedir?
A-) Sınıflama
B-) Sıralama
C-) Aralık
D-) Oran
E-) Adlandırma

2- Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde öğretmenin öznel kanısını ölçüt almanın en büyük sakıncası nedir?
A-) Mutlak başarı düzeyinin kestirilemeyişi
B-) Öğrencilerin gerçek başarılarına göre sıralanamayışı
C-) Değerlendirme sonuçlarının yorumlanamayışı
D-) Sınıfın ortalama başarısının kestirilemeyişi
E-) Değerlendirmenin değişmez bir referans sistemine dayanmayışı

3- Aşağıdakilerden hangisi temel ölçmeye örnektir?
A-) Örencilere zeka testi uygulamak
B-) Bir sınıfta öğrencilerin sayısını belirlemek
C-) Öğrencilerin eğitim bilgisini standart testle ölçmek
D-) Öğrencilerin matematik başarısını ölçmek
E-) Öğrencilerin üniversitede basanlarını tahmin etmek

4- Aşağıda verilen ölçümlerden hangisi diğerlerinden farklıdır?
A-) Boy ve ağırlığın ölçülmesi
B-) Sıcaklığın ölçülmesi
C-) Zekanın ölçülmesi
D-) Başarının ölçülmesi
E-) Tutumların ölçülmesi

5- Kazananın, sınava girenler içinden en başarılı olan şeklinde belirlenmesi, bağıl değerlendirmeye örnektir. Aşağıdakilerden hangisi bağıl değerlendirmeye örnektir?
A-) ÖSS’de kazanmak için 160 barajını aşmak gerekir.
B-) Vize sınavından 45 alan birinin, final sınavından alması gereken notu alması durumunda başarılı olması
C-) Öğrencinin, sınıf normunun altında kalması
D-) Ehliyet almak için 70 puan almak gerekir.
E-) Bulunan yaş döneminin gelişim özelliklerini gösterememesi.

6- Bir ölçme işleminden elde edilen o (sıfır) değeri için kesinlik, yüksek güvenirlik sözkonusu ise kullanılan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınıflama ölçeği
B-) Sıralama ölçeği
C-) Derecelendirme ölçeği
D-) Eşit aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

7- “Yetenek sınavına başvurmak isteyen bir üniversite öğrencisi adayı, ÖSS’den 185 barajını aşmak zorundadır” cümlesinde 185 ne anlamda kullanılmıştır.
A-) Ölçek
B-) Ölçüm
C-) Ölçme
D-) Değerlendirme
E-) Ölçüt

8- “Ali, sınavdan 80 puan alarak ehliyet almayı hak etmiştir.” Cümlesindeki ölçüt, aşağıda-kilerden hangisi olabilir?
A-) 85
B-) 90
C-) 75
D-) 100
E-) 81

9- Aşağıdakilerden hangisi değerlendirmede kararı belirlemede daha önemli öğedir?
A-) Ölçme
B-) Ölçek
C-) Ölçüt
D-) Ölçüm
E-) Birim

10- Aşağıdakilerden hangisinde sıfır izafi değildir?
A-) Zeka testi
B-) Metre
C-) Termometre
D-) Çoktan seçmeli testler
E-) Kişilik testi.

11- Ölçmede, cevaplandırması gereken ilk soru aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Ne ile ölçeceğiz ?
B-) Neyi ölçeceğiz ?
C-) Kriter nedir?
D-) Veriler nasıl sembolleştirilecek?
E-) Hangi aralıklarla ölçeceğiz?

12-
I- Öğrencilerin sınavda gösterdikleri başarı
II-İllerin hava sıcaklıları​
Yukarıda öğrencilerle ilgili olarak verilen nitelikler, hangi ölçek türü ile ölçülebilir?
A-) Sınıflama ölçeği - Derecelendirme ölçeği
B-) Eşit aralıklı ölçek- Eşit aralıklı ölçek
C-) Eşit aralıklı ölçek- Oranlı ölçek
D-) Oranlı ölçek - Oranlı ölçek
E-) Gruplama ölçeği - Sıralama ölçeği

13- “Fen bilgisi dersinde mikroskopta incelenen bir materyalin çok sayıda bakteri içerdiği gözlenmiştir”
Bu tür veri elde etme işleminde kullanılan ölçme ve ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?

Ölçme türü → Ölçek türü
A-) Doğrudan ölçme → Sınıflama ölçeği
B-) Dolaylı ölçme → Sıralama ölçeği
C-) Doğrudan ölçme → Derecelendirme ölçeği
D-) Dolaylı ölçme → Eşit aralıklı ölçek
E-) Doğrudan ölçme → Oranlı ölçek

14- “Not ortalaması 70 olan öğrenci, başarılı sayılacaktır” ifadesinde hangi kavramlara yer verilmiştir?
A-) Ölçüt-ölçüm-değerlendirme
B-) Ölçüm-ölçek-ölçme
C-) Ölçek-ölçme
D-) Ölçüt
E-) Değerlendirme

15- Aşağıdakilerden hangisi bir değerlendirmedir?
A-) Yazılı sınavdan 50 puan aldı.
B-) Tebrikler sınavı geçtiniz
C-) 90 km hız ideal hızdır.
D-) Sözlü sınavında 100 aldı
E-) Araba kullanmak için ehliyet almak gerekir

16- “Ali sınıfın ortalamasının altında kaldığı için başarısız sayıldı” ifadesi için hangisi söylenemez.
A-) Ölçüt sınıf ortalamasıdır.
B-) Ölçüm ve ölçüt değerleri verilmemiştir.
C-) Cümle ölçmeyi de içine alan değerlendirme cümlesidir.
D-) Mutlak değerlendirme yapılmıştır.
E-) Bağıl değerlendirme yapılmıştır.

17- Aşağıdakilerden hangisi ölçme değildir?
A-) Sınıftaki öğrencileri tek ve çift numaralılar şeklinde gruplandırmak
B-) Basketbol takımının ligden düşmesi
C-) Olimpiyatlarda 4 altın madalya aldık
D-) Otomobillere plaka numarası vermek.
E-) Öğrencilere, boy uzunluklarına göre not vermek

18- Fizik öğretmeninin gerçekleştirdiği seviye belirleme sınavında, öğrencilerden 0 (sıfır) puan alanların olduğu görülmüştür.
Öğretmenin kullandığı, ölçme ve ölçek türü aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?

Ölçme türü → Ölçek türü
A-) Doğrudan ölçme → Sınıflama ölçeği
B-) Dolaylı ölçme → Sıralama ölçeği
C-) Doğrudan ölçme → Derecelendirme ölçeği
D-) Dolaylı ölçme → Eşit aralıklı ölçek
E-) Doğrudan ölçme → Oranlı ölçek

19- Öğretim hedeflerinin ölçüldüğü testler, çoğunlukla öğretmenler tarafından hazırlanır. Öğretmen uygun test aracı ile öğretim etkinliklerine ulaşma derecelerini belirlemeye çalışır.
Aşağıdakilerden hangisi, öğretmen yapımı testlerle ilgili değildir?

A-) Geçerlik ve güvenirlik, öğretmen tarafından sağlanmaya çalışılır.
B-) Öğretim hedeflerinin içeriğine göre uygun ölçme aracı seçilir.
C-) Testte kullanılacak ölçme kuralları, öğretmen tarafından belirlenir.
D-) Bütün öğretmen yapımı testler, bir ölçme aracında bulunması gereken temel nitelikleri üst düzeyde taşır
E-) Bütün öğretmen yapımı testler, eşit aralıklı ölçeklerdir.

20- Aşağıdakilerden hangisi sözlü sınavlarının avantajlarındandır?
A-) Geçerliği ve güvenirliği çoğu zaman bir arada bulundurur
B-) Puanlama objektifliği açısından düşük güvenirliğe sahiptir.
C-) Anında dönüt ve düzeltme için idealdir.
D-) Akademik bilginin ölçülmesinde yeterli bir ölçme aracıdır.
E-) Sentez ve değerlendirme basamaklarını yeterli düzeyde ölçer


Cevap Anahtarı
1 B
2 E
3 B
4 A
5 C
6 E
7 E
8 C
9 C
10 B
11 B
12 B
13 E
14 D
15 B
16 E
17 B
18 D
19 D
20 C
 
1- Aşağıda ölçme ile ilgili olarak verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-) Dolaylı ölçmelerde sıfır izafidir.
B-) Doğrudan ölçmelerden elde edilen veriler daha tutarlıdır.
C-) Doğrudan ölçme yönteminde oranlı ölçekler kullanılır.
D-) Dolaylı ölçme, mutlak ölçmedir.
E-) Doğrudan ölçmelere, hata karışma şansı daha azdır.

2- Aşağıdakilerden hangisi doğrudan ölçmeyi, dolaylı ölçmeden ayıran fark değildir?
A-) Daha kesin sonuçlar verir.
B-) Hata karışma olasılığı yüksektir.
C-) Sıfır, gerçek anlamdadır.
D-) Sıfır, başlangıç ve yokluk anlamındadır.
E-) Daha objektiftir.

3- Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde bir ölçüt vardır?
A-) Benim ağırlığım 67 kg.
B-) Benim boyum 1,74 cm.
C-) Eğitim Bilimleri sınavından 98 puan aldım.
D-) Türkçe dersinden sıfır aldım.
E-) 50, Tarih dersinden geçer not

4- Eğitimde öğrenci başarısını ölçmenin en önemli gerekçesi nedir?
A-) Öğrencileri çalışmaya zorlamak
B-) Başarısız öğrencileri durumlarından haberdar etmek
C-) Öğrenme düzeyi ile ilgili bilgi toplamak
D-) Başarılı öğrencileri ödüllendirmek
E-) Öğrenciler hakkında öğretmen kanısını pekiştirmek

5- Biyoloji öğretmenin, sınıfındaki öğrencileri laboratuarda küme oluştururken aynı notları alanları aynı kümeye yerleştirmesi hangi tip ölçeği kullandığını gösterir?
A-) Sıralama Ölçeği
B-) Derecelendirme Ölçeği
C-) Sınıflama ölçeği
D-) Aralıklı ölçek
E-) Oranlı ölçek

6- Aşağıdakilerden hangisi bir "ölçme kuralı" değildir?
A-) Testlerin puanlanmasında cevapsız maddelere sıfır verilir.
B-) İkinci sorunun tam puanı sekizdir.
C-) İmla hatalarında üç puan kırılır.
D-) Bütünleme sınavında 50 puan alan öğrenci geçer.
E-) Seçmeli testlerin puanlanmasında üç yanlış, bir doğruyu götürür.

7- Aşağıdakilerden hangisi eğitimde değerlendirmenin en doğru tanımıdır?
A-) Öğrencilere not vermek için onları gözlem altında bulundurmak.
B-) Öğrencilerin eğitim amaçlarına ne dereceye kadar ulaştıklarını saptamak ve bir karara varmak.
C-) Öğrencilerin zayıf ve kuvvetli taraflarını ortaya çıkarmak,
D-) Okul programının ne dereceye kadar iyi hazırlandığını saptamak,
E-) Öğrencilerin yeteneklerini ortaya çıkarmak

8- “9/A sınıfının 0 (sıfır) alan öğrencileri” ifadesinde hangi tür ölçek kullanılmıştır?
A-) Sıralama ölçekleri
B-) Derecelendirme ölçekleri
C-) Sınıflama ölçekleri
D-) Aralıklı ölçekler
E-) Oranlı ölçekler

9- "Eğer bir çok nesnenin, belli bir başlangıç noktasına göre ve belli bir özelliğe sahip oluş derecesi bakımından eşit aralıklarla sıralandığı ya da sıralar arasındaki farkın eşit olduğu düşünülürse, sıralama ölçeğinden eşit aralıklı ölçeğe geçilmiş olur. Bu tür ölçeklerde başlangıç noktası keyfi olarak belirlenir."
Aşağıdakilerden hangisi bu tür bir ölçeğe örnek olabilir?

A-) Takvim
B-) Kilogram
C-) Metre
D-) Ton
E-) Santimetre

10- Aşağıdakilerden hangisi değerlendirme kavramını ifade eder?
A-) Ölçümleri standart bir ölçeğe çevirme
B-) Bireylerin özelliklerini nicelendirme
C-) Gözlem sonuçlarını sıfatlarla gösterme
D-) Bir değer yargısı belirleme
E-) Bir ölçüte göre ölçümlere anlam verme

11- Aşağıdakilerden hangisi ölçme ile ilgili değildir?
A-) Bütün bilimler ölçmeden yararlanabilir.
B-) Ölçme eğitim bilimlerinin alt alanıdır.
C-) Ölçme, değerlendirmenin ön şartıdır.
D-) Ölçme nicelikleri belirleme, değerlendirme yargı sürecidir.
E-) Ölçme objektif olmak zorundadır.

12- Bir beden eğitimi öğretmeninin öğrencilerin boy uzunluklarına göre not vermesi, ölçme sonuçlarını hangi ölçekten elde ettiğinin göstergesidir?
A-) Adlandırma
B-) Sınıflama
C-) Aralık
D-) Oran
E-) Sıralama

13- Bir öğretmenin matematik dersine ait sınav kağıtlarını okuyup öğrencilerin her biri sorudan aldığı puanlan toplayarak öğrencilere verdiği puanlara ne ad verilir?
A-) Ölçme
B-) Değerlendirme
C-) Ölçüt
D-) Ölçek
E-) Ölçüm

14- Sıcaklığın ölçüldüğü termometre hangi ölçek türündedir?
A-) Sıralama
B-) Sınıflama
C-) Aralık
D-) Oran
E-) Adlandırma

15- Aşağıdakilerden hangisi değerlendirmedir?
A-) Sınavda başarılar dilerim.
B-) Sınavdan kaç puan aldın?
C-) 70 alsaydın geçerdin.
D-) Ali, sınavdan 70 aldı.
E-) 0 derece donma noktasıdır.

16- “Notu 60 olan öğrenciler burada toplansın.” cümlesinde altı çizili olan bölümde kullanılan ölçek türü hangisidir?
A-) Sıralama ölçekleri
B-) Derecelendirme ölçekleri
C-) Sınıflama ölçekleri
D-) Aralıklı ölçekler
E-) Oranlı ölçekler

17- Aşağıdakilerden hangisinin değerlendirmede kriter olarak alınması doğru olmaz ?
A-) Öğrencinin başlangıçtaki düzeyi
B-) Öğretimin hedefleri
C-) Sınıfın başarısı
D-) Öğrencinin önceki sınav sonuçları
E-) Öğrencinin hedefleri

18- Tam öğrenme düzeyinin, ölçüt olarak alındığı matematik dersinde ne tür bir ölçüt kullanılmıştır?
A-) Mutlak ölçüt
B-) Sınıfın başarısı
C-) Önceki başarısı
D-) Dersin hedef davranışları
E-) Bağıl ölçüt

19- Öğrencinin puanı Puanlama aralığı
I) 70 0 - 100
II) 4 0 - 5
III) 30 0 - 50
IV) 6 0 - 10​
Öğrencinin en başarılı olduğu sınav aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Bütün sınavlarda eşit düzeyde başarılıdır
B-) II. Sınavda daha başarılıdır
C-) III. sınavda daha başarılıdır
D-) IV. Sınavda daha başarılıdır
E-) I. Sınavda daha başarılıdır

20- Bir öğretim yılı içinde yapılan sınavların farklı ağırlandırılarak ortalamalarının alınmasının nedeni aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir ?
A-) Sınav kapsamlarının farklı olması
B-) Öğrenciye daha yüksek not vermek
C-) Objektif puanlama sağlamak
D-) Üst düzey davranışlara da puan vermek
E-) Öğrencinin notlarının şans başarısını düşürmek


Cevap Anahtarı
1 B
2 B
3 E
4 C
5 C
6 D
7 B
8 C
9 A
10 E
11 B
12 E
13 E
14 C
15 C
16 C
17 E
18 A
19 B
20 A
 
1- Ölçmeden elde edilen sonuçların anlam veya nitelik kazandığı aşama-süreç, aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sınavın puanlandığı süreç
B-) Kriter belirleme süreci
C-) Ölçme süreci
D-) Değerlendirme süreci
E-) Sembolik değer verme süreci

2- Ölçme araçlarında bulunması gereken temel niteliklerden biri de geçerliktir. Geçerlik için verilenlerden hangisi yanlıştır?
A-) Güvenilir bir ölçme sonucu, geçerli olmayabilir.
B-) Bir testin geçerliliği, bir yeterlik sorunudur.
C-) Bir testin geçerliliği, kullanılış maksadına, uygulandığı gruba, uygulama ve puanlama biçimine de bağlıdır.
D-) Geçerlik, bir ölçme aracının kullanıldığı maksada hizmet derecesidir.
E-) Geçerlik, testin çoğaltılması, uygulanması ve puanlanmasının ekonomik olmasıdır.

3- Bir sınıfta öğrencilerini boy sırasına göre büyükten küçüğe doğru düzenlemek ne tür bir ölçekle yapılır?
A-) Dereceleme ölçeği
B-) Sınıflama ölçeği
C-) Eşit aralıklı Ölçek
D-) Oranlı ölçek
E-) Temel ölçme

4- Aşağıdakilerden hangisinde sıfır izafi değildir?
A-) Zeka testi
B-) Metre
C-) Termometre
D-) Çoktan seçmeli testler
E-) Kişilik testi

5- Aşağıdakilerden hangisi temel ölçmeye örnektir?
A-) Öğreticilere zeka testi uygulamak
B-) Bir sınıfta öğrencilerin sayısını belirlemek
C-) Öğrencilerin eğitim bilgisini standart testle ölçmek
D-) Öğrencilerin matematik başarısını ölçmek
E-) Öğrencilerin üniversitede başarılarını tahmin etmek

6- Yabancı dil sınavında okuyucunun yanlışlıkla kelimeyi farklı söylenmesi nedeniyle öğrencilerin kelimeyi yanlış yazarak puan kaybetmeleri ve bu kelimenin metinde birden fazla sayıda yer alması hangi tür hataya neden olur?
A-) Sabit
B-) Dolaylı
C-) Sistematik
D-) Tesadüfi
E-) Subjektif

7- Bağıl değerlendirmeye göre aşağıdakilerden hangisi her zaman doğrudur?
A-) Tüm öğrenciler başarısızdır.
B-) Sadece 60 ve üzeri puan alan öğrenciler başarılıdır.
C-) Sadece 70 ve üzeri puan alan öğrenciler başarılıdır.
D-) Sadece 90 alan öğrenci başarılıdır
E-) Sınav ortalamasının altında kalan öğrenciler başarısızdır.

8- Aşağıdakilerden hangisinde gerçek sıfır ile izafi sıfır arasındaki fark değildir?
A-) Gerçek sıfır, matematiksel sıfırdır.
B-) İzafi sıfır, eşit araklıklı ölçeklerle elde edilir.
C-) Gerçek sıfır oranlı ölçeklerle elde edilebilir.
D-) İzafi sıfır, yokluk ifade etmez
E-) Gerçek sıfır, dolaylı ölçmelerde, elde edilebilir

9- Öğretmen, not verirken öğrencilerin yazım yanlışlarının miktarında göre öğrencilerin puanlarını düşürmüştür. Öğretmen, bu durumda hangi tür ölçek kullanmıştır?
A-) Kodlama ölçeği
B-) Sınıflama ölçeği
C-) Sıralama ölçeği
D-) Oranlı ölçek.
E-) Eşit aralıklı ölçek

10- “Öğretmenin, bir testi ard arda iki kez uyguladığı bir öğrencinin her iki uygulamada da sıfır aldığı görülmüştür”
Bu durumda aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?

A-) Öğrenci gerçekten hiçbir şey bilmiyor.
B-) Sınav öğrenci için çok zordur.
C-) Öğrenci sınava girmemiş olabilir.
D-) Ölçme sonuçlarının, kararlılık gösterdiği dolayısıyla güvenilir olduğu.
E-) Ölçme işleminin kararlılık gösterdiği dolayısıyla geçerli olduğu.

11- Kazananın, sınava girenler içinden en başarılı olan şeklinde belirlenmesi, bağıl değerlendirmeye örnektir.
Aşağıdakilerden hangisi bağıl değerlendirmeye örnektir?

A-) ÖSS’de kazanmak için 160 barajını aşmak gerekir.
B-) Vize sınavından 45 alan birinin, final sınavından alması gereken notu alması durumunda başarılı olması
C-) Öğrencinin, sınıf normunun altında kalması
D-) Ehliyet almak için 70 puan almak gerekir.
E-) Bulunan yaş döneminin gelişim özelliklerini gösterememesi.

12- “Faruk, sınıf ortalaması 70 olan bir sınavdan 70 alarak başarılı sayılmıştır.”
Paragrafa göre ne tür bir değerlendirme yapılmıştır?

A-) Bağıl ölçüt kriter alınmıştır.
B-) Tam öğrenme düzeyi kriter alınmıştır.
C-) Mutlak ölçüt kriter alınmıştır.
D-) Norma dayalı değerlendirme yapılmıştır.
E-) Yanlış değerlendirme yapılmıştır.

13- Adres bilgilerinde sokak ve caddeler numaralandırılarak tanımlanır. (Örn: 9. sokak).
Bu tür durumlarda kullanılan ölçek türü, aşağıdakilerden hangisidir?

A-) Sınıflama ölçeği
B-) Eşit aralıklı ölçek
C-) Sıralama ölçeği
D-) Oranlı ölçek
E-) Derecelendirme ölçeği

14- Ölçme yöntemleri ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-) Dolaylı ölçmelerde hata olasılığı daha yüksektir.
B-) Dolaylı ölçmelerde sıfır değeri izafidir.
C-) Doğrudan ölçme yöntemi sayılabilir, gözlenebilir özelliklerin ölçümü yöntemidir.
D-) Doğrudan ölçmelerde elde edilen veriler birbirine oranlanabilir.
E-) Dolaylı ölçmelerde kullanılan araçlarla daha güvenilir sonuçlar elde edilir.

15- Nitelikleri, nicelendirme işlemi olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Ölçme
B-) Değerlendirme
C-) Ölçme ve Değerlendirme
D-) Ölçüm
E-) Ölçüt

16- Aşağıdaki ölçeklerden hangi ikisinde "birimlerin eşit olduğu" söylenebilir?
A-) sınıflama- eşit oranlı
B-) sıralama - eşit aralıklı
C-) eşit oranlı - eşit aralıklı
D-) eşit aralıklı - sınıflama
E-) eşit oranlı- sıralama

17- Sıralama ölçeğinin sınıflama ölçeğinden üstünlüğü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Toplama ve çıkarma işlemlerinin anlamlı olması
B-) Büyüklük - küçüklük ilişkisinin bulunması
C-) Ölçek birimlerinde eşitliğin bulunması
D-) Gerçek bir ''sıfır" değerinin bulunması
E-) Miktarların birbirine oranlarının ölçümlerde korunması

18- “Çoktan seçmeli sorularda düzeltme formülü kullanılarak gerçek puanlar elde edilmeye çalışılır.”
Aşağıdakilerden hangisi bununla ilgili değildir?

A-) Düzeltme formülü güvenirliği yükseltir
B-) Düzeltme formülü test sonuçlarına karışan hatalardan arındırılmasına yarar
C-) Şans başarısına engel olmak için kullanılır
D-) 2 seçenekli sorularda düzeltme formülüne gerek duyulmaz.
E-) 5 seçenekli sorularda ölçme kuralı “genellikle 4 yanlış 1 doğruyu götürür” şeklinde kullanılır.

19- Öğretmen, öğrencilerin daha üst bilişsel davranışlarını (en az sentez düzeyinde) ölçmek için aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır?
A-) Düzeltme formülü kullanmalıdır
B-) Orta güçlüğün üstünde sorular sormalıdır
C-) Doğru yanlış tipinde sorular sormalıdır
D-) Açık uçlu sorular sormalıdır
E-) Seçenek sayısını artırmalıdır

20- Bilişsel basmaklarda en üst düzey davranışlar, sentez ve değerlendirme düzeyinde davranışlardır.
Aşağıdaki sorulardan hangisi bu düzeydeki davranışları ölçer?

A-) Atatürk’ün ilke ve inkılaplarını yazınız
B-) Ölçme-değerlendirme ile, eğitim arasındaki ilişkiyi yazınız
C-) 2x+y=8 ise 2x+2y=? İşlemini yapınız
D-) Kitle iletişim araçları nelerdir?
E-) Demokrasinin Türk toplumuna katkısını açıklayınız


Cevap Anahtarı
1 D
2 E
3 A
4 B
5 B
6 D
7 E
8 E
9 C
10 D
11 C
12 A
13 A
14 E
15 A
16 C
17 B
18 D
19 D
20 E
 
1.-6. soruları aşağıda verilen ölçek türlerine göre cevaplayınız.

I. Oranlı ölçek
II. Sınıflama ölçeği
III.Sıralama Ölçeği
IV.Eşit Aralıklı ölçek

1- Yukarıdaki ölçek türlerinden hangisi ya da hangilerinde birimlerin eşitliği söz konusudur
A-) Yalnızca I
B-) Yalnızca II
C-) I ve III
D-) Yalnızca IV
E-) Hepsi

2- Yukarıdaki ölçek türlerinden hangisi ya da hangilerinde sıfırın izafiliği söz konusudur?
A-) Yalnızca I
B-) Yalnızca II
C-) I ve II
D-) Yalnızca IV
E-) Hepsi

3- Yukarıdaki ölçek türlerinden hangisi ya da hangilerinde kodlama veya adlandırma (kapı numarası vermek, sporculara sırt numarası vermek vb) söz konusudur?
A-) Yalnızca I
B-) Yalnızca II
C-) I ve II
D-) Yalnızca IV
E-) Hepsi

4- Sayma sayıları kullanarak (saymak) veri elde etmede kullanılan ölçek türü aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru verilmiştir?
A-) Yalnızca I
B-) Yalnızca II
C-) I ve II
D-) Yalnızca IV
E-) Hepsi

5- Adres bilgilerinde yer alan sokak bilgilerinde 1.sokak, 2.sokak vb bilgiler yer alır. Bu tür durumlarda hangi ölçek türü ya da ölçek türleri kullanılmıştır.
A-) Yalnızca I
B-) Yalnızca II
C-) I ve II
D-) Yalnızca IV
E-) Hepsi

6- Yukarıdaki ölçek türlerinden hangisi ya da hangileri birimlerin birbirine göre büyüklüklerini belirlemekte kullanılır?
A-) Yalnızca I
B-) Yalnızca III
C-) I ve II
D-) Yalnızca IV
E-) Hepsi

7- Aşağıdaki ölçme araçlarından hangisi termometre ile aynı ölçek grubu içinde yer alır?
A-) Metre
B-) Terazi
C-) Başarı testleri
D-) Cetvel
E-) Taksimetre

8- Aşağıdaki özelliklerden hangisi, doğrudan ölçme yoluyla ölçülebilir?
A-) Sınıfın başarı ortalaması
B-) Sınıftaki öğrenci sayısı
C-) Öğrencilerin yetenekleri
D-) Öğretmenin, öğrencilere karşı tutumu
E-) Öğrencilerin derse ilişkin duyguları

9- Ölçme ve değerlendirme kavramlarıyla ilgili olarak hangisi yanlıştır?
A-) Ölçme, özelliğin miktarını, değerlendirme ise miktarın yeterliğini gösterir.
B-) Değerlendirme, ölçme sonuçlarını da kapsar
C-) Ölçme, değerlendirmenin ön şartıdır
D-) Ölçme, daha çok gözleme; değerlendirme ise karşılaştırma ve yoruma dayanır
E-) Ölçme ve değerlendirme, eğitim için bir araç değil, bir amaçtır.

10- Ali'nin zekâsının davranışları izlenerek ölçülmesi ne tür bir ölçmeyi göstermektedir?
A-) Doğrudan ölçme
B-) Dolaylı ölçme
C-) Mutlak ölçme
D-) Bağıl ölçme
E-) Temel ölçme

11- Aşağıdakilerden hangisi doğrudan ölçme tanımıdır?
A-) Doğrudan ölçme, ölçme konusu olan nitelikle ilgili varsayılan özelliklerin ölçülmesidir.
B-) Doğrudan ölçme obje ya da nesnelerin herhangi bir özelliğe sahip oluş derecesinin sayı veya sembollerle ve özellikle sayı sembolleriyle ifade edilmesidir.
C-) Doğrudan ölçme belli bir özelliğe sahip oluş miktarı bakımından nesneleri bir sıraya koymakla elde edilir.
D-) Doğrudan ölçme, nesneleri, belli bir yönden benzeyip benzemediklerine göre sınıflandırılmasıdır.
E-) Varlıkların sahip oldukları niteliklerinin kendisinin ölçülerek sayı ve sembolle ifade edilmesi işlemidir.

12- Aşağıdakilerden hangisi dolaylı ölçmenin özelliklerinden değildir?
A-) Eğitimde ölçme genellikle dolaylıdır.
B-) Dolaylı ölçek, eğitimdeki ölçme sonuçlarına daha çok hata karışması olasılığını arttırır.
C-) Doğrudan ölçülemeyen özellikler, onlarla ilgili olduğu bilinen ya da ilgili olduğu sanılan başka bir özellik gözlenerek, dolaylı olarak ölçülürler.
D-) İllere kod numarası verilmesi dolaylı ölçmeye örnek olarak verilebilir.
E-) Hava ısısının termometre ile ölçülmesi

13- Miladi takvimde İsa’nın doğumu, Hicri takvimde ise Hz. Muhammet’in Mekke’den Medine’ye göçü başlangıç (sıfır) noktası alınmıştır. Miladi takvimde güneş yılı, Hicri takvimde ay yılı birim olarak kabul edilmiştir.
Yukarıdaki örnek aşağıdakilerden hangisine aittir?

A-) Eşit aralıklı ölçek
B-) Sınıflamalı ölçek
C-) Sıralamalı ölçek
D-) Oranlı ölçek
E-) Kodlama Ölçeği

14- Aralıklı ölçek üzerindeki saymaca sıfır noktası yerine doğal ya da gerçek sıfır noktası konulabilirse elde edilen ölçeğe ..................... ölçek adı verilir.
Yukarıdaki noktalı yere aşağıdakilerden hangisi uygundur?

A-) Sıralamalı
B-) Oranlı
C-) Eşit aralıklı
D-) Dolaylı
E-) İzafi ölçekler

15- “Nesneleri sayma isi değişik kurallara göre yapılabileceğinden, bu kuralların gerekli kıldığı çeşitli ölçekler vardır.”
Aşağıdakilerden hangisi bu ölçek türlerinden birisidir?

A-) Sınıflamalı ölçek
B-) Dolaylı ölçek
C-) Eşit ağırlıklı ölçekler
D-) Sıralamalı ölçekler
E-) Oranlı ölçekler

16- “Belli bir özelliğe sahip oluş miktarı bakımından nesneleri bir sıraya koymakla elde edilir. Bu ölçekte nesneler, bir özelliğe sahip olandan en çok sahip olana ya da en çok sahip olandan en az sahip olana doğru sıralanır ve sonradan her bir sıraya bir sayı verilir.”
Bu sıraya sahip olan ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?

A-) Sıralamalı ölçek
B-) Sınıflamalı ölçek
C-) Doğrudan ölçek
D-) Dolaylı ölçek
E-) Oranlı ölçek

17- Aşağıdaki seçeneklerde farklı not sistemleriyle puanlama yapılmıştır. Hangisinde değişim aralığı daha düşüktür?
A-) 60,30,30,50,10,60,40
B-) 7,6,7,3,2,10,9,5,4,8
C-) 20,80,80,20,60,70,50,40,30
D-) 3,3,3,3,6,6,6,4,4,5,5,2
E-) 40,30,40,30,40,50,60,70,80,

18- Aşağıdakilerden hangisi doğru-yanlış tipi soruların özelliklerinden biri değildir?
A-) Şans başarısının en yüksek olduğu soru tipidir
B-) Yanlış öğrenmeleri tespit etmek için kullanılabilir
C-) Objektif puanlamaya sahiptir
D-) Düzeltme formülü kullanılarak geçerlilik yükseltilebilir
E-) Her soruda % 50 şans başarısı vardır

19- “Açık uçlu sorular, cevaplarının cevaplayıcıların yorum, düşünce ve görüşlerine açık olduğu sorulardır.”
Aşağıdakilerden hangisi bu duruma yanlıştır?
A-) Açık uçlu sorular klasik yazılılarda kullanılabilir
B-) Olay yada kişileri değerlendirme şeklinde sorular sorulabilir
C-) Kısa cevaplı yazılı sınavlarda açık uçlu sorular kullanılabilir
D-) Cevabın yazılı istendiği durumlarda aynı zamanda yazma becerisi de ölçülmüş olur
E-) Üst düzey davranışların ölçümünde tercih edilir.

20- “Seçmeli sorularda, herhangi bir madde köküne bağlı olarak verilen seçenekler arasında doğru cevap gizlidir.”
Seçmeli sınavlarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A-) Objektif puanlamaya sahiptir
B-) Hazırlanması zor olmasına rağmen puanlaması kolaydır
C-) Seçenek sayısı artıkça güvenirlik yükselir
D-) Hazırlanması teknik bilgi istediğinden her öğretmen hazırlayamaz
E-) Seçeneklerden bazıları madde köküyle ilgili olmayabilir.


Cevap Anahtarı
1 C
2 D
3 B
4 A
5 B
6 B
7 C
8 B
9 E
10 B
11 A
12 D
13 A
14 B
15 E
16 A
17 D
18 D
19 C
20 E
 
1- Aşağıdakilerden hangisi ölçmeye karışan hata kaynaklarından değildir?
A-) Ölçmeyi gerçekleştiren birey ya da araç
B-) Ölçülen birey ya da özellik
C-) Ölçmede kullanılan araç veya birim
D-) Ölçmenin ifade edildiği sembolik ifadeler
E-) Ölçme sonucunun anlam kazandığı kriter.

2- Zekâyı ölçmek için matematik testi uygulanması, testin hangi özelliğinin eksik olmasıdır?
A-) Güvenirliği
B-) Geçerliği
C-) Korelasyonu
D-) Kullanılışlığı
E-) Standart sapması

3- Bir testin, istediğiniz niteliği tüm özellikleriyle ölçmesi aşağıdaki ifadelerden hangisidir?
A-) Kapsam geçerliği
B-) Korelasyon
C-) Güvenirlik
D-) Hatasız puanlama
E-) Kullanışlılık

4- Kuyumcular, bakkallara göre daha hassa teraziler kullanırlar. Bunun esas amacı nedir?
A-) Kullanışlılık
B-) Kapsam geçerliği
C-) Güvenirlik
D-) Geçerlik
E-) Objektiflik

5- Bir testin geçerliğini artırmak için hangisi en etkilidir?
A-) Sınav ortamının düzenlenmesi
B-) Soruları kolaylaştırmak
C-) Soruları zorlaştırmak
D-) Kullanışlı bir sınav hazırlamak
E-) Soruları konulara göre hazırlamak

6- Bir testin ölçmek istediği amaca dönük olmasıdır.
A-) Geçerlik
B-) Güvenirlik
C-) Kullanışlılık
D-) Ayırdedicilik
E-) Güçlük

7- Öğrencilerin boy ölçümü için metre, cetvele göre daha (öncelikle)…………………….
A-) Geçerlidir
B-) Güvenilirdir.
C-) Kullanışlıdır
D-) Kararlıdır
E-) Ayırt edicidir.

8- “Ölçme aracının aynı şartlar altında birden fazla ölçme sonucunun benzer sonuçlar vermesi, ölçme aracının ………., puanlamaya hata karıştırma ihtimalinin az olması …...…… olduğunu gösterir.” İfadesinde boş bırakılan bölümleri en iyi tamamlayacak seçenek hangisidir?

A-) Geçerli – objektif
B-) Güvenilir – geçerli
C-) Tutarlı – objektif
D-) Kullanılışlı – güvenilir
E-) Objektif – tutarlı

9- Testin, ölçmek istediği nitelik dışında bir soru içermesi testin hangi özelliğini öncelikle bozar?
A-) Görünüş geçerliği
B-) Kapsam geçerliği
C-) Yordama geçerliği
D-) Yapı geçerliği
E-) Hiçbiri

10- Ölçme araçlarında bulunması gereken 3 temel nitelik vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
A-) Ayırtedici olması
B-) Objektif puanlamaya sahip olması
C-) Kullanışlı olması
D-) Kolay temin edilebilmesi
E-) Objektif, anlaşılır olması

11- “Öğretmenin, bir testi ard arda iki kez uyguladığı bir öğrencinin her iki uygulamada da sıfır aldığı görülmüştür” bu durumda aşağıdakilerden hangisi kesinlikle söylenebilir?
A-) Öğrenci gerçekten hiçbir şey bilmiyor.
B-) Sınav öğrenci için çok zordur.
C-) Öğrenci sınava girmemiş olabilir.
D-) Ölçme işleminin kararlılık gösterdiği dolayısıyla güvenilir olduğu.
E-) Ölçme işleminin kararlılık gösterdiği dolayısıyla geçerli olduğu.

12- Öğretmen sınav kâğıtlarını okurken kâğıdını okuduğu ilk 10 öğrenciye daha fazla not vermesi hangi hata türüne girer?
A-) Sabit
B-) Standart
C-) Sistemli
D-) Tesadüfi
E-) Random

13- Ölçme sonucunun güvenirliği ile hata miktarı arasında nasıl bir ilişki vardır?
A-) Negatif bir ilişki vardır.
B-) Pozitif bir ilişki vardır.
C-) Her zaman ilişki olmayabilir.
D-) Hiçbir zaman ilişki yoktur.
E-) İlişkili olup olmadığı önemli değildir.

14- Öğretmenin, hazırladığı testin, zaman, emek, para vb açılardan ekonomik olması, aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?
A-) Güvenirlik
B-) Ekonomiklik
C-) Geçerlik
D-) Örnekleyicilik
E-) Kullanışlılık

15- Güvenirlikte, kararlılık katsayısını belirlemek amacıyla gerçekleştirilen eşform yönteminde paralel bir testten yararlanılır.
Paralel testten öncelikle kastedilen şey nedir?

A-) Aynı niteliği ölçebilecek bir test olması
B-) Madde (soru) sayılarının eşit olması
C-) Aynı sonucu (puanı) verebilecek bir test olması
D-) Testteki soruların, güçlük derecelerinin uygulanacak grubun seviyesine uygun olması
E-) Diğer teste göre daha kolay ya da daha zor olması

16- Ölçmede hata ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A-) Hata ve güvenirlik arasında pozitif bir ilişki vardır.
B-) Gerçek düzey = Ölçülen düzey ise %100 güvenilirlikten söz edilebilir.
C-) Hata ve güvenirlik arasında negatif bir ilişki vardır.
D-) Yapılan ölçmelerin standart sapması güvenirlik hakkında ipucu verir.
E-) Güvenirlik, ölçme sonuçlarının doğru olmasıdır.

17- Yordama geçerliği nedir?
A-) Ölçme aracının kullanışlı olmasıdır.
B-) Ölçme aracının, gelecekteki başarıyla paralel sonuçlar vermesidir.
C-) Bir testin içeriğinin amaca uygun olmasıdır.
D-) Ölçme aracının daha üst davranışları ölçebilmesidir.
E-) Ölçme aracının, ölçülen niteliği doğru ölçmesidir.

18- Bir ölçme ve değerlendirme uzmanı, geçerlik ve güvenirlik arasındaki ilişkiyi: “mahkemede sorgulanan tanığın her sorulduğunda aynı cevabı vermesi, onun doğru söylediği anlamına gelmez ama onun tanıklığını da yok etmez.” şeklindeki bir örnekle açıklamıştır. Bu örnekte uzman, neyi vurgulamaktadır?
A-) Geçerlik için güvenirliğin şart olduğunu
B-) Güvenirliğin, geçerliğe göre daha önemli olduğunu
C-) Geçerliğin, güvenirliğe göre daha önemli olduğunu
D-) Hem geçerliğin hem de güvenirliğin şart olduğunu
E-) Geçerlik için güvenirliğin gerekli; fakat şart olmadığını

19- “Mod, dağılımın puan ortalamasıyla ilgili bir ölçüdür. Sadece frekansı yüksek olan değeri dikkate alarak puanların ortalaması hakkında bilgi verdiğinden yeterince güvenilir değildir.”
Aşağıdaki dizilerden hangisinde “mod”’un bu dezavantajı gözlenemez?

A-) 1, 8, 2, 7, 3, 6, 2, 5, 4
B-) 10,20,20,30,40,40,50,60
C-) 60,20,50,10,40,40,30,70
D-) 30,20,30,30,30,20,30,10
E-) 2,6,2,3,6,6,7,7,7,4,5

20- “Öğretmen sınav soncunda elde edilen puanları zayıf, orta, iyi, pekiyi şeklinde ifade etmiştir.”
Öğretmenin kullandığı bu ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?

A-) Oranlı ölçek
B-) Sıralama ölçeği
C-) Kodlama ölçeği
D-) Eşit aralıklı ölçek
E-) Temel ölçek


Cevap Anahtarı
1 E
2 A
3 A
4 C
5 E
6 A
7 C
8 C
9 A
10 C
11 D
12 C
13 A
14 E
15 A
16 A
17 B
18 E
19 C
20 B
 
1- Türkçe öğretmeni, hazırladığı bir testin güvenilir olduğunu iddia etmekle neyi kastetmektedir?
A-) Testin, amaca uygun olduğunu
B-) Testte başarılı olanların, gelecekte de başarılı olacağını
C-) Testin, Türkçe dersindeki başarıyı ölçebilir olduğunu
D-) Testin, öğrencilerin gerçek başarılarını yansıttığını
E-) Testin daha önce kullanılmış olduğunu.

2- Kaynağı ve yönü belli olmayan hata türü hangisidir?
A-) Sistematik
B-) Standart
C-) İstendik
D-) Dolaylı
E-) Tesadüfî

3- Hazırlanan bir testin sorularının, konuları tam olarak örneklemediği görülmüştür. Bu test için öncelikle aşağıdakilerden hangi doğrudur?
A-) Güvenirliği düşüktür.
B-) Geçerliği düşüktür.
C-) Kullanışlığı düşüktür.
D-) Objektif değildir.
E-) Ayırt edici değildir.

4- Aşağıdakilerden hangisi, ölçme sonuçlarının güvenirliğini hesaplama yöntemlerinden değildir?
A-) Test-tekrar test yöntemi
B-) Eş form yöntemi
C-) Yarılama yöntemi
D-) Madde analizi yöntemi
E-) Paralel test yöntemi

5- Aşağıdaki kavramlardan hangisi güvenirlik ile ilgili değildir?
A-) Tutarlılık
B-) Ayırt edicilik
C-) Kararlılık
D-) Amaca uygunluk
E-) Gerçek düzeyin elde edilmesi

6- “Kişilik ölçmek için en uygun ölçme aracı, kişilik testidir” bu durumda kişilik testinin hangi özelliği vurgulanmıştır.
A-) Geçerlik
B-) Güvenirlik
C-) Kullanışlık
D-) Pratiklik
E-) Ayırt edicilik

7- Aşağıdakilerden hangisi ölçme işlemine karışabilecek hata kaynaklarından biri değildir?
A-) Ölçmeyi yapan kişi
B-) Ölçülen nitelik
C-) Ölçme aracı
D-) Kriter olan ölçüt
E-) Ölçümün ifade edildiği birim, sembolün yanlış yazılması.

8- Testlerde, soruların, yeterli sayıda konuları örnekleyici olması ile kastedilen nedir?
A-) Güvenilir olması
B-) Geçerli olması
C-) Kullanışlı olması
D-) Ayırt edici olması
E-) Kararlılık göstermesi

9- Aşağıdakilerden hangisi standartlaştırılmış testlerde, standartlaştırılmış öğe değildir?
A-) Test sonuçlarının istatistiksel analizleri
B-) Testin ölçtüğü özellik
C-) Test ile ilgili ölçme kuralları
D-) Testin soru sayısı
E-) Puanlama yöntemi

10- Öğrencilerin, dersin hedeflerine ulaşma derecesini (miktarını) belirlemek istendiğinde, aşağıdaki etkinliklerden hangisi gerçekleştirilmez?
A-) Niteliklere uygun ölçme aracı belirleme
B-) Ölçülmek istenen niteliği belirleme
C-) Belirlediği ölçme aracını uygulama
D-) Öğrenci puanlarının değerlendirilmesi
E-) Öğrenci cevaplarının puanlanması

11- ”Aynı soru sayısına sahip zor bir teste, kolay bir teste göre daha fazla süre verilmelidir” ifadesi için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A-) Bu ölçme kuralı, öğretmen tarafından belirlenebilir
B-) Bu durum, güvenirliği yükseltir.
C-) Bu durum, geçerliği yükseltir.
D-) Bu bir ölçme kuralıdır.
E-) Hepsi

12- Öğretmenin, cevap kağıtlarını puanlarken cevaplayıcıların ismini gizlemesi, özellikle ne yarar sağlar?
A-) Puanların geçerliğini yükseltir.
B-) Puanların güvenirliğini yükseltir.
C-) Ölçme aracının kullanılışlığını yükseltir.
D-) Subjektif puanlama sağlar.
E-) Değerlendirmeyi kolaylaştırır

13- Bir öğretmen hazırladığı bir testin güvenirliğini hesaplamak için test tekrar test yöntemini kullanıyor. Öğretmenin elde ettiği güvenirlik katsayısı aşağıdakilerden hangisi olamaz.
A-) 0,00
B-) 0,01
C-) 1,00
D-) 0,10
E-) 1,10

14- Bir ölçme aracından elde edilen puanların gerçeği temsil etme düzeyi aşağıdaki kavramlardan en çok hangisiyle ilgilidir?
A-) Güvenirlik
B-) Geçerlik
C-) Tutarlı
D-) Yordama
E-) Ölçek

15- Bir öğretmenin sınav kâğıtlarını okurken ortalamanın düşüklüğünü görerek her öğrenciye fazladan 10 puan verdiği düşünülürse, bu öğretmenin ne tür bir hata yaptığı söylenebilir?
A-) Sistematik hata
B-) Sabit hata
C-) Tesadüfi hata
D-) Sistemli hata
E-) Objektif hata

16- Aşağıdakilerden hangisi sınavdaki soru sayısını tayin etmede dikkat edilmesi gereken faktörlerden biri değildir?
A-) Sınav süresi
B-) Kullanılacak soru tipi
C-) Soruların güçlük derecesi
D-) Öğrencilerin seviyesi
E-) Öğrencilerin moral motivasyonu

17- "Her soru ölçmek istediğimiz davranışlardan en az birini ortaya çıkarıcı ve ölçücü olacak biçimde hazırlanmalıdır. Hazırlanan her soru, o dersin hedef davranışlarından en az biriyle ilişkili olmalıdır. Bu yüzden soru hazırlanırken dersin amaçlarını ve hedef davranışları göz önünde bulundurmak gerekir.”
Bu durum testin hangi özelliğiyle ilgilidir.

A-) Geçerlik
B-) Güvenirlik
C-) Kullanışlılık
D-) Değerlendirme
E-) Test planı

18- Z puanı 1 olan bir öğrencinin T puanı kaç olur?
A-) 40
B-) 50
C-) 60
D-) 70
E-) 1

19- Test puanlarının homojen olup olmadığını öğrenmek isteyen biri aşağıdaki ölçülerden hangisinden yararlanır?
A-) Mod
B-) Medyan
C-) Ağırlıklı ortalama
D-) Ranj
E-) Yüzde hesaplama

20-
I- Standart sapmanın düşük olması grubun daha homojen (benzer) olduğunu gösterir.
II- İki değişken arasındaki korelasyon katsayısının -1 ve +1'e yaklaşması değişkenler arasındaki ilişkinin yüksek olduğunu gösterir.
III- İki değişken arasındaki ilişki katsayısının sıfır (0) yaklaşması veya sıfır (0) olması değişkenler arasında çok zayıf veya ilişkinin olmadığını gösterir.
V- Standart sapmanın yüksek olması grubun daha heterojen (benzer olmadığını) olduğunu gösterir.​
Yukarıdaki verilerden hangileri doğrudur?
A-) Yalnız l
B-) Yalnız II
C-) II ve IV
D-) II-III-IV
E-) I-II -III-IV


Cevap Anahtarı
1 C
2 E
3 B
4 D
5 D
6 A
7 D
8 B
9 A
10 D
11 E
12 B
13 E
14 A
15 B
16 E
17 A
18 C
19 D
20 E
 
1- Bir ölçme aracına çok sayıda soru koymanın amacı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A-) Öğrenciye okuma alışkanlığı kazandırmak
B-) Testin kapsam geçerliğini arttırmak
C-) Öğrenme güçlüğü çeken öğrencilere yardımcı olmak
D-) Testin kullanışlılık derecesini yükseltmek
E-) Teste görünüş geçerliği kazandırmak

2- Bir testin güvenirliği, diğer etkenler eşit olmak şartıyla, maddeleri hangi güçlükte seçildiği takdirde en yüksek olur?
A-) Hepsi çok kolay
B-) Hepsi çok güç
C-) Hepsi orta güçlükte
D-) Yarısı orta güçlükte
E-) Çeşitli güçlüklerde

3- Aşağıdakilerden hangisi güvenirliği etkileyen bir etmen değildir?
A-) Testin uzunluğu
B-) Puanlamadaki nesnellik
C-) Testin güçlük derecesi
D-) Çoğaltma ve uygulama açısından ekonomik olması
E-) Uygulama koşulları

4- Bir T testi, aynı gruba birden fazla aralıklı olarak uygulanarak korelasyonlarına bakılarak test hakkında bilgi alınmaktadır. Bu durumda kullanılan yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Paralel testler yöntemi
B-) Test-tekrar test yöntemi
C-) KR-20 yöntemi
D-) Yarılama yöntemi
E-) İç tutarlık yöntemi

5- I.Sorular, konuları örneklemektedir.
II.Soruların hazırlanması çok kolay oldu
III.Soruları çok zor.
IV.Bu testte yeterince soru yok​
Yukarıdaki ifadelerden hangisi güvenirlikle ilgilidir?
A-) Sadece 3
B-) 3 ve 4
C-) Sadece 4
D-) 1ve2
E-) Sadece 1

6- Aşağıdakilerden hangisi "testin yordama özelliği" ile ifade edilen tanımın karşılığı kabul edilebilir?
A-) Bir ölçüte dayalı olarak, yargıya varmadır
B-) Soruların, tahmin becerilerini geliştirme özelliğidir.
C-) Bilinmeyenlerin açıklanmasıdır
D-) Bilinenden hareketle bilinmeyeni bulmaktır
E-) İstatistiksel tekniklerin eğitime uygulanmasıdır

7- Aşağıdakilerden hangisi sabit hataya örnektir?
A-) Termometrenin -40 C dereceden sonrası ısıları yanlış ölçmesi
B-) Bütün erkek öğrencilere +10 puan vermek
C-) Metrenin 10. cm'den kırık olması
D-) Sınav yerinin soğuk olması
E-) 50 ve üzeri alan bütün öğrencilere +5 puan vermesi

8- Bir A testin, aynı gruba birden fazla aralıklı olarak uygulanarak korelasyonlarına bakılarak test hakkında bilgi alınmaktadır. Bu durumda testin hangi özelliği hakkında bilgi edinilebilir?
A-) Geçerlik
B-) Hem güvenirlik hem geçerlik
C-) Güvenirlik
D-) Kapsam geçerliği
E-) Hiçbiri

9- Gerçekleştirilen KPSS deneme sınavında, ölçme değerlendirme sorularının yeterince konuları örnekleyici nitelikte olmadığı görülmüştür. Bu deneme sınavı için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Bu sınavın, yordama geçerliği düşüktür
B-) Bu sınavın, yapı geçerliği düşüktür.
C-) Bu sınavın, görünüş geçerliği düşüktür.
D-) Bu sınavın, kapsam geçerliği düşüktür.
E-) Bu sınav geçerli bir sınav değildir.

10-
I. Bu testte şans başarısı çok düşük
II. Bu testte çeldiriciler birbirinden çok uzak
III. Bu testten hiçbir yerde yok
IV. Testteki sorular, konuları örnekleyici değil.​
Yukarıdaki ifadelerden hangisi testin (öncelikle) kullanışlılığa etki eder?
A-) Sadece III
B-) III ve IV
C-) Sadece IV
D-) I ve II
E-) Sadece I

11- Geçerlik katsayısı 0.90 olan bir testin güvenirlik katsayısı en fazla kaç olabilir?
A-) 0,81
B-) 0,90
C-) 0,91
D-) 0,30
E-) Hesaplanamaz

12- Aşağıdaki faktörlerden hangisi testin sonuçlarını etkileyen etmenlerden değildir?

A-) Testin uzunluğu
B-) Testin yönergesi
C-) Standart sapması
D-) Uygulama koşulları
E-) Testin güçlük derecesi

13- "Testin amaca hizmet etmesi" ile ifade edilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Kullanışlılık
B-) Güvenirlik
C-) Sağlamlık
D-) Objektiflik
E-) Geçerlik

14- Bir ölçme işlemini objektif olması ile ifade edilmek istenen davranış aşağıdakilerden hangisi olabilir?

A-) Puanlamayı sadece bir kişinin yapması
B-) Uygulamanın ekonomik olması
C-) Puanlamaya hata karıştırılmaması
D-) Madde sayısının çok olması
E-) Seçenek sayısının az olması

15- Ölçme işlemlerinde kullanılan aracın standart olmasının tercih edilmesi hangi kavram ile ilgilidir?

A-) Objektif puanlanabilir olması
B-) Kullanışlı ve olması
C-) Geçerli olması
D-) Güvenilir olması
E-) Hepsi

16- “İngilizce öğretmeni, hazırladığı testin korelasyon katsayısını 0,91 bulmuştur.”
Bu durumda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


A-) Sınav kolaydır.
B-) Sınav geçerli
C-) Sınav zordur. ,
D-) Sınavın güvenirliği yüksektir.
E-) Teste 0,9 hata karışmıştır.

17-
I. Sorular, derse uygun olarak hazırlanmış
II. Bu test her zaman aynı sonucu verir.
III. Teste yönerge konulmamış
IV. Bu test, bize zaman kazandıracak​
Yukarıdaki ifadelerden hangisi testin (öncelikle) geçerliğine etki eder?
A-) Sadece I
B-) I ve IV
C-) Sadece IV
D-) II ve III
E-) Sadece III

18- Ölçme sonuçlarının hatalardan arınık olması ne anlama gelmektedir?
A-) Güvenirlik
B-) Geçerlik
C-) Kararlılık
D-) Kullanışlılık
E-) Pratiklik

19- Ölçmede hata, ölçme sonuçlarının güvenirliğini bozan faktörlerdir.
Aşağıdakilerden hangisi ölçmede hata veya hata kaynağı değildir?

A-) Terazinin bozuk olması
B-) Test sonuçlarını, kanaat kullanmadan nota dönüştürmek
C-) Öğretmenin, öğrencilerin sınıfiçi davranışlarını teste yansıtması
D-) Termometrede başlangıcın 0 C derece olmaması
E-) Hiç biri

20- Aşağıda “mod” ile ilgili bilgilerden hangisi doğru değildir?
A-) Bir dağılımda mod olmayabilir.
B-) Bir dağılımda, en fazla tekrarlanan sayıdır.
C-) Bir dağılımda, birden fazla mod olabilir.
D-) Dağılımın en yüksek değere sahip puanıdır.
E-) Dağılımın en yüksek frekanslı değeridir.


Cevap Anahtarı
1 B
2 C
3 D
4 B
5 A
6 D
7 B
8 C
9 D
10 A
11 A
12 C
13 E
14 C
15 E
16 D
17 A
18 A
19 B
20 D
 
Geri
Top