1- “Öğretmen, tek soru ile öğrenci başarısını ölçmek istemektedir.”
Bu durumda aşağıdakilerden hangisi doğru olur?
A-) Ölçme işleminin geçerliği düşer
B-) Kullanılan yöntem kullanışlı bir yöntem değildir.
C-) Yöntem, objektif değildir
D-) Şans başarısı düşük olur
E-) Ölçme işleminin objektif puanlaması yoktur.
2- “Bir Kimya öğretmeni, hazırladığı başarı testinin geçerliğini aynı konuda hazırlanmış bir standart test yardımıyla kanıtlamak istiyor.”
Buna göre öğretmenin, özellikle hangisinde dikkat etmesi gerekir?
A-) Testlerdeki soru sayılarının eşit olmasına
B-) Testlerdeki soruların güçlük derecelerinin eşit olmasına
C-) Standart testin geçerliğini kanıtlamış olmasına
D-) Eşformun, standart puanlamasının olmasına
E-) Hepsi
3- Hangisi güvenirlik için söylenemez?
A-) Bir ölçme aracının sonuçlarıyla ilgilidir.
B-) Güvenirlik, ölçme aracının hata karıştırma olasılığının az olmasıyla yükselir
C-) Ölçme sonuçlarının tutarlığı ile ilgilidir.
D-) Ölçme aracının, gerçekleştirdiği sonuçların kararlılık göstermesidir.
E-) Güvenirliği yüksek olan her ölçme aracı, aynı zamanda geçerlidir.
4- Testteki herhangi bir sorunun öğrenciler arasında farklı yorumlanabilmesi ile testin hangi özelliği bozulmuş olur?
A-) Kapsam geçerliği
B-) Objektiflik
C-) Görünüş geçerliği
D-) Kararlılık
E-) Geçerlik
5- “Öğretmen, eşi ile tartıştığı bir günde sınav kağıtlarını okuyunca bazı sınav sonuçlarına hatalar karıştırmıştır.” Bu durumda karışan hata türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sabit hata
B-) Sistemli hata
C-) Standart hata
D-) Yanlılık hatası
E-) Tesadüfi hata
6- Bireyin gerçek puanı ile gözlenen (ölçülen) puanı arasındaki fark, aşağıdakilerden hangisi ile tanımlanır?
A-) Hata
B-) Ölçüt
C-) Ölçek
D-) Birim
E-) Ölçme
7- Ölçmenin güvenirliği ile hatası arasında nasıl bir ilişki vardır?
A-) Negatif bir ilişki vardır.
B-) Pozitif bir ilişki vardır.
C-) İlişki yoktur
D-) İlişki olup olmadığı hata miktarına bağlıdır.
E-) Sıfır korelasyon
8- Öğretmen, sınavdan önce, öğrencilerin kopya çekme ihtimallerini azaltmaya yönelik olarak bazı çalışmalar yapmıştır. Öğretmenin bu çalışmaları, ………………….
A-) Standart sapmayı düşürür
B-) Kullanışlığı artar.
C-) Güvenirliği yükselir
D-) Güçlük derecesi artar.
E-) Örnekleyiciliği artar.
9- Aşağıdaki güvenirliği ölçme yöntemlerinden hangisi aynı zamanda ölçme aracının aynı zamanda iç tutarlığı hakkında bilgi verir?
A-) Yarılama yöntemi
B-) Paralel test yöntemi
C-) Test - tekrar test yöntemi
D-) Eşdeğer form yöntemi
E-) İki yarıya bölme yöntemi
10- Bir elektrik teknisyeni üzerinde çalışma yaptığı elektrik kablosunu yaz ve kış aylarından olmak üzere iki farklı zamanda ölçmüş ve farklı sonuçlar elde etmiştir.
Ölçme sonucunun kararlılık göstermemesinin sebebi sorgulandığında hata kaynağı olarak aşağıdakilerden hangisini bulabilir?
B-) Sadece II
C-) I - II - III
D-) II ve III
E-) Sadece III
11- Yukarıdaki soruda hatalı ölçüm üzerinde etkili olan faktör aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Ölçme zamanının farklılığı
B-) Ölçme aracının hassas olmayışı
C-) Ölçme aracının güvenilir olmayışı
D-) Ölçülen özelliğin belirgin olmaması
E-) Ölçen kişinin uzman olmaması
12- Standartlaştırılmış bir testte standartlaştırılmış olan nedir?
A-) Testin puanlama yöntemi
B-) Test puanlarını değerlendirme yöntemi
C-) Testin uygulama yöntemi
D-) Testin ölçtüğü nitelik
E-) Hepsi
13- Öğrencilerin maddeye verdikleri toplam doğru sayılarının toplam öğrenci sayısına bölünmesi ile elde edilen değer, hangisi hakkında bilgi verir?
A-) Ayırt edicilik derecesi
B-) Geçerlik
C-) Güçlük derecesi
D-) Güvenirlik
E-) İç tutarlılık
14- Bir testin ard arda iki uygulamasından elde edilen puanların kararlılık göstermediği görülmüştür. Bu test puanları için öncelikle aşağıdakilerden hangi doğrudur?
A-) Güvenirliği düşüktür.
B-) Geçerliği düşüktür.
C-) Kullanışlığı düşüktür.
D-) Zor bir sınavdır
E-) Ayırtedici değildir.
15- Ölçme aracının aynı şartlar altında birden fazla ölçme sonucunun benzer sonuçlar vermesi, ölçme aracının ………………. olduğunu, puanlamaya hata karıştırma ihtimalinin az olması ………..………. olduğunun gösterir. Bu durumda, boşlukları en uygun şekilde dolduracak seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Geçerli – objektif
B-) Güvenilir – geçerli
C-) Tutarlı – objektif
D-) Kullanılışlı – güvenilir
E-) Objektif – tutarlı
16- Aşağıdakilerden hangisi ölçmeye karışan hata kaynaklarından değildir?
A-) Ölçmeyi gerçekleştiren birey ya da araç
B-) Ölçülen birey ya da özellik
C-) Ölçmede kullanılan araç veya birim
D-) Ölçmenin ifade edildiği sembolik ifadeler
E-) Ölçme sonucunun anlam kazandığı kriter.
17- Ölçme araçlarında bulunması gereken temel bazı nitelikler vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
A-) Ayırtedici olması
B-) Objektif puanlamaya sahip olması
C-) Kullanışlı olması
D-) Kolay temin edilebilmesi
E-) Objektif, anlaşılır olması
18- Yapılan sınavda eğilim ölçülerinin “X Bu sınavla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Sınav zordur
B-) Alınan puanların çoğu ortalamanın üstündedir
C-) Sınav puanları pozitif kayışlıdır
D-) Sınav kolaydır
E-) Sınav puanları simetriktir
19- Güvenirlik katsayısı 0.75 olan bir ölçme sonucunun standart sapması 3 bulunmuştur.
Bu sonuçların standart hatası yaklaşık olarak kaçtır?
A-) 1.50
B-) 0.51
C-) 1.25
D-) 0.75
E-) 3
20- Bir öğretmenin matematik dersine ait sınav kağıtlarını okuyup öğrencilerin her bir sorudan aldığı puanları toplayarak öğrencilere verdiği puanlara ne ad verilir?
A-) Ölçme
B-) Değerlendirme
C-) Ölçüt
D-) Ölçek
E-) Ölçüm
Cevap Anahtarı
1 A
2 E
3 E
4 B
5 E
6 A
7 A
8 C
9 E
10 B
11 A
12 E
13 C
14 A
15 C
16 E
17 C
18 B
19 A
20 E
Bu durumda aşağıdakilerden hangisi doğru olur?
A-) Ölçme işleminin geçerliği düşer
B-) Kullanılan yöntem kullanışlı bir yöntem değildir.
C-) Yöntem, objektif değildir
D-) Şans başarısı düşük olur
E-) Ölçme işleminin objektif puanlaması yoktur.
2- “Bir Kimya öğretmeni, hazırladığı başarı testinin geçerliğini aynı konuda hazırlanmış bir standart test yardımıyla kanıtlamak istiyor.”
Buna göre öğretmenin, özellikle hangisinde dikkat etmesi gerekir?
A-) Testlerdeki soru sayılarının eşit olmasına
B-) Testlerdeki soruların güçlük derecelerinin eşit olmasına
C-) Standart testin geçerliğini kanıtlamış olmasına
D-) Eşformun, standart puanlamasının olmasına
E-) Hepsi
3- Hangisi güvenirlik için söylenemez?
A-) Bir ölçme aracının sonuçlarıyla ilgilidir.
B-) Güvenirlik, ölçme aracının hata karıştırma olasılığının az olmasıyla yükselir
C-) Ölçme sonuçlarının tutarlığı ile ilgilidir.
D-) Ölçme aracının, gerçekleştirdiği sonuçların kararlılık göstermesidir.
E-) Güvenirliği yüksek olan her ölçme aracı, aynı zamanda geçerlidir.
4- Testteki herhangi bir sorunun öğrenciler arasında farklı yorumlanabilmesi ile testin hangi özelliği bozulmuş olur?
A-) Kapsam geçerliği
B-) Objektiflik
C-) Görünüş geçerliği
D-) Kararlılık
E-) Geçerlik
5- “Öğretmen, eşi ile tartıştığı bir günde sınav kağıtlarını okuyunca bazı sınav sonuçlarına hatalar karıştırmıştır.” Bu durumda karışan hata türü aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Sabit hata
B-) Sistemli hata
C-) Standart hata
D-) Yanlılık hatası
E-) Tesadüfi hata
6- Bireyin gerçek puanı ile gözlenen (ölçülen) puanı arasındaki fark, aşağıdakilerden hangisi ile tanımlanır?
A-) Hata
B-) Ölçüt
C-) Ölçek
D-) Birim
E-) Ölçme
7- Ölçmenin güvenirliği ile hatası arasında nasıl bir ilişki vardır?
A-) Negatif bir ilişki vardır.
B-) Pozitif bir ilişki vardır.
C-) İlişki yoktur
D-) İlişki olup olmadığı hata miktarına bağlıdır.
E-) Sıfır korelasyon
8- Öğretmen, sınavdan önce, öğrencilerin kopya çekme ihtimallerini azaltmaya yönelik olarak bazı çalışmalar yapmıştır. Öğretmenin bu çalışmaları, ………………….
A-) Standart sapmayı düşürür
B-) Kullanışlığı artar.
C-) Güvenirliği yükselir
D-) Güçlük derecesi artar.
E-) Örnekleyiciliği artar.
9- Aşağıdaki güvenirliği ölçme yöntemlerinden hangisi aynı zamanda ölçme aracının aynı zamanda iç tutarlığı hakkında bilgi verir?
A-) Yarılama yöntemi
B-) Paralel test yöntemi
C-) Test - tekrar test yöntemi
D-) Eşdeğer form yöntemi
E-) İki yarıya bölme yöntemi
10- Bir elektrik teknisyeni üzerinde çalışma yaptığı elektrik kablosunu yaz ve kış aylarından olmak üzere iki farklı zamanda ölçmüş ve farklı sonuçlar elde etmiştir.
Ölçme sonucunun kararlılık göstermemesinin sebebi sorgulandığında hata kaynağı olarak aşağıdakilerden hangisini bulabilir?
I) Ölçen
II) Ölçülen
III) Ölçme aracı
A-) I - IIII) Ölçülen
III) Ölçme aracı
B-) Sadece II
C-) I - II - III
D-) II ve III
E-) Sadece III
11- Yukarıdaki soruda hatalı ölçüm üzerinde etkili olan faktör aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Ölçme zamanının farklılığı
B-) Ölçme aracının hassas olmayışı
C-) Ölçme aracının güvenilir olmayışı
D-) Ölçülen özelliğin belirgin olmaması
E-) Ölçen kişinin uzman olmaması
12- Standartlaştırılmış bir testte standartlaştırılmış olan nedir?
A-) Testin puanlama yöntemi
B-) Test puanlarını değerlendirme yöntemi
C-) Testin uygulama yöntemi
D-) Testin ölçtüğü nitelik
E-) Hepsi
13- Öğrencilerin maddeye verdikleri toplam doğru sayılarının toplam öğrenci sayısına bölünmesi ile elde edilen değer, hangisi hakkında bilgi verir?
A-) Ayırt edicilik derecesi
B-) Geçerlik
C-) Güçlük derecesi
D-) Güvenirlik
E-) İç tutarlılık
14- Bir testin ard arda iki uygulamasından elde edilen puanların kararlılık göstermediği görülmüştür. Bu test puanları için öncelikle aşağıdakilerden hangi doğrudur?
A-) Güvenirliği düşüktür.
B-) Geçerliği düşüktür.
C-) Kullanışlığı düşüktür.
D-) Zor bir sınavdır
E-) Ayırtedici değildir.
15- Ölçme aracının aynı şartlar altında birden fazla ölçme sonucunun benzer sonuçlar vermesi, ölçme aracının ………………. olduğunu, puanlamaya hata karıştırma ihtimalinin az olması ………..………. olduğunun gösterir. Bu durumda, boşlukları en uygun şekilde dolduracak seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
A-) Geçerli – objektif
B-) Güvenilir – geçerli
C-) Tutarlı – objektif
D-) Kullanılışlı – güvenilir
E-) Objektif – tutarlı
16- Aşağıdakilerden hangisi ölçmeye karışan hata kaynaklarından değildir?
A-) Ölçmeyi gerçekleştiren birey ya da araç
B-) Ölçülen birey ya da özellik
C-) Ölçmede kullanılan araç veya birim
D-) Ölçmenin ifade edildiği sembolik ifadeler
E-) Ölçme sonucunun anlam kazandığı kriter.
17- Ölçme araçlarında bulunması gereken temel bazı nitelikler vardır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biridir?
A-) Ayırtedici olması
B-) Objektif puanlamaya sahip olması
C-) Kullanışlı olması
D-) Kolay temin edilebilmesi
E-) Objektif, anlaşılır olması
18- Yapılan sınavda eğilim ölçülerinin “X Bu sınavla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A-) Sınav zordur
B-) Alınan puanların çoğu ortalamanın üstündedir
C-) Sınav puanları pozitif kayışlıdır
D-) Sınav kolaydır
E-) Sınav puanları simetriktir
19- Güvenirlik katsayısı 0.75 olan bir ölçme sonucunun standart sapması 3 bulunmuştur.
Bu sonuçların standart hatası yaklaşık olarak kaçtır?
A-) 1.50
B-) 0.51
C-) 1.25
D-) 0.75
E-) 3
20- Bir öğretmenin matematik dersine ait sınav kağıtlarını okuyup öğrencilerin her bir sorudan aldığı puanları toplayarak öğrencilere verdiği puanlara ne ad verilir?
A-) Ölçme
B-) Değerlendirme
C-) Ölçüt
D-) Ölçek
E-) Ölçüm
Cevap Anahtarı
1 A
2 E
3 E
4 B
5 E
6 A
7 A
8 C
9 E
10 B
11 A
12 E
13 C
14 A
15 C
16 E
17 C
18 B
19 A
20 E